REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpłaciłem złą kwotę podatku - co robić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatki trzeba wyliczać i wpłacać w ściśle określonych terminach. Jednak może się zdarzyć, że przedsiębiorca wpłaci zbyt wysoką lub zbyt niską kwotę podatków. Jakie kroki należy wówczas podjąć? Kiedy można uzyskać zwrot nadpłaconej kwoty?

 

REKLAMA

REKLAMA

 

 

REKLAMA


Większość jednoosobowych przedsiębiorców w każdym miesiącu opłaca dwie kwoty podatków - podatek dochodowy i VAT. Chcąc uniknąć zaległości podatkowych i odsetek, trzeba tego dokonać w ściśle określonych terminach:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- do 20 dnia miesiąca następującego po rozliczanym okresie zapłacić zaliczkę na podatek dochodowy,

- do 25 dnia miesiąca następującego po rozliczanym okresie zapłacić podatek VAT.

Pomyłka w wysokości zapłaconego podatku niesie ze sobą różne konsekwencje, w zależności od tego czy jest na korzyść, czy też na niekorzyść przedsiębiorcy. W przypadku nadpłaty, nie zawsze istnieje możliwość szybkiego odzyskania podatku.


Przedsiębiorca wpłacił mniej podatku dochodowego lub VAT-u niż powinien


Wpłacenie mniejszej kwoty zaliczki na podatek dochodowy, niż wymagana według wyliczeń w KPiR, skutkuje powstaniem zaległości podatkowej, co wiąże się z koniecznością zapłaty odsetek. Podobnie jest w przypadku przelania na konto urzędu skarbowego mniejszej kwoty VAT-u, niż wynikająca z VAT-7 lub VAT-7K.

Ponieważ przedsiębiorca nie składa comiesięcznych deklaracji związanych z PIT, nie ma możliwości, aby urząd skarbowy zażądał od przedsiębiorcy natychmiastowej dopłaty, gdyż urzędnicy nie posiadają na bieżąco informacji o kwotach zaliczek. Zaległość jednak z pewnością wyjdzie na jaw w trakcie kontroli podatkowej lub w związku z zeznaniem rocznym. Natomiast w przypadku VAT-u, istnieje możliwość, że urząd skarbowy upomni się o zaległą kwotę w bardzo krótkim terminie, ponieważ przedsiębiorca samodzielnie deklaruje ją za pomocą VAT-7 lub VAT-7K (w większości przypadków robią to w jego imieniu księgowi).

W związku z tym, brakującą kwotę podatku wraz z odsetkami należy wpłacić natychmiast po stwierdzeniu zaległości, niezależnie od tego czy urząd skarbowy zwraca się z żądaniem uregulowania zaległości. Zwlekanie z tą czynnością może jedynie doprowadzić do wyższych odsetek i problemów w terminie późniejszym.

Wyliczając kwotę odsetek od zaległości podatkowej najlepiej posłużyć się jednym z kalkulatorów dostępnych w Internecie. Nie ma obowiązku zapłaty odsetek jeżeli ich wysokość nie przekracza trzykrotności opłaty pobieranej przez Pocztę Polską za nadanie listu poleconego (obecnie 6,60 zł).


Przedsiębiorca wpłacił więcej podatku dochodowego lub VAT-u niż powinien


Dokonując przelewów za podatek dochodowy trzeba szczególnie uważnie wpisywać kwotę, ponieważ wpłata zbyt dużej sumy zaliczki na podatek dochodowy nie daje możliwości szybkiego zwrotu. Dla urzędu skarbowego nie ma bowiem znaczenia, czy nadpłata podatku wynika z błędu przedsiębiorcy, czy też jest wynikiem skorzystania z ulg. W każdym przypadku, zwrot podatku dochodowego możliwy jest tylko po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do 3 miesięcy od złożenia zeznania rocznego.

Warto jednak pamiętać, że przedsiębiorca ma możliwość pomniejszenia kolejnych zaliczek na podatek dochodowy o nadpłatę z poprzedniej zaliczki. W deklaracji rocznej bowiem liczy się przede wszystkim suma wpłaconych zaliczek.

W przypadku podatku VAT sytuacja wygląda odmiennie, ponieważ zapłata większej kwoty, niż wynika z deklaracji, nie jest nadpłatą VAT-u w rozumieniu przepisów. Ta kwota nie jest wykazywana w deklaracji VAT-7 i nie bierze się jej automatycznie pod uwagę wyliczając zobowiązania w kolejnych okresach (choć istnieje taka możliwość). Jeżeli wystąpi sytuacja omyłkowej zapłaty zbyt dużej kwoty podatku VAT, należy zwrócić się z pisemnym wnioskiem do właściwego urzędu skarbowego o jej rozliczenie.

Nadpłaconą w ten sposób kwotę VAT-u można zaliczyć w poczet przyszłych zobowiązań podatkowych lub otrzymać zwrot. Nie ma przepisów, które regulowałyby formalności i terminy takiego zwrotu, a zatem zależą one od dobrej woli miejscowego urzędu skarbowego.

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA