REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorca w roli Świętego Mikołaja

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Gotówka, bony, paczka czy impreza firmowa? Coraz więcej przedsiębiorców świętuje razem z pracownikami. Jaki prezent mogą wybrać, żeby nie narazić firmy na dodatkowe koszty, a docenić pracowników przed świętami?


Zapraszamy do uczestnictwa w spotkaniu Klubu Księgowego: Przegląd zmian obowiązujących od 1 stycznia 2012 r. w VAT i w innych podatkach
Spotkanie odbędzie się 9 stycznia 2012 r.

REKLAMA


Święta z zakładowym funduszem świadczeń socjalnych

REKLAMA


Najkorzystniejszym rozwiązaniem zarówno dla pracodawców, jak i pracowników, jest finansowanie upominków z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Prezenty z funduszu mogą trafić nie tylko do zatrudnionych w firmie, ale również do ich rodzin oraz do byłych pracowników - emerytów i rencistów.

Środki z funduszu mogą być wydatkowane w różnych formach - paczki z prezentami, bony towarowe, talony, karty z limitem płatniczym oraz świadczenia pieniężne. Jedynym warunkiem jest wydatkowanie ich z uwzględnieniem sytuacji materialnej poszczególnych pracowników. - Należy zróżnicować przekazywane środki według sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osób uprawnionych do korzystania z funduszu. Jeśli firma o tym zapomni, w czasie kontroli urzędnik może uznać, że pomoc nie jest odpowiednio rozdysponowana, co oznacza, że fundusz nie prowadzi działalności o charakterze socjalnym, a przyznane świadczenia powinny zostać sfinansowane ze środków obrotowych. Ze środków obrotowych powinny być również organizowane wszelkie imprezy świąteczne i integracyjne, w których udział biorą wszyscy pracownicy - wyjaśnia Barbara Martowska, Główna Księgowa z Centrum Finansowo-Księgowego Ekkom.

REKLAMA

Świadczenia finansowane z ZFŚS nie podlegają składkom na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne. Najkorzystniejszym pomysłem na prezent finansowany z funduszu jest natomiast gotówka lub paczka - jako świadczenia rzeczowe i pieniężne korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych w granicach łącznego limitu 380 zł na osobę w skali roku podatkowego (nadwyżka podlega opodatkowaniu). Bony i talony, które można wymienić na towary lub usługi nie są świadczeniami rzeczowymi i niestety nie korzystają z w/w zwolnienia.

Od towarów zakupionych z zakładowego funduszu nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. - Przedsiębiorca występuje w roli administratora środków zgromadzonych na koncie funduszu, a nie podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Zakupione towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co skutkuje brakiem możliwości odliczenia VAT przy zakupie - tłumaczy Barbara Martowska. Pracodawca nie zaliczy do kosztów podatkowych również wydatków związanych z zakupem paczek - kosztem jest odpis na fundusz w momencie przelania środków na wyodrębniony rachunek bankowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wigilia firmowa jako motywacja do pracy


Co jeśli w firmie nie jest prowadzony fundusz świadczeń socjalnych? Zorganizowanie spotkania wigilijnego lub paczek dla pracowników ze środków obrotowych firmy wiąże się z dodatkowymi obciążeniami dla pracodawcy, ale również dla pracownika. Każdy prezent rozumiany jest jako dodatkowy przychód ze stosunku pracy, który podlega opodatkowaniu i ozusowaniu na zasadach ogólnych, a przy rozliczeniu podatkowym będzie ujęty w informacji PIT-11.

Wigilia firmowa jako impreza integracyjna może zostać uznana za koszt podatkowy, gdy jesteśmy w stanie wykazać jej związek z przychodami np. że jej organizacja służy integracji pracowników, poprawie atmosfery oraz zmotywowaniu pracowników do lepszej i wydajniejszej pracy. - Imprezę świąteczną warto połączyć z podsumowaniem roku, omówieniem planów na kolejny, wtedy takie spotkanie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów - mówi Barbara Martowska. Jeśli w spotkaniu wigilijnym biorą udział również rodziny pracowników i kontrahenci, koszt organizacji imprezy w części ich dotyczącej należy zaliczyć do kosztów reprezentacji, które nie stanowią już kosztów uzyskania przychodu.

 

Organizując imprezę dla pracowników, warto pamiętać, że zamawiając jedzenie do siedziby firmy możemy odliczyć od usługi cateringowej podatek VAT, nie mamy jednak takiej możliwości, gdy impreza odbywa się w restauracji i korzystamy z usługi gastronomicznej.


Prezent tylko dla pracownika


Świąteczne prezenty finansowane ze środków obrotowych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu firmy, gdy są wręczane tylko pracownikom. Zarówno świadczenia pieniężne, rzeczowe, jak i bony zakupowe traktowane są jako dodatkowy przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu i ozusowaniu.

Pracodawca może odliczyć VAT przy zakupie paczek. Należy jedynie pamiętać, że przy obdarowywaniu pracowników mamy do czynienia z nieodpłatnym przekazaniem towarów, które podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie mamy takiego obowiązku, gdy podatku VAT w momencie zakupu nie odliczyliśmy.

Przedsiębiorca może również obdarować pracowników drobnym upominkiem do wysokości 100 zł, który nie powoduje konieczności opodatkowania tej transakcji na gruncie podatku VAT. Warunkiem jest prowadzenie imiennej listy obdarowywanych i przeznaczenie na prezenty do 100 zł rocznie na osobę.


Za co kupić prezenty za rok?


Z księgowego punktu widzenia wręczanie upominków najlepiej finansować z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Najlepiej wesprzeć pracowników wypłatą gotówki w zależności od ich sytuacji materialnej. Przed nowym rokiem podatkowym warto też zajrzeć do Ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych z 4 marca 1994 r. i zaplanować nowe rozwiązania przed kolejnymi świętami.

Centrum Finansowo-Ksiegowe Ekkom

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA