REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych

Katarzyna Ochnicka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Chciałbym otworzyć biuro rachunkowe? Posiadam doświadczenie w prowadzeniu ksiąg rachunkowych jako pracownik w dziale księgowości. Chciałbym jednak postawić na samodzielny biznes. Jakie powinienem spełniać wymogi?

Z prowadzeniem biura rachunkowego związane są dwa formalne wymogi, które reguluje ustawa o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. oraz przepisy wykonawcze, tj.:

REKLAMA

Autopromocja

- uprawnienie do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz

- posiadanie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W rozdziale 8a ustawy zostały określone uprawnienia, jakie musi posiadać przedsiębiorca planujący otwarcie własnego biura rachunkowego. W myśl tych zapisów, osobami uprawnionymi do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg są:

- przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi, jeżeli są uprawnieni do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- pozostali przedsiębiorcy, pod warunkiem, że czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych wykonywane będą przez osoby uprawnione do wykonywania tych czynności.

Osobami uprawnionymi do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych są osoby posiadające certyfikat księgowy, osoby wpisane na listę biegłych rewidentów lub na listę doradców podatkowych. Osoby te mogą w tym celu korzystać z pomocy osób, które takich uprawnień nie posiadają zapewniając im jednak stały i bezpośredni nadzór.

Potwierdzeniem posiadania wyżej wymienionych uprawnień jest certyfikat księgowy, którego posiadanie jest warunkiem podstawowym przy planowaniu otwarcia działalności gospodarczej w tym zakresie. Szczegółowe zasady dotyczące uzyskania certyfikatu księgowego określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 8 kwietnia 2009 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Certyfikat może uzyskać osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych i korzystająca w pełni z praw publicznych, a która spełnia co najmniej jeden z trzech warunków:

a. Posiada trzyletnią praktykę w księgowości oraz wykształcenie wyższe magisterskie uzyskane na kierunku rachunkowość lub innej, dla której plan studiów lub program kształcenia odpowiadał wymogom określonym przez organy uczelni dla specjalności rachunkowość, w jednostkach organizacyjnych uprawnionych do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych;

b. Posiada trzyletnią praktykę w księgowości i wykształcenie wyższe magisterskie lub równorzędne oraz ukończyła studia podyplomowe z zakresu rachunkowość w jednostkach organizacyjnych uprawnionych do nadawania tytułu stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych;

c. Posiada dwuletnią praktykę w księgowości i wykształcenie co najmniej średnie oraz złożyła  z wynikiem pozytywnym pisemny egzamin z zakresu rachunkowości, prawa podatkowego, ubezpieczeń społecznych i podstaw prawa cywilnego i gospodarczego przed wyznaczoną komisją.

Należy przy tym nadmienić, iż osoba, która posiada licencję do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, a która dopuściła się i została skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi lub papierami wartościowymi, za przestępstwo skarbowe oraz inne wymienione w rozdziale 9 ustawy o rachunkowości - traci prawo do posługiwania się certyfikatem, a zatem i do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Szczegółowe zasady uzyskania tytułu biegłego rewidenta lub doradcy podatkowego określają odrębne przepisy.

 

REKLAMA

Przedsiębiorcy planujący własną działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych są ponadto zobowiązani do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością. Wyjątek stanowią przedsiębiorcy posiadający tytuł biegłego rewidenta lub doradcy podatkowego, którzy ubezpieczyli się już od odpowiedzialności cywilnej w związku z wykonywaniem tych zawodów. Wówczas nie muszą już dodatkowo ubezpieczać się od szkód związanych z planowaną działalnością w zakresie działalności związanej z prowadzenia ksiąg. Szczegółowe regulacje dotyczące ubezpieczenia OC z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2008 r. (Dz.U. z 2008 r., nr 234, poz.1576).

Zakresem ubezpieczenia objęta jest odpowiedzialność cywilna przedsiębiorców za szkody wyrządzone w następstwie działania lub zaniechania ubezpieczonego w okresie ubezpieczenia w związku z wykonywaną działalnością. Nie obejmuje ono szkód:

- polegających na uszkodzeniu, zniszczeniu lub utracie mienia, wyrządzonych przez ubezpieczonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu, a także powinowatemu w linii lub stopniu, osobie pozostającej w stosunku przysposobienia oraz jej małżonkowi, jak również osobie, z którą ubezpieczony pozostaje we wspólnym pożyciu;

- wyrządzonych przez ubezpieczonego po utracie uprawnień do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i czynności doradztwa podatkowego, chyba że szkoda jest następstwem wykonywania działalności przed utratą tych uprawnień;

- polegających na zapłacie kar umownych;

- powstałych wskutek działań wojennych, stanu wojennego, rozruchów i zamieszek, a także aktów terroru.

Zakład ubezpieczeń nie ma możliwości umownego ograniczania zakresu szkód oraz wypłaty odszkodowań.

Na jaką sumę należy więc ubezpieczyć otwieraną działalność biura rachunkowego? Zgodnie ze wskazywanym rozporządzeniem ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej powinno opiewać na:

a. 15.000 EUR - jeżeli przedmiotem działalności biura będą czynności z zakresu usługowego prowadzenia biur rachunkowych oraz czynności doradztwa podatkowego;

b. 10.000 EUR - jeżeli przedmiotem działalności będą wyłącznie czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych;

c. 5.000 EUR - jeżeli przedmiotem będą wyłącznie czynności doradztwa podatkowego.

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych to działalność gospodarcza polegająca na świadczeniu usług w zakresie takich czynności jak:

- prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,

- okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,

- wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,

- sporządzanie sprawozdań finansowych,

- gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą;

oraz

 - prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielania im pomocy w tym zakresie lub;

- sporządzania, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielania im pomocy w tym zakresie;

Wartość minimalnego ubezpieczenia przelicza się według średniego kursu NBP z pierwszego dnia roku, w którym umowa ubezpieczenia zostaje zawarta. Dla nowo otwierającego się podmiotu umowa powinna być zawarta nie później niż w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności z omawianego zakresu.

 

Źródło:

- Ustawa o rachunkowości z dnia 29 września 1994r.

- Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004r.

- Ustawa o doradztwie podatkowym z dnia 5 lipca 1996r.

- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 8 kwietnia 2009r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych

- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2008r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych

 

Katarzyna Ochnicka

Senior Menedżer

Departament Outsourcingu Rachunkowości

 

Źródło: Grant Thornton Frąckowiak Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Skarbówka zabrała, sądy oddały: Przedsiębiorcy odzyskali 2,8 mld zł w sprawach o faktury

Tysiące firm niesłusznie oskarżonych o udział w oszustwach VAT w końcu wygrało walkę z fiskusem. W ciągu trzech lat sądy i organy odwoławcze uchyliły decyzje skarbówki na astronomiczną kwotę 2,8 mld zł! Czy to początek końca urzędniczej samowoli wobec przedsiębiorców?

Zleceniobiorca choruje albo miał wypadek przy pracy – jakie świadczenia mu przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

REKLAMA

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

REKLAMA