REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie wszystkie odszkodowania dla pracownika wolne od podatku

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Powody, dla których pracownik otrzymuje odszkodowanie mogą być bardzo różne. I co do zasady odszkodowania są wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym.

Ale istnieją przypadki, gdy otrzymanie odszkodowania wypłaconego przez pracodawcę z określonego tytułu powoduje u pracownika powstanie przychodu ze stosunku pracy, od którego zakład pracy ma obowiązek pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wolne od podatku są tylko te odszkodowania, których wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw  (art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. updof), z wyjątkiem jednak enumeratywnie wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. a), b), c), d) i g) tej ustawy. W przypadku odszkodowań pracowniczych podstawę wyliczenia odszkodowania stanowi średnie miesięczne wynagrodzenie pracownika. Ustala się je według wynagrodzenia brutto, co potwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z 22 kwietnia 1998 r. (sygn. akt I PKN 55/98).

Z uwagi na skomplikowaną konstrukcję przepisów ważna jest zatem podstawa wypłaty danego odszkodowania. Od tego bowiem zależy, czy pracodawca będzie miał obowiązek odprowadzić od takiej wypłaty zaliczkę na podatek czy też nie.

I tak opodatkowaniu podlegają m.in. określone w prawie pracy odprawy i odszkodowania z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę. W praktyce często mamy do czynienia z wypłacanym przez pracodawcę odszkodowaniem przyznawanym na podstawie art.361 kodeksu pracy, jeżeli skrócenie okresu wypowiedzenia następuje w wyniku ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy albo z innych przyczyn niedotyczących pracowników (określonych w odrębnych przepisach). Obowiązek wypłaty takiego odszkodowania spoczywa na pracodawcy, który w celu wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę skraca przysługujący pracownikowi okres trzymiesięcznego wypowiedzenia - najwyżej do miesiąca. Pracownikowi przysługuje wówczas odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za pozostałą część okresu wypowiedzenia, przy czym okres, za który przysługuje odszkodowanie, wlicza się pracownikowi pozostającemu w tym czasie bez pracy do okresu zatrudnienia.

REKLAMA

Opodatkowaniu podlegają także odprawy pieniężne przysługujące w związku z tzw. zwolnieniami grupowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opodatkowaniu w całości podlegają również odszkodowania przyznane na podstawie przepisów o zakazie konkurencji. Zakaz konkurencji polega na tym, że pracownik w zakresie określonym w odrębnej umowie nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy na rzecz konkurencji w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie (art. 1011-1012 k.p.). Taka umowa może dotyczyć zarówno okresu, w którym pracownik jest zatrudniony u pracodawcy, jak i okresu po ustaniu stosunku pracy (w takim przypadku pracownikowi przysługuje odszkodowanie za okres obowiązywania zakazu konkurencji).

Opodatkowaniu podlegają też wszelkie odszkodowania wynikające z zawartych umów lub ugód innych niż ugody sądowe. Wynika z tego, że opodatkowaniu podlegają odszkodowania przyznane z tytułu rozwiązania stosunku pracy, których wysokość wynika z postanowień umowy o pracę. Z taką sytuacją mamy do czynienia, gdy strony się umówią, że wypowiedzenie umowy o pracę dokonane zgodnie z przepisami prawa pracy powoduje po stronie pracodawcy obowiązek wypłaty odszkodowania. Świadczenie takie stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy (art. 12 ust. 1 updof). Natomiast wolne od podatku są odszkodowania wypłacane na podstawie ugody zawartej przed sądem pracy (art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. g updof).

Warto dodać, że obowiązek naliczania składek do ZUS od wypłaconych odszkodowań nie zawsze jest zbieżny z faktem podlegania bądź niepodlegania opodatkowaniu.

Więcej informacji na temat opodatkowania odszkodowań pracowniczych, jak też opłacania od nich składek do ZUS, można znaleźć na stronach Internetowego Serwisu Księgowego Sfery Budżetowej pod adresem www.iskb.infor.pl w artykule Opodatkowanie i oskładkowanie odszkodowań dla pracowników.

 

Źródło: iskb.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA