REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga internetowa za 2011 rok - jak z niej skorzystać?

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do 30 kwietnia 2012 r. podatnicy mają czas, aby wypełnić i złożyć we właściwym urzędzie skarbowym zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2011. Przypomnimy, na czym polega tzw. ulga internetowa i jakie należy spełnić warunki, aby z niej skorzystać.


Ulga internetowa została uregulowana w art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.). Zgodnie z ww. przepisem, podstawę obliczenia podatku stanowi dochód po odliczeniu kwoty wydatków ponoszonych przez podatnika z tytułu użytkowania sieci Internet, w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

REKLAMA

Autopromocja

Ulga internetowa dotyczy wydatków związanych z użytkowaniem Internetu, niezależnie od miejsca, w którym podatnik z niego korzysta, jak i formy jego dostępu. W ramach ulgi za 2011 rok mieszczą się zatem zarówno wydatki poniesione w związku z użytkowaniem Internetu np. w domu poprzez stałe łącze, czy bezprzewodowo, w tym za pomocą urządzeń mobilnych w komputerze lub telefonie komórkowym.

Warto jednak podkreślić, że ulga internetowa jest limitowana. Od dochodu podatnik może odliczyć wydatki poniesione w roku podatkowym w maksymalnej wysokości 760 zł. Oznacza to, że nawet jeśli podatnik poniósł w danym roku wyższe wydatki na Internet (np. 1230,- zł brutto), to od dochodu może odliczyć z tego tytułu jedynie 760 zł.

Z ulgi internetowej podatnik może skorzystać wówczas, gdy poniósł w roku podatkowym 2011 (roku za który się rozlicza) wydatki za użytkowanie Internetu. Dodatkowo, podatnik powinien posiadać dokumenty potwierdzające poniesienie tych wydatków, zawierające w szczególności: dane identyfikujące podatnika jako kupującego usługę, dane sprzedawcy (dostawcy usług internetowych), rodzaj zakupionej usługi i kwotę zapłaty. Takimi dokumentami będą zarówno faktury VAT (papierowe oraz elektroniczne), jak i wszystkie inne dokumenty zawierające ww. dane. Przy rozliczeniu za 2011 rok jest to ważna i korzystna dla podatników zmiana w porównaniu z dotychczasowym stanem prawnym, kiedy wydatki należało zawsze udokumentować fakturami VAT. Jeśli dostęp do Internetu jest tylko jedną z usług kupowanych u danego dostawcy (np. jest on kupowany w pakiecie z telewizją), to z danego dokumentu musi wynikać kwota wydatków za użytkowanie Internetu (opłata ta musi zostać wyodrębniona).

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto także pamiętać, że ulga internetowa dotyczy wydatków za użytkowanie Internetu. Nie przysługuje ona z tytułu wydatków poniesionych na instalację, rozbudowę, modernizację oraz serwis i obsługę techniczną sieci Internet. Zatem, jeśli na pierwszej fakturze mamy cenę zarówno montażu, jak i cenę za pierwszy miesiąc korzystania z Internetu, to z tej faktury odliczymy jedynie cenę Internetu (bez ceny montażu).

Co więcej, podatnik może odliczyć od dochodu wydatki za użytkowanie Internetu tylko o tyle, o ile nie zaliczył ich do kosztów uzyskania przychodów, nie zostały one odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub od dochodu na podstawie ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Zatem, jeśli podatnik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą i zaliczył już wydatki za użytkowanie Internetu do kosztów uzyskania przychodów, to nie może ich już odliczyć od dochodu. Ulga internetowa mu nie przysługuje.

Dodatkowo, jeżeli wydatki z tytułu użytkowania Internetu podatnik ponosi wspólnie z inną osobą (np. małżonkiem), co wynika z dokumentów stwierdzających ich poniesienie, to każdej z tych osób przysługuje ulga internetowa z odrębnym limitem odliczeń do wysokości 760 zł. Takie rozwiązanie jest korzystne dla małżonków, kiedy ich roczne wydatki na Internet przekraczają kwotę 760 zł.

Podsumowując, jeśli ktoś nie wypełnił jeszcze swojego zeznania podatkowego za 2011 rok, a poniósł wydatki na Internet, może skorzystać z ulgi internetowej (oczywiście jeśli spełnił warunki opisane powyżej). Z tego odliczenia warto jeszcze skorzystać, tym bardziej, że niedługo, zgodnie z exposé Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r., ulga internetowa może zostać zlikwidowana.

Aneta Wrona - Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA