REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza rata na ZFŚS do końca maja

Anna Łukaszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2010 r. pracodawcy, którzy tworzą zfśs, mają obowiązek przekazania pierwszej raty środków na rachunek funduszu do 31 maja. Rata, jaką należy przelać na wyodrębnione konto, musi wynieść co najmniej 75% równowartości odpisu podstawowego.

Pracodawcy, którzy mają obowiązek tworzenia zfśs, pierwszą ratę odpisu na fundusz przekazują do 31 maja 2010 r. Pracodawca przelewa na wyodrębniony rachunek bankowy zfśs co najmniej 75% kwoty odpisu podstawowego(art. 6 ustawy o zfśs) dokonywanego na pracowników:

REKLAMA

Autopromocja

• zatrudnionych w normalnych warunkach,

• wykonujących prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze,

• młodocianych.

Pozostałą kwotę, tj. 25% wartości odpisów podstawowych (jeżeli na konto zfśs wpłynęło 75% odpisów, lecz nie więcej) oraz wyliczone kwoty zwiększeń, tj. odpisów fakultatywnych, należy przelać na konto zfśs do 30 września 2010 r. Ostatecznej korekty odpisów według rzeczywistego średniorocznego zatrudnienia należy dokonać najpóźniej do 31 grudnia 2010 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek przekazania odpisów na zfśs dotyczy pracodawców, którzy 1 stycznia 2010 r. zatrudniali co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty i nie zrezygnowali z tworzenia zfśs.

Ustawowe terminy przekazania kwot na zfśs nie obowiązują pracodawców, którzy nie mają obowiązku tworzenia funduszu (tj. pracodawców zatrudniających poniżej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty według stanu na 1 stycznia danego roku).

Pracodawcy prowadzący działalność w formach organizacyjno-prawnych jednostek sektora finansów publicznych tworzą fundusz bez względu na liczbę zatrudnionych.

Ustalenie podstawy i wysokości obliczania odpisów na zfśs w 2010 r.

Wysokość odpisów na 2010 r. należy ustalić odpowiednio do liczby pracowników i rodzaju ich zatrudnienia.

REKLAMA

Podstawą do ustalenia wysokości odpisu podstawowego jest wynagrodzenie podane w obwieszczeniu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 19 lutego 2010 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w 2009 r. i w drugim półroczu 2009 r. W 2010 r. przeciętne wynagrodzenie przyjmowane do obliczenia odpisu wynosi 2794,25 zł.

Kwota odpisu przypadającego na jednego pracownika jest wynikiem iloczynu podanej w ustawie o zfśs procentowej stawki odpisu oraz przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej.

Wysokość odpisów i zwiększeń na zfśs w 2010 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ustalenie stanu zatrudnienia

Ustalając przeciętny poziom zatrudnienia w danym roku kalendarzowym, należy zsumować przeciętną liczbę zatrudnionych w poszczególnych miesiącach, a następnie otrzymaną sumę podzielić przez 12 (§ 3 rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych...).

WAŻNE!

Przekazując pierwszą ratę odpisu na zfśs liczbę pracowników ustalamy na podstawie planowanego stanu zatrudnienia.

Należy pamiętać, aby na koniec roku (do 31 grudnia 2010 r.) porównać planowany stan zatrudnienia z faktycznym i odpowiednio go skorygować.

Przepisy rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych... nie wskazują, jak obliczyć przeciętną liczbę zatrudnionych. W praktyce pracodawcy obliczając przeciętną liczbę zatrudnionych w poszczególnych miesiącach w przeliczaniu na pełne etaty korzystają z jednej z 3 metod statystycznych:

• z metody uproszczonej - polega na zsumowaniu stanów dziennych w pierwszym i ostatnim dniu miesiąca i podzieleniu ich przez 2. Przy stosowaniu tej metody wyłączane są ze stanu zatrudnienia osoby, które korzystały z urlopów bezpłatnych w wymiarze powyżej 14 dni;

• z metody średniej chronologicznej - polega na zsumowaniu połowy stanu zatrudnienia w pierwszym i ostatnim dniu miesiąca i pełnego stanu zatrudnienia w 15. dniu miesiąca oraz podzieleniu otrzymanej wartości przez 2; w przypadku tej metody nie należy brać pod uwagę osób, które korzystają z urlopów bezpłatnych dłuższych niż 14 dni;

• z metody średniej arytmetycznej (ze stanów dziennych w miesiącu) - polega na zsumowaniu stanów zatrudnienia z każdego dnia (w przeliczeniu na pełne etaty), a następnie podzieleniu otrzymanej wartości przez liczbę dni miesiąca. Do dni pracy w miesiącu należy wliczyć przypadające w tym czasie niedziele, święta oraz dni wolne od pracy. Dla tych dni przyjmujemy stan zatrudnienia z dnia poprzedniego lub następnego, jeżeli miesiąc rozpoczyna się dniem wolnym od pracy. W stanach dziennych nie uwzględniamy osób przebywających na urlopach bezpłatnych.

 

Wybór odpowiedniej metody zależy od rotacji pracowników w firmie. Firmy działające niepełny miesiąc (nowo powstałe, rozpoczynające działalność w miesiącu sprawozdawczym, funkcjonujące sezonowo) oraz firmy z wysokim wskaźnikiem rotacji pracowników korzystają najczęściej z metody średniej arytmetycznej. Zakłady ze stabilną sytuacją kadrową mogą korzystać z metody uproszczonej. Natomiast firmy o niskiej rotacji pracowników powinny korzystać z metody średniej chronologicznej.

Przeciętny stan zatrudnienia według każdej z poszczególnych metod:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• Obliczenie metodą uproszczoną:

50 + 53 = 103,

103 : 2 = 51,50.

• Obliczenie metodą średniej chronologicznej:

50 : 2 + 52 + 53 : 2 = 103,5,

103,5 : 2 = 51,75.

• Obliczenie metodą średniej arytmetycznej:

50 x 14 + 52 + 15 x 53 = 1547,

1547 : 30 = 51,57.

Środki pieniężne na zfśs powinny być gromadzone na odrębnym rachunku bankowym. Po obliczeniu ich wartości należy zrealizować przelewy w odpowiednich wysokościach i ustawowych terminach.

PRZYKŁAD

W kwietniu w zakładzie produkcyjnym ustalono, że planowane przeciętne zatrudnienie w 2010 r. wyniesie 50 osób w przeliczeniu na pełne etaty. Wszyscy są zatrudnieni w normalnych warunkach. Obliczenie należnego odpisu na zfśs za 2010 r.:

Obliczamy wysokość należnego odpisu na zfśs za 2010 r.:

50 pełnych etatów x 1047,84 zł = 52 392 zł.

Odpis na zfśs za 2010 r. wyniesie 52 392 zł.

Ustalamy wysokość pierwszej wpłaty odpisu na konto zfśs za 2010 r. do 31 maja:

52 392 zł x 75% = 39 294 zł.

Pierwszą wpłatę na konto bankowe zfśs do 31 maja 2010 r. pracodawca przelewa w wysokości 39 294 zł.

Ustalamy wysokość drugiej wpłaty odpisu na konto zfśs za 2010 r. do 30 września:

52 392 zł x 25% = 13 098 zł.

Drugą wpłatę na konto bankowe zfśs do 30 września 2010 r. pracodawca przelewa w wysokości 13 098 zł.

Ostatecznej korekty odpisów według rzeczywistego średniorocznego zatrudnienia należy dokonać najpóźniej do 31 grudnia 2010 r.

• art. 3 ust. 1, art. 5, art. 6 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.),

• § 1, § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz.U. Nr 43, poz. 349),

• obwieszczenie Prezesa GUS z 19 lutego 2010 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w 2009 r. i w drugim półroczu 2009 r. (M.P. Nr 10, poz. 104).

• rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów wraz z załącznikami z 5 maja 2009 r. w sprawie określenia wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2009 (Dz.U. Nr 85, poz. 717 ze zm.).

Anna Łukaszewska

specjalista ds. wynagrodzeń i prawa pracy

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA