REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy odliczyć VAT z faktury wystawionej z góry za jeden rok

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy mogę odliczyć VAT za usługi konserwacji windy, gdy faktura została wystawiona za okres 05/2013–05/2014?

 Odliczanie VAT w przypadku usług ciągłych

RADA

REKLAMA

Jeżeli należność z faktury nie została zapłacona przed wykonaniem usługi lub w trakcie jej wykonania, odliczenia VAT należy dokonać w rozliczeniu za okres, kiedy usługa zostanie wykonana, czyli za maj 2014 r.

UZASADNIENIE

Faktury VAT powinny być wystawiane przez sprzedawców zasadniczo w określonych przepisami terminach, ponieważ ich wystawienie powinno mieć charakter następczy w stosunku do wykonania usługi (z pewnymi przewidzianymi przez przepisy wyjątkami).

REKLAMA

W praktyce obrotu gospodarczego zdarza się jednak, że faktury są wystawiane jeszcze przed wykonaniem usługi. Szczególnie dotyczy to usług o charakterze ciągłym, do których zaliczyć można m.in. usługi konserwacji wind. Tego rodzaju praktyka nie jest zabroniona przez przepisy, co potwierdził m.in. WSA we Wrocławiu w wyroku z 5 stycznia 2010 r. (sygn. akt I SA/Wr 1467/09).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przedstawionej w pytaniu sytuacji faktura z tytułu świadczenia usług konserwacji wind została wystawiona z góry (jeszcze przed ich wykonaniem) za okres jednego roku. Nie ma natomiast informacji o terminie płatności za usługę, a może mieć to istotny wpływ na moment odliczenia VAT z otrzymanej faktury.

I. Zapłata po wykonaniu usługi

Co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony powstaje zasadniczo w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę, albo w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.

REKLAMA

Zasada ta nie ma jednak zastosowania do sytuacji, w której podatnik otrzymał fakturę VAT przed wykonaniem usługi. W przypadku otrzymania faktury wystawionej przed wykonaniem usługi (dotyczy to także w dużej mierze usług ciągłych, z pewnymi wyjątkami, które nie mają zastosowania w omawianej sytuacji) prawo do obniżenia należnego VAT powstaje dopiero z chwilą wykonania usługi, o czym stanowi wprost przepis art. 86 ust. 12 ustawy o VAT.

Wystawioną przedwcześnie fakturę nabywca może wykazać w ewidencji i deklaracji VAT za okres jej otrzymania jedynie w sytuacji, gdy do dnia upływu terminu do złożenia deklaracji, czyli do 25 dnia miesiąca następującego po zakończeniu tego okresu rozliczeniowego, nabędzie prawo do dysponowania towarem jak właściciel bądź dojdzie do wykonania usługi (art. 86 ust. 12a pkt 2 ustawy).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM 

Prawo do odliczenia VAT nie wynika więc z samego faktu posiadania faktury, lecz wiąże się z koniecznością faktycznego wykonania usługi, którą ta faktura dokumentuje. Zostaje zatem zawieszone do czasu faktycznego wykonania usługi. Dopiero po jej wykonaniu usługobiorca nabywa prawo do odliczenia VAT za dany okres rozliczeniowy. W konsekwencji właściwym okresem rozliczeniowym jest miesiąc/kwartał, w którym usługa została rzeczywiście wykonana.

PKWiU 2008 - Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług

Trwała zabudowa meblowa z 8 proc. stawką VAT

Stanowisko to potwierdził NSA w wyroku z 14 marca 2012 r. (sygn. akt I FSK 736/11). Termin odliczenia VAT u nabywcy jest wówczas zgodny z momentem powstania obowiązku podatkowego u wystawcy faktury, który w tym przypadku powstaje zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 19 ust. 1 ustawy o VAT (tj. z chwilą wykonania usługi), a nie w art. 19 ust. 4 ustawy (tj. z chwilą wystawienia faktury).

II. Zapłata przed wykonaniem usługi lub w trakcie jej wykonywania

Inna sytuacja będzie miała miejsce, jeżeli firma ureguluje wykazaną na fakturze należność po jej otrzymaniu, ale przed wykonaniem usługi lub w trakcie jej wykonywania.

Z treści przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1b ustawy wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonego w fakturze otrzymanej przez podatnika potwierdzająca dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązała się ona z powstaniem obowiązku podatkowego u wystawcy faktury. Z kolei w myśl art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę - obowiązek podatkowy powstaje dopiero z chwilą jej otrzymania w tej części.

W konsekwencji otrzymanie przedpłaty skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego dla wystawcy faktury dokumentującej ten fakt. Spełnienie tego warunku uprawnia z kolei nabywcę do odliczenia wykazanego na fakturze podatku w rozliczeniu za miesiąc jej otrzymania lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Nie zmienia tego prawa fakt otrzymania faktury przed uiszczeniem przedpłaty.

 

Możliwe jest wówczas potraktowanie otrzymanej faktury jak faktury zaliczkowej. Dla odliczenia wykazanego w niej VAT istotne znaczenie ma spełnienie dwóch warunków - dokonanie przedpłaty przed wykonaniem usługi oraz otrzymanie faktury. Nie ma przy tym znaczenia ich kolejność. Stanowisko to potwierdził NSA w wyroku z 18 lutego 2011 r. (sygn. I FSK 298/10), w którym stwierdził m.in., że:

Sformułowanie „potwierdzających dokonanie” nie oznacza - w rozumieniu języka powszechnego polskiego - że to potwierdzenie musi nastąpić po dokonaniu przedpłaty. Potwierdzeniem, w szczególności w rozumieniu omawianego przepisu, mogą być faktury wystawione przed dokonaniem faktycznym przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty). Jednak dotąd taka faktura nie będzie stanowić podstawy do uwzględnienia kwoty podatku naliczonego wynikającego z tej faktury, dopóki nie nastąpi dokonanie przedpłaty (zaliczki).

Potwierdzają to również organy podatkowe:

W tym przypadku prawo do odliczenia podatku jest zawieszone do czasu, aż zaliczki, w tym także takie, które obejmują 100% należności, które dokumentują faktury, zostaną zapłacone. Bowiem w momencie zapłaty należności przez Wnioskodawcę za nabycie usług, wystawiona faktura staje się fakturą zaliczkową.

W świetle powyższego Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokona zapłaty kwot wynikających z wcześniej wystawionych faktur lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, pod warunkiem spełnienia innych przesłanek pozytywnych wynikających z art. 86 ustawy o VAT i niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT (patrz: pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 26 września 2012 r., nr IPTPP4/443-415/12-5/BM).

W omawianej sytuacji firma mogłaby odliczyć VAT z otrzymanej faktury w miesiącu uregulowania należności z faktury przed wykonaniem usługi. W tej sytuacji należałoby również rozważyć możliwość zmiany sposobu dokumentowania tych usług w celu uniknięcia omawianego problemu. Najkorzystniejsze dla obu stron byłoby wystawienie faktury z chwilą wykonania usługi (lub z chwilą zapłaty zaliczki), tj. każdorazowo po wykonaniu usługi za dany miesiąc, a nie z rocznym wyprzedzeniem.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19 ust. 1, 4 i 11, art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 1b, ust. 10 pkt 1, ust. 12 i 12a pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Anna Potocka

ekonomistka, ekspert w zakresie VAT, autorka licznych publikacji

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA