REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot VAT w 30 dni

Katarzyna Rola-Stężycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Skrócenie z 60 do 30 dni czasu oczekiwania na zwrot nadpłaconego VAT, skrócenie o 90 dni czasu, po upływie którego można skorzystać z tzw. ulgi na złe długi w VAT, korzystniejsze regulacje dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego – to najważniejsze elementy opracowanego przez Ministerstwo Gospodarki projektu trzeciej ustawy deregulacje.


Obecnie przedsiębiorcy rozliczający VAT, jeśli wykazują w deklaracji nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym, muszą czekać 60 dni od złożenia rozliczenia na zwrot tej różnicy. Jest to szczególnie dotkliwe, gdy przedsiębiorca w danym okresie intensywnie inwestuje i dokonuje większych zakupów - czas oczekiwania na zwrot nadwyżki VAT jest okresem, w którym środki przedsiębiorstwa są zamrożone i przez ten czas firma musi szukać innych źródeł finansowania, np. w postaci kredytów obrotowych. Problem ten mocno dotyka także podmioty, które mają wysoki udział w sprzedaży towarów eksportowych lub które są objęte wewnątrzwspólnotową dostawą towarów. Do czynności tych stosuje się stawkę 0%, co oznacza, że firma nie wykazuje podatku należnego, lecz podatek naliczony (powstały przy zakupach), który jest do zwrotu.

REKLAMA

Autopromocja

Analogiczny problem mamy w przypadku podatku dochodowego. Przedsiębiorca, który rozlicza się z PIT do 30 kwietnia, jeśli wykaże nadpłatę, może czekać na jej zwrot nawet trzy miesiące. Termin jest więc dłuższy niż w przypadku VAT, ale też sytuacja związana ze zwrotem nadpłaty PIT może zdarzyć się tylko raz w roku. Projekt ustawy deregulacyjnej przewiduje jednak, skrócenie terminu na zwrot do 30 dni. W efekcie dla PIT i VAT terminy na zwrot byłyby takie same. Ministerstwo Gospodarki chce aby nowe przepisy zaczęły obowiązywać od przyszłego roku.


Pieniądze mogą pracować


Skrócenie do miesiąca czasu oczekiwania na zwrot nadpłat podatkowych oznaczałoby wymierne korzyści dla przedsiębiorców. Zakładając np., że przedsiębiorca ulokowałby zwrócony mu podatek w kwocie 10 tys. zł na miesięcznej lokacie, oprocentowanej 5% w skali roku, jego dochód wyniósłby 43 zł. . Pamiętajmy przy tym, że środki ulokowane na rachunku bankowym przynoszą nie tylko korzyści w postaci odsetek. Stanowią one również rezerwy finansowe, które mogą być w każdej chwili uwolnione  i wykorzystane w działalności operacyjnej.


Uwolnienie zatorów płatniczych

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Kolejne ułatwienie dla przedsiębiorców, zawarte w projekcie ustawy deregulacyjnej dotyczy skrócenia czasu odzyskiwania VAT, który został odprowadzony do urzędu skarbowego mimo, że przedsiębiorca nie otrzymał płatności za wystawioną fakturę. Przedsiębiorca, który wykonał umówioną pracę, bądź dostarczył zamówiony  towar, musi bowiem rozliczyć się z zarobionych pieniędzy z fiskusem. Nie ma przy tym znaczenia, czy otrzymał swoje wynagrodzenie, czy nie.

 

Obecnie istnieje co prawda możliwość odzyskania odprowadzonego w takiej sytuacji  podatku przy pomocy tzw. ulgi na złe długi. Wierzytelność można jednak odzyskać dopiero wtedy, gdy dłużnik jej nie ureguluje co najmniej przez pół roku. Ministerstwo Gospodarki proponuje skrócenie tego okresu do 90 dni, czyli o połowę.


Więcej przedsiębiorców skorzysta z metody kasowej


Przedstawione problemy to wynik stosowanej memoriałowej metody rozliczeń podatku (czyli obowiązek podatkowy powstaje u nich niezależnie od otrzymania zapłaty od kontrahenta). W innej sytuacji są tzw. mali podatnicy, którzy mają więcej czasu na rozliczenie podatku. W ich przypadku obowiązek podatkowy powstaje bowiem w momencie otrzymania należności od nabywcy, ale nie później niż 90. dnia od wykonania usługi albo wydania towaru. Również i dla nich projekt ustawy deregulacyjnej przewiduje ułatwienia. Zniesione ma być ograniczenie 90 dni, co oznacza, że rozliczaliby podatek wtedy, gdy otrzymają zapłatę. Ponadto, by więcej przedsiębiorców mogło korzystać z tej metody rozliczenia, resort gospodarki proponuje rozszerzenie definicji małego podatnika. Obecnie jest nim przedsiębiorca, u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku równowartości 1,2 mln euro. Ministerstwo Gospodarki chce zwiększyć tę kwotę do 1,5 mln euro.


Tańsza rejestracja, niższe koszty przechowywania paragonów


Kolejne ułatwienie, przewidziane w projekcie ustawy deregulacyjnej, dotyczy opłat rejestracyjnych dla podatników VAT oraz okresów przechowywania paragonów. Obecnie przedsiębiorcy, którzy chcą rozliczać VAT (lub muszą bo nie mają możliwości korzystania ze zwolnienia), są zobowiązani do zapłacenia 170 zł (jest to opłata pobierana na etapie rejestracji podatnika VAT). Projekt przewiduje odejście  od tego wymogu. Dodatkowo firmy mogłyby odetchnąć w związku ze skróceniem okresu przechowywania paragonów. Obecnie muszą ponosić koszty magazynowania rolek z kas fiskalnych przez okres aż 5 lat. Jest to mało praktyczne, gdyż często już po roku lub dwóch latach zapisy są nieczytelne lub wręcz niewidoczne. Propozycja przechowania paragonów przez 2 lata zmniejszyłaby koszty archiwizacji.

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Kwota wolna od podatku od darowizn w 2025 r. Jest już pewne ile będzie wynosiła dla poszczególnych grup podatkowych

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA