REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza rata na ZFŚS do końca maja

Anna Łukaszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2010 r. pracodawcy, którzy tworzą zfśs, mają obowiązek przekazania pierwszej raty środków na rachunek funduszu do 31 maja. Rata, jaką należy przelać na wyodrębnione konto, musi wynieść co najmniej 75% równowartości odpisu podstawowego.

Pracodawcy, którzy mają obowiązek tworzenia zfśs, pierwszą ratę odpisu na fundusz przekazują do 31 maja 2010 r. Pracodawca przelewa na wyodrębniony rachunek bankowy zfśs co najmniej 75% kwoty odpisu podstawowego(art. 6 ustawy o zfśs) dokonywanego na pracowników:

REKLAMA

REKLAMA

• zatrudnionych w normalnych warunkach,

• wykonujących prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze,

• młodocianych.

REKLAMA

Pozostałą kwotę, tj. 25% wartości odpisów podstawowych (jeżeli na konto zfśs wpłynęło 75% odpisów, lecz nie więcej) oraz wyliczone kwoty zwiększeń, tj. odpisów fakultatywnych, należy przelać na konto zfśs do 30 września 2010 r. Ostatecznej korekty odpisów według rzeczywistego średniorocznego zatrudnienia należy dokonać najpóźniej do 31 grudnia 2010 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek przekazania odpisów na zfśs dotyczy pracodawców, którzy 1 stycznia 2010 r. zatrudniali co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty i nie zrezygnowali z tworzenia zfśs.

Ustawowe terminy przekazania kwot na zfśs nie obowiązują pracodawców, którzy nie mają obowiązku tworzenia funduszu (tj. pracodawców zatrudniających poniżej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty według stanu na 1 stycznia danego roku).

Pracodawcy prowadzący działalność w formach organizacyjno-prawnych jednostek sektora finansów publicznych tworzą fundusz bez względu na liczbę zatrudnionych.

Ustalenie podstawy i wysokości obliczania odpisów na zfśs w 2010 r.

Wysokość odpisów na 2010 r. należy ustalić odpowiednio do liczby pracowników i rodzaju ich zatrudnienia.

Podstawą do ustalenia wysokości odpisu podstawowego jest wynagrodzenie podane w obwieszczeniu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 19 lutego 2010 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w 2009 r. i w drugim półroczu 2009 r. W 2010 r. przeciętne wynagrodzenie przyjmowane do obliczenia odpisu wynosi 2794,25 zł.

Kwota odpisu przypadającego na jednego pracownika jest wynikiem iloczynu podanej w ustawie o zfśs procentowej stawki odpisu oraz przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej.

Wysokość odpisów i zwiększeń na zfśs w 2010 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ustalenie stanu zatrudnienia

Ustalając przeciętny poziom zatrudnienia w danym roku kalendarzowym, należy zsumować przeciętną liczbę zatrudnionych w poszczególnych miesiącach, a następnie otrzymaną sumę podzielić przez 12 (§ 3 rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych...).

WAŻNE!

Przekazując pierwszą ratę odpisu na zfśs liczbę pracowników ustalamy na podstawie planowanego stanu zatrudnienia.

Należy pamiętać, aby na koniec roku (do 31 grudnia 2010 r.) porównać planowany stan zatrudnienia z faktycznym i odpowiednio go skorygować.

Przepisy rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych... nie wskazują, jak obliczyć przeciętną liczbę zatrudnionych. W praktyce pracodawcy obliczając przeciętną liczbę zatrudnionych w poszczególnych miesiącach w przeliczaniu na pełne etaty korzystają z jednej z 3 metod statystycznych:

• z metody uproszczonej - polega na zsumowaniu stanów dziennych w pierwszym i ostatnim dniu miesiąca i podzieleniu ich przez 2. Przy stosowaniu tej metody wyłączane są ze stanu zatrudnienia osoby, które korzystały z urlopów bezpłatnych w wymiarze powyżej 14 dni;

• z metody średniej chronologicznej - polega na zsumowaniu połowy stanu zatrudnienia w pierwszym i ostatnim dniu miesiąca i pełnego stanu zatrudnienia w 15. dniu miesiąca oraz podzieleniu otrzymanej wartości przez 2; w przypadku tej metody nie należy brać pod uwagę osób, które korzystają z urlopów bezpłatnych dłuższych niż 14 dni;

• z metody średniej arytmetycznej (ze stanów dziennych w miesiącu) - polega na zsumowaniu stanów zatrudnienia z każdego dnia (w przeliczeniu na pełne etaty), a następnie podzieleniu otrzymanej wartości przez liczbę dni miesiąca. Do dni pracy w miesiącu należy wliczyć przypadające w tym czasie niedziele, święta oraz dni wolne od pracy. Dla tych dni przyjmujemy stan zatrudnienia z dnia poprzedniego lub następnego, jeżeli miesiąc rozpoczyna się dniem wolnym od pracy. W stanach dziennych nie uwzględniamy osób przebywających na urlopach bezpłatnych.

 

Wybór odpowiedniej metody zależy od rotacji pracowników w firmie. Firmy działające niepełny miesiąc (nowo powstałe, rozpoczynające działalność w miesiącu sprawozdawczym, funkcjonujące sezonowo) oraz firmy z wysokim wskaźnikiem rotacji pracowników korzystają najczęściej z metody średniej arytmetycznej. Zakłady ze stabilną sytuacją kadrową mogą korzystać z metody uproszczonej. Natomiast firmy o niskiej rotacji pracowników powinny korzystać z metody średniej chronologicznej.

Przeciętny stan zatrudnienia według każdej z poszczególnych metod:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• Obliczenie metodą uproszczoną:

50 + 53 = 103,

103 : 2 = 51,50.

• Obliczenie metodą średniej chronologicznej:

50 : 2 + 52 + 53 : 2 = 103,5,

103,5 : 2 = 51,75.

• Obliczenie metodą średniej arytmetycznej:

50 x 14 + 52 + 15 x 53 = 1547,

1547 : 30 = 51,57.

Środki pieniężne na zfśs powinny być gromadzone na odrębnym rachunku bankowym. Po obliczeniu ich wartości należy zrealizować przelewy w odpowiednich wysokościach i ustawowych terminach.

PRZYKŁAD

W kwietniu w zakładzie produkcyjnym ustalono, że planowane przeciętne zatrudnienie w 2010 r. wyniesie 50 osób w przeliczeniu na pełne etaty. Wszyscy są zatrudnieni w normalnych warunkach. Obliczenie należnego odpisu na zfśs za 2010 r.:

Obliczamy wysokość należnego odpisu na zfśs za 2010 r.:

50 pełnych etatów x 1047,84 zł = 52 392 zł.

Odpis na zfśs za 2010 r. wyniesie 52 392 zł.

Ustalamy wysokość pierwszej wpłaty odpisu na konto zfśs za 2010 r. do 31 maja:

52 392 zł x 75% = 39 294 zł.

Pierwszą wpłatę na konto bankowe zfśs do 31 maja 2010 r. pracodawca przelewa w wysokości 39 294 zł.

Ustalamy wysokość drugiej wpłaty odpisu na konto zfśs za 2010 r. do 30 września:

52 392 zł x 25% = 13 098 zł.

Drugą wpłatę na konto bankowe zfśs do 30 września 2010 r. pracodawca przelewa w wysokości 13 098 zł.

Ostatecznej korekty odpisów według rzeczywistego średniorocznego zatrudnienia należy dokonać najpóźniej do 31 grudnia 2010 r.

• art. 3 ust. 1, art. 5, art. 6 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.),

• § 1, § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz.U. Nr 43, poz. 349),

• obwieszczenie Prezesa GUS z 19 lutego 2010 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w 2009 r. i w drugim półroczu 2009 r. (M.P. Nr 10, poz. 104).

• rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów wraz z załącznikami z 5 maja 2009 r. w sprawie określenia wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2009 (Dz.U. Nr 85, poz. 717 ze zm.).

Anna Łukaszewska

specjalista ds. wynagrodzeń i prawa pracy

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA