REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpłaciłem złą kwotę podatku - co robić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatki trzeba wyliczać i wpłacać w ściśle określonych terminach. Jednak może się zdarzyć, że przedsiębiorca wpłaci zbyt wysoką lub zbyt niską kwotę podatków. Jakie kroki należy wówczas podjąć? Kiedy można uzyskać zwrot nadpłaconej kwoty?

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 


Większość jednoosobowych przedsiębiorców w każdym miesiącu opłaca dwie kwoty podatków - podatek dochodowy i VAT. Chcąc uniknąć zaległości podatkowych i odsetek, trzeba tego dokonać w ściśle określonych terminach:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- do 20 dnia miesiąca następującego po rozliczanym okresie zapłacić zaliczkę na podatek dochodowy,

- do 25 dnia miesiąca następującego po rozliczanym okresie zapłacić podatek VAT.

Pomyłka w wysokości zapłaconego podatku niesie ze sobą różne konsekwencje, w zależności od tego czy jest na korzyść, czy też na niekorzyść przedsiębiorcy. W przypadku nadpłaty, nie zawsze istnieje możliwość szybkiego odzyskania podatku.


Przedsiębiorca wpłacił mniej podatku dochodowego lub VAT-u niż powinien


Wpłacenie mniejszej kwoty zaliczki na podatek dochodowy, niż wymagana według wyliczeń w KPiR, skutkuje powstaniem zaległości podatkowej, co wiąże się z koniecznością zapłaty odsetek. Podobnie jest w przypadku przelania na konto urzędu skarbowego mniejszej kwoty VAT-u, niż wynikająca z VAT-7 lub VAT-7K.

REKLAMA

Ponieważ przedsiębiorca nie składa comiesięcznych deklaracji związanych z PIT, nie ma możliwości, aby urząd skarbowy zażądał od przedsiębiorcy natychmiastowej dopłaty, gdyż urzędnicy nie posiadają na bieżąco informacji o kwotach zaliczek. Zaległość jednak z pewnością wyjdzie na jaw w trakcie kontroli podatkowej lub w związku z zeznaniem rocznym. Natomiast w przypadku VAT-u, istnieje możliwość, że urząd skarbowy upomni się o zaległą kwotę w bardzo krótkim terminie, ponieważ przedsiębiorca samodzielnie deklaruje ją za pomocą VAT-7 lub VAT-7K (w większości przypadków robią to w jego imieniu księgowi).

W związku z tym, brakującą kwotę podatku wraz z odsetkami należy wpłacić natychmiast po stwierdzeniu zaległości, niezależnie od tego czy urząd skarbowy zwraca się z żądaniem uregulowania zaległości. Zwlekanie z tą czynnością może jedynie doprowadzić do wyższych odsetek i problemów w terminie późniejszym.

Wyliczając kwotę odsetek od zaległości podatkowej najlepiej posłużyć się jednym z kalkulatorów dostępnych w Internecie. Nie ma obowiązku zapłaty odsetek jeżeli ich wysokość nie przekracza trzykrotności opłaty pobieranej przez Pocztę Polską za nadanie listu poleconego (obecnie 6,60 zł).


Przedsiębiorca wpłacił więcej podatku dochodowego lub VAT-u niż powinien

REKLAMA


Dokonując przelewów za podatek dochodowy trzeba szczególnie uważnie wpisywać kwotę, ponieważ wpłata zbyt dużej sumy zaliczki na podatek dochodowy nie daje możliwości szybkiego zwrotu. Dla urzędu skarbowego nie ma bowiem znaczenia, czy nadpłata podatku wynika z błędu przedsiębiorcy, czy też jest wynikiem skorzystania z ulg. W każdym przypadku, zwrot podatku dochodowego możliwy jest tylko po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do 3 miesięcy od złożenia zeznania rocznego.

Warto jednak pamiętać, że przedsiębiorca ma możliwość pomniejszenia kolejnych zaliczek na podatek dochodowy o nadpłatę z poprzedniej zaliczki. W deklaracji rocznej bowiem liczy się przede wszystkim suma wpłaconych zaliczek.

W przypadku podatku VAT sytuacja wygląda odmiennie, ponieważ zapłata większej kwoty, niż wynika z deklaracji, nie jest nadpłatą VAT-u w rozumieniu przepisów. Ta kwota nie jest wykazywana w deklaracji VAT-7 i nie bierze się jej automatycznie pod uwagę wyliczając zobowiązania w kolejnych okresach (choć istnieje taka możliwość). Jeżeli wystąpi sytuacja omyłkowej zapłaty zbyt dużej kwoty podatku VAT, należy zwrócić się z pisemnym wnioskiem do właściwego urzędu skarbowego o jej rozliczenie.

Nadpłaconą w ten sposób kwotę VAT-u można zaliczyć w poczet przyszłych zobowiązań podatkowych lub otrzymać zwrot. Nie ma przepisów, które regulowałyby formalności i terminy takiego zwrotu, a zatem zależą one od dobrej woli miejscowego urzędu skarbowego.

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA