REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O "podwójnej Irlandii" i "holenderskiej kanapce" czyli przepis Google'a na niższe podatki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maria Jaskólska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jako amerykańska spółka kapitałowa Google byłby zobowiązany do opłacania podatku według stawki 35%, tymczasem dzięki zatasowanej strategii planowania podatkowego Google każdorocznie oszczędza kwotę rzędu 32% wartości dochodu.

Mimo że kontrowersyjne, działanie Google'a jest legalne i nie nosi znamion obejścia lub uniknięcia podatków. Według raportu Bloomberga opublikowanego 21 października 2010 r.[1] oszczędność ta sięga 60 miliardów dolarów amerykańskich, co stanowi 4 część polskiego długu publicznego.

REKLAMA

Struktura podatkowa Google'a opiera się na następujących założeniach:

REKLAMA

Po pierwsze, Google rozdzielił terytorialnie sprzedaż na sprzedaż odbywającą się do USA od sprzedaży odbywającej się poza terytorium USA. W USA za rok 2009 USA został wykazany i zapłacony od sprzedaży na terytorium USA podatek (według stawki 35%) w kwocie wynoszącej powyżej 1,5 miliarda dolarów amerykańskich. Zdecydowana większość przychodów ze sprzedaży usług Google'a do użytkowników spoza USA (91% z 12,5 miliarda dolarów) realizowanych jest przez podmiot irlandzki, Google Ireland Limited, spółkę siedzibą w Dublinie (dalej „Irlandia 1”).

W tym miejscu należy wskazać, że podstawowa stawka podatku dochodowego w Irlandii wynosi 12,5% i jest jedną z najniższych w Unii Europejskiej. Niższą podstawową stawkę podstawową podatku dochodowego oferuje jedynie Cypr - gdzie podatek dochodowy od osób prawnych wynosi 10%.

Ponadto w Irlandii nie jest pobierany podatek u źródła od opłat licencyjnych wypłacanych do podmiotów, posiadających rezydencję podatkową w którymkolwiek w Unii Europejskiej, natomiast co do zasady pobierany jest podatek u źródła od opłat wypłacanych do państw, które posiadają rezydencję podatkową poza terytorium Unii Europejskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do niedawna Irlandia była ciekawą jurysdykcją także z jeszcze jednego powodu - w kraju tym nie obowiązywały żadne regulacje ograniczające pod względem podatkowym swobodę w kształtowaniu cen sprzedaży towarów lub usług pomiędzy podmiotami powiązanymi („ceny transferowe”), ani nie były nakładane obowiązki wykazywania „rynkowości” takiej ceny w specjalnej dokumentacji.

Po drugie, Google wydzielił odrębny podmiot, któremu przysługują prawa do technologii.

REKLAMA

W strukturze jedna spółka irlandzka realizuje sprzedaż, natomiast prawa do wyszukiwarki i technologii narzędzia reklamowego przysługują zupełnie innej spółce, również zarejestrowanej w Irlandii, z siedzibą w Dublinie, spółce Google Ireland Holdings Ltd., zatrudniającej w Dublinie ok. 1.400 osób (dalej „Irlandia 2”).

Centrum zarządzania i kontroli nad Irlandią 2 znajduje się na Bermudach, wobec czego dochody spółki posiadającej prawa do narzędzi Google'a nie podlegają opodatkowaniu w Irlandii tylko podatkowi na Bermudach (wg stawki 0%), stąd wiec są faktycznie z podatku zwolnione.

Po trzecie, Spółka z siedzibą w Irlandii, posiadająca rezydencję podatkową na Bermudach, Irlandia 2, udziela licencji na korzystanie z wyszukiwarki i narzędzia reklamowego spółce holenderskiej, Google Netherlands B.V. (dalej „Holandia”), która z kolei sublicencji udziela Holandii 1.

Holandia zobowiązana jest do zapłaty na rzecz Irlandii 2 opłaty licencyjnej za korzystanie z narzędzi wynoszącej 99,8% swoich przychodów.

W przeciwieństwie do Irlandii, w której co do zasady pobierany jest podatek u źródła od opłat licencyjnych wypłacanych do państw, które posiadają rezydencję podatkową poza terytorium Unii Europejskiej, Holandia nie nakłada podatku u źródła na opłaty licencyjne wypłacane na Bermudy.

 

Tak opisaną strukturę ilustruje następujący schemat:

 

W konsekwencji:

1. Irlandia 2 pomniejsza przychód z tytułu opłat zbieranych od użytkowników końcowych głównie o wartość opłat sublicencyjnych, należnych Holandii. Od pozostałego dochodu płaci podatek wg stawki 12,5%.

2. Holandia od przychodów z tytułu opłat sublicencyjnych odlicza koszt w postaci opłaty licencyjnej, wynoszący 99,8% wartości opłat sublicencyjnych, od pozostałych 0,2% opłaca podatek dochodowy według stawki CIT, obowiązującej w Holandii (od 20-25%).

3. Irlandia 1 otrzymuje przychody z tytułu opłat licencyjnych, które nie są opodatkowane.

______________________________________

[1] Jesse Drucker, “Googe 2.4% Rate Shows How $60 Billion Lost to Tax Loopholes”, Bloomberg, dostępne pod adresem http://www.bloomberg.com/news/2010-10-21/google-2-4-rate-shows-how-60-billion-u-s-revenue-lost-to-tax-loopholes.html

Maria Jaskólska

aplikant adwokacki

www.taxwaysgroup.com

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA