REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O "podwójnej Irlandii" i "holenderskiej kanapce" czyli przepis Google'a na niższe podatki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maria Jaskólska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jako amerykańska spółka kapitałowa Google byłby zobowiązany do opłacania podatku według stawki 35%, tymczasem dzięki zatasowanej strategii planowania podatkowego Google każdorocznie oszczędza kwotę rzędu 32% wartości dochodu.

Mimo że kontrowersyjne, działanie Google'a jest legalne i nie nosi znamion obejścia lub uniknięcia podatków. Według raportu Bloomberga opublikowanego 21 października 2010 r.[1] oszczędność ta sięga 60 miliardów dolarów amerykańskich, co stanowi 4 część polskiego długu publicznego.

REKLAMA

REKLAMA

Struktura podatkowa Google'a opiera się na następujących założeniach:

Po pierwsze, Google rozdzielił terytorialnie sprzedaż na sprzedaż odbywającą się do USA od sprzedaży odbywającej się poza terytorium USA. W USA za rok 2009 USA został wykazany i zapłacony od sprzedaży na terytorium USA podatek (według stawki 35%) w kwocie wynoszącej powyżej 1,5 miliarda dolarów amerykańskich. Zdecydowana większość przychodów ze sprzedaży usług Google'a do użytkowników spoza USA (91% z 12,5 miliarda dolarów) realizowanych jest przez podmiot irlandzki, Google Ireland Limited, spółkę siedzibą w Dublinie (dalej „Irlandia 1”).

W tym miejscu należy wskazać, że podstawowa stawka podatku dochodowego w Irlandii wynosi 12,5% i jest jedną z najniższych w Unii Europejskiej. Niższą podstawową stawkę podstawową podatku dochodowego oferuje jedynie Cypr - gdzie podatek dochodowy od osób prawnych wynosi 10%.

REKLAMA

Ponadto w Irlandii nie jest pobierany podatek u źródła od opłat licencyjnych wypłacanych do podmiotów, posiadających rezydencję podatkową w którymkolwiek w Unii Europejskiej, natomiast co do zasady pobierany jest podatek u źródła od opłat wypłacanych do państw, które posiadają rezydencję podatkową poza terytorium Unii Europejskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do niedawna Irlandia była ciekawą jurysdykcją także z jeszcze jednego powodu - w kraju tym nie obowiązywały żadne regulacje ograniczające pod względem podatkowym swobodę w kształtowaniu cen sprzedaży towarów lub usług pomiędzy podmiotami powiązanymi („ceny transferowe”), ani nie były nakładane obowiązki wykazywania „rynkowości” takiej ceny w specjalnej dokumentacji.

Po drugie, Google wydzielił odrębny podmiot, któremu przysługują prawa do technologii.

W strukturze jedna spółka irlandzka realizuje sprzedaż, natomiast prawa do wyszukiwarki i technologii narzędzia reklamowego przysługują zupełnie innej spółce, również zarejestrowanej w Irlandii, z siedzibą w Dublinie, spółce Google Ireland Holdings Ltd., zatrudniającej w Dublinie ok. 1.400 osób (dalej „Irlandia 2”).

Centrum zarządzania i kontroli nad Irlandią 2 znajduje się na Bermudach, wobec czego dochody spółki posiadającej prawa do narzędzi Google'a nie podlegają opodatkowaniu w Irlandii tylko podatkowi na Bermudach (wg stawki 0%), stąd wiec są faktycznie z podatku zwolnione.

Po trzecie, Spółka z siedzibą w Irlandii, posiadająca rezydencję podatkową na Bermudach, Irlandia 2, udziela licencji na korzystanie z wyszukiwarki i narzędzia reklamowego spółce holenderskiej, Google Netherlands B.V. (dalej „Holandia”), która z kolei sublicencji udziela Holandii 1.

Holandia zobowiązana jest do zapłaty na rzecz Irlandii 2 opłaty licencyjnej za korzystanie z narzędzi wynoszącej 99,8% swoich przychodów.

W przeciwieństwie do Irlandii, w której co do zasady pobierany jest podatek u źródła od opłat licencyjnych wypłacanych do państw, które posiadają rezydencję podatkową poza terytorium Unii Europejskiej, Holandia nie nakłada podatku u źródła na opłaty licencyjne wypłacane na Bermudy.

 

Tak opisaną strukturę ilustruje następujący schemat:

 

W konsekwencji:

1. Irlandia 2 pomniejsza przychód z tytułu opłat zbieranych od użytkowników końcowych głównie o wartość opłat sublicencyjnych, należnych Holandii. Od pozostałego dochodu płaci podatek wg stawki 12,5%.

2. Holandia od przychodów z tytułu opłat sublicencyjnych odlicza koszt w postaci opłaty licencyjnej, wynoszący 99,8% wartości opłat sublicencyjnych, od pozostałych 0,2% opłaca podatek dochodowy według stawki CIT, obowiązującej w Holandii (od 20-25%).

3. Irlandia 1 otrzymuje przychody z tytułu opłat licencyjnych, które nie są opodatkowane.

______________________________________

[1] Jesse Drucker, “Googe 2.4% Rate Shows How $60 Billion Lost to Tax Loopholes”, Bloomberg, dostępne pod adresem http://www.bloomberg.com/news/2010-10-21/google-2-4-rate-shows-how-60-billion-u-s-revenue-lost-to-tax-loopholes.html

Maria Jaskólska

aplikant adwokacki

www.taxwaysgroup.com

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

REKLAMA

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

REKLAMA