REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura korygująca zmniejszająca podatek, gdy usługa nie podlega VAT

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktura korygująca - kiedy i jak rozliczyć? W lutym 2013 r. podatnik wykonał dla niemieckiego kontrahenta usługę transportową na trasie Polska–Niemcy. Usługę tę błędnie udokumentował fakturą z VAT naliczonym według stawki 23% i rozliczył w deklaracji VAT-7 za luty. W kwietniu wystawił fakturę korygującą (ze stawką „NP”) do tej faktury.

Faktura korygująca - czy konieczne jest posiadanie potwierdzenia odbioru?

REKLAMA

Autopromocja


RADA


W przedstawionej sytuacji podatnik nie musi posiadać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Rozliczenie powinno zostać dokonane w drodze korekty deklaracji VAT-7 za luty. Zdaniem organów podatkowych korekta powinna nastąpić na bieżąco, tj. w tym przypadku w rozliczeniu za kwiecień.


UZASADNIENIE


Faktury korygujące obniżające podstawę opodatkowania lub kwotę podatku należnego rozliczane są, co do zasady, w deklaracjach za okresy rozliczeniowe zależnie od tego, kiedy otrzymane zostało potwierdzenie odbioru faktury korygującej (art. 29 ust. 4a i 4c ustawy o VAT). Zasada ta nie obowiązuje jednak w przypadku faktur korygujących obniżających podstawę opodatkowania lub kwotę podatku należnego, w których to sytuacjach nie stosuje się warunku posiadania potwierdzenia odbioru faktur korygujących, w tym faktur korygujących dotyczących świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju (art. 29 ust. 4b pkt 2 ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy na forum o podatku VAT

W związku z tym pojawia się pytanie, czy takie faktury korygujące powinny być rozliczane przez sprzedawców na bieżąco (tj. w deklaracjach VAT za okresy rozliczeniowe wystawienia tych faktur) czy wstecz (tj. w deklaracjach VAT za okresy rozliczeniowe, w których świadczenie takich usług powinno było zostać wykazane).

W przypadku faktur korygujących wystawianych w związku z błędnym opodatkowaniem usług więcej przemawia za rozliczaniem wstecz. Miejsce świadczenia tych usług od początku znajdowało się poza terytorium kraju, a więc usługi te nie podlegały opodatkowaniu VAT w Polsce. Rozliczenie ich jako sprzedaży opodatkowanej w Polsce od początku było zatem błędem. Zasadne jest w tej sytuacji doprowadzenie nieprawidłowej treści złożonych deklaracji VAT do stanu zgodnego z rzeczywistością.

Organy podatkowe opowiadają się jednak za rozliczaniem takich faktur korygujących na bieżąco. Tytułem przykładu wskazać można interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 stycznia 2013 r. (sygn. IPPP3/443-1073/12-2/JK), w której czytamy, że:

(...) w przedmiotowym przypadku faktury korygujące będą dotyczyć świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju, Wnioskodawca w celu skorygowania podatku należnego wykazanego w złożonych deklaracjach podatkowych VAT-7 nie jest zobowiązany do uzyskania potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę usług. Wnioskodawca będzie mógł skorygować podatek należny wykazany w złożonych deklaracjach podatkowych w miesiącu, w którym wystawi fakturę korygującą.

Kiedy warto wystawić fakturę zbiorczą?

Wycofanie samochodu z działalności - skutki w VAT w 2013 r.

Błędy na fakturze - termin płatności i wyrażona słownie kwota należności

A zatem odpowiedź na pytanie zależy od przyjęcia jednego z powyższych stanowisk. I tak:

1) podatnik powinien rozliczyć wystawioną fakturę korygującą w drodze korekty deklaracji VAT-7 za luty 2013 r., tj. w drodze korekty tej deklaracji należy zmniejszyć kwoty w poz. 29 i 30 (tj. w pozycjach, w których w stosowanych do końca marca 2013 r. deklaracjach VAT-7 wykazywano sprzedaż krajową opodatkowaną VAT według stawki 23%) oraz zwiększyć kwoty w poz. 21 i 22 (tj. w pozycjach, w których w stosowanych do końca marca 2013 r. deklaracjach VAT-7 wykazywano świadczenie usług poza terytorium kraju oraz świadczenie usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT),

 

REKLAMA

2) przyjęcie stanowiska reprezentowanego przez organy podatkowe oznaczałoby, że podatnik powinien rozliczyć fakturę korygującą w deklaracji VAT-7 za kwiecień 2013 r., tj. w deklaracji tej należy zmniejszyć kwoty w poz. 19 i 20 (tj. w pozycjach, w których wykazuje się sprzedaż krajową opodatkowaną VAT według stawki 23%) oraz zwiększyć kwoty w poz. 11 i 12 (tj. w pozycjach, w których wykazuje się świadczenie usług poza terytorium kraju oraz świadczenie usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT).

Ponadto należy zaznaczyć, że przedmiotowa usługa powinna być wykazana wstecz również w informacji podsumowującej VAT-UE. Oznacza to, że podatnik powinien złożyć korektę VAT-UEK. A zatem w omawianej sytuacji powinien skorygować informację poprzez złożenie korekty VAT-UEK za luty 2013 r. albo za I kwartał 2013 r. Wynika to z art. 101 ustawy o VAT, który stanowi, że w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonych informacjach podsumowujących podmiot, który złożył błędną informację podsumowującą, jest obowiązany złożyć niezwłocznie jej korektę.

Zobacz na forum: Faktura korygująca

Wniosek: Korekta o zwrot podatku VAT

Brzmienie art. 101 ustawy o VAT nie pozwala na inny sposób ujęcia przedmiotowych usług niż wstecz. Należy jednak zauważyć, że takie postępowanie powoduje - jeżeli przyjąć stanowisko reprezentowane przez organy podatkowe - wykazywanie świadczenia usług, o których mowa, w informacji podsumowującej VAT-UE za inny okres rozliczeniowy niż deklaracja VAT-7/VAT-7K/VAT-7D, w której świadczenie tych usług zostaje wykazane. Organy podatkowe zajmują stanowisko, że świadczenie usług, o których mowa, powinno zostać ujęte nie poprzez złożenie korekty VAT-UEK, lecz przez uwzględnienie ich w bieżącej informacji podsumowującej VAT-UE (w omawianej sytuacji w informacji podsumowującej VAT-UE za kwiecień albo II kwartał 2013 r.). Stanowisko to jest błędne.


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 29 ust. 4a-4c oraz art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA