REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienia z VAT w 2011 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Maicher
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2011 r. dla potrzeb podatku od towarów i usług PKWiU z 1997 r. zastąpi PKWiU z 2008 r. To najważniejsze zmiany, jakie wprowadza uchwalona 29 października nowelizacja.

Ustawa zmieniająca z 29 października 2010 r. przewiduje przede wszystkim:

REKLAMA

• wyłączenie na potrzeby VAT klasyfikacji statystycznej wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 1997 r. W to miejsce przyjęte zostaną natomiast nomenklatura i symbole klasyfikacji statystycznej wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU z 2008 r.), obowiązującej od 1 stycznia 2009 r. dla celów statystycznych, ewidencyjnych i rachunkowości;

REKLAMA

• odejście od generalnej zasady identyfikowania towarów i usług za pomocą klasyfikacji statystycznych i ograniczenie takiej konieczności wyłącznie do sytuacji, w których przepisy ustawy o VAT powołują symbole statystyczne, np. w zakresie określania zasad opodatkowania według obniżonych stawek podatku;

• likwidację załącznika nr 4 do ustawy o VAT, zawierającego obecnie wykaz usług zwolnionych od podatku, i przeniesienie zmodyfikowanych uregulowań dotyczących poszczególnych zwolnień, określonych obecnie w zależności od charakteru i zakresu przedmiotowego danej usługi, bezpośrednio do treści art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

Poniższy komentarz odnosi się do ostatniej z wymienionych kwestii. Szczegółowa analiza w tym zakresie jest istotna nie tylko dla podmiotów świadczących tego typu usługi (u których nieprawidłowa identyfikacja usługi może od przyszłego roku prowadzić do powstania zaległości podatkowej), lecz również dla usługobiorców, którzy powinni mieć na uwadze treść art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. Zgodnie z nim podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktury dokumentującej transakcję niepodlegającą opodatkowaniu lub zwolnioną z opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zakres zwolnień reguluje dyrektywa

REKLAMA

Obecnie obowiązujące przepisy dotyczące zwolnień z VAT, wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT, zasadniczo są oparte na polskiej klasyfikacji statystycznej. Skutkuje to niejednokrotnie wystąpieniem rozbieżności między zakresem czynności objętych zwolnieniem w polskiej ustawie o VAT i odpowiadających im zwolnień przewidzianych w art. 132-136 dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: dyrektywa 2006/112/WE). Regulacje unijne przy określaniu zwolnienia posługują się wyłącznie ekonomicznym zakresem/charakterem danej czynności, bez odniesienia się do jakiejkolwiek nomenklatury statystycznej.

Według prawa wspólnotowego o zwolnieniu danej usługi decyduje jej ekonomiczny charakter wynikający z zakresu przedmiotowego usługi, a nie - jak w regulacjach krajowych - z przypisanego jej symbolu statystycznego. W efekcie w ustawie o VAT można zidentyfikować przypadki, w których zakres zwolnień z opodatkowania jest szerszy od przewidzianego w prawie wspólnotowym (np. dotyczy to usług edukacyjnych). Taka sytuacja obecnie może być korzystna dla niektórych podatników, ponieważ organy podatkowe nie mogą kwestionować zastosowania się do treści przepisu krajowego, nawet jeśli jest on niezgodny z prawem wspólnotowym. Nowe przepisy, poprzez oparcie przepisów dotyczących zwolnień usług na ich ekonomicznym charakterze (stosownie do treści regulacji unijnych), przyczynią się do zapewnienia zgodności przepisów krajowych z prawem wspólnotowym.

Istotne jest także to, że wskutek zmian podatnicy, aby móc skorzystać ze zwolnień, zasadniczo nie będą już zmuszeni do występowania z wnioskiem do urzędu statystycznego o dokonanie klasyfikacji statystycznej świadczonych przez nich usług. Dotychczas bowiem w przypadku wątpliwości co do właściwej klasyfikacji towarów lub usług podatnicy mogli zwracać się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi z wnioskiem o nadanie/potwierdzenie prawidłowej klasyfikacji statystycznej. Wydana przez organ statystyczny opinia w tym zakresie zasadniczo decydowała o klasyfikacji danej usługi do kategorii usług zwolnionych na gruncie VAT.

Jednocześnie, jako że możliwość zastosowania zwolnienia z VAT nie będzie już uzależniona od określonego symbolu statystycznego danej czynności, podatnicy obecnie korzystający ze zwolnień w tym zakresie będą zmuszeni przeanalizować, czy w każdym przypadku charakter świadczonych przez nich usług faktycznie uprawnia ich do zastosowania zwolnienia z opodatkowania.

Zarówno bowiem w doktrynie, jak i w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych, a także w wyrokach Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) wskazuje się, że stosowanie zwolnień z opodatkowania jest odstępstwem, wyjątkiem od obowiązującej na gruncie VAT zasady powszechności opodatkowania. Tym samym zwolnienia te powinny być interpretowane w sposób ścisły, bez możliwości dokonywania wykładni rozszerzającej, tak by nie dopuścić do ewentualnych naruszeń. Wskutek dostosowania polskich regulacji w zakresie zwolnień z opodatkowania do treści przepisów wspólnotowych, uwzględnienia orzecznictwa ETS w tym zakresie i określenia w sposób jednoznaczny charakteru czynności, których wykonywanie podlega zwolnieniu z opodatkowania, ustawodawca wyklucza możliwość rozszerzenia zakresu zwolnień z opodatkowania w indywidualnych przypadkach.

 

Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Zwolnienia z VAT w 2011 r.

 


Tomasz Maicher

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA