REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura korygująca zmniejszająca podatek, gdy usługa nie podlega VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktura korygująca - kiedy i jak rozliczyć? W lutym 2013 r. podatnik wykonał dla niemieckiego kontrahenta usługę transportową na trasie Polska–Niemcy. Usługę tę błędnie udokumentował fakturą z VAT naliczonym według stawki 23% i rozliczył w deklaracji VAT-7 za luty. W kwietniu wystawił fakturę korygującą (ze stawką „NP”) do tej faktury.

Faktura korygująca - czy konieczne jest posiadanie potwierdzenia odbioru?

REKLAMA

REKLAMA


RADA


W przedstawionej sytuacji podatnik nie musi posiadać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Rozliczenie powinno zostać dokonane w drodze korekty deklaracji VAT-7 za luty. Zdaniem organów podatkowych korekta powinna nastąpić na bieżąco, tj. w tym przypadku w rozliczeniu za kwiecień.


UZASADNIENIE

REKLAMA


Faktury korygujące obniżające podstawę opodatkowania lub kwotę podatku należnego rozliczane są, co do zasady, w deklaracjach za okresy rozliczeniowe zależnie od tego, kiedy otrzymane zostało potwierdzenie odbioru faktury korygującej (art. 29 ust. 4a i 4c ustawy o VAT). Zasada ta nie obowiązuje jednak w przypadku faktur korygujących obniżających podstawę opodatkowania lub kwotę podatku należnego, w których to sytuacjach nie stosuje się warunku posiadania potwierdzenia odbioru faktur korygujących, w tym faktur korygujących dotyczących świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju (art. 29 ust. 4b pkt 2 ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy na forum o podatku VAT

W związku z tym pojawia się pytanie, czy takie faktury korygujące powinny być rozliczane przez sprzedawców na bieżąco (tj. w deklaracjach VAT za okresy rozliczeniowe wystawienia tych faktur) czy wstecz (tj. w deklaracjach VAT za okresy rozliczeniowe, w których świadczenie takich usług powinno było zostać wykazane).

W przypadku faktur korygujących wystawianych w związku z błędnym opodatkowaniem usług więcej przemawia za rozliczaniem wstecz. Miejsce świadczenia tych usług od początku znajdowało się poza terytorium kraju, a więc usługi te nie podlegały opodatkowaniu VAT w Polsce. Rozliczenie ich jako sprzedaży opodatkowanej w Polsce od początku było zatem błędem. Zasadne jest w tej sytuacji doprowadzenie nieprawidłowej treści złożonych deklaracji VAT do stanu zgodnego z rzeczywistością.

Organy podatkowe opowiadają się jednak za rozliczaniem takich faktur korygujących na bieżąco. Tytułem przykładu wskazać można interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 stycznia 2013 r. (sygn. IPPP3/443-1073/12-2/JK), w której czytamy, że:

(...) w przedmiotowym przypadku faktury korygujące będą dotyczyć świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju, Wnioskodawca w celu skorygowania podatku należnego wykazanego w złożonych deklaracjach podatkowych VAT-7 nie jest zobowiązany do uzyskania potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę usług. Wnioskodawca będzie mógł skorygować podatek należny wykazany w złożonych deklaracjach podatkowych w miesiącu, w którym wystawi fakturę korygującą.

Kiedy warto wystawić fakturę zbiorczą?

Wycofanie samochodu z działalności - skutki w VAT w 2013 r.

Błędy na fakturze - termin płatności i wyrażona słownie kwota należności

A zatem odpowiedź na pytanie zależy od przyjęcia jednego z powyższych stanowisk. I tak:

1) podatnik powinien rozliczyć wystawioną fakturę korygującą w drodze korekty deklaracji VAT-7 za luty 2013 r., tj. w drodze korekty tej deklaracji należy zmniejszyć kwoty w poz. 29 i 30 (tj. w pozycjach, w których w stosowanych do końca marca 2013 r. deklaracjach VAT-7 wykazywano sprzedaż krajową opodatkowaną VAT według stawki 23%) oraz zwiększyć kwoty w poz. 21 i 22 (tj. w pozycjach, w których w stosowanych do końca marca 2013 r. deklaracjach VAT-7 wykazywano świadczenie usług poza terytorium kraju oraz świadczenie usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT),

 

2) przyjęcie stanowiska reprezentowanego przez organy podatkowe oznaczałoby, że podatnik powinien rozliczyć fakturę korygującą w deklaracji VAT-7 za kwiecień 2013 r., tj. w deklaracji tej należy zmniejszyć kwoty w poz. 19 i 20 (tj. w pozycjach, w których wykazuje się sprzedaż krajową opodatkowaną VAT według stawki 23%) oraz zwiększyć kwoty w poz. 11 i 12 (tj. w pozycjach, w których wykazuje się świadczenie usług poza terytorium kraju oraz świadczenie usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT).

Ponadto należy zaznaczyć, że przedmiotowa usługa powinna być wykazana wstecz również w informacji podsumowującej VAT-UE. Oznacza to, że podatnik powinien złożyć korektę VAT-UEK. A zatem w omawianej sytuacji powinien skorygować informację poprzez złożenie korekty VAT-UEK za luty 2013 r. albo za I kwartał 2013 r. Wynika to z art. 101 ustawy o VAT, który stanowi, że w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonych informacjach podsumowujących podmiot, który złożył błędną informację podsumowującą, jest obowiązany złożyć niezwłocznie jej korektę.

Zobacz na forum: Faktura korygująca

Wniosek: Korekta o zwrot podatku VAT

Brzmienie art. 101 ustawy o VAT nie pozwala na inny sposób ujęcia przedmiotowych usług niż wstecz. Należy jednak zauważyć, że takie postępowanie powoduje - jeżeli przyjąć stanowisko reprezentowane przez organy podatkowe - wykazywanie świadczenia usług, o których mowa, w informacji podsumowującej VAT-UE za inny okres rozliczeniowy niż deklaracja VAT-7/VAT-7K/VAT-7D, w której świadczenie tych usług zostaje wykazane. Organy podatkowe zajmują stanowisko, że świadczenie usług, o których mowa, powinno zostać ujęte nie poprzez złożenie korekty VAT-UEK, lecz przez uwzględnienie ich w bieżącej informacji podsumowującej VAT-UE (w omawianej sytuacji w informacji podsumowującej VAT-UE za kwiecień albo II kwartał 2013 r.). Stanowisko to jest błędne.


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 29 ust. 4a-4c oraz art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA