REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy odliczyć VAT z faktury wystawionej z góry za jeden rok

Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy mogę odliczyć VAT za usługi konserwacji windy, gdy faktura została wystawiona za okres 05/2013–05/2014?

 Odliczanie VAT w przypadku usług ciągłych

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli należność z faktury nie została zapłacona przed wykonaniem usługi lub w trakcie jej wykonania, odliczenia VAT należy dokonać w rozliczeniu za okres, kiedy usługa zostanie wykonana, czyli za maj 2014 r.

UZASADNIENIE

Faktury VAT powinny być wystawiane przez sprzedawców zasadniczo w określonych przepisami terminach, ponieważ ich wystawienie powinno mieć charakter następczy w stosunku do wykonania usługi (z pewnymi przewidzianymi przez przepisy wyjątkami).

REKLAMA

W praktyce obrotu gospodarczego zdarza się jednak, że faktury są wystawiane jeszcze przed wykonaniem usługi. Szczególnie dotyczy to usług o charakterze ciągłym, do których zaliczyć można m.in. usługi konserwacji wind. Tego rodzaju praktyka nie jest zabroniona przez przepisy, co potwierdził m.in. WSA we Wrocławiu w wyroku z 5 stycznia 2010 r. (sygn. akt I SA/Wr 1467/09).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przedstawionej w pytaniu sytuacji faktura z tytułu świadczenia usług konserwacji wind została wystawiona z góry (jeszcze przed ich wykonaniem) za okres jednego roku. Nie ma natomiast informacji o terminie płatności za usługę, a może mieć to istotny wpływ na moment odliczenia VAT z otrzymanej faktury.

I. Zapłata po wykonaniu usługi

Co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony powstaje zasadniczo w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę, albo w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.

Zasada ta nie ma jednak zastosowania do sytuacji, w której podatnik otrzymał fakturę VAT przed wykonaniem usługi. W przypadku otrzymania faktury wystawionej przed wykonaniem usługi (dotyczy to także w dużej mierze usług ciągłych, z pewnymi wyjątkami, które nie mają zastosowania w omawianej sytuacji) prawo do obniżenia należnego VAT powstaje dopiero z chwilą wykonania usługi, o czym stanowi wprost przepis art. 86 ust. 12 ustawy o VAT.

Wystawioną przedwcześnie fakturę nabywca może wykazać w ewidencji i deklaracji VAT za okres jej otrzymania jedynie w sytuacji, gdy do dnia upływu terminu do złożenia deklaracji, czyli do 25 dnia miesiąca następującego po zakończeniu tego okresu rozliczeniowego, nabędzie prawo do dysponowania towarem jak właściciel bądź dojdzie do wykonania usługi (art. 86 ust. 12a pkt 2 ustawy).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM 

Prawo do odliczenia VAT nie wynika więc z samego faktu posiadania faktury, lecz wiąże się z koniecznością faktycznego wykonania usługi, którą ta faktura dokumentuje. Zostaje zatem zawieszone do czasu faktycznego wykonania usługi. Dopiero po jej wykonaniu usługobiorca nabywa prawo do odliczenia VAT za dany okres rozliczeniowy. W konsekwencji właściwym okresem rozliczeniowym jest miesiąc/kwartał, w którym usługa została rzeczywiście wykonana.

PKWiU 2008 - Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług

Trwała zabudowa meblowa z 8 proc. stawką VAT

Stanowisko to potwierdził NSA w wyroku z 14 marca 2012 r. (sygn. akt I FSK 736/11). Termin odliczenia VAT u nabywcy jest wówczas zgodny z momentem powstania obowiązku podatkowego u wystawcy faktury, który w tym przypadku powstaje zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 19 ust. 1 ustawy o VAT (tj. z chwilą wykonania usługi), a nie w art. 19 ust. 4 ustawy (tj. z chwilą wystawienia faktury).

II. Zapłata przed wykonaniem usługi lub w trakcie jej wykonywania

Inna sytuacja będzie miała miejsce, jeżeli firma ureguluje wykazaną na fakturze należność po jej otrzymaniu, ale przed wykonaniem usługi lub w trakcie jej wykonywania.

Z treści przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1b ustawy wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonego w fakturze otrzymanej przez podatnika potwierdzająca dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązała się ona z powstaniem obowiązku podatkowego u wystawcy faktury. Z kolei w myśl art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę - obowiązek podatkowy powstaje dopiero z chwilą jej otrzymania w tej części.

W konsekwencji otrzymanie przedpłaty skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego dla wystawcy faktury dokumentującej ten fakt. Spełnienie tego warunku uprawnia z kolei nabywcę do odliczenia wykazanego na fakturze podatku w rozliczeniu za miesiąc jej otrzymania lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Nie zmienia tego prawa fakt otrzymania faktury przed uiszczeniem przedpłaty.

 

Możliwe jest wówczas potraktowanie otrzymanej faktury jak faktury zaliczkowej. Dla odliczenia wykazanego w niej VAT istotne znaczenie ma spełnienie dwóch warunków - dokonanie przedpłaty przed wykonaniem usługi oraz otrzymanie faktury. Nie ma przy tym znaczenia ich kolejność. Stanowisko to potwierdził NSA w wyroku z 18 lutego 2011 r. (sygn. I FSK 298/10), w którym stwierdził m.in., że:

Sformułowanie „potwierdzających dokonanie” nie oznacza - w rozumieniu języka powszechnego polskiego - że to potwierdzenie musi nastąpić po dokonaniu przedpłaty. Potwierdzeniem, w szczególności w rozumieniu omawianego przepisu, mogą być faktury wystawione przed dokonaniem faktycznym przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty). Jednak dotąd taka faktura nie będzie stanowić podstawy do uwzględnienia kwoty podatku naliczonego wynikającego z tej faktury, dopóki nie nastąpi dokonanie przedpłaty (zaliczki).

Potwierdzają to również organy podatkowe:

W tym przypadku prawo do odliczenia podatku jest zawieszone do czasu, aż zaliczki, w tym także takie, które obejmują 100% należności, które dokumentują faktury, zostaną zapłacone. Bowiem w momencie zapłaty należności przez Wnioskodawcę za nabycie usług, wystawiona faktura staje się fakturą zaliczkową.

W świetle powyższego Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokona zapłaty kwot wynikających z wcześniej wystawionych faktur lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, pod warunkiem spełnienia innych przesłanek pozytywnych wynikających z art. 86 ustawy o VAT i niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT (patrz: pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 26 września 2012 r., nr IPTPP4/443-415/12-5/BM).

W omawianej sytuacji firma mogłaby odliczyć VAT z otrzymanej faktury w miesiącu uregulowania należności z faktury przed wykonaniem usługi. W tej sytuacji należałoby również rozważyć możliwość zmiany sposobu dokumentowania tych usług w celu uniknięcia omawianego problemu. Najkorzystniejsze dla obu stron byłoby wystawienie faktury z chwilą wykonania usługi (lub z chwilą zapłaty zaliczki), tj. każdorazowo po wykonaniu usługi za dany miesiąc, a nie z rocznym wyprzedzeniem.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19 ust. 1, 4 i 11, art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 1b, ust. 10 pkt 1, ust. 12 i 12a pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Anna Potocka

ekonomistka, ekspert w zakresie VAT, autorka licznych publikacji

 

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA