REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie wszystkie odszkodowania dla pracownika wolne od podatku

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Powody, dla których pracownik otrzymuje odszkodowanie mogą być bardzo różne. I co do zasady odszkodowania są wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym.

Ale istnieją przypadki, gdy otrzymanie odszkodowania wypłaconego przez pracodawcę z określonego tytułu powoduje u pracownika powstanie przychodu ze stosunku pracy, od którego zakład pracy ma obowiązek pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy.

REKLAMA

Autopromocja

Wolne od podatku są tylko te odszkodowania, których wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw  (art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. updof), z wyjątkiem jednak enumeratywnie wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. a), b), c), d) i g) tej ustawy. W przypadku odszkodowań pracowniczych podstawę wyliczenia odszkodowania stanowi średnie miesięczne wynagrodzenie pracownika. Ustala się je według wynagrodzenia brutto, co potwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z 22 kwietnia 1998 r. (sygn. akt I PKN 55/98).

Z uwagi na skomplikowaną konstrukcję przepisów ważna jest zatem podstawa wypłaty danego odszkodowania. Od tego bowiem zależy, czy pracodawca będzie miał obowiązek odprowadzić od takiej wypłaty zaliczkę na podatek czy też nie.

I tak opodatkowaniu podlegają m.in. określone w prawie pracy odprawy i odszkodowania z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę. W praktyce często mamy do czynienia z wypłacanym przez pracodawcę odszkodowaniem przyznawanym na podstawie art.361 kodeksu pracy, jeżeli skrócenie okresu wypowiedzenia następuje w wyniku ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy albo z innych przyczyn niedotyczących pracowników (określonych w odrębnych przepisach). Obowiązek wypłaty takiego odszkodowania spoczywa na pracodawcy, który w celu wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę skraca przysługujący pracownikowi okres trzymiesięcznego wypowiedzenia - najwyżej do miesiąca. Pracownikowi przysługuje wówczas odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za pozostałą część okresu wypowiedzenia, przy czym okres, za który przysługuje odszkodowanie, wlicza się pracownikowi pozostającemu w tym czasie bez pracy do okresu zatrudnienia.

Opodatkowaniu podlegają także odprawy pieniężne przysługujące w związku z tzw. zwolnieniami grupowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Opodatkowaniu w całości podlegają również odszkodowania przyznane na podstawie przepisów o zakazie konkurencji. Zakaz konkurencji polega na tym, że pracownik w zakresie określonym w odrębnej umowie nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy na rzecz konkurencji w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie (art. 1011-1012 k.p.). Taka umowa może dotyczyć zarówno okresu, w którym pracownik jest zatrudniony u pracodawcy, jak i okresu po ustaniu stosunku pracy (w takim przypadku pracownikowi przysługuje odszkodowanie za okres obowiązywania zakazu konkurencji).

Opodatkowaniu podlegają też wszelkie odszkodowania wynikające z zawartych umów lub ugód innych niż ugody sądowe. Wynika z tego, że opodatkowaniu podlegają odszkodowania przyznane z tytułu rozwiązania stosunku pracy, których wysokość wynika z postanowień umowy o pracę. Z taką sytuacją mamy do czynienia, gdy strony się umówią, że wypowiedzenie umowy o pracę dokonane zgodnie z przepisami prawa pracy powoduje po stronie pracodawcy obowiązek wypłaty odszkodowania. Świadczenie takie stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy (art. 12 ust. 1 updof). Natomiast wolne od podatku są odszkodowania wypłacane na podstawie ugody zawartej przed sądem pracy (art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. g updof).

Warto dodać, że obowiązek naliczania składek do ZUS od wypłaconych odszkodowań nie zawsze jest zbieżny z faktem podlegania bądź niepodlegania opodatkowaniu.

Więcej informacji na temat opodatkowania odszkodowań pracowniczych, jak też opłacania od nich składek do ZUS, można znaleźć na stronach Internetowego Serwisu Księgowego Sfery Budżetowej pod adresem www.iskb.infor.pl w artykule Opodatkowanie i oskładkowanie odszkodowań dla pracowników.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: iskb.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA