REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O "podwójnej Irlandii" i "holenderskiej kanapce" czyli przepis Google'a na niższe podatki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maria Jaskólska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jako amerykańska spółka kapitałowa Google byłby zobowiązany do opłacania podatku według stawki 35%, tymczasem dzięki zatasowanej strategii planowania podatkowego Google każdorocznie oszczędza kwotę rzędu 32% wartości dochodu.

Mimo że kontrowersyjne, działanie Google'a jest legalne i nie nosi znamion obejścia lub uniknięcia podatków. Według raportu Bloomberga opublikowanego 21 października 2010 r.[1] oszczędność ta sięga 60 miliardów dolarów amerykańskich, co stanowi 4 część polskiego długu publicznego.

REKLAMA

Struktura podatkowa Google'a opiera się na następujących założeniach:

Po pierwsze, Google rozdzielił terytorialnie sprzedaż na sprzedaż odbywającą się do USA od sprzedaży odbywającej się poza terytorium USA. W USA za rok 2009 USA został wykazany i zapłacony od sprzedaży na terytorium USA podatek (według stawki 35%) w kwocie wynoszącej powyżej 1,5 miliarda dolarów amerykańskich. Zdecydowana większość przychodów ze sprzedaży usług Google'a do użytkowników spoza USA (91% z 12,5 miliarda dolarów) realizowanych jest przez podmiot irlandzki, Google Ireland Limited, spółkę siedzibą w Dublinie (dalej „Irlandia 1”).

W tym miejscu należy wskazać, że podstawowa stawka podatku dochodowego w Irlandii wynosi 12,5% i jest jedną z najniższych w Unii Europejskiej. Niższą podstawową stawkę podstawową podatku dochodowego oferuje jedynie Cypr - gdzie podatek dochodowy od osób prawnych wynosi 10%.

Ponadto w Irlandii nie jest pobierany podatek u źródła od opłat licencyjnych wypłacanych do podmiotów, posiadających rezydencję podatkową w którymkolwiek w Unii Europejskiej, natomiast co do zasady pobierany jest podatek u źródła od opłat wypłacanych do państw, które posiadają rezydencję podatkową poza terytorium Unii Europejskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do niedawna Irlandia była ciekawą jurysdykcją także z jeszcze jednego powodu - w kraju tym nie obowiązywały żadne regulacje ograniczające pod względem podatkowym swobodę w kształtowaniu cen sprzedaży towarów lub usług pomiędzy podmiotami powiązanymi („ceny transferowe”), ani nie były nakładane obowiązki wykazywania „rynkowości” takiej ceny w specjalnej dokumentacji.

Po drugie, Google wydzielił odrębny podmiot, któremu przysługują prawa do technologii.

W strukturze jedna spółka irlandzka realizuje sprzedaż, natomiast prawa do wyszukiwarki i technologii narzędzia reklamowego przysługują zupełnie innej spółce, również zarejestrowanej w Irlandii, z siedzibą w Dublinie, spółce Google Ireland Holdings Ltd., zatrudniającej w Dublinie ok. 1.400 osób (dalej „Irlandia 2”).

Centrum zarządzania i kontroli nad Irlandią 2 znajduje się na Bermudach, wobec czego dochody spółki posiadającej prawa do narzędzi Google'a nie podlegają opodatkowaniu w Irlandii tylko podatkowi na Bermudach (wg stawki 0%), stąd wiec są faktycznie z podatku zwolnione.

Po trzecie, Spółka z siedzibą w Irlandii, posiadająca rezydencję podatkową na Bermudach, Irlandia 2, udziela licencji na korzystanie z wyszukiwarki i narzędzia reklamowego spółce holenderskiej, Google Netherlands B.V. (dalej „Holandia”), która z kolei sublicencji udziela Holandii 1.

Holandia zobowiązana jest do zapłaty na rzecz Irlandii 2 opłaty licencyjnej za korzystanie z narzędzi wynoszącej 99,8% swoich przychodów.

W przeciwieństwie do Irlandii, w której co do zasady pobierany jest podatek u źródła od opłat licencyjnych wypłacanych do państw, które posiadają rezydencję podatkową poza terytorium Unii Europejskiej, Holandia nie nakłada podatku u źródła na opłaty licencyjne wypłacane na Bermudy.

 

Tak opisaną strukturę ilustruje następujący schemat:

 

W konsekwencji:

1. Irlandia 2 pomniejsza przychód z tytułu opłat zbieranych od użytkowników końcowych głównie o wartość opłat sublicencyjnych, należnych Holandii. Od pozostałego dochodu płaci podatek wg stawki 12,5%.

2. Holandia od przychodów z tytułu opłat sublicencyjnych odlicza koszt w postaci opłaty licencyjnej, wynoszący 99,8% wartości opłat sublicencyjnych, od pozostałych 0,2% opłaca podatek dochodowy według stawki CIT, obowiązującej w Holandii (od 20-25%).

3. Irlandia 1 otrzymuje przychody z tytułu opłat licencyjnych, które nie są opodatkowane.

______________________________________

[1] Jesse Drucker, “Googe 2.4% Rate Shows How $60 Billion Lost to Tax Loopholes”, Bloomberg, dostępne pod adresem http://www.bloomberg.com/news/2010-10-21/google-2-4-rate-shows-how-60-billion-u-s-revenue-lost-to-tax-loopholes.html

Maria Jaskólska

aplikant adwokacki

www.taxwaysgroup.com

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA