REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Współpraca z biegłym rewidentem w trakcie badania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Weronika Gackowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W interesie jednostki i biegłego rewidenta leży harmonijne współdziałanie. Jeżeli na etapie wstępnym przyjmiemy założenie, że biegły rewident jest w pewnym sensie „partnerem” przedsiębiorstwa, unikniemy negatywnych reakcji. Wytykanie przez biegłego błędów służy rozwiązywaniu zaobserwowanych problemów, a nie wzniecaniu dyskusji.

Po dokonaniu wyboru biegłego rewidenta i podpisaniu z nim umowy o współpracy nastąpi ustalenie harmonogramu przeprowadzenia badania. Pierwszym punktem tego harmonogramu (etap trzeci współpracy) jest zapewnienie udziału biegłego rewidenta w inwentaryzacji.

REKLAMA

Aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia zastrzeżeń do inwentaryzacji, kierownik badanej jednostki powinien przeanalizować warunki i dokonać oceny stopnia osobistego zaangażowania biegłego w inwentaryzację.

Udział biegłego w inwentaryzacji zależy m.in. od:

• terminu podpisania umowy o badanie sprawozdania finansowego,

• znaczącego lub nieznaczącego udziału zapasów albo ich określonych grup w aktywach wykazanych w sprawozdaniu finansowym, sumie zasobów majątkowych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wstępnej oceny poprawności zorganizowania inwentaryzacji,

• sposobu zorganizowania ewidencji oraz obrotu rzeczowymi aktywami obrotowymi,

• przydatności osobistego udziału biegłego rewidenta w dowodzeniu wiarygodności występowania danych składników majątkowych.

Udział audytora w spisie (lub osoby skierowanej do obserwowania spisu) warunkuje data podpisania umowy o badanie sprawozdania finansowego. Jeżeli wielkość zapasów stanowi znaczący składnik aktywów jednostki, a biegły rewident nie mógł wziąć udziału w spisie z natury ani zastosować innych czynności potwierdzających ich występowanie, wówczas zachodzi ograniczenie zakresu badania. Takiej też treści stwierdzenie biegły umieści w opinii z badania sprawozdania finansowego. Dlatego wskazane jest odpowiednio wcześniejsze rozpoczęcie współpracy, co gwarantuje spokojne, także bezkonfliktowe przebrnięcie przez czynności związane z badaniem sprawozdania finansowego.

UWAGA

Jeżeli kierownik jednostki oczekuje osobistego udziału biegłego w spisie z natury (nie wyraża zgody na udział w niej asystentów), powinien wyrazić swoje stanowisko oraz oczekiwania przed podpisaniem umowy o badanie.

Badanie wstępne

REKLAMA

Etap czwarty współpracy zależy od daty podpisania umowy oraz strategii uzgodnionej w planie: daty rozpoczęcia badania, konieczności (możliwości) udziału biegłego rewidenta w spisie z natury oraz zakończenia badania sprawozdania finansowego. Wskazane jest, by badanie wstępne - najczęściej organizowane przed dniem bilansowym - przeprowadzał ten sam zespół, który będzie dokonywał badania właściwego.

Zorganizowanie prac przed dniem bilansowym, tj. w czwartym kwartale okresu sprawozdawczego, jest konieczne przede wszystkim wówczas, gdy termin zakończenia badania przewidziano w pierwszym miesiącu po dniu bilansowym.

Przykładowe czynności wykonywane przez biegłego na etapie badania wstępnego:

• rozpoznanie sytuacji badanej jednostki, w tym określenie całościowego wizerunku firmy,

• identyfikacja zasadniczych kwestii, głównych obszarów ryzyka,

• badanie sytuacji prawnej podmiotu gospodarczego (umowy spółki, statutu, wyciągów z rejestru handlowego oraz ksiąg wieczystych, składu osobowego zarządu, a także pozostałych organów spółki, schematu organizacyjnego, istotnych umów, powiązań kapitałowych i osobowych, protokołów z posiedzeń oraz uchwał podjętych przez organy spółki),

• zapoznanie się ze stosowanym w jednostce systemem księgowości i kontroli wewnętrznej,

• zapoznanie się z trwającymi postępowaniami sądowymi, skarbowymi lub administracyjnymi,

• określenie ryzyka badania, a zwłaszcza ryzyka przeoczenia, aby dostosować do tego swój sposób postępowania,

• sporządzenie planu badania.

Na tym etapie biegły rewident rozważa, czy zachodzi istotna niepewność związana ze zdarzeniami lub uwarunkowaniami, które mogą świadczyć o zagrożeniu zdolności do kontynuowania działalności przez jednostkę.

Przykładowe objawy wskazujące na brak zasadności przyjęcia założenia kontynuacji działalności przedstawiono w trzech grupach.

I. Finansowe objawy zagrożenia kontynuacji działalności:

1) wycofanie zasilania finansowego przez banki lub dostawców (zamiana kredytu kupieckiego na zapłatę gotówką),

2) nieterminowe regulowanie zobowiązań wobec banków i wierzycieli,

3) odmowa wznowienia kredytowania przez banki,

4) znaczące straty na działalności operacyjnej,

5) ujemny kapitał własny i/lub kapitał obrotowy,

6) załamanie rynku kluczowych odbiorców.

II. Operacyjne objawy zagrożenia kontynuacji działalności:

1) konflikty z załogą,

2) odejście osób sprawujących ważne funkcje kierownicze i trudności w skompletowaniu kadry kierowniczej,

3) utrata koncesji, licencji, głównych dostawców lub odbiorców,

4) uzależnienie od jednego dostawcy, produktu lub odbiorcy,

5) niedostatki kluczowych surowców lub pogorszenie ich jakości.

III. Inne objawy zagrożenia kontynuacji działalności:

1) nierozstrzygnięte sprawy sporne (sądowe, skarbowe, celne, administracyjne), których niekorzystne rozstrzygnięcie może doprowadzić do powstania zobowiązań niemożliwych do zaspokojenia,

2) zagrożenie pozycji jednostki na rynku,

3) niekorzystne zmiany przepisów.

Lista powyższych ujemnych czynników nie jest zamknięta. Podobnie nie jest przedstawiona - a tym bardziej zamknięta - lista czynników łagodzących ujemne skutki. Zarówno ujemne, jak i niwelujące je dodatnie czynniki są przedmiotem badania, analiz oraz dyskusji z zarządem badanej jednostki. Należy pamiętać, że nieujawnienie przykładowych zagrożeń w objaśnieniach do informacji oraz w sprawozdaniu z działalności będzie odebrane przez badającego sprawozdanie finansowe jako np. chęć ukrycia niekorzystnych zjawisk. Na pewno biegły rewident po zgromadzeniu wystarczających i odpowiednich dowodów dokona oceny oraz podejmie dyskusję na temat uwarunkowań mogących zagrażać zdolności kontynuowania działalności przez jednostkę.

 

Więcej na ten temat przeczytasz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Współpraca z biegłym rewidentem w trakcie badania


• art. 64, 65 i 66 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 47, poz. 278

dr Weronika Gackowska

biegły rewident

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA