REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Profil zaufany ePUAP, czyli do urzędu przez internet

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki usłudze profil zaufany ePUAP, która startuje 9 czerwca, każdy podatnik będzie mógł załatwiać sprawy administracyjne (np. wnoszenie podań, odwołań, skarg) drogą elektroniczną bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego.


Platforma ePUAP, dzięki której podatnicy (w tym przedsiębiorcy) mogą załatwiać sprawy urzędowe za pośrednictwem internetu, nie cieszy się dużą popularnością. Główną przyczynę takiego stanu rzeczy upatruje się w konieczności korzystania z kwalifikowanego podpisu elektronicznego, za który trzeba zapłacić. Ma się to jednak wkrótce zmienić po uruchomieniu tzw. profilu zaufanego, który stanie się bezpłatnym odpowiednikiem e-podpisu.

REKLAMA

REKLAMA


Profil zaufany od 9 czerwca


W Dzienniku Ustaw ukazały się dwa rozporządzenia w tej sprawie. Chodzi o rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 27 kwietnia 2011 r. dotyczące:

- zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz.U. Nr 93, poz. 546),

- zasad potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz.U. Nr 93, poz. 547).

REKLAMA

Rozporządzenia wchodzą w życie 9 czerwca 2011 r. i są aktami wykonawczymi do znowelizowanej ustawy o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne, która wprowadziła nową metodę potwierdzania tożsamości w systemach administracji publicznej, czyli profil zaufany ePUAP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to, że utworzenie własnego profilu zaufanego możliwe będzie począwszy od 9 czerwca br.


Co to jest profil zaufany?


Profil zaufany to zestaw informacji identyfikujących i opisujących osobę będącą użytkownikiem konta na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Założenie profilu jest bezpłatne.

Ta bezpłatna i prosta metoda uwierzytelnienia jest jednocześnie wygodną alternatywą wobec płatnego kwalifikowanego podpisu elektronicznego (dotychczas, by korzystać z platformy ePUAP, konieczne było posiadanie e-podpisu).

To nowe narzędzie, jak wynika z założeń pomysłodawców, powinno znacznie ułatwić możliwość załatwiania spraw w urzędach drogą elektroniczną. Wykorzystując profil zaufany każdy podatnik będzie mógł bowiem załatwiać sprawy administracyjne (np. wnoszenie podań, odwołań, skarg) drogą elektroniczną bez konieczności wizyty we właściwym urzędzie.

Ważne!
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) to system informatyczny, dzięki któremu obywatele (w tym przedsiębiorcy) mogą załatwiać sprawy urzędowe za pośrednictwem internetu, natomiast przedstawiciele podmiotów publicznych - bezpłatnie udostępniać swoje usługi w postaci elektronicznej.


Jak z niego skorzystać?


Aby korzystać z tej bezpłatnej formy podpisu elektronicznego wystarczy zalogować się na www.epuap.gov.pl, zarejestrować się, a następnie złożyć wniosek o profil zaufany ePUAP i osobiście udać się do w jednego z urzędów, by tam potwierdzić swoje dane osobowe z danymi wprowadzonymi do systemu. Jeśli weryfikacja danych przebiegnie pomyślnie, nastąpi uwierzytelnienie profilu zaufanego.

W praktyce będzie to oznaczało, że konto założone na portalu ePUAP, po uwierzytelnieniu stanie się profilem zaufanym. Punkty autoryzacji, w których można uzyskać potwierdzenie danych osobowych, ulokowane będą m.in. w urzędach wojewódzkich, oddziałach ZUS, konsulatach, urzędach skarbowych, a także w tych urzędach gmin, które zdecydują się na prowadzenie takich punktów.

W punkcie autoryzacji, podatnik występuje o nadanie statusu profilu zaufanego dla konta założonego na portalu ePUAP. Urzędnik po podaniu przez obywatela loginu, porównuje dane wprowadzone do systemu z danymi przedstawionymi przez podatnika i potwierdza je na podstawie dokumentu tożsamości, weryfikacji w rejestrze PESEL oraz innych danych.

Ważne!
Profil zaufany ePUAP zawiera następujące dane: imię i nazwisko użytkownika, numer PESEL użytkownika, identyfikator użytkownika, identyfikator profilu zaufanego ePUAP, czas jego potwierdzenia, termin ważności, adres poczty elektronicznej użytkownika, określenie sposobu autoryzacji.

Od tej pory uwierzytelniony podatnik może posługiwać się profilem zaufanym w kontaktach z administracją, bez konieczności stosowania dodatkowych metod uwierzytelniania, takich jak kwalifikowany podpis elektroniczny.

Adam Kuchta

Księgowość

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA