REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy warto wystawić fakturę zbiorczą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jedna faktura, dokumentująca wszystkie transakcje z danym kontrahentem, to wygodne rozwiązanie, szczególnie dla małych przedsiębiorstw. O czym należy pamiętać wystawiając w swojej firmie fakturę zbiorczą?

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

 

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Przepisy wymagają, aby podatnicy VAT odpowiednio dokumentowali każdą transakcję. Dla niektórych przedsiębiorców obowiązek wystawiania oddzielnych faktur za każdą wykonaną usługę czy sprzedany towar może być uciążliwy. Szczególnie wtedy, gdy odbiorca jest ten sam, a transakcje są realizowane regularnie, jak w przypadku piekarzy, cukierników czy firm cateringowych. Zmiana przepisów, która weszła w życie z początkiem stycznia tego roku, ułatwia prowadzenie działalności, zmniejszając liczbę generowanych dokumentów.

Do końca zeszłego roku podatnicy mogli wystawiać faktury zbiorcze jedynie w przypadku sprzedaży ciągłej, na przykład kiedy świadczyli usługi najmu, ochrony mienia, czy usługi reklamowe. Od 1 stycznia 2013 r. obowiązuje znowelizowane Rozporządzenie Ministra Finansów, które upraszcza wystawianie faktur. Jeden dokument może obejmować dostawę kilku towarów lub usług, wykonanych w trakcie tego samego miesiąca na rzecz jednego kontrahenta.


Kto i kiedy może wystawiać faktury zbiorcze?


Wystawianie faktur zbiorczych nie jest obowiązkowe. To przedsiębiorca decyduje które towary i usługi, jakie wyświadczył na rzecz jednego kontrahenta, znajdą się na dokumencie. Pozostałe transakcje przeprowadzone w trakcie danego miesiąca można uwzględnić na innej fakturze zbiorczej lub rozliczać, wystawiając faktury na zasadach ogólnych.

Posłużmy się przykładem: Pan Andrzej jest geodetą i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Na zlecenie dewelopera dokonuje pomiaru w dniu 3 czerwca 2013 r. i za wyświadczoną usługę wystawia fakturę. Po jakimś czasie okazuje się, że będą potrzebne dodatkowe 3 pomiary: 9, 22 oraz 25 czerwca. W tej sytuacji pan Andrzej może wystawić kolejne 3 faktury, ale może też posłużyć się jedną fakturą zbiorczą.

W przypadku faktur wystawianych na zasadach ogólnych, przedsiębiorca ma 7 dni na sporządzenie dokumentu od momentu wydania towaru lub wykonania usługi. Jak natomiast wygląda kwestia terminu wystawienia faktury zbiorczej?

Będą kolejne ułatwienia podatkowe dla firm

Ministerstwo Finansów o fakturach pro-forma

Decydując się na fakturę zbiorczą, podatnik musi wystawić fakturę ostatniego dnia miesiąca, w którym dokonano wymienionych transakcji. Mówi o tym § 9 ust. 3 rozporządzenia:

„Faktura może dokumentować kilka odrębnych dostaw towarów lub usług dokonanych w trakcie miesiąca, jeżeli zostanie wystawiona nie później niż ostatniego dnia miesiąca, w którym wydano towar lub wykonano usługę.”

Tak więc geodeta, o którym była mowa wcześniej, mógł pierwszą fakturę wystawić na zasadach ogólnych, czyli w ciągu 7 dni. (W tym przykładzie jest to 16 czerwca, ponieważ pomiar został dokonany 9 czerwca.) Natomiast fakturę za kolejne trzy pomiary (19, 22 i 25 czerwca) może wystawić najpóźniej 30 czerwca, czyli ostatniego dnia miesiąca.

Inaczej wygląda sytuacja w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym. Wtedy podatnik powinien wystawić fakturę nie później niż 7. dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.


Jakie dane powinny znaleźć się na fakturze zbiorczej?


Każda faktura musi zawierać m.in. nazwę usługi lub towaru, datę wystawienia i dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane, pozwalające zidentyfikować strony transakcji.

Błędy na fakturze - termin płatności i wyrażona słownie kwota należności

Dla faktur sporządzanych na zasadach ogólnych, określenie daty sprzedaży lub wykonania usługi nie sprawia większego problemu. Według § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura powinna zawierać „datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury”.

 

W przypadku, gdy faktura obejmuje kilka dostaw lub usług wykonanych w ciągu miesiąca, ale nie dokumentuje sprzedaży ciągłej, sprawa jest bardziej skomplikowana, ponieważ przepisy nie definiują wprost daty na takiej fakturze. Zapewne najbezpieczniej jest zamieścić na fakturze poszczególne daty każdej z transakcji oraz rzecz jasna datę wystawienia dokumentu. Zatem wracając do przykładu z geodetą, na fakturę zbiorczą trafiłyby trzy wymienione daty: 19, 22 i 25 czerwca oraz data wystawienia, czyli 30 czerwca.


Zalety i ograniczenia faktury zbiorczej


Podstawową zaletą ujmowania kilku transakcji na jednym dokumencie jest oszczędność czasu i pieniędzy w firmie, co dotyczy zarówno sprzedawcy, jak i nabywcy. Odpada bowiem koszt wystawiania i przechowywania pojedynczych dokumentów, a gdy nabywca wymaga faktur na papierze - także drukowania. Zmniejszenie liczby dokumentów ułatwia też weryfikację ewidencji księgowej i wykrycie ewentualnych błędów.

Dowody księgowe w PKPiR

Kiedy odliczyć VAT, gdy zaginął oryginał faktury?

Decydując się na wprowadzenie faktury zbiorczej, warto pamiętać o pewnych ograniczeniach. Dla wielu małych firm opłacanie faktur przez kontrahentów na bieżąco jest istotne i zapewnia płynność finansową. Faktura jest bowiem dokumentem, umożliwiającym wezwanie do zapłaty. Rozliczanie się w oparciu o fakturę zbiorczą może oznaczać, że płatność wpłynie nawet z miesięcznym opóźnieniem w stosunku do momentu wykonania usługi czy sprzedaży towaru.

Zmieniając zasady fakturowania należy również pamiętać o dotychczasowych klientach. Część z nich zapewne woli opłacać pojedyncze faktury. Za każdym razem warto uzgodnić planowaną zmianę z kontrahentem.

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA