REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polscy przedsiębiorcy oszczędzą miliony na podatku

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Uchwała NSA oraz interpretacja ogólna Ministra Finansów otworzyły polskim przedsiębiorcom drogę do niebagatelnych oszczędności. Firmy mogą zyskać rocznie miliony dzięki zmianie formy prowadzenia biznesu na spółkę komandytowo-akcyjną.


Uchwała NSA z 16 stycznia 2012 roku (sygn. II FPS 1/11) stwierdza, że dochód wspólnika będącego akcjonariuszem w spółce komandytowo-akcyjnej podlega opodatkowaniu dopiero wtedy, kiedy otrzyma on dywidendę wypłaconą na podstawie uchwały walnego zgromadzenia o podziale zysku. To stwarza możliwość przesunięcia w czasie zapłaty podatku dochodowego, a tym samym daje możliwość optymalizacji podatkowej prowadzonej działalności gospodarczej. Stanowisko takie, dotyczące zarówno osób prawnych, jak i osób fizycznych, potwierdził Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 11 maja 2012 roku (znak DD5/033/1/12/KSM/DD-125). Dzięki temu organy podatkowe będą akceptowały korzystne zasady opodatkowania akcjonariuszy w spółce komandytowo-akcyjnej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Załóżmy, że firma X będąca spółką z o.o. osiąga dochód na poziomie 10.000.000 zł. Należny podatek od dochodu wynosi wtedy 1.900.000 zł. Gdyby jednak przedsiębiorstwo X zdecydowało się na zmianę formy prowadzenia działalności na SKA, przy takim dochodzie należny podatek wyniósłby wtedy tylko 38.000 zł. To oznacza, że spółka komandytowo-akcyjna pozwoliłaby zaoszczędzić ponad 1.800.000 zł! To bardzo konkretne środki. Nasi klienci przeznaczają zaoszczędzone kwoty m.in. na rozwój biznesu, działalność charytatywną czy zwiększenie środków na promocję - wyjaśnia Katarzyna Modrzejewska, CEO Horsh.


W przeciwieństwie do działalności gospodarczej prowadzonej w raju podatkowym, to rozwiązanie powoduje, że pieniądze zostają w kraju, napędzając polską gospodarkę.

Spółka komandytowo-akcyjna jest wyjątkowym rodzajem spółki. Łączy w sobie zalety podatkowe spółek osobowych (unikanie podwójnego opodatkowania dochodów) i spółek kapitałowych (odroczenia płacenia podatku dochodowego do czasu, kiedy wspólnicy zdecydują się wypłacić dywidendę). Trzeba jednak pamiętać, że aby móc w pełni cieszyć się z korzyści jakie daje przekształcenie firmy w SKA należy osiągnąć pewną skalę prowadzenia biznesu.

REKLAMA

Rozwiązanie to jest korzystne już przy dochodach rzędu ok. 400 000 zł rocznie. Kapitał zakładowy spółki komandytowo-akcyjnej musi wynosić co najmniej 50 000 zł, do tego należy doliczyć koszty aktu notarialnego, wpisu do rejestru handlowego i jego ogłoszenia. Ponadto takie spółki zobligowane są do powadzenia pełniej księgowości. Dalej można mówić już tylko o korzyściach płynących z wyboru tej formy prawnej - tłumaczy doradca z Horsh.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Firmy oszczędzają miliony. Oprócz uwolnienia się od tzw. podwójnego opodatkowania i umożliwienia przesunięcia w czasie płatności podatku dochodowego, spółka komandytowo-akcyjna ułatwia uporządkowanie struktury właścicielskiej. Co ciekawe akcjonariusz SKA zachowuje anonimowość i na przykład oznacza to, że nie jest widoczny w odpisie z KRS.

Ponadto spółka komandytowo-akcyjna pozwala również na takie skonstruowanie statutu i ułożenie wzajemnych stosunków w spółce, aby posiadający realny wpływ na działalność spółki, czerpali z niej zyski przy jednoczesnym ograniczeniu odpowiedzialności za zobowiązania spółki. Ta dotychczas niezbyt popularna forma prowadzenia działalności umożliwia także emisję akcji i pozyskanie tą drogą kapitału. Warto dodać, że SKA całkowicie wyklucza możliwość wrogiego przejęcia.

Spółka komandytowo-akcyjna to swego rodzaju hybryda spółki komandytowej i akcyjnej. Jest spółką osobową, mającą na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą. SKA wyróżnia fakt, że za jej zobowiązania wobec wierzycieli co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia. Ponadto co najmniej jeden jest też akcjonariuszem.

Aby utworzyć taką spółkę, trzeba przyjąć statut, wnieść wkłady oraz wpisać nową spółkę do rejestru. Statut powinien być sporządzony w formie aktu notarialnego, a osoby podpisujące statut są założycielami spółki. Natomiast wniosek o wpis do rejestru powinni złożyć komplementariusze, ponieważ to oni reprezentują spółkę. Ich odpowiedzialność wobec wierzycieli spółki jest nieograniczona - odpowiadają całym swoim majątkiem, solidarnie z pozostałymi komplementariuszami oraz ze spółką. Natomiast akcjonariusze nie odpowiadają za zobowiązania spółki wobec osób trzecich.


Horsh Sp. z o.o. jest spółką, którą tworzy grono specjalistów wywodzących się z międzynarodowych kancelarii. Posiada dużą wiedzę i doświadczenie, które pozwalają na zapewnienie optymalnego rozwiązania o najwyższej jakości. Firma obsługuje małe, średnie i duże przedsiębiorstwa handlowe i produkcyjne, z kapitałem polskim i zagranicznym. Zapewnia kompleksowość świadczonych usług w zakresie księgowości, doradztwa podatkowego i doradztwa prawnego. Aktywnie towarzyszy klientom w prowadzonej działalności, występując z propozycjami działań usprawniającymi działalność, zabezpieczającymi przed negatywnymi konsekwencjami prawno-podatkowymi, wskazując optymalne rozwiązania.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA