REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W maju pracownicy przepracują różną liczbę godzin

Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W maju br. występują trzy święta, które są dniami wolnymi od pracy, tj. 1 maja (święto państwowe), 3 maja (święto narodowe Trzeciego Maja) i 27 maja (pierwszy dzień Zielonych Świątek). Ponieważ święto, które przypada w dniu wolnym z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, nie obniża wymiaru czasu pracy, pracownicy w zależności od tego, jakie mają dni wolne ustalone w rozkładzie, mogą mieć różną liczbę godzin do przepracowania w tym miesiącu.


Po zmianie przepisów, od 1 stycznia 2011 r. wymiaru czasu pracy nie obniżają święta, które przypadają w niedzielę oraz w dniu wolnym z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy (art. 130 Kodeksu pracy). Przed tą nowelizacją jedynie święta, które przypadały w niedzielę, nie obniżały wymiaru czasu pracy. W praktyce zmiana przepisów oznacza, że za święta, które przypadają w dniu wolnym od pracy z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, np. w sobotę, nie trzeba oddawać pracownikom dodatkowego dnia wolnego od pracy, tak jak miało to miejsce do końca 2010 r.

REKLAMA

Autopromocja

Pierwszy dzień Zielonych Świątek zawsze przypada w niedzielę, nie obniża więc wymiaru czasu pracy w maju 2012 r. Natomiast w tym roku 1 maja przypada we wtorek, a 3 maja w czwartek. Oznacza to, że każde z tych dwóch świąt obniży wymiar czasu pracy o 8 godzin (łącznie o 16 godzin), jeżeli wtorek i czwartek nie będą dla pracowników dniami wolnymi od pracy z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy.


PRZYKŁAD

Pracownicy biurowi pracują w firmie w podstawowym systemie czasu pracy od poniedziałku do piątku. Natomiast pracownicy produkcyjni są zatrudnieni w równoważnym systemie czasu pracy. Okres rozliczeniowy w zakładzie jest 1-miesięczny i odpowiada poszczególnym miesiącom kalendarzowym. Pracownicy produkcyjni pracują na podstawie harmonogramów czasu pracy, które są im przedstawiane na dany miesiąc kalendarzowy. W maju br. pracodawca zaplanował niektórym pracownikom produkcyjnym dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy w czwartek 3 maja, natomiast wtorek 1 maja mają wolny harmonogramowo. W przedstawionej sytuacji święta 1 i 3 maja obniżą o 16 godzin wymiar czasu pracy pracownikom zatrudnionym w biurze, ponieważ wtorki i czwartki są dla nich dniami pracy. Natomiast w przypadku pracowników, którzy pracują w równoważnym systemie czasu pracy, to, czy dojdzie do obniżenia czasu pracy, zależy od tego, czy 1 i 3 maja br. mają zaplanowany jako dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. Pracownicy, którzy w harmonogramie mają zaplanowany 3 maja jako dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, przepracują o 8 godzin więcej.


Obliczając wymiar czasu pracy w maju br. należy:

Krok 1. Liczbę pełnych tygodni przypadających w okresie rozliczeniowym pomnożyć przez 40 godzin

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W maju 2012 r. występują 4 pełne tygodnie, a zatem 4 x 40 godzin = 160 godzin.

Krok 2. Do otrzymanej liczby godzin dodać iloczyn 8 godzin i liczby dni „wystających” poza pełne tygodnie, przypadających od poniedziałku do piątku

W maju 2012 r. są trzy takie dni, tj. 29, 30 i 31 maja, a zatem 160 godzin + 24 godziny = 184 godziny.

Krok 3. Od otrzymanej liczby godzin odjąć 8 godzin z tytułu każdego święta, które przypada w innym dniu niż niedziela lub w dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy


Chcesz poznać swoje prawa, skorzystaj z Kodeksu pracy 2012 z komentarzem >>

 


W maju 2012 r. występują trzy święta, tj. 1, 3 i 27 maja, które przypadają odpowiednio we wtorek, w czwartek i w niedzielę. Święto, które przypada w niedzielę, nie obniża wymiaru czasu pracy pracownikom. Natomiast święta 1 i 3 maja obniżą o 16 godzin wymiar czasu pracy pracownikom, dla których wtorek i czwartek są dniami pracy. Ich wymiar czasu pracy w maju br. wyniesie zatem: 184 godz. - 16 godz. = 168 godz. Jeżeli jako dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy pracownicy mają wyznaczony wtorek lub czwartek, wówczas święto, które przypadnie w tym dniu, nie obniży im wymiaru czasu pracy. Zatem będą oni mieli do przepracowania w maju br. 176 godzin. Natomiast gdy pracownicy będą mieli wyznaczone jako dni wolne z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy wtorek i czwartek, wówczas będą mieli do przepracowania w maju br. 184 godziny.

Mimo różnej liczby godzin, jaką pracownicy mogą przepracować w maju br., to jeśli są oni wynagradzani stawką miesięczną, taka sytuacja nie wpłynie na wysokość ich wynagrodzenia. Jeżeli natomiast pracownicy są wynagradzani stawką godzinową, otrzymają różne wynagrodzenie w zależności od liczby przepracowanych godzin w maju br.

Należy przypomnieć, że w dni świąteczne obowiązuje zakaz pracy w placówkach handlowych. Zatem pracownicy pracujący w handlu powinni mieć wolne 1, 3 i 27 maja bez względu na zajmowane stanowisko. Nie ma w tym przypadku znaczenia, że święto 27 maja przypada w niedzielę, a praca w placówkach handlowych w niedzielę nie jest zabroniona (art. 151 9a § 2 Kodeksu pracy). Pracę w placówkach handlowych mogą jedynie wykonywać osoby niezatrudnione na podstawie stosunku pracy, np. właściciele sklepów czy osoby pracujące na umowy cywilnoprawne.


Podstawa prawna:

- art. 130, art. 1519a Kodeksu pracy,

- art. 1 ustawy z 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (Dz.U. Nr 4, poz. 28 ze zm.).

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

Więcej na temat czasu pracy w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT od 2025 roku. Prof. Modzelewski: możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

REKLAMA

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA