REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura korygująca zmniejszająca podatek, gdy usługa nie podlega VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktura korygująca - kiedy i jak rozliczyć? W lutym 2013 r. podatnik wykonał dla niemieckiego kontrahenta usługę transportową na trasie Polska–Niemcy. Usługę tę błędnie udokumentował fakturą z VAT naliczonym według stawki 23% i rozliczył w deklaracji VAT-7 za luty. W kwietniu wystawił fakturę korygującą (ze stawką „NP”) do tej faktury.

Faktura korygująca - czy konieczne jest posiadanie potwierdzenia odbioru?

REKLAMA


RADA


W przedstawionej sytuacji podatnik nie musi posiadać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Rozliczenie powinno zostać dokonane w drodze korekty deklaracji VAT-7 za luty. Zdaniem organów podatkowych korekta powinna nastąpić na bieżąco, tj. w tym przypadku w rozliczeniu za kwiecień.


UZASADNIENIE


Faktury korygujące obniżające podstawę opodatkowania lub kwotę podatku należnego rozliczane są, co do zasady, w deklaracjach za okresy rozliczeniowe zależnie od tego, kiedy otrzymane zostało potwierdzenie odbioru faktury korygującej (art. 29 ust. 4a i 4c ustawy o VAT). Zasada ta nie obowiązuje jednak w przypadku faktur korygujących obniżających podstawę opodatkowania lub kwotę podatku należnego, w których to sytuacjach nie stosuje się warunku posiadania potwierdzenia odbioru faktur korygujących, w tym faktur korygujących dotyczących świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju (art. 29 ust. 4b pkt 2 ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy na forum o podatku VAT

REKLAMA

W związku z tym pojawia się pytanie, czy takie faktury korygujące powinny być rozliczane przez sprzedawców na bieżąco (tj. w deklaracjach VAT za okresy rozliczeniowe wystawienia tych faktur) czy wstecz (tj. w deklaracjach VAT za okresy rozliczeniowe, w których świadczenie takich usług powinno było zostać wykazane).

W przypadku faktur korygujących wystawianych w związku z błędnym opodatkowaniem usług więcej przemawia za rozliczaniem wstecz. Miejsce świadczenia tych usług od początku znajdowało się poza terytorium kraju, a więc usługi te nie podlegały opodatkowaniu VAT w Polsce. Rozliczenie ich jako sprzedaży opodatkowanej w Polsce od początku było zatem błędem. Zasadne jest w tej sytuacji doprowadzenie nieprawidłowej treści złożonych deklaracji VAT do stanu zgodnego z rzeczywistością.

Organy podatkowe opowiadają się jednak za rozliczaniem takich faktur korygujących na bieżąco. Tytułem przykładu wskazać można interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 stycznia 2013 r. (sygn. IPPP3/443-1073/12-2/JK), w której czytamy, że:

(...) w przedmiotowym przypadku faktury korygujące będą dotyczyć świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju, Wnioskodawca w celu skorygowania podatku należnego wykazanego w złożonych deklaracjach podatkowych VAT-7 nie jest zobowiązany do uzyskania potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę usług. Wnioskodawca będzie mógł skorygować podatek należny wykazany w złożonych deklaracjach podatkowych w miesiącu, w którym wystawi fakturę korygującą.

Kiedy warto wystawić fakturę zbiorczą?

Wycofanie samochodu z działalności - skutki w VAT w 2013 r.

Błędy na fakturze - termin płatności i wyrażona słownie kwota należności

A zatem odpowiedź na pytanie zależy od przyjęcia jednego z powyższych stanowisk. I tak:

1) podatnik powinien rozliczyć wystawioną fakturę korygującą w drodze korekty deklaracji VAT-7 za luty 2013 r., tj. w drodze korekty tej deklaracji należy zmniejszyć kwoty w poz. 29 i 30 (tj. w pozycjach, w których w stosowanych do końca marca 2013 r. deklaracjach VAT-7 wykazywano sprzedaż krajową opodatkowaną VAT według stawki 23%) oraz zwiększyć kwoty w poz. 21 i 22 (tj. w pozycjach, w których w stosowanych do końca marca 2013 r. deklaracjach VAT-7 wykazywano świadczenie usług poza terytorium kraju oraz świadczenie usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT),

 

REKLAMA

2) przyjęcie stanowiska reprezentowanego przez organy podatkowe oznaczałoby, że podatnik powinien rozliczyć fakturę korygującą w deklaracji VAT-7 za kwiecień 2013 r., tj. w deklaracji tej należy zmniejszyć kwoty w poz. 19 i 20 (tj. w pozycjach, w których wykazuje się sprzedaż krajową opodatkowaną VAT według stawki 23%) oraz zwiększyć kwoty w poz. 11 i 12 (tj. w pozycjach, w których wykazuje się świadczenie usług poza terytorium kraju oraz świadczenie usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT).

Ponadto należy zaznaczyć, że przedmiotowa usługa powinna być wykazana wstecz również w informacji podsumowującej VAT-UE. Oznacza to, że podatnik powinien złożyć korektę VAT-UEK. A zatem w omawianej sytuacji powinien skorygować informację poprzez złożenie korekty VAT-UEK za luty 2013 r. albo za I kwartał 2013 r. Wynika to z art. 101 ustawy o VAT, który stanowi, że w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonych informacjach podsumowujących podmiot, który złożył błędną informację podsumowującą, jest obowiązany złożyć niezwłocznie jej korektę.

Zobacz na forum: Faktura korygująca

Wniosek: Korekta o zwrot podatku VAT

Brzmienie art. 101 ustawy o VAT nie pozwala na inny sposób ujęcia przedmiotowych usług niż wstecz. Należy jednak zauważyć, że takie postępowanie powoduje - jeżeli przyjąć stanowisko reprezentowane przez organy podatkowe - wykazywanie świadczenia usług, o których mowa, w informacji podsumowującej VAT-UE za inny okres rozliczeniowy niż deklaracja VAT-7/VAT-7K/VAT-7D, w której świadczenie tych usług zostaje wykazane. Organy podatkowe zajmują stanowisko, że świadczenie usług, o których mowa, powinno zostać ujęte nie poprzez złożenie korekty VAT-UEK, lecz przez uwzględnienie ich w bieżącej informacji podsumowującej VAT-UE (w omawianej sytuacji w informacji podsumowującej VAT-UE za kwiecień albo II kwartał 2013 r.). Stanowisko to jest błędne.


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 29 ust. 4a-4c oraz art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA