REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O "podwójnej Irlandii" i "holenderskiej kanapce" czyli przepis Google'a na niższe podatki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maria Jaskólska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jako amerykańska spółka kapitałowa Google byłby zobowiązany do opłacania podatku według stawki 35%, tymczasem dzięki zatasowanej strategii planowania podatkowego Google każdorocznie oszczędza kwotę rzędu 32% wartości dochodu.

Mimo że kontrowersyjne, działanie Google'a jest legalne i nie nosi znamion obejścia lub uniknięcia podatków. Według raportu Bloomberga opublikowanego 21 października 2010 r.[1] oszczędność ta sięga 60 miliardów dolarów amerykańskich, co stanowi 4 część polskiego długu publicznego.

REKLAMA

Autopromocja

Struktura podatkowa Google'a opiera się na następujących założeniach:

REKLAMA

Po pierwsze, Google rozdzielił terytorialnie sprzedaż na sprzedaż odbywającą się do USA od sprzedaży odbywającej się poza terytorium USA. W USA za rok 2009 USA został wykazany i zapłacony od sprzedaży na terytorium USA podatek (według stawki 35%) w kwocie wynoszącej powyżej 1,5 miliarda dolarów amerykańskich. Zdecydowana większość przychodów ze sprzedaży usług Google'a do użytkowników spoza USA (91% z 12,5 miliarda dolarów) realizowanych jest przez podmiot irlandzki, Google Ireland Limited, spółkę siedzibą w Dublinie (dalej „Irlandia 1”).

W tym miejscu należy wskazać, że podstawowa stawka podatku dochodowego w Irlandii wynosi 12,5% i jest jedną z najniższych w Unii Europejskiej. Niższą podstawową stawkę podstawową podatku dochodowego oferuje jedynie Cypr - gdzie podatek dochodowy od osób prawnych wynosi 10%.

Ponadto w Irlandii nie jest pobierany podatek u źródła od opłat licencyjnych wypłacanych do podmiotów, posiadających rezydencję podatkową w którymkolwiek w Unii Europejskiej, natomiast co do zasady pobierany jest podatek u źródła od opłat wypłacanych do państw, które posiadają rezydencję podatkową poza terytorium Unii Europejskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do niedawna Irlandia była ciekawą jurysdykcją także z jeszcze jednego powodu - w kraju tym nie obowiązywały żadne regulacje ograniczające pod względem podatkowym swobodę w kształtowaniu cen sprzedaży towarów lub usług pomiędzy podmiotami powiązanymi („ceny transferowe”), ani nie były nakładane obowiązki wykazywania „rynkowości” takiej ceny w specjalnej dokumentacji.

Po drugie, Google wydzielił odrębny podmiot, któremu przysługują prawa do technologii.

REKLAMA

W strukturze jedna spółka irlandzka realizuje sprzedaż, natomiast prawa do wyszukiwarki i technologii narzędzia reklamowego przysługują zupełnie innej spółce, również zarejestrowanej w Irlandii, z siedzibą w Dublinie, spółce Google Ireland Holdings Ltd., zatrudniającej w Dublinie ok. 1.400 osób (dalej „Irlandia 2”).

Centrum zarządzania i kontroli nad Irlandią 2 znajduje się na Bermudach, wobec czego dochody spółki posiadającej prawa do narzędzi Google'a nie podlegają opodatkowaniu w Irlandii tylko podatkowi na Bermudach (wg stawki 0%), stąd wiec są faktycznie z podatku zwolnione.

Po trzecie, Spółka z siedzibą w Irlandii, posiadająca rezydencję podatkową na Bermudach, Irlandia 2, udziela licencji na korzystanie z wyszukiwarki i narzędzia reklamowego spółce holenderskiej, Google Netherlands B.V. (dalej „Holandia”), która z kolei sublicencji udziela Holandii 1.

Holandia zobowiązana jest do zapłaty na rzecz Irlandii 2 opłaty licencyjnej za korzystanie z narzędzi wynoszącej 99,8% swoich przychodów.

W przeciwieństwie do Irlandii, w której co do zasady pobierany jest podatek u źródła od opłat licencyjnych wypłacanych do państw, które posiadają rezydencję podatkową poza terytorium Unii Europejskiej, Holandia nie nakłada podatku u źródła na opłaty licencyjne wypłacane na Bermudy.

 

Tak opisaną strukturę ilustruje następujący schemat:

 

W konsekwencji:

1. Irlandia 2 pomniejsza przychód z tytułu opłat zbieranych od użytkowników końcowych głównie o wartość opłat sublicencyjnych, należnych Holandii. Od pozostałego dochodu płaci podatek wg stawki 12,5%.

2. Holandia od przychodów z tytułu opłat sublicencyjnych odlicza koszt w postaci opłaty licencyjnej, wynoszący 99,8% wartości opłat sublicencyjnych, od pozostałych 0,2% opłaca podatek dochodowy według stawki CIT, obowiązującej w Holandii (od 20-25%).

3. Irlandia 1 otrzymuje przychody z tytułu opłat licencyjnych, które nie są opodatkowane.

______________________________________

[1] Jesse Drucker, “Googe 2.4% Rate Shows How $60 Billion Lost to Tax Loopholes”, Bloomberg, dostępne pod adresem http://www.bloomberg.com/news/2010-10-21/google-2-4-rate-shows-how-60-billion-u-s-revenue-lost-to-tax-loopholes.html

Maria Jaskólska

aplikant adwokacki

www.taxwaysgroup.com

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA