REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpłaciłem złą kwotę podatku - co robić?

Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatki trzeba wyliczać i wpłacać w ściśle określonych terminach. Jednak może się zdarzyć, że przedsiębiorca wpłaci zbyt wysoką lub zbyt niską kwotę podatków. Jakie kroki należy wówczas podjąć? Kiedy można uzyskać zwrot nadpłaconej kwoty?

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 


Większość jednoosobowych przedsiębiorców w każdym miesiącu opłaca dwie kwoty podatków - podatek dochodowy i VAT. Chcąc uniknąć zaległości podatkowych i odsetek, trzeba tego dokonać w ściśle określonych terminach:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- do 20 dnia miesiąca następującego po rozliczanym okresie zapłacić zaliczkę na podatek dochodowy,

- do 25 dnia miesiąca następującego po rozliczanym okresie zapłacić podatek VAT.

Pomyłka w wysokości zapłaconego podatku niesie ze sobą różne konsekwencje, w zależności od tego czy jest na korzyść, czy też na niekorzyść przedsiębiorcy. W przypadku nadpłaty, nie zawsze istnieje możliwość szybkiego odzyskania podatku.


Przedsiębiorca wpłacił mniej podatku dochodowego lub VAT-u niż powinien


Wpłacenie mniejszej kwoty zaliczki na podatek dochodowy, niż wymagana według wyliczeń w KPiR, skutkuje powstaniem zaległości podatkowej, co wiąże się z koniecznością zapłaty odsetek. Podobnie jest w przypadku przelania na konto urzędu skarbowego mniejszej kwoty VAT-u, niż wynikająca z VAT-7 lub VAT-7K.

Ponieważ przedsiębiorca nie składa comiesięcznych deklaracji związanych z PIT, nie ma możliwości, aby urząd skarbowy zażądał od przedsiębiorcy natychmiastowej dopłaty, gdyż urzędnicy nie posiadają na bieżąco informacji o kwotach zaliczek. Zaległość jednak z pewnością wyjdzie na jaw w trakcie kontroli podatkowej lub w związku z zeznaniem rocznym. Natomiast w przypadku VAT-u, istnieje możliwość, że urząd skarbowy upomni się o zaległą kwotę w bardzo krótkim terminie, ponieważ przedsiębiorca samodzielnie deklaruje ją za pomocą VAT-7 lub VAT-7K (w większości przypadków robią to w jego imieniu księgowi).

W związku z tym, brakującą kwotę podatku wraz z odsetkami należy wpłacić natychmiast po stwierdzeniu zaległości, niezależnie od tego czy urząd skarbowy zwraca się z żądaniem uregulowania zaległości. Zwlekanie z tą czynnością może jedynie doprowadzić do wyższych odsetek i problemów w terminie późniejszym.

Wyliczając kwotę odsetek od zaległości podatkowej najlepiej posłużyć się jednym z kalkulatorów dostępnych w Internecie. Nie ma obowiązku zapłaty odsetek jeżeli ich wysokość nie przekracza trzykrotności opłaty pobieranej przez Pocztę Polską za nadanie listu poleconego (obecnie 6,60 zł).


Przedsiębiorca wpłacił więcej podatku dochodowego lub VAT-u niż powinien

REKLAMA


Dokonując przelewów za podatek dochodowy trzeba szczególnie uważnie wpisywać kwotę, ponieważ wpłata zbyt dużej sumy zaliczki na podatek dochodowy nie daje możliwości szybkiego zwrotu. Dla urzędu skarbowego nie ma bowiem znaczenia, czy nadpłata podatku wynika z błędu przedsiębiorcy, czy też jest wynikiem skorzystania z ulg. W każdym przypadku, zwrot podatku dochodowego możliwy jest tylko po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do 3 miesięcy od złożenia zeznania rocznego.

Warto jednak pamiętać, że przedsiębiorca ma możliwość pomniejszenia kolejnych zaliczek na podatek dochodowy o nadpłatę z poprzedniej zaliczki. W deklaracji rocznej bowiem liczy się przede wszystkim suma wpłaconych zaliczek.

W przypadku podatku VAT sytuacja wygląda odmiennie, ponieważ zapłata większej kwoty, niż wynika z deklaracji, nie jest nadpłatą VAT-u w rozumieniu przepisów. Ta kwota nie jest wykazywana w deklaracji VAT-7 i nie bierze się jej automatycznie pod uwagę wyliczając zobowiązania w kolejnych okresach (choć istnieje taka możliwość). Jeżeli wystąpi sytuacja omyłkowej zapłaty zbyt dużej kwoty podatku VAT, należy zwrócić się z pisemnym wnioskiem do właściwego urzędu skarbowego o jej rozliczenie.

Nadpłaconą w ten sposób kwotę VAT-u można zaliczyć w poczet przyszłych zobowiązań podatkowych lub otrzymać zwrot. Nie ma przepisów, które regulowałyby formalności i terminy takiego zwrotu, a zatem zależą one od dobrej woli miejscowego urzędu skarbowego.

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

REKLAMA

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

REKLAMA

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

Zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących dla przedsiębiorców na terenach objętych powodzią. Limity są dwa, co z pewnością jest nowością

Pojawił się projekt o w sprawie odliczania lub zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących dla przedsiębiorców na terenach objętych powodzią. Limity są dwa, co z pewnością jest "nowością" - pisze na platformie X doradca podatkowy Piotr Juszczyk.

REKLAMA