REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W maju pracownicy przepracują różną liczbę godzin

Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W maju br. występują trzy święta, które są dniami wolnymi od pracy, tj. 1 maja (święto państwowe), 3 maja (święto narodowe Trzeciego Maja) i 27 maja (pierwszy dzień Zielonych Świątek). Ponieważ święto, które przypada w dniu wolnym z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, nie obniża wymiaru czasu pracy, pracownicy w zależności od tego, jakie mają dni wolne ustalone w rozkładzie, mogą mieć różną liczbę godzin do przepracowania w tym miesiącu.


Po zmianie przepisów, od 1 stycznia 2011 r. wymiaru czasu pracy nie obniżają święta, które przypadają w niedzielę oraz w dniu wolnym z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy (art. 130 Kodeksu pracy). Przed tą nowelizacją jedynie święta, które przypadały w niedzielę, nie obniżały wymiaru czasu pracy. W praktyce zmiana przepisów oznacza, że za święta, które przypadają w dniu wolnym od pracy z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, np. w sobotę, nie trzeba oddawać pracownikom dodatkowego dnia wolnego od pracy, tak jak miało to miejsce do końca 2010 r.

REKLAMA

Autopromocja

Pierwszy dzień Zielonych Świątek zawsze przypada w niedzielę, nie obniża więc wymiaru czasu pracy w maju 2012 r. Natomiast w tym roku 1 maja przypada we wtorek, a 3 maja w czwartek. Oznacza to, że każde z tych dwóch świąt obniży wymiar czasu pracy o 8 godzin (łącznie o 16 godzin), jeżeli wtorek i czwartek nie będą dla pracowników dniami wolnymi od pracy z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy.


PRZYKŁAD

Pracownicy biurowi pracują w firmie w podstawowym systemie czasu pracy od poniedziałku do piątku. Natomiast pracownicy produkcyjni są zatrudnieni w równoważnym systemie czasu pracy. Okres rozliczeniowy w zakładzie jest 1-miesięczny i odpowiada poszczególnym miesiącom kalendarzowym. Pracownicy produkcyjni pracują na podstawie harmonogramów czasu pracy, które są im przedstawiane na dany miesiąc kalendarzowy. W maju br. pracodawca zaplanował niektórym pracownikom produkcyjnym dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy w czwartek 3 maja, natomiast wtorek 1 maja mają wolny harmonogramowo. W przedstawionej sytuacji święta 1 i 3 maja obniżą o 16 godzin wymiar czasu pracy pracownikom zatrudnionym w biurze, ponieważ wtorki i czwartki są dla nich dniami pracy. Natomiast w przypadku pracowników, którzy pracują w równoważnym systemie czasu pracy, to, czy dojdzie do obniżenia czasu pracy, zależy od tego, czy 1 i 3 maja br. mają zaplanowany jako dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. Pracownicy, którzy w harmonogramie mają zaplanowany 3 maja jako dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, przepracują o 8 godzin więcej.


Obliczając wymiar czasu pracy w maju br. należy:

Krok 1. Liczbę pełnych tygodni przypadających w okresie rozliczeniowym pomnożyć przez 40 godzin

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W maju 2012 r. występują 4 pełne tygodnie, a zatem 4 x 40 godzin = 160 godzin.

Krok 2. Do otrzymanej liczby godzin dodać iloczyn 8 godzin i liczby dni „wystających” poza pełne tygodnie, przypadających od poniedziałku do piątku

W maju 2012 r. są trzy takie dni, tj. 29, 30 i 31 maja, a zatem 160 godzin + 24 godziny = 184 godziny.

Krok 3. Od otrzymanej liczby godzin odjąć 8 godzin z tytułu każdego święta, które przypada w innym dniu niż niedziela lub w dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy


Chcesz poznać swoje prawa, skorzystaj z Kodeksu pracy 2012 z komentarzem >>

 


W maju 2012 r. występują trzy święta, tj. 1, 3 i 27 maja, które przypadają odpowiednio we wtorek, w czwartek i w niedzielę. Święto, które przypada w niedzielę, nie obniża wymiaru czasu pracy pracownikom. Natomiast święta 1 i 3 maja obniżą o 16 godzin wymiar czasu pracy pracownikom, dla których wtorek i czwartek są dniami pracy. Ich wymiar czasu pracy w maju br. wyniesie zatem: 184 godz. - 16 godz. = 168 godz. Jeżeli jako dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy pracownicy mają wyznaczony wtorek lub czwartek, wówczas święto, które przypadnie w tym dniu, nie obniży im wymiaru czasu pracy. Zatem będą oni mieli do przepracowania w maju br. 176 godzin. Natomiast gdy pracownicy będą mieli wyznaczone jako dni wolne z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy wtorek i czwartek, wówczas będą mieli do przepracowania w maju br. 184 godziny.

Mimo różnej liczby godzin, jaką pracownicy mogą przepracować w maju br., to jeśli są oni wynagradzani stawką miesięczną, taka sytuacja nie wpłynie na wysokość ich wynagrodzenia. Jeżeli natomiast pracownicy są wynagradzani stawką godzinową, otrzymają różne wynagrodzenie w zależności od liczby przepracowanych godzin w maju br.

Należy przypomnieć, że w dni świąteczne obowiązuje zakaz pracy w placówkach handlowych. Zatem pracownicy pracujący w handlu powinni mieć wolne 1, 3 i 27 maja bez względu na zajmowane stanowisko. Nie ma w tym przypadku znaczenia, że święto 27 maja przypada w niedzielę, a praca w placówkach handlowych w niedzielę nie jest zabroniona (art. 151 9a § 2 Kodeksu pracy). Pracę w placówkach handlowych mogą jedynie wykonywać osoby niezatrudnione na podstawie stosunku pracy, np. właściciele sklepów czy osoby pracujące na umowy cywilnoprawne.


Podstawa prawna:

- art. 130, art. 1519a Kodeksu pracy,

- art. 1 ustawy z 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (Dz.U. Nr 4, poz. 28 ze zm.).

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

Więcej na temat czasu pracy w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA