REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura korygująca zmniejszająca podatek, gdy usługa nie podlega VAT

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktura korygująca - kiedy i jak rozliczyć? W lutym 2013 r. podatnik wykonał dla niemieckiego kontrahenta usługę transportową na trasie Polska–Niemcy. Usługę tę błędnie udokumentował fakturą z VAT naliczonym według stawki 23% i rozliczył w deklaracji VAT-7 za luty. W kwietniu wystawił fakturę korygującą (ze stawką „NP”) do tej faktury.

Faktura korygująca - czy konieczne jest posiadanie potwierdzenia odbioru?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


RADA


W przedstawionej sytuacji podatnik nie musi posiadać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Rozliczenie powinno zostać dokonane w drodze korekty deklaracji VAT-7 za luty. Zdaniem organów podatkowych korekta powinna nastąpić na bieżąco, tj. w tym przypadku w rozliczeniu za kwiecień.


UZASADNIENIE

REKLAMA


Faktury korygujące obniżające podstawę opodatkowania lub kwotę podatku należnego rozliczane są, co do zasady, w deklaracjach za okresy rozliczeniowe zależnie od tego, kiedy otrzymane zostało potwierdzenie odbioru faktury korygującej (art. 29 ust. 4a i 4c ustawy o VAT). Zasada ta nie obowiązuje jednak w przypadku faktur korygujących obniżających podstawę opodatkowania lub kwotę podatku należnego, w których to sytuacjach nie stosuje się warunku posiadania potwierdzenia odbioru faktur korygujących, w tym faktur korygujących dotyczących świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju (art. 29 ust. 4b pkt 2 ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy na forum o podatku VAT

W związku z tym pojawia się pytanie, czy takie faktury korygujące powinny być rozliczane przez sprzedawców na bieżąco (tj. w deklaracjach VAT za okresy rozliczeniowe wystawienia tych faktur) czy wstecz (tj. w deklaracjach VAT za okresy rozliczeniowe, w których świadczenie takich usług powinno było zostać wykazane).

W przypadku faktur korygujących wystawianych w związku z błędnym opodatkowaniem usług więcej przemawia za rozliczaniem wstecz. Miejsce świadczenia tych usług od początku znajdowało się poza terytorium kraju, a więc usługi te nie podlegały opodatkowaniu VAT w Polsce. Rozliczenie ich jako sprzedaży opodatkowanej w Polsce od początku było zatem błędem. Zasadne jest w tej sytuacji doprowadzenie nieprawidłowej treści złożonych deklaracji VAT do stanu zgodnego z rzeczywistością.

Organy podatkowe opowiadają się jednak za rozliczaniem takich faktur korygujących na bieżąco. Tytułem przykładu wskazać można interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 stycznia 2013 r. (sygn. IPPP3/443-1073/12-2/JK), w której czytamy, że:

(...) w przedmiotowym przypadku faktury korygujące będą dotyczyć świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju, Wnioskodawca w celu skorygowania podatku należnego wykazanego w złożonych deklaracjach podatkowych VAT-7 nie jest zobowiązany do uzyskania potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę usług. Wnioskodawca będzie mógł skorygować podatek należny wykazany w złożonych deklaracjach podatkowych w miesiącu, w którym wystawi fakturę korygującą.

Kiedy warto wystawić fakturę zbiorczą?

Wycofanie samochodu z działalności - skutki w VAT w 2013 r.

Błędy na fakturze - termin płatności i wyrażona słownie kwota należności

A zatem odpowiedź na pytanie zależy od przyjęcia jednego z powyższych stanowisk. I tak:

1) podatnik powinien rozliczyć wystawioną fakturę korygującą w drodze korekty deklaracji VAT-7 za luty 2013 r., tj. w drodze korekty tej deklaracji należy zmniejszyć kwoty w poz. 29 i 30 (tj. w pozycjach, w których w stosowanych do końca marca 2013 r. deklaracjach VAT-7 wykazywano sprzedaż krajową opodatkowaną VAT według stawki 23%) oraz zwiększyć kwoty w poz. 21 i 22 (tj. w pozycjach, w których w stosowanych do końca marca 2013 r. deklaracjach VAT-7 wykazywano świadczenie usług poza terytorium kraju oraz świadczenie usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT),

 

2) przyjęcie stanowiska reprezentowanego przez organy podatkowe oznaczałoby, że podatnik powinien rozliczyć fakturę korygującą w deklaracji VAT-7 za kwiecień 2013 r., tj. w deklaracji tej należy zmniejszyć kwoty w poz. 19 i 20 (tj. w pozycjach, w których wykazuje się sprzedaż krajową opodatkowaną VAT według stawki 23%) oraz zwiększyć kwoty w poz. 11 i 12 (tj. w pozycjach, w których wykazuje się świadczenie usług poza terytorium kraju oraz świadczenie usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT).

Ponadto należy zaznaczyć, że przedmiotowa usługa powinna być wykazana wstecz również w informacji podsumowującej VAT-UE. Oznacza to, że podatnik powinien złożyć korektę VAT-UEK. A zatem w omawianej sytuacji powinien skorygować informację poprzez złożenie korekty VAT-UEK za luty 2013 r. albo za I kwartał 2013 r. Wynika to z art. 101 ustawy o VAT, który stanowi, że w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonych informacjach podsumowujących podmiot, który złożył błędną informację podsumowującą, jest obowiązany złożyć niezwłocznie jej korektę.

Zobacz na forum: Faktura korygująca

Wniosek: Korekta o zwrot podatku VAT

Brzmienie art. 101 ustawy o VAT nie pozwala na inny sposób ujęcia przedmiotowych usług niż wstecz. Należy jednak zauważyć, że takie postępowanie powoduje - jeżeli przyjąć stanowisko reprezentowane przez organy podatkowe - wykazywanie świadczenia usług, o których mowa, w informacji podsumowującej VAT-UE za inny okres rozliczeniowy niż deklaracja VAT-7/VAT-7K/VAT-7D, w której świadczenie tych usług zostaje wykazane. Organy podatkowe zajmują stanowisko, że świadczenie usług, o których mowa, powinno zostać ujęte nie poprzez złożenie korekty VAT-UEK, lecz przez uwzględnienie ich w bieżącej informacji podsumowującej VAT-UE (w omawianej sytuacji w informacji podsumowującej VAT-UE za kwiecień albo II kwartał 2013 r.). Stanowisko to jest błędne.


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 29 ust. 4a-4c oraz art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

 

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA