REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na korektę roczną VAT za 2009 r. jest czas do 25 lutego

Ewa Sławińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy VAT składający comiesięcznie deklaracje VAT-7 powinni rozliczyć korektę roczną VAT odliczonego w 2009 r. do 25 lutego 2010 r. w deklaracji VAT-7 składanej za pierwszy okres rozliczeniowy 2010 r. Podatnicy VAT składający kwartalne deklaracje VAT, czyli deklaracje VAT-7K lub VAT-7D, mają nieco więcej czasu na dokonanie korekty (do 25 kwietnia 2010 r.).

 

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązek korekty VAT wynika z treści art. 91 ustawy o VAT. Korekta ma na celu dostosowanie wysokości dokonanego w 2009 r. wstępnego odliczenia VAT naliczonego do przysługującego podatnikowi prawa do odliczenia, obliczonego na podstawie faktycznie występujących w 2009 r. obrotów podatnika.

Przepis art. 91 wprowadzający obowiązek korekty rocznej odliczonego VAT obowiązuje wszystkich podatników. Nie oznacza to jednak, że wszyscy podatnicy będą w praktyce zobowiązani do dokonania korekty VAT odliczonego w 2009 r. Obowiązek rozliczenia korekty obejmuje tylko tych podatników, których prawo do odliczenia VAT naliczonego uległo zmianie w trakcie 2009 r.

Zmiany prawa do odliczenia VAT naliczonego będą zwykle występowały u podatników, którzy wykonują zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione z VAT (tzw. działalność mieszana). Podatnicy wykonujący taką działalność tylko częściowo odliczają VAT od zakupów związanych z działalnością „mieszaną” dokonywanych w trakcie roku podatkowego (odliczają np. 30% podatku naliczonego wykazanego na fakturze zakupu). Częściowego odliczenia dokonują na podstawie wstępnie ustalonej proporcji obliczonej na podstawie obrotów roku poprzedniego według wzoru. Taką wstępną proporcję (wyrażoną w punktach procentowych) podatnicy stosują w roku podatkowym do tych zakupów, które są związane jednocześnie z działalnością opodatkowaną i zwolnioną, czyli takich, których nie da się bezpośrednio przypisać do działalności opodatkowanej lub działalności zwolnionej. Tylko tego rodzaju „niepodzielny” podatek naliczony jest częściowo odliczany zgodnie z proporcją przyjętą w danym roku podatkowym. Taki „niepodzielny” podatek naliczony jest też korygowany po zakończeniu roku.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aktywne druki VAT obowiązujące w 2010 r.

 

Gdy korekta obejmuje środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne (o wartości przekraczającej 15 000 zł), podatnik w rocznej korekcie odliczonego podatku koryguje tylko 1/5 podatku odliczonego przy zakupie (w przypadku ruchomości) i 1/10 odliczonego podatku (w przypadku nieruchomości). Przykładowo, jeżeli przy zakupie maszyny będącej środkiem trwałym i wykorzystywanej zarówno w działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej, VAT naliczony wynosił 5000 zł, w korekcie rocznej podatnik uwzględnia tylko 1/5 VAT naliczonego, czyli 1000 zł. W ten sposób korekta środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, wykorzystywanych w działalności podatnika i z reguły służących tej działalności w dłuższym okresie, jest rozłożona w czasie na 5 lat (w przypadku ruchomości) i na 10 lat (w przypadku nieruchomości).

REKLAMA

Podatnik nie koryguje podatku odliczonego w 100% od zakupów w całości związanych z działalnością opodatkowaną, pod warunkiem że zakupy te zostały wykorzystane w działalności opodatkowanej i podatnik nie zmienił ich przeznaczenia, wykorzystując je np. w działalności zwolnionej. Podatnik nie koryguje również podatku naliczonego związanego z zakupami w całości służącymi działalności zwolnionej z VAT, pod warunkiem że zostały one zakupione do działalności zwolnionej i podatnik nie zmienił przeznaczenia tych zakupów i nie zaczął ich wykorzystywać w działalności opodatkowanej.

Jeżeli jednak w trakcie roku podatkowego podatnik zmienił przeznaczenie zakupów i dokonane z zamiarem wykorzystania w działalności opodatkowanej (100% odliczenia) zaczął wykorzystywać w działalności zwolnionej (brak prawa do odliczenia), powinien przeprowadzić korektę odliczonego VAT.

Podatnicy nie muszą dokonywać korekty, gdy różnica pomiędzy proporcją wstępną a ostateczną nie przekracza 2 punktów procentowych. Nie musi więc dokonywać korekty podatnik, u którego wstępna proporcja wyniosła np. 60%, a ostateczna proporcja wyniosła 58% (art. 91 ust. 1 ustawy o VAT). 

 

To jest część artykułu. Cały przeczytasz w Internetowym Serwisie Księgowego.


 

• art. 90 i 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1666

• art. 14 ust. 1 pkt 7f i art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 201, poz. 1541

• art. 12 ust. 1 pkt 49 i art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1664

Ewa Sławińska

ekspert w zakresie VAT

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA