REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot nadpłaty z zeznania PIT za 2009 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Ziółkowski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Często w zeznaniu rocznym PIT podatnik wykazuje nadpłatę w podatku dochodowym. Jest ona efektem odprowadzenia w trakcie roku zaliczek w kwocie wyższej od rocznego podatku wyliczonego w zeznaniu. Podatnik ma prawo otrzymać zwrot tej nadpłaty, ale zwrot nie zawsze musi nastąpić w gotówce.

Nadpłata w podatku dochodowym od osób fizycznych powstaje w dniu złożenia zeznania rocznego (art. 73 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej; dalej: O.p.). Na zwrot nadpłaty urząd skarbowy ma trzy miesiące, licząc od dnia złożenia zeznania rocznego (art. 77 § 1 pkt 5 O.p.). W przypadku nadpłaty wynikającej z zeznania rocznego PIT podatnik nie musi składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Wystarczające jest złożenie samego zeznania rocznego. W takim przypadku urząd skarbowy nie wydaje decyzji o stwierdzeniu nadpłaty (wynika to z art. 74a O.p.). Ten sposób rozliczenia nadpłaty ma miejsce, gdy złożone zeznanie roczne jest prawidłowe.

REKLAMA

PRZYKŁAD

Jan Nowak złożył zeznanie roczne PIT-36 za 2009 r. 2 marca 2010 r. Z zeznania tego wynikała nadpłata w kwocie 2340 zł. Jan Nowak powinien otrzymać nadpłatę najpóźniej 3 czerwca 2010 r.

Korekta zeznania rocznego

Zasady zwrotu nadpłaty zmieniają się w przypadku złożenia korekty zeznania rocznego, w wyniku której powstaje nadpłata lub zwiększa się jej kwota. W takim przypadku wraz z korektą zeznania podatnik powinien złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty (art. 75 § 3 O.p.). Przesłanką powstania nadpłaty w przypadku wykazania w zeznaniu zobowiązania nienależnego lub w wysokości większej od należnej jest faktyczna wpłata podatku na konto urzędu skarbowego (art. 75 § 2 pkt 1 lit. a) O.p.).

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź aktywne druki do rozliczenia rocznego PIT za 2009 r.

 

PRZYKŁAD

Anna Nowak złożyła 6 kwietnia 2010 r. zeznanie roczne PIT-36 za 2009 r. Wykazała w nim podatek do zapłaty w kwocie 4356 zł, który wpłaciła na konto urzędu skarbowego 28 kwietnia 2010 r. 6 czerwca 2010 r. pani Nowak złożyła korektę zeznania PIT-36 za 2009 r. W wyniku korekty kwota podatku do zapłaty zmniejszyła się do 2000 zł. Oznacza to, że powstała nadpłata w podatku dochodowym za 2009 r. w kwocie 2356 zł. Aby otrzymać tę nadpłatę, pani Nowak oprócz korekty zeznania powinna również złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty.

PRZYKŁAD

Anna Nowak złożyła 6 kwietnia 2010 r. zeznanie roczne PIT-36 za 2009 r. Wykazała w nim podatek do zapłaty w kwocie 4356 zł. 22 kwietnia 2010 r. pani Nowak złożyła korektę zeznania PIT-36 za 2009 r. W jej wyniku kwota podatku do zapłaty zmniejszyła się do 2000 zł. Pani Nowak 28 kwietnia 2010 r. wpłaciła podatek w kwocie 2000 zł (określony korektą). W takim przypadku nie powstanie nadpłata w podatku dochodowym za 2009 r. Pani Nowak nie składa wniosku o stwierdzenie nadpłaty.

PRZYKŁAD

Maria Mróz złożyła 6 kwietnia 2010 r. zeznanie roczne PIT-36L za 2009 r. Wykazała w nim nadpłatę w kwocie 2000 zł. 28 kwietnia 2010 r. złożyła korektę zeznania PIT-36L za 2009 r. W wyniku korekty kwota nadpłaty zwiększyła się do 2820 zł. W takim przypadku pani Mróz zobowiązana jest dołączyć do korekty zeznania wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym.

Każdą korektę deklaracji należy złożyć wraz z pismem uzasadniającym złożenie korekty (art. 81 § 2 O.p.).

Więcej na temat nowych zwrotu nadpłaty znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Zwrot nadpłaty z zeznania rocznego PIT

• art. 72, art. 73 § 2 pkt 1, art. 75 § 2 pkt 1 lit. a), § 4, art. 77 § 1 pkt 5, art. 77b, art. 80 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 40, poz. 230

Grzegorz Ziółkowski

doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA