REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorca w roli Świętego Mikołaja

REKLAMA

Gotówka, bony, paczka czy impreza firmowa? Coraz więcej przedsiębiorców świętuje razem z pracownikami. Jaki prezent mogą wybrać, żeby nie narazić firmy na dodatkowe koszty, a docenić pracowników przed świętami?


Zapraszamy do uczestnictwa w spotkaniu Klubu Księgowego: Przegląd zmian obowiązujących od 1 stycznia 2012 r. w VAT i w innych podatkach
Spotkanie odbędzie się 9 stycznia 2012 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Święta z zakładowym funduszem świadczeń socjalnych


Najkorzystniejszym rozwiązaniem zarówno dla pracodawców, jak i pracowników, jest finansowanie upominków z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Prezenty z funduszu mogą trafić nie tylko do zatrudnionych w firmie, ale również do ich rodzin oraz do byłych pracowników - emerytów i rencistów.

Środki z funduszu mogą być wydatkowane w różnych formach - paczki z prezentami, bony towarowe, talony, karty z limitem płatniczym oraz świadczenia pieniężne. Jedynym warunkiem jest wydatkowanie ich z uwzględnieniem sytuacji materialnej poszczególnych pracowników. - Należy zróżnicować przekazywane środki według sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osób uprawnionych do korzystania z funduszu. Jeśli firma o tym zapomni, w czasie kontroli urzędnik może uznać, że pomoc nie jest odpowiednio rozdysponowana, co oznacza, że fundusz nie prowadzi działalności o charakterze socjalnym, a przyznane świadczenia powinny zostać sfinansowane ze środków obrotowych. Ze środków obrotowych powinny być również organizowane wszelkie imprezy świąteczne i integracyjne, w których udział biorą wszyscy pracownicy - wyjaśnia Barbara Martowska, Główna Księgowa z Centrum Finansowo-Księgowego Ekkom.

Świadczenia finansowane z ZFŚS nie podlegają składkom na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne. Najkorzystniejszym pomysłem na prezent finansowany z funduszu jest natomiast gotówka lub paczka - jako świadczenia rzeczowe i pieniężne korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych w granicach łącznego limitu 380 zł na osobę w skali roku podatkowego (nadwyżka podlega opodatkowaniu). Bony i talony, które można wymienić na towary lub usługi nie są świadczeniami rzeczowymi i niestety nie korzystają z w/w zwolnienia.

REKLAMA

Od towarów zakupionych z zakładowego funduszu nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. - Przedsiębiorca występuje w roli administratora środków zgromadzonych na koncie funduszu, a nie podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Zakupione towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co skutkuje brakiem możliwości odliczenia VAT przy zakupie - tłumaczy Barbara Martowska. Pracodawca nie zaliczy do kosztów podatkowych również wydatków związanych z zakupem paczek - kosztem jest odpis na fundusz w momencie przelania środków na wyodrębniony rachunek bankowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wigilia firmowa jako motywacja do pracy


Co jeśli w firmie nie jest prowadzony fundusz świadczeń socjalnych? Zorganizowanie spotkania wigilijnego lub paczek dla pracowników ze środków obrotowych firmy wiąże się z dodatkowymi obciążeniami dla pracodawcy, ale również dla pracownika. Każdy prezent rozumiany jest jako dodatkowy przychód ze stosunku pracy, który podlega opodatkowaniu i ozusowaniu na zasadach ogólnych, a przy rozliczeniu podatkowym będzie ujęty w informacji PIT-11.

Wigilia firmowa jako impreza integracyjna może zostać uznana za koszt podatkowy, gdy jesteśmy w stanie wykazać jej związek z przychodami np. że jej organizacja służy integracji pracowników, poprawie atmosfery oraz zmotywowaniu pracowników do lepszej i wydajniejszej pracy. - Imprezę świąteczną warto połączyć z podsumowaniem roku, omówieniem planów na kolejny, wtedy takie spotkanie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów - mówi Barbara Martowska. Jeśli w spotkaniu wigilijnym biorą udział również rodziny pracowników i kontrahenci, koszt organizacji imprezy w części ich dotyczącej należy zaliczyć do kosztów reprezentacji, które nie stanowią już kosztów uzyskania przychodu.

 

Organizując imprezę dla pracowników, warto pamiętać, że zamawiając jedzenie do siedziby firmy możemy odliczyć od usługi cateringowej podatek VAT, nie mamy jednak takiej możliwości, gdy impreza odbywa się w restauracji i korzystamy z usługi gastronomicznej.


Prezent tylko dla pracownika


Świąteczne prezenty finansowane ze środków obrotowych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu firmy, gdy są wręczane tylko pracownikom. Zarówno świadczenia pieniężne, rzeczowe, jak i bony zakupowe traktowane są jako dodatkowy przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu i ozusowaniu.

Pracodawca może odliczyć VAT przy zakupie paczek. Należy jedynie pamiętać, że przy obdarowywaniu pracowników mamy do czynienia z nieodpłatnym przekazaniem towarów, które podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie mamy takiego obowiązku, gdy podatku VAT w momencie zakupu nie odliczyliśmy.

Przedsiębiorca może również obdarować pracowników drobnym upominkiem do wysokości 100 zł, który nie powoduje konieczności opodatkowania tej transakcji na gruncie podatku VAT. Warunkiem jest prowadzenie imiennej listy obdarowywanych i przeznaczenie na prezenty do 100 zł rocznie na osobę.


Za co kupić prezenty za rok?


Z księgowego punktu widzenia wręczanie upominków najlepiej finansować z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Najlepiej wesprzeć pracowników wypłatą gotówki w zależności od ich sytuacji materialnej. Przed nowym rokiem podatkowym warto też zajrzeć do Ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych z 4 marca 1994 r. i zaplanować nowe rozwiązania przed kolejnymi świętami.

Centrum Finansowo-Ksiegowe Ekkom

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA