REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot nadpłaty z zeznania PIT za 2009 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Ziółkowski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Często w zeznaniu rocznym PIT podatnik wykazuje nadpłatę w podatku dochodowym. Jest ona efektem odprowadzenia w trakcie roku zaliczek w kwocie wyższej od rocznego podatku wyliczonego w zeznaniu. Podatnik ma prawo otrzymać zwrot tej nadpłaty, ale zwrot nie zawsze musi nastąpić w gotówce.

Nadpłata w podatku dochodowym od osób fizycznych powstaje w dniu złożenia zeznania rocznego (art. 73 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej; dalej: O.p.). Na zwrot nadpłaty urząd skarbowy ma trzy miesiące, licząc od dnia złożenia zeznania rocznego (art. 77 § 1 pkt 5 O.p.). W przypadku nadpłaty wynikającej z zeznania rocznego PIT podatnik nie musi składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Wystarczające jest złożenie samego zeznania rocznego. W takim przypadku urząd skarbowy nie wydaje decyzji o stwierdzeniu nadpłaty (wynika to z art. 74a O.p.). Ten sposób rozliczenia nadpłaty ma miejsce, gdy złożone zeznanie roczne jest prawidłowe.

REKLAMA

REKLAMA

PRZYKŁAD

Jan Nowak złożył zeznanie roczne PIT-36 za 2009 r. 2 marca 2010 r. Z zeznania tego wynikała nadpłata w kwocie 2340 zł. Jan Nowak powinien otrzymać nadpłatę najpóźniej 3 czerwca 2010 r.

Korekta zeznania rocznego

Zasady zwrotu nadpłaty zmieniają się w przypadku złożenia korekty zeznania rocznego, w wyniku której powstaje nadpłata lub zwiększa się jej kwota. W takim przypadku wraz z korektą zeznania podatnik powinien złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty (art. 75 § 3 O.p.). Przesłanką powstania nadpłaty w przypadku wykazania w zeznaniu zobowiązania nienależnego lub w wysokości większej od należnej jest faktyczna wpłata podatku na konto urzędu skarbowego (art. 75 § 2 pkt 1 lit. a) O.p.).

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź aktywne druki do rozliczenia rocznego PIT za 2009 r.

 

PRZYKŁAD

Anna Nowak złożyła 6 kwietnia 2010 r. zeznanie roczne PIT-36 za 2009 r. Wykazała w nim podatek do zapłaty w kwocie 4356 zł, który wpłaciła na konto urzędu skarbowego 28 kwietnia 2010 r. 6 czerwca 2010 r. pani Nowak złożyła korektę zeznania PIT-36 za 2009 r. W wyniku korekty kwota podatku do zapłaty zmniejszyła się do 2000 zł. Oznacza to, że powstała nadpłata w podatku dochodowym za 2009 r. w kwocie 2356 zł. Aby otrzymać tę nadpłatę, pani Nowak oprócz korekty zeznania powinna również złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty.

PRZYKŁAD

Anna Nowak złożyła 6 kwietnia 2010 r. zeznanie roczne PIT-36 za 2009 r. Wykazała w nim podatek do zapłaty w kwocie 4356 zł. 22 kwietnia 2010 r. pani Nowak złożyła korektę zeznania PIT-36 za 2009 r. W jej wyniku kwota podatku do zapłaty zmniejszyła się do 2000 zł. Pani Nowak 28 kwietnia 2010 r. wpłaciła podatek w kwocie 2000 zł (określony korektą). W takim przypadku nie powstanie nadpłata w podatku dochodowym za 2009 r. Pani Nowak nie składa wniosku o stwierdzenie nadpłaty.

PRZYKŁAD

Maria Mróz złożyła 6 kwietnia 2010 r. zeznanie roczne PIT-36L za 2009 r. Wykazała w nim nadpłatę w kwocie 2000 zł. 28 kwietnia 2010 r. złożyła korektę zeznania PIT-36L za 2009 r. W wyniku korekty kwota nadpłaty zwiększyła się do 2820 zł. W takim przypadku pani Mróz zobowiązana jest dołączyć do korekty zeznania wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym.

Każdą korektę deklaracji należy złożyć wraz z pismem uzasadniającym złożenie korekty (art. 81 § 2 O.p.).

Więcej na temat nowych zwrotu nadpłaty znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Zwrot nadpłaty z zeznania rocznego PIT

• art. 72, art. 73 § 2 pkt 1, art. 75 § 2 pkt 1 lit. a), § 4, art. 77 § 1 pkt 5, art. 77b, art. 80 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 40, poz. 230

Grzegorz Ziółkowski

doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA