REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy odliczyć VAT z faktury wystawionej z góry za jeden rok

Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy mogę odliczyć VAT za usługi konserwacji windy, gdy faktura została wystawiona za okres 05/2013–05/2014?

 Odliczanie VAT w przypadku usług ciągłych

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli należność z faktury nie została zapłacona przed wykonaniem usługi lub w trakcie jej wykonania, odliczenia VAT należy dokonać w rozliczeniu za okres, kiedy usługa zostanie wykonana, czyli za maj 2014 r.

UZASADNIENIE

Faktury VAT powinny być wystawiane przez sprzedawców zasadniczo w określonych przepisami terminach, ponieważ ich wystawienie powinno mieć charakter następczy w stosunku do wykonania usługi (z pewnymi przewidzianymi przez przepisy wyjątkami).

W praktyce obrotu gospodarczego zdarza się jednak, że faktury są wystawiane jeszcze przed wykonaniem usługi. Szczególnie dotyczy to usług o charakterze ciągłym, do których zaliczyć można m.in. usługi konserwacji wind. Tego rodzaju praktyka nie jest zabroniona przez przepisy, co potwierdził m.in. WSA we Wrocławiu w wyroku z 5 stycznia 2010 r. (sygn. akt I SA/Wr 1467/09).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przedstawionej w pytaniu sytuacji faktura z tytułu świadczenia usług konserwacji wind została wystawiona z góry (jeszcze przed ich wykonaniem) za okres jednego roku. Nie ma natomiast informacji o terminie płatności za usługę, a może mieć to istotny wpływ na moment odliczenia VAT z otrzymanej faktury.

I. Zapłata po wykonaniu usługi

Co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony powstaje zasadniczo w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę, albo w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.

REKLAMA

Zasada ta nie ma jednak zastosowania do sytuacji, w której podatnik otrzymał fakturę VAT przed wykonaniem usługi. W przypadku otrzymania faktury wystawionej przed wykonaniem usługi (dotyczy to także w dużej mierze usług ciągłych, z pewnymi wyjątkami, które nie mają zastosowania w omawianej sytuacji) prawo do obniżenia należnego VAT powstaje dopiero z chwilą wykonania usługi, o czym stanowi wprost przepis art. 86 ust. 12 ustawy o VAT.

Wystawioną przedwcześnie fakturę nabywca może wykazać w ewidencji i deklaracji VAT za okres jej otrzymania jedynie w sytuacji, gdy do dnia upływu terminu do złożenia deklaracji, czyli do 25 dnia miesiąca następującego po zakończeniu tego okresu rozliczeniowego, nabędzie prawo do dysponowania towarem jak właściciel bądź dojdzie do wykonania usługi (art. 86 ust. 12a pkt 2 ustawy).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM 

Prawo do odliczenia VAT nie wynika więc z samego faktu posiadania faktury, lecz wiąże się z koniecznością faktycznego wykonania usługi, którą ta faktura dokumentuje. Zostaje zatem zawieszone do czasu faktycznego wykonania usługi. Dopiero po jej wykonaniu usługobiorca nabywa prawo do odliczenia VAT za dany okres rozliczeniowy. W konsekwencji właściwym okresem rozliczeniowym jest miesiąc/kwartał, w którym usługa została rzeczywiście wykonana.

PKWiU 2008 - Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług

Trwała zabudowa meblowa z 8 proc. stawką VAT

Stanowisko to potwierdził NSA w wyroku z 14 marca 2012 r. (sygn. akt I FSK 736/11). Termin odliczenia VAT u nabywcy jest wówczas zgodny z momentem powstania obowiązku podatkowego u wystawcy faktury, który w tym przypadku powstaje zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 19 ust. 1 ustawy o VAT (tj. z chwilą wykonania usługi), a nie w art. 19 ust. 4 ustawy (tj. z chwilą wystawienia faktury).

II. Zapłata przed wykonaniem usługi lub w trakcie jej wykonywania

Inna sytuacja będzie miała miejsce, jeżeli firma ureguluje wykazaną na fakturze należność po jej otrzymaniu, ale przed wykonaniem usługi lub w trakcie jej wykonywania.

Z treści przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1b ustawy wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonego w fakturze otrzymanej przez podatnika potwierdzająca dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązała się ona z powstaniem obowiązku podatkowego u wystawcy faktury. Z kolei w myśl art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę - obowiązek podatkowy powstaje dopiero z chwilą jej otrzymania w tej części.

W konsekwencji otrzymanie przedpłaty skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego dla wystawcy faktury dokumentującej ten fakt. Spełnienie tego warunku uprawnia z kolei nabywcę do odliczenia wykazanego na fakturze podatku w rozliczeniu za miesiąc jej otrzymania lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Nie zmienia tego prawa fakt otrzymania faktury przed uiszczeniem przedpłaty.

 

Możliwe jest wówczas potraktowanie otrzymanej faktury jak faktury zaliczkowej. Dla odliczenia wykazanego w niej VAT istotne znaczenie ma spełnienie dwóch warunków - dokonanie przedpłaty przed wykonaniem usługi oraz otrzymanie faktury. Nie ma przy tym znaczenia ich kolejność. Stanowisko to potwierdził NSA w wyroku z 18 lutego 2011 r. (sygn. I FSK 298/10), w którym stwierdził m.in., że:

Sformułowanie „potwierdzających dokonanie” nie oznacza - w rozumieniu języka powszechnego polskiego - że to potwierdzenie musi nastąpić po dokonaniu przedpłaty. Potwierdzeniem, w szczególności w rozumieniu omawianego przepisu, mogą być faktury wystawione przed dokonaniem faktycznym przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty). Jednak dotąd taka faktura nie będzie stanowić podstawy do uwzględnienia kwoty podatku naliczonego wynikającego z tej faktury, dopóki nie nastąpi dokonanie przedpłaty (zaliczki).

Potwierdzają to również organy podatkowe:

W tym przypadku prawo do odliczenia podatku jest zawieszone do czasu, aż zaliczki, w tym także takie, które obejmują 100% należności, które dokumentują faktury, zostaną zapłacone. Bowiem w momencie zapłaty należności przez Wnioskodawcę za nabycie usług, wystawiona faktura staje się fakturą zaliczkową.

W świetle powyższego Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokona zapłaty kwot wynikających z wcześniej wystawionych faktur lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, pod warunkiem spełnienia innych przesłanek pozytywnych wynikających z art. 86 ustawy o VAT i niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT (patrz: pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 26 września 2012 r., nr IPTPP4/443-415/12-5/BM).

W omawianej sytuacji firma mogłaby odliczyć VAT z otrzymanej faktury w miesiącu uregulowania należności z faktury przed wykonaniem usługi. W tej sytuacji należałoby również rozważyć możliwość zmiany sposobu dokumentowania tych usług w celu uniknięcia omawianego problemu. Najkorzystniejsze dla obu stron byłoby wystawienie faktury z chwilą wykonania usługi (lub z chwilą zapłaty zaliczki), tj. każdorazowo po wykonaniu usługi za dany miesiąc, a nie z rocznym wyprzedzeniem.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19 ust. 1, 4 i 11, art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 1b, ust. 10 pkt 1, ust. 12 i 12a pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Anna Potocka

ekonomistka, ekspert w zakresie VAT, autorka licznych publikacji

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA