REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja składu podatkowego - nowe zasady od marca 2013

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podmioty prowadzące skład podatkowy mają obowiązek prowadzenia specjalnej ewidencji (zwanej ewidencją składu podatkowego). Co ważne, począwszy od 6 marca 2013 r. doszło do pewnych modyfikacji w zasadach jej prowadzenia - o czym przedsiębiorcy winni pamiętać.

Podstawą prawną wprowadzonych od 6 marca 2013 r. zmian jest rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 lutego 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. z 2013, poz. 225).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Zamknięcie i podsumowanie ewidencji


Począwszy od 6 marca 2013 r. podmiot prowadzący skład podatkowy dokonuje zamknięcia ewidencji (składu podatkowego) i jej podsumowania za każdy miesiąc kalendarzowy, nie później niż w terminie 3 dni po upływie ostatniego dnia każdego miesiąca.

Obowiązek ten dotyczy zarówno podmiotów prowadzących ewidencję w formie papierowej jak również w formie elektronicznej. Przy czym przepisy nie definiują jak należy rozumieć owo zamknięcie i podsumowanie ewidencji.

W mojej ocenie, czynności te powinny polegać na ostatecznym sprawdzeniu i zatwierdzeniu wpisów dokonanych w danym miesiącu oraz podsumowaniu poszczególnych kolumn w prowadzonej ewidencji.

REKLAMA

Pewne wątpliwości powstają odnośnie tego, za który miesiąc należy dokonać pierwszego zamknięcia i podsumowania ewidencji w określony wyżej sposób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skoro, termin na dokonanie zamknięcia i podsumowania ewidencji wynosi 3 dni po upływie ostatniego dnia każdego miesiąca, a nowe przepisy weszły w życie od 6 marca 2013 r., to przyjąć trzeba, że obowiązek zamknięcia i podsumowania ewidencji w oparciu o nowe regulacje nie ma zastosowania do ewidencji składu podatkowego prowadzonej za miesiąc luty 2013 r.

 Tym samym, pierwsze zamknięcie i podsumowanie ewidencji składu podatkowego w oparciu o nowe przepisy powinno być dokonane za miesiąc marzec 2013 r.

Kiedy nabywca towaru od zagranicznego dostawcy musi sam rozliczyć VAT?

Kasy rejestrujące od 1 kwietnia 2013 r.


Obowiązki podmiotu prowadzące ewidencję w formie elektronicznej


Należy również pamiętać, że począwszy od 6 marca 2013 r. wprowadzono zasadę, iż podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzący ewidencję w formie elektronicznej przekazuje właściwemu naczelnikowi urzędu celnego raport z zamknięć i podsumowań ewidencji za każdy rok kalendarzowy.

Podmioty prowadzące ewidencję składu podatkowego w formie elektronicznej mają obowiązek przekazywać raportu właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie do 31 stycznia roku kalendarzowego następującego po roku, za który raport jest przekazywany.

 


Przykład
Firma A prowadzi ewidencję składu podatkowego w formie elektronicznej. W związku z tym, ma ona obowiązek sporządzenia raportu z zamknięć i podsumowań ewidencji za każdy rok kalendarzowy. Firma A powinna sporządzić raport za rok 2013 i przekazać go właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie do 31 stycznia 2014 r.


Podmioty prowadzące ewidencję składu podatkowego w formie elektronicznej są również zobowiązane - na żądanie właściwego naczelnika urzędu celnego - do bieżącego przekazania raportu z zamknięć i podsumowań ewidencji za wyznaczone miesiące. Raport składany na żądanie powinien być przekazany przez podatnika w terminie 14 dni od dnia doręczenia żądania.


Przykład

Jeżeli Firma B prowadząca skład podatkowy otrzyma 10 czerwca 2013 r. żądanie właściwego naczelnika urzędu celnego dotyczące złożenia raportu z miesięcznych zamknięć i podsumowań ewidencji  prowadzonej w formie elektronicznej za miesiąc kwiecień i maj 2013 r., to odpowiednie raporty winny być przekazane przez firmę B właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie do 24 czerwca 2013 r.


Piotr Paszek, doradca podatkowy, Kierownik Zespołu ds. VAT i Akcyzy w ECDDP Sp. z o.o.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA