REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorca w roli Świętego Mikołaja

REKLAMA

Gotówka, bony, paczka czy impreza firmowa? Coraz więcej przedsiębiorców świętuje razem z pracownikami. Jaki prezent mogą wybrać, żeby nie narazić firmy na dodatkowe koszty, a docenić pracowników przed świętami?


Zapraszamy do uczestnictwa w spotkaniu Klubu Księgowego: Przegląd zmian obowiązujących od 1 stycznia 2012 r. w VAT i w innych podatkach
Spotkanie odbędzie się 9 stycznia 2012 r.

REKLAMA

Autopromocja


Święta z zakładowym funduszem świadczeń socjalnych


Najkorzystniejszym rozwiązaniem zarówno dla pracodawców, jak i pracowników, jest finansowanie upominków z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Prezenty z funduszu mogą trafić nie tylko do zatrudnionych w firmie, ale również do ich rodzin oraz do byłych pracowników - emerytów i rencistów.

Środki z funduszu mogą być wydatkowane w różnych formach - paczki z prezentami, bony towarowe, talony, karty z limitem płatniczym oraz świadczenia pieniężne. Jedynym warunkiem jest wydatkowanie ich z uwzględnieniem sytuacji materialnej poszczególnych pracowników. - Należy zróżnicować przekazywane środki według sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osób uprawnionych do korzystania z funduszu. Jeśli firma o tym zapomni, w czasie kontroli urzędnik może uznać, że pomoc nie jest odpowiednio rozdysponowana, co oznacza, że fundusz nie prowadzi działalności o charakterze socjalnym, a przyznane świadczenia powinny zostać sfinansowane ze środków obrotowych. Ze środków obrotowych powinny być również organizowane wszelkie imprezy świąteczne i integracyjne, w których udział biorą wszyscy pracownicy - wyjaśnia Barbara Martowska, Główna Księgowa z Centrum Finansowo-Księgowego Ekkom.

Świadczenia finansowane z ZFŚS nie podlegają składkom na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne. Najkorzystniejszym pomysłem na prezent finansowany z funduszu jest natomiast gotówka lub paczka - jako świadczenia rzeczowe i pieniężne korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych w granicach łącznego limitu 380 zł na osobę w skali roku podatkowego (nadwyżka podlega opodatkowaniu). Bony i talony, które można wymienić na towary lub usługi nie są świadczeniami rzeczowymi i niestety nie korzystają z w/w zwolnienia.

Od towarów zakupionych z zakładowego funduszu nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. - Przedsiębiorca występuje w roli administratora środków zgromadzonych na koncie funduszu, a nie podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Zakupione towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co skutkuje brakiem możliwości odliczenia VAT przy zakupie - tłumaczy Barbara Martowska. Pracodawca nie zaliczy do kosztów podatkowych również wydatków związanych z zakupem paczek - kosztem jest odpis na fundusz w momencie przelania środków na wyodrębniony rachunek bankowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wigilia firmowa jako motywacja do pracy

REKLAMA


Co jeśli w firmie nie jest prowadzony fundusz świadczeń socjalnych? Zorganizowanie spotkania wigilijnego lub paczek dla pracowników ze środków obrotowych firmy wiąże się z dodatkowymi obciążeniami dla pracodawcy, ale również dla pracownika. Każdy prezent rozumiany jest jako dodatkowy przychód ze stosunku pracy, który podlega opodatkowaniu i ozusowaniu na zasadach ogólnych, a przy rozliczeniu podatkowym będzie ujęty w informacji PIT-11.

Wigilia firmowa jako impreza integracyjna może zostać uznana za koszt podatkowy, gdy jesteśmy w stanie wykazać jej związek z przychodami np. że jej organizacja służy integracji pracowników, poprawie atmosfery oraz zmotywowaniu pracowników do lepszej i wydajniejszej pracy. - Imprezę świąteczną warto połączyć z podsumowaniem roku, omówieniem planów na kolejny, wtedy takie spotkanie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów - mówi Barbara Martowska. Jeśli w spotkaniu wigilijnym biorą udział również rodziny pracowników i kontrahenci, koszt organizacji imprezy w części ich dotyczącej należy zaliczyć do kosztów reprezentacji, które nie stanowią już kosztów uzyskania przychodu.

 

Organizując imprezę dla pracowników, warto pamiętać, że zamawiając jedzenie do siedziby firmy możemy odliczyć od usługi cateringowej podatek VAT, nie mamy jednak takiej możliwości, gdy impreza odbywa się w restauracji i korzystamy z usługi gastronomicznej.


Prezent tylko dla pracownika


Świąteczne prezenty finansowane ze środków obrotowych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu firmy, gdy są wręczane tylko pracownikom. Zarówno świadczenia pieniężne, rzeczowe, jak i bony zakupowe traktowane są jako dodatkowy przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu i ozusowaniu.

Pracodawca może odliczyć VAT przy zakupie paczek. Należy jedynie pamiętać, że przy obdarowywaniu pracowników mamy do czynienia z nieodpłatnym przekazaniem towarów, które podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie mamy takiego obowiązku, gdy podatku VAT w momencie zakupu nie odliczyliśmy.

Przedsiębiorca może również obdarować pracowników drobnym upominkiem do wysokości 100 zł, który nie powoduje konieczności opodatkowania tej transakcji na gruncie podatku VAT. Warunkiem jest prowadzenie imiennej listy obdarowywanych i przeznaczenie na prezenty do 100 zł rocznie na osobę.


Za co kupić prezenty za rok?


Z księgowego punktu widzenia wręczanie upominków najlepiej finansować z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Najlepiej wesprzeć pracowników wypłatą gotówki w zależności od ich sytuacji materialnej. Przed nowym rokiem podatkowym warto też zajrzeć do Ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych z 4 marca 1994 r. i zaplanować nowe rozwiązania przed kolejnymi świętami.

Centrum Finansowo-Ksiegowe Ekkom

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA