REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorca w roli Świętego Mikołaja

REKLAMA

Gotówka, bony, paczka czy impreza firmowa? Coraz więcej przedsiębiorców świętuje razem z pracownikami. Jaki prezent mogą wybrać, żeby nie narazić firmy na dodatkowe koszty, a docenić pracowników przed świętami?


Zapraszamy do uczestnictwa w spotkaniu Klubu Księgowego: Przegląd zmian obowiązujących od 1 stycznia 2012 r. w VAT i w innych podatkach
Spotkanie odbędzie się 9 stycznia 2012 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Święta z zakładowym funduszem świadczeń socjalnych


Najkorzystniejszym rozwiązaniem zarówno dla pracodawców, jak i pracowników, jest finansowanie upominków z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Prezenty z funduszu mogą trafić nie tylko do zatrudnionych w firmie, ale również do ich rodzin oraz do byłych pracowników - emerytów i rencistów.

Środki z funduszu mogą być wydatkowane w różnych formach - paczki z prezentami, bony towarowe, talony, karty z limitem płatniczym oraz świadczenia pieniężne. Jedynym warunkiem jest wydatkowanie ich z uwzględnieniem sytuacji materialnej poszczególnych pracowników. - Należy zróżnicować przekazywane środki według sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osób uprawnionych do korzystania z funduszu. Jeśli firma o tym zapomni, w czasie kontroli urzędnik może uznać, że pomoc nie jest odpowiednio rozdysponowana, co oznacza, że fundusz nie prowadzi działalności o charakterze socjalnym, a przyznane świadczenia powinny zostać sfinansowane ze środków obrotowych. Ze środków obrotowych powinny być również organizowane wszelkie imprezy świąteczne i integracyjne, w których udział biorą wszyscy pracownicy - wyjaśnia Barbara Martowska, Główna Księgowa z Centrum Finansowo-Księgowego Ekkom.

Świadczenia finansowane z ZFŚS nie podlegają składkom na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne. Najkorzystniejszym pomysłem na prezent finansowany z funduszu jest natomiast gotówka lub paczka - jako świadczenia rzeczowe i pieniężne korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych w granicach łącznego limitu 380 zł na osobę w skali roku podatkowego (nadwyżka podlega opodatkowaniu). Bony i talony, które można wymienić na towary lub usługi nie są świadczeniami rzeczowymi i niestety nie korzystają z w/w zwolnienia.

REKLAMA

Od towarów zakupionych z zakładowego funduszu nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. - Przedsiębiorca występuje w roli administratora środków zgromadzonych na koncie funduszu, a nie podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Zakupione towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co skutkuje brakiem możliwości odliczenia VAT przy zakupie - tłumaczy Barbara Martowska. Pracodawca nie zaliczy do kosztów podatkowych również wydatków związanych z zakupem paczek - kosztem jest odpis na fundusz w momencie przelania środków na wyodrębniony rachunek bankowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wigilia firmowa jako motywacja do pracy


Co jeśli w firmie nie jest prowadzony fundusz świadczeń socjalnych? Zorganizowanie spotkania wigilijnego lub paczek dla pracowników ze środków obrotowych firmy wiąże się z dodatkowymi obciążeniami dla pracodawcy, ale również dla pracownika. Każdy prezent rozumiany jest jako dodatkowy przychód ze stosunku pracy, który podlega opodatkowaniu i ozusowaniu na zasadach ogólnych, a przy rozliczeniu podatkowym będzie ujęty w informacji PIT-11.

Wigilia firmowa jako impreza integracyjna może zostać uznana za koszt podatkowy, gdy jesteśmy w stanie wykazać jej związek z przychodami np. że jej organizacja służy integracji pracowników, poprawie atmosfery oraz zmotywowaniu pracowników do lepszej i wydajniejszej pracy. - Imprezę świąteczną warto połączyć z podsumowaniem roku, omówieniem planów na kolejny, wtedy takie spotkanie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów - mówi Barbara Martowska. Jeśli w spotkaniu wigilijnym biorą udział również rodziny pracowników i kontrahenci, koszt organizacji imprezy w części ich dotyczącej należy zaliczyć do kosztów reprezentacji, które nie stanowią już kosztów uzyskania przychodu.

 

Organizując imprezę dla pracowników, warto pamiętać, że zamawiając jedzenie do siedziby firmy możemy odliczyć od usługi cateringowej podatek VAT, nie mamy jednak takiej możliwości, gdy impreza odbywa się w restauracji i korzystamy z usługi gastronomicznej.


Prezent tylko dla pracownika


Świąteczne prezenty finansowane ze środków obrotowych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu firmy, gdy są wręczane tylko pracownikom. Zarówno świadczenia pieniężne, rzeczowe, jak i bony zakupowe traktowane są jako dodatkowy przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu i ozusowaniu.

Pracodawca może odliczyć VAT przy zakupie paczek. Należy jedynie pamiętać, że przy obdarowywaniu pracowników mamy do czynienia z nieodpłatnym przekazaniem towarów, które podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie mamy takiego obowiązku, gdy podatku VAT w momencie zakupu nie odliczyliśmy.

Przedsiębiorca może również obdarować pracowników drobnym upominkiem do wysokości 100 zł, który nie powoduje konieczności opodatkowania tej transakcji na gruncie podatku VAT. Warunkiem jest prowadzenie imiennej listy obdarowywanych i przeznaczenie na prezenty do 100 zł rocznie na osobę.


Za co kupić prezenty za rok?


Z księgowego punktu widzenia wręczanie upominków najlepiej finansować z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Najlepiej wesprzeć pracowników wypłatą gotówki w zależności od ich sytuacji materialnej. Przed nowym rokiem podatkowym warto też zajrzeć do Ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych z 4 marca 1994 r. i zaplanować nowe rozwiązania przed kolejnymi świętami.

Centrum Finansowo-Ksiegowe Ekkom

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA