REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Schroń się przed upałem i zmniejsz podatki

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki związane z przeglądem czy zakupem klimatyzacji lub instalacją rolet można zaliczyć w koszty firmy. Dotyczy to nie tylko samochodów, ale także firmowych lokali. W ten sposób można zaoszczędzić na podatku nawet 1,5 tys. zł.


Ostatnie dni to dopiero początek upalnego okresu. Dlatego warto jak najszybciej pomyśleć o dobrych warunkach pracy. Do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć zarówno wydatki poniesione na przegląd posiadanej klimatyzacji w samochodzie, jak też  zakup rolet, które ochronią przed promieniami słonecznymi w biurze, czy też inwestycje w klimatyzację. Zakup klimatyzacji oraz rolet albo będzie stanowił ulepszenie środka trwałego i zwiększy tzw. wartość początkową samego lokalu, albo będzie stanowił odrębny środek trwały (np. przenośny klimatyzator).

REKLAMA


Klimatyzator do 3,5 tys. zł można zaliczyć jednorazowo do kosztów


Trzeba pamiętać, że zakup klimatyzacji, czy rolet to nabycie środków trwałych do firmy, a tych z zasady nie można zaliczyć jednorazowo do kosztów podatkowych lecz trzeba poddać amortyzacji. Są jednak wyjątki. Jednym z nich są środki trwałe, których wartość nie przekracza 3,5 tys. zł. Przykładem mogą być rolety do samochodu - gdy wydatki poniesione na ich nabycie nie przekroczą tej kwoty, można rozliczyć je podatkowo w miesiącu oddania do używania.

 

Środkiem trwałym są zarówno budynki, jak i maszyny, urządzenia, środki transportu, ale też inne przedmioty. Decyduje przewidywany okres używania i przeznaczenie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli zakupione rzeczy firma zamierza używać dłużej niż rok, to będzie to środek trwały.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zmniejszysz dochodowy i odliczysz VAT


W koszty można zaliczyć nie tylko wydatki związane z samym zakupem klimatyzatora czy rolet. Przychód można zmniejszyć także o koszty związane z instalacją czy np. okresowym przeglądem. Dodatkowo przedsiębiorcy będący czynnymi podatnikami VAT zmniejszą swoje zobowiązanie także z tytułu tego podatku. Co to oznacza? Zakładając, że firma, będąca podatnikiem VAT zakupiła klimatyzator do lokalu o powierzchni 50 m kw.  za 8 tys. zł wraz z montażem (dobry klimatyzator to wydatek rzędu 6-10 tys. zł), to w pierwszej kolejności ustalając wartość początkową należy odjąć VAT. Stawka VAT na klimatyzatory to 23% (8 - proc. jest przewidziana dla zakupu usługi montażu wraz z klimatyzatorem dla potrzeb budownictwa mieszkaniowego). W tym przypadku jest to 1 496 zł - o tyle też można zmniejszyć należny VAT. Kwotę jaka pozostanie, czyli 6 504 zł, należy poddać amortyzacji. Przyjmując, że klimatyzator stanowi odrębny środek trwały, podstawowa stawka amortyzacji linowej wynosi 10 %, oznacza to, że na pełną amortyzację klimatyzatora potrzeba 10 lat (choć w określonych przypadkach można go skrócić stosując metodę degresywną). Dokonując jednak wyliczenia przy zastosowaniu metody liniowej przedsiębiorca co roku zmniejszy swój przychód o ok. 650 zł, tym samym obniży podatek o 123 zł (przy założeniu, że rozlicza się z fiskusem za pomocą 19-proc. stawki liniowej). Łącznie - z tytułu VAT i PIT - zakup obniży zobowiązanie wobec fiskusa o 1 619 zł.

 

Wartością początkową zakupionego środka trwałego jest jego cena nabycia. Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka do używania, np. koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji, odsetek, prowizji. Wartość tę zmniejsza się o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia albo zwrotu różnicy VAT. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy.

 

Natomiast zakup usługi polegającej na nabiciu czynników do układu klimatyzacyjnego i sprawdzenie jego szczelności to wydatek rzędu ok. 200 zł, do tego warto przeznaczyć ok. 100 zł na odgrzybianie. W takim przypadku kwestie związane z samą klimatyzacją zmniejszą podatek VAT o 56 zł, a PIT o 46 zł (przy opodatkowaniu 19-proc. podatkiem liniowym).


Ewidencja lub kilometrówka


Pamiętajmy jednak, że w przypadku zakupu samochodu wykorzystywanego na potrzeby działalności gospodarczej, warunkiem rozliczenia kosztów jest albo wprowadzenie samochodu do ewidencji środków trwałych albo używanie auta na podstawie tzw. kilometrówki. O ile w pierwszym przypadku do kosztów zaliczymy całość poniesionych wydatków, o tyle w drugim nasze koszty są ograniczone. Nie mogą one przekroczyć określonego limitu (jego wysokość jest uzależniona od pojemności silnika samochodu i liczby przejechanych kilometrów). Do limitu tego wlicza się wszelki wydatki związane z używaniem samochodu, a to może oznaczać, że koszty poniesione na przegląd klimatyzacji, czy instalacje rolet mogą już się nie zmieścić w limicie. Przykładowo, dla silnika o pojemności 1,6 i samochodu, który przejechał w ciągu miesiąca 1000 km, limit ten wynosi 835,8 zł (1000 pomnożone przez 0,8358, czyli stawkę dla aut o pojemności silnika powyżej 900 cm3).


Korzyści podatkowe przy zakupie albo przeglądzie klimatyzacji

 

PIT

VAT

Zakup klimatyzatora do lokalu

123 zł rocznie przez 10 lat

1 496 zł

Przegląd klimatyzacji w samochodzie

46 zł

56 zł

 

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA