REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza rata na ZFŚS do końca maja

Anna Łukaszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2010 r. pracodawcy, którzy tworzą zfśs, mają obowiązek przekazania pierwszej raty środków na rachunek funduszu do 31 maja. Rata, jaką należy przelać na wyodrębnione konto, musi wynieść co najmniej 75% równowartości odpisu podstawowego.

Pracodawcy, którzy mają obowiązek tworzenia zfśs, pierwszą ratę odpisu na fundusz przekazują do 31 maja 2010 r. Pracodawca przelewa na wyodrębniony rachunek bankowy zfśs co najmniej 75% kwoty odpisu podstawowego(art. 6 ustawy o zfśs) dokonywanego na pracowników:

REKLAMA

REKLAMA

• zatrudnionych w normalnych warunkach,

• wykonujących prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze,

• młodocianych.

REKLAMA

Pozostałą kwotę, tj. 25% wartości odpisów podstawowych (jeżeli na konto zfśs wpłynęło 75% odpisów, lecz nie więcej) oraz wyliczone kwoty zwiększeń, tj. odpisów fakultatywnych, należy przelać na konto zfśs do 30 września 2010 r. Ostatecznej korekty odpisów według rzeczywistego średniorocznego zatrudnienia należy dokonać najpóźniej do 31 grudnia 2010 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek przekazania odpisów na zfśs dotyczy pracodawców, którzy 1 stycznia 2010 r. zatrudniali co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty i nie zrezygnowali z tworzenia zfśs.

Ustawowe terminy przekazania kwot na zfśs nie obowiązują pracodawców, którzy nie mają obowiązku tworzenia funduszu (tj. pracodawców zatrudniających poniżej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty według stanu na 1 stycznia danego roku).

Pracodawcy prowadzący działalność w formach organizacyjno-prawnych jednostek sektora finansów publicznych tworzą fundusz bez względu na liczbę zatrudnionych.

Ustalenie podstawy i wysokości obliczania odpisów na zfśs w 2010 r.

Wysokość odpisów na 2010 r. należy ustalić odpowiednio do liczby pracowników i rodzaju ich zatrudnienia.

Podstawą do ustalenia wysokości odpisu podstawowego jest wynagrodzenie podane w obwieszczeniu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 19 lutego 2010 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w 2009 r. i w drugim półroczu 2009 r. W 2010 r. przeciętne wynagrodzenie przyjmowane do obliczenia odpisu wynosi 2794,25 zł.

Kwota odpisu przypadającego na jednego pracownika jest wynikiem iloczynu podanej w ustawie o zfśs procentowej stawki odpisu oraz przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej.

Wysokość odpisów i zwiększeń na zfśs w 2010 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ustalenie stanu zatrudnienia

Ustalając przeciętny poziom zatrudnienia w danym roku kalendarzowym, należy zsumować przeciętną liczbę zatrudnionych w poszczególnych miesiącach, a następnie otrzymaną sumę podzielić przez 12 (§ 3 rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych...).

WAŻNE!

Przekazując pierwszą ratę odpisu na zfśs liczbę pracowników ustalamy na podstawie planowanego stanu zatrudnienia.

Należy pamiętać, aby na koniec roku (do 31 grudnia 2010 r.) porównać planowany stan zatrudnienia z faktycznym i odpowiednio go skorygować.

Przepisy rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych... nie wskazują, jak obliczyć przeciętną liczbę zatrudnionych. W praktyce pracodawcy obliczając przeciętną liczbę zatrudnionych w poszczególnych miesiącach w przeliczaniu na pełne etaty korzystają z jednej z 3 metod statystycznych:

• z metody uproszczonej - polega na zsumowaniu stanów dziennych w pierwszym i ostatnim dniu miesiąca i podzieleniu ich przez 2. Przy stosowaniu tej metody wyłączane są ze stanu zatrudnienia osoby, które korzystały z urlopów bezpłatnych w wymiarze powyżej 14 dni;

• z metody średniej chronologicznej - polega na zsumowaniu połowy stanu zatrudnienia w pierwszym i ostatnim dniu miesiąca i pełnego stanu zatrudnienia w 15. dniu miesiąca oraz podzieleniu otrzymanej wartości przez 2; w przypadku tej metody nie należy brać pod uwagę osób, które korzystają z urlopów bezpłatnych dłuższych niż 14 dni;

• z metody średniej arytmetycznej (ze stanów dziennych w miesiącu) - polega na zsumowaniu stanów zatrudnienia z każdego dnia (w przeliczeniu na pełne etaty), a następnie podzieleniu otrzymanej wartości przez liczbę dni miesiąca. Do dni pracy w miesiącu należy wliczyć przypadające w tym czasie niedziele, święta oraz dni wolne od pracy. Dla tych dni przyjmujemy stan zatrudnienia z dnia poprzedniego lub następnego, jeżeli miesiąc rozpoczyna się dniem wolnym od pracy. W stanach dziennych nie uwzględniamy osób przebywających na urlopach bezpłatnych.

 

Wybór odpowiedniej metody zależy od rotacji pracowników w firmie. Firmy działające niepełny miesiąc (nowo powstałe, rozpoczynające działalność w miesiącu sprawozdawczym, funkcjonujące sezonowo) oraz firmy z wysokim wskaźnikiem rotacji pracowników korzystają najczęściej z metody średniej arytmetycznej. Zakłady ze stabilną sytuacją kadrową mogą korzystać z metody uproszczonej. Natomiast firmy o niskiej rotacji pracowników powinny korzystać z metody średniej chronologicznej.

Przeciętny stan zatrudnienia według każdej z poszczególnych metod:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• Obliczenie metodą uproszczoną:

50 + 53 = 103,

103 : 2 = 51,50.

• Obliczenie metodą średniej chronologicznej:

50 : 2 + 52 + 53 : 2 = 103,5,

103,5 : 2 = 51,75.

• Obliczenie metodą średniej arytmetycznej:

50 x 14 + 52 + 15 x 53 = 1547,

1547 : 30 = 51,57.

Środki pieniężne na zfśs powinny być gromadzone na odrębnym rachunku bankowym. Po obliczeniu ich wartości należy zrealizować przelewy w odpowiednich wysokościach i ustawowych terminach.

PRZYKŁAD

W kwietniu w zakładzie produkcyjnym ustalono, że planowane przeciętne zatrudnienie w 2010 r. wyniesie 50 osób w przeliczeniu na pełne etaty. Wszyscy są zatrudnieni w normalnych warunkach. Obliczenie należnego odpisu na zfśs za 2010 r.:

Obliczamy wysokość należnego odpisu na zfśs za 2010 r.:

50 pełnych etatów x 1047,84 zł = 52 392 zł.

Odpis na zfśs za 2010 r. wyniesie 52 392 zł.

Ustalamy wysokość pierwszej wpłaty odpisu na konto zfśs za 2010 r. do 31 maja:

52 392 zł x 75% = 39 294 zł.

Pierwszą wpłatę na konto bankowe zfśs do 31 maja 2010 r. pracodawca przelewa w wysokości 39 294 zł.

Ustalamy wysokość drugiej wpłaty odpisu na konto zfśs za 2010 r. do 30 września:

52 392 zł x 25% = 13 098 zł.

Drugą wpłatę na konto bankowe zfśs do 30 września 2010 r. pracodawca przelewa w wysokości 13 098 zł.

Ostatecznej korekty odpisów według rzeczywistego średniorocznego zatrudnienia należy dokonać najpóźniej do 31 grudnia 2010 r.

• art. 3 ust. 1, art. 5, art. 6 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.),

• § 1, § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz.U. Nr 43, poz. 349),

• obwieszczenie Prezesa GUS z 19 lutego 2010 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w 2009 r. i w drugim półroczu 2009 r. (M.P. Nr 10, poz. 104).

• rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów wraz z załącznikami z 5 maja 2009 r. w sprawie określenia wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2009 (Dz.U. Nr 85, poz. 717 ze zm.).

Anna Łukaszewska

specjalista ds. wynagrodzeń i prawa pracy

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA