REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpłaciłem złą kwotę podatku - co robić?

Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatki trzeba wyliczać i wpłacać w ściśle określonych terminach. Jednak może się zdarzyć, że przedsiębiorca wpłaci zbyt wysoką lub zbyt niską kwotę podatków. Jakie kroki należy wówczas podjąć? Kiedy można uzyskać zwrot nadpłaconej kwoty?

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 


Większość jednoosobowych przedsiębiorców w każdym miesiącu opłaca dwie kwoty podatków - podatek dochodowy i VAT. Chcąc uniknąć zaległości podatkowych i odsetek, trzeba tego dokonać w ściśle określonych terminach:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- do 20 dnia miesiąca następującego po rozliczanym okresie zapłacić zaliczkę na podatek dochodowy,

- do 25 dnia miesiąca następującego po rozliczanym okresie zapłacić podatek VAT.

Pomyłka w wysokości zapłaconego podatku niesie ze sobą różne konsekwencje, w zależności od tego czy jest na korzyść, czy też na niekorzyść przedsiębiorcy. W przypadku nadpłaty, nie zawsze istnieje możliwość szybkiego odzyskania podatku.


Przedsiębiorca wpłacił mniej podatku dochodowego lub VAT-u niż powinien


Wpłacenie mniejszej kwoty zaliczki na podatek dochodowy, niż wymagana według wyliczeń w KPiR, skutkuje powstaniem zaległości podatkowej, co wiąże się z koniecznością zapłaty odsetek. Podobnie jest w przypadku przelania na konto urzędu skarbowego mniejszej kwoty VAT-u, niż wynikająca z VAT-7 lub VAT-7K.

Ponieważ przedsiębiorca nie składa comiesięcznych deklaracji związanych z PIT, nie ma możliwości, aby urząd skarbowy zażądał od przedsiębiorcy natychmiastowej dopłaty, gdyż urzędnicy nie posiadają na bieżąco informacji o kwotach zaliczek. Zaległość jednak z pewnością wyjdzie na jaw w trakcie kontroli podatkowej lub w związku z zeznaniem rocznym. Natomiast w przypadku VAT-u, istnieje możliwość, że urząd skarbowy upomni się o zaległą kwotę w bardzo krótkim terminie, ponieważ przedsiębiorca samodzielnie deklaruje ją za pomocą VAT-7 lub VAT-7K (w większości przypadków robią to w jego imieniu księgowi).

W związku z tym, brakującą kwotę podatku wraz z odsetkami należy wpłacić natychmiast po stwierdzeniu zaległości, niezależnie od tego czy urząd skarbowy zwraca się z żądaniem uregulowania zaległości. Zwlekanie z tą czynnością może jedynie doprowadzić do wyższych odsetek i problemów w terminie późniejszym.

Wyliczając kwotę odsetek od zaległości podatkowej najlepiej posłużyć się jednym z kalkulatorów dostępnych w Internecie. Nie ma obowiązku zapłaty odsetek jeżeli ich wysokość nie przekracza trzykrotności opłaty pobieranej przez Pocztę Polską za nadanie listu poleconego (obecnie 6,60 zł).


Przedsiębiorca wpłacił więcej podatku dochodowego lub VAT-u niż powinien

REKLAMA


Dokonując przelewów za podatek dochodowy trzeba szczególnie uważnie wpisywać kwotę, ponieważ wpłata zbyt dużej sumy zaliczki na podatek dochodowy nie daje możliwości szybkiego zwrotu. Dla urzędu skarbowego nie ma bowiem znaczenia, czy nadpłata podatku wynika z błędu przedsiębiorcy, czy też jest wynikiem skorzystania z ulg. W każdym przypadku, zwrot podatku dochodowego możliwy jest tylko po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do 3 miesięcy od złożenia zeznania rocznego.

Warto jednak pamiętać, że przedsiębiorca ma możliwość pomniejszenia kolejnych zaliczek na podatek dochodowy o nadpłatę z poprzedniej zaliczki. W deklaracji rocznej bowiem liczy się przede wszystkim suma wpłaconych zaliczek.

W przypadku podatku VAT sytuacja wygląda odmiennie, ponieważ zapłata większej kwoty, niż wynika z deklaracji, nie jest nadpłatą VAT-u w rozumieniu przepisów. Ta kwota nie jest wykazywana w deklaracji VAT-7 i nie bierze się jej automatycznie pod uwagę wyliczając zobowiązania w kolejnych okresach (choć istnieje taka możliwość). Jeżeli wystąpi sytuacja omyłkowej zapłaty zbyt dużej kwoty podatku VAT, należy zwrócić się z pisemnym wnioskiem do właściwego urzędu skarbowego o jej rozliczenie.

Nadpłaconą w ten sposób kwotę VAT-u można zaliczyć w poczet przyszłych zobowiązań podatkowych lub otrzymać zwrot. Nie ma przepisów, które regulowałyby formalności i terminy takiego zwrotu, a zatem zależą one od dobrej woli miejscowego urzędu skarbowego.

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA