REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja składu podatkowego - nowe zasady od marca 2013

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podmioty prowadzące skład podatkowy mają obowiązek prowadzenia specjalnej ewidencji (zwanej ewidencją składu podatkowego). Co ważne, począwszy od 6 marca 2013 r. doszło do pewnych modyfikacji w zasadach jej prowadzenia - o czym przedsiębiorcy winni pamiętać.

Podstawą prawną wprowadzonych od 6 marca 2013 r. zmian jest rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 lutego 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. z 2013, poz. 225).

REKLAMA

Autopromocja


Zamknięcie i podsumowanie ewidencji


Począwszy od 6 marca 2013 r. podmiot prowadzący skład podatkowy dokonuje zamknięcia ewidencji (składu podatkowego) i jej podsumowania za każdy miesiąc kalendarzowy, nie później niż w terminie 3 dni po upływie ostatniego dnia każdego miesiąca.

Obowiązek ten dotyczy zarówno podmiotów prowadzących ewidencję w formie papierowej jak również w formie elektronicznej. Przy czym przepisy nie definiują jak należy rozumieć owo zamknięcie i podsumowanie ewidencji.

W mojej ocenie, czynności te powinny polegać na ostatecznym sprawdzeniu i zatwierdzeniu wpisów dokonanych w danym miesiącu oraz podsumowaniu poszczególnych kolumn w prowadzonej ewidencji.

Pewne wątpliwości powstają odnośnie tego, za który miesiąc należy dokonać pierwszego zamknięcia i podsumowania ewidencji w określony wyżej sposób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skoro, termin na dokonanie zamknięcia i podsumowania ewidencji wynosi 3 dni po upływie ostatniego dnia każdego miesiąca, a nowe przepisy weszły w życie od 6 marca 2013 r., to przyjąć trzeba, że obowiązek zamknięcia i podsumowania ewidencji w oparciu o nowe regulacje nie ma zastosowania do ewidencji składu podatkowego prowadzonej za miesiąc luty 2013 r.

 Tym samym, pierwsze zamknięcie i podsumowanie ewidencji składu podatkowego w oparciu o nowe przepisy powinno być dokonane za miesiąc marzec 2013 r.

Kiedy nabywca towaru od zagranicznego dostawcy musi sam rozliczyć VAT?

Kasy rejestrujące od 1 kwietnia 2013 r.


Obowiązki podmiotu prowadzące ewidencję w formie elektronicznej


Należy również pamiętać, że począwszy od 6 marca 2013 r. wprowadzono zasadę, iż podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzący ewidencję w formie elektronicznej przekazuje właściwemu naczelnikowi urzędu celnego raport z zamknięć i podsumowań ewidencji za każdy rok kalendarzowy.

Podmioty prowadzące ewidencję składu podatkowego w formie elektronicznej mają obowiązek przekazywać raportu właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie do 31 stycznia roku kalendarzowego następującego po roku, za który raport jest przekazywany.

 


Przykład
Firma A prowadzi ewidencję składu podatkowego w formie elektronicznej. W związku z tym, ma ona obowiązek sporządzenia raportu z zamknięć i podsumowań ewidencji za każdy rok kalendarzowy. Firma A powinna sporządzić raport za rok 2013 i przekazać go właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie do 31 stycznia 2014 r.

REKLAMA


Podmioty prowadzące ewidencję składu podatkowego w formie elektronicznej są również zobowiązane - na żądanie właściwego naczelnika urzędu celnego - do bieżącego przekazania raportu z zamknięć i podsumowań ewidencji za wyznaczone miesiące. Raport składany na żądanie powinien być przekazany przez podatnika w terminie 14 dni od dnia doręczenia żądania.


Przykład

Jeżeli Firma B prowadząca skład podatkowy otrzyma 10 czerwca 2013 r. żądanie właściwego naczelnika urzędu celnego dotyczące złożenia raportu z miesięcznych zamknięć i podsumowań ewidencji  prowadzonej w formie elektronicznej za miesiąc kwiecień i maj 2013 r., to odpowiednie raporty winny być przekazane przez firmę B właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie do 24 czerwca 2013 r.


Piotr Paszek, doradca podatkowy, Kierownik Zespołu ds. VAT i Akcyzy w ECDDP Sp. z o.o.

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT wprowadzona w 2025 roku. Prof. Modzelewski: możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia wątpliwości

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

REKLAMA

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA