REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2011 r. dla potrzeb podatku od towarów i usług PKWiU z 1997 r. zastąpi PKWiU z 2008 r. To najważniejsze zmiany, jakie wprowadza uchwalona 29 października nowelizacja.

Ustawa zmieniająca z 29 października 2010 r. przewiduje przede wszystkim:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

• wyłączenie na potrzeby VAT klasyfikacji statystycznej wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 1997 r. W to miejsce przyjęte zostaną natomiast nomenklatura i symbole klasyfikacji statystycznej wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU z 2008 r.), obowiązującej od 1 stycznia 2009 r. dla celów statystycznych, ewidencyjnych i rachunkowości;

• odejście od generalnej zasady identyfikowania towarów i usług za pomocą klasyfikacji statystycznych i ograniczenie takiej konieczności wyłącznie do sytuacji, w których przepisy ustawy o VAT powołują symbole statystyczne, np. w zakresie określania zasad opodatkowania według obniżonych stawek podatku;

• likwidację załącznika nr 4 do ustawy o VAT, zawierającego obecnie wykaz usług zwolnionych od podatku, i przeniesienie zmodyfikowanych uregulowań dotyczących poszczególnych zwolnień, określonych obecnie w zależności od charakteru i zakresu przedmiotowego danej usługi, bezpośrednio do treści art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

REKLAMA

Poniższy komentarz odnosi się do ostatniej z wymienionych kwestii. Szczegółowa analiza w tym zakresie jest istotna nie tylko dla podmiotów świadczących tego typu usługi (u których nieprawidłowa identyfikacja usługi może od przyszłego roku prowadzić do powstania zaległości podatkowej), lecz również dla usługobiorców, którzy powinni mieć na uwadze treść art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. Zgodnie z nim podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktury dokumentującej transakcję niepodlegającą opodatkowaniu lub zwolnioną z opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zakres zwolnień reguluje dyrektywa

Obecnie obowiązujące przepisy dotyczące zwolnień z VAT, wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT, zasadniczo są oparte na polskiej klasyfikacji statystycznej. Skutkuje to niejednokrotnie wystąpieniem rozbieżności między zakresem czynności objętych zwolnieniem w polskiej ustawie o VAT i odpowiadających im zwolnień przewidzianych w art. 132-136 dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: dyrektywa 2006/112/WE). Regulacje unijne przy określaniu zwolnienia posługują się wyłącznie ekonomicznym zakresem/charakterem danej czynności, bez odniesienia się do jakiejkolwiek nomenklatury statystycznej.

Według prawa wspólnotowego o zwolnieniu danej usługi decyduje jej ekonomiczny charakter wynikający z zakresu przedmiotowego usługi, a nie - jak w regulacjach krajowych - z przypisanego jej symbolu statystycznego. W efekcie w ustawie o VAT można zidentyfikować przypadki, w których zakres zwolnień z opodatkowania jest szerszy od przewidzianego w prawie wspólnotowym (np. dotyczy to usług edukacyjnych). Taka sytuacja obecnie może być korzystna dla niektórych podatników, ponieważ organy podatkowe nie mogą kwestionować zastosowania się do treści przepisu krajowego, nawet jeśli jest on niezgodny z prawem wspólnotowym. Nowe przepisy, poprzez oparcie przepisów dotyczących zwolnień usług na ich ekonomicznym charakterze (stosownie do treści regulacji unijnych), przyczynią się do zapewnienia zgodności przepisów krajowych z prawem wspólnotowym.

Istotne jest także to, że wskutek zmian podatnicy, aby móc skorzystać ze zwolnień, zasadniczo nie będą już zmuszeni do występowania z wnioskiem do urzędu statystycznego o dokonanie klasyfikacji statystycznej świadczonych przez nich usług. Dotychczas bowiem w przypadku wątpliwości co do właściwej klasyfikacji towarów lub usług podatnicy mogli zwracać się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi z wnioskiem o nadanie/potwierdzenie prawidłowej klasyfikacji statystycznej. Wydana przez organ statystyczny opinia w tym zakresie zasadniczo decydowała o klasyfikacji danej usługi do kategorii usług zwolnionych na gruncie VAT.

Jednocześnie, jako że możliwość zastosowania zwolnienia z VAT nie będzie już uzależniona od określonego symbolu statystycznego danej czynności, podatnicy obecnie korzystający ze zwolnień w tym zakresie będą zmuszeni przeanalizować, czy w każdym przypadku charakter świadczonych przez nich usług faktycznie uprawnia ich do zastosowania zwolnienia z opodatkowania.

Zarówno bowiem w doktrynie, jak i w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych, a także w wyrokach Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) wskazuje się, że stosowanie zwolnień z opodatkowania jest odstępstwem, wyjątkiem od obowiązującej na gruncie VAT zasady powszechności opodatkowania. Tym samym zwolnienia te powinny być interpretowane w sposób ścisły, bez możliwości dokonywania wykładni rozszerzającej, tak by nie dopuścić do ewentualnych naruszeń. Wskutek dostosowania polskich regulacji w zakresie zwolnień z opodatkowania do treści przepisów wspólnotowych, uwzględnienia orzecznictwa ETS w tym zakresie i określenia w sposób jednoznaczny charakteru czynności, których wykonywanie podlega zwolnieniu z opodatkowania, ustawodawca wyklucza możliwość rozszerzenia zakresu zwolnień z opodatkowania w indywidualnych przypadkach.

 

Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Zwolnienia z VAT w 2011 r.

 


Tomasz Maicher

ekspert w zakresie VAT

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA