REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza rata na ZFŚS do końca maja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Łukaszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2010 r. pracodawcy, którzy tworzą zfśs, mają obowiązek przekazania pierwszej raty środków na rachunek funduszu do 31 maja. Rata, jaką należy przelać na wyodrębnione konto, musi wynieść co najmniej 75% równowartości odpisu podstawowego.

Pracodawcy, którzy mają obowiązek tworzenia zfśs, pierwszą ratę odpisu na fundusz przekazują do 31 maja 2010 r. Pracodawca przelewa na wyodrębniony rachunek bankowy zfśs co najmniej 75% kwoty odpisu podstawowego(art. 6 ustawy o zfśs) dokonywanego na pracowników:

REKLAMA

• zatrudnionych w normalnych warunkach,

• wykonujących prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze,

• młodocianych.

REKLAMA

Pozostałą kwotę, tj. 25% wartości odpisów podstawowych (jeżeli na konto zfśs wpłynęło 75% odpisów, lecz nie więcej) oraz wyliczone kwoty zwiększeń, tj. odpisów fakultatywnych, należy przelać na konto zfśs do 30 września 2010 r. Ostatecznej korekty odpisów według rzeczywistego średniorocznego zatrudnienia należy dokonać najpóźniej do 31 grudnia 2010 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek przekazania odpisów na zfśs dotyczy pracodawców, którzy 1 stycznia 2010 r. zatrudniali co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty i nie zrezygnowali z tworzenia zfśs.

Ustawowe terminy przekazania kwot na zfśs nie obowiązują pracodawców, którzy nie mają obowiązku tworzenia funduszu (tj. pracodawców zatrudniających poniżej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty według stanu na 1 stycznia danego roku).

Pracodawcy prowadzący działalność w formach organizacyjno-prawnych jednostek sektora finansów publicznych tworzą fundusz bez względu na liczbę zatrudnionych.

Ustalenie podstawy i wysokości obliczania odpisów na zfśs w 2010 r.

Wysokość odpisów na 2010 r. należy ustalić odpowiednio do liczby pracowników i rodzaju ich zatrudnienia.

REKLAMA

Podstawą do ustalenia wysokości odpisu podstawowego jest wynagrodzenie podane w obwieszczeniu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 19 lutego 2010 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w 2009 r. i w drugim półroczu 2009 r. W 2010 r. przeciętne wynagrodzenie przyjmowane do obliczenia odpisu wynosi 2794,25 zł.

Kwota odpisu przypadającego na jednego pracownika jest wynikiem iloczynu podanej w ustawie o zfśs procentowej stawki odpisu oraz przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej.

Wysokość odpisów i zwiększeń na zfśs w 2010 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ustalenie stanu zatrudnienia

Ustalając przeciętny poziom zatrudnienia w danym roku kalendarzowym, należy zsumować przeciętną liczbę zatrudnionych w poszczególnych miesiącach, a następnie otrzymaną sumę podzielić przez 12 (§ 3 rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych...).

WAŻNE!

Przekazując pierwszą ratę odpisu na zfśs liczbę pracowników ustalamy na podstawie planowanego stanu zatrudnienia.

Należy pamiętać, aby na koniec roku (do 31 grudnia 2010 r.) porównać planowany stan zatrudnienia z faktycznym i odpowiednio go skorygować.

Przepisy rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych... nie wskazują, jak obliczyć przeciętną liczbę zatrudnionych. W praktyce pracodawcy obliczając przeciętną liczbę zatrudnionych w poszczególnych miesiącach w przeliczaniu na pełne etaty korzystają z jednej z 3 metod statystycznych:

• z metody uproszczonej - polega na zsumowaniu stanów dziennych w pierwszym i ostatnim dniu miesiąca i podzieleniu ich przez 2. Przy stosowaniu tej metody wyłączane są ze stanu zatrudnienia osoby, które korzystały z urlopów bezpłatnych w wymiarze powyżej 14 dni;

• z metody średniej chronologicznej - polega na zsumowaniu połowy stanu zatrudnienia w pierwszym i ostatnim dniu miesiąca i pełnego stanu zatrudnienia w 15. dniu miesiąca oraz podzieleniu otrzymanej wartości przez 2; w przypadku tej metody nie należy brać pod uwagę osób, które korzystają z urlopów bezpłatnych dłuższych niż 14 dni;

• z metody średniej arytmetycznej (ze stanów dziennych w miesiącu) - polega na zsumowaniu stanów zatrudnienia z każdego dnia (w przeliczeniu na pełne etaty), a następnie podzieleniu otrzymanej wartości przez liczbę dni miesiąca. Do dni pracy w miesiącu należy wliczyć przypadające w tym czasie niedziele, święta oraz dni wolne od pracy. Dla tych dni przyjmujemy stan zatrudnienia z dnia poprzedniego lub następnego, jeżeli miesiąc rozpoczyna się dniem wolnym od pracy. W stanach dziennych nie uwzględniamy osób przebywających na urlopach bezpłatnych.

 

Wybór odpowiedniej metody zależy od rotacji pracowników w firmie. Firmy działające niepełny miesiąc (nowo powstałe, rozpoczynające działalność w miesiącu sprawozdawczym, funkcjonujące sezonowo) oraz firmy z wysokim wskaźnikiem rotacji pracowników korzystają najczęściej z metody średniej arytmetycznej. Zakłady ze stabilną sytuacją kadrową mogą korzystać z metody uproszczonej. Natomiast firmy o niskiej rotacji pracowników powinny korzystać z metody średniej chronologicznej.

Przeciętny stan zatrudnienia według każdej z poszczególnych metod:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• Obliczenie metodą uproszczoną:

50 + 53 = 103,

103 : 2 = 51,50.

• Obliczenie metodą średniej chronologicznej:

50 : 2 + 52 + 53 : 2 = 103,5,

103,5 : 2 = 51,75.

• Obliczenie metodą średniej arytmetycznej:

50 x 14 + 52 + 15 x 53 = 1547,

1547 : 30 = 51,57.

Środki pieniężne na zfśs powinny być gromadzone na odrębnym rachunku bankowym. Po obliczeniu ich wartości należy zrealizować przelewy w odpowiednich wysokościach i ustawowych terminach.

PRZYKŁAD

W kwietniu w zakładzie produkcyjnym ustalono, że planowane przeciętne zatrudnienie w 2010 r. wyniesie 50 osób w przeliczeniu na pełne etaty. Wszyscy są zatrudnieni w normalnych warunkach. Obliczenie należnego odpisu na zfśs za 2010 r.:

Obliczamy wysokość należnego odpisu na zfśs za 2010 r.:

50 pełnych etatów x 1047,84 zł = 52 392 zł.

Odpis na zfśs za 2010 r. wyniesie 52 392 zł.

Ustalamy wysokość pierwszej wpłaty odpisu na konto zfśs za 2010 r. do 31 maja:

52 392 zł x 75% = 39 294 zł.

Pierwszą wpłatę na konto bankowe zfśs do 31 maja 2010 r. pracodawca przelewa w wysokości 39 294 zł.

Ustalamy wysokość drugiej wpłaty odpisu na konto zfśs za 2010 r. do 30 września:

52 392 zł x 25% = 13 098 zł.

Drugą wpłatę na konto bankowe zfśs do 30 września 2010 r. pracodawca przelewa w wysokości 13 098 zł.

Ostatecznej korekty odpisów według rzeczywistego średniorocznego zatrudnienia należy dokonać najpóźniej do 31 grudnia 2010 r.

• art. 3 ust. 1, art. 5, art. 6 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.),

• § 1, § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz.U. Nr 43, poz. 349),

• obwieszczenie Prezesa GUS z 19 lutego 2010 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w 2009 r. i w drugim półroczu 2009 r. (M.P. Nr 10, poz. 104).

• rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów wraz z załącznikami z 5 maja 2009 r. w sprawie określenia wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2009 (Dz.U. Nr 85, poz. 717 ze zm.).

Anna Łukaszewska

specjalista ds. wynagrodzeń i prawa pracy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA