REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Metoda kasowa rozliczeń w 2013 r.

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia br. obowiązują nowe zasady rozliczeń kasowych. Wybór metody kasowej wiąże się nie tylko z przywilejami. Należy pamiętać, że ma on również konsekwencje dla naszych kontrahentów. Przeanalizujmy krok po kroku, jak wybrać metodę kasową i jak rozliczać się według nowych zasad.


Krok 1. Ustalamy, czy posiadamy status małego podatnika


Niestety, metoda kasowa nie jest przeznaczona dla wszystkich podatników. Rozliczenie według metody kasowej przysługuje tylko tym podatnikom, którzy według ustawy o VAT posiadają status małego podatnika. Według art. 2 pkt 25 ustawy o VAT mały podatnik w 2013 r. to podatnik podatku od towarów i usług:

REKLAMA

Autopromocja

• u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w 2012 r. wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro (4 922 000 zł),

• prowadzący przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzający funduszami inwestycyjnymi, będący agentem, zleceniobiorcą lub inną osobą świadczącą usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu - jeżeli kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za wykonane usługi (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w 2012 r. wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 45 000 euro (185 000 zł).

Kto może uzyskać status małego podatnika dla celów VAT

Jak zatem ustalić, czy posiadamy status małego podatnika w 2013 r.? Obowiązują tutaj następujące zasady:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• ustalamy nasz status na podstawie wartości sprzedaży z 2012 r.,

• bierzemy pod uwagę kwotę sprzedaży brutto wraz z VAT,

• wliczamy tylko wartość sprzedaży: tj. z tytułu odpłatnej dostawy towarów i świadczenia usług na terytorium kraju, zarówno opodatkowanej stawką 0%, 5%, 8%, 23%, jak i zwolnionej z VAT, a także wartość WDT i eksportu,

• nie wliczamy wartości WNT, importu towarów i usług, dostawy, dla której podatnikiem jest nabywca, odpłatnej dostawy towarów i świadczenia usług, których miejsce świadczenia jest poza terytorium Polski, dostawy niepodlegającej opodatkowaniu (np. aport przedsiębiorstwa).

Zmiany w VAT 2013 r. - odpowiedzi MF na najczęściej zadawane pytania

Nowa definicja importu towarów w ustawie o VAT

VAT 2013 - przegląd najważniejszych zmian


PRZYKŁAD

Spółka Alfa zamierza wybrać kasowe rozliczenie VAT. W 2012 r. zarejestrowała następujące transakcje:

1) sprzedaż krajową opodatkowaną 23% VAT - 1 520 000 zł (wartość brutto),

2) WDT - 2 080 000 zł,

3) eksport - 560 000 zł,

4) WNT - 2 420 000 zł (brutto),

5) import usług - 12 200 zł (brutto).

Ustalając swój status, spółka bierze pod uwagę tylko wartość sprzedaży z pkt 1-3, dlatego może wybrać kasowe rozliczenie, gdyż wartość sprzedaży wyniosła 4 160 000 zł, tym samym nie został przekroczony limit w wysokości 4 922 000 zł.

Gdy planuje się rozpoczęcie działalności w trakcie roku podatkowego, również można skorzystać z przedstawionych udogodnień, jeżeli przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej kwoty limitu.

 


Krok 2. Składamy zawiadomienie o wyborze metody kasowej


Posiadanie statusu małego podatnika nie jest wystarczającym warunkiem, aby rozliczać się kasowo. Drugim ważnym warunkiem jest złożenie pisemnego zawiadomienia do naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca poprzedzającego okres, za który podatnik będzie stosował tę metodę (art. 21 ust. 1 ustawy o VAT). Jak z tego wynika, po pierwsze, musi być złożone pisemne zawiadomienie. Nie trzeba składać odrębnego oświadczenia. Wystarczy złożenie aktualizacji VAT-R, choć złożenie takiego zawiadomienia nie jest błędem. Należy jednak pamiętać, że złożenie odrębnego oświadczenia nie zwalnia ze złożenia aktualizacji VAT-R.

PRZYKŁAD

Jan Kowalski świadczy usługi budowlane. Od II kwartału zamierza wybrać kasowe rozliczenie jako mały podatnik. Składa w tym celu aktualizację VAT-R. Wzór wypełnionego formularza VAT-R znajduje się na stronie 13.

Jak przejść na metodę kasową przy rozliczaniu VAT

W 2013 r. łatwiej wysyłać faktury drogą elektroniczną

Po drugie, takie zawiadomienie musi być złożone we wskazanym terminie, tj. do końca miesiąca poprzedzającego okres, za który będzie stosowana metoda kasowa. Należy pamiętać, że chodzi tutaj o kwartał kalendarzowy, a nie o trzy wybrane miesiące. Dlatego zawiadomienie w 2013 r. musi być złożone w następujących terminach:

Od kiedy rozliczenie kasowe

Do kiedy należy złożyć zawiadomienie

II kwartał 2013 r.

31 marca br.

III kwartał 2013 r.

30 czerwca br.

IV kwartał 2013 r.

30 września br.


Więcej na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule: Metoda kasowa rozliczeń w 2013 r. - praktyczna instrukcja >>

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA