REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zbiorcza faktura korygująca - zwrot towarów

Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy można wystawić zbiorczą fakturę korygującą na zwrot towarów z różnych faktur pierwotnych? Jakie są zasady wystawiania zbiorczych faktur korygujących?

Prezenty o małej wartości i próbki towarów w ustawie o VAT w 2013 roku

REKLAMA

Autopromocja


Zbiorcza faktura korygująca kilka faktur VAT


Można wystawić jedną fakturę korygującą do kilku faktur dokumentujących dostawy zwracanych towarów. Nie będzie to jednak zbiorcza faktura w rozumieniu przepisów rozporządzenia w sprawie faktur. W odróżnieniu od zbiorczej faktury korygującej „normalna” faktura korygująca do kilku dostaw musi zawierać m.in. numery korygowanych faktur i daty ich wystawienia.


W przepisach jest tylko zbiorcza faktura korygująca udzielone rabaty


Przepisy rozporządzenia w sprawie faktur przewidują możliwość wystawiania zbiorczej faktury korygującej (§ 13 ust. 3 rozporządzenia), jednak może to mieć miejsce w przypadku, gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, np. z tytułu osiągnięcia określonego pułapu wartości zakupów, dokonania płatności w określonym czasie (§ 13 ust. 3 i 4 rozporządzenia). Elementy takiej faktury są wówczas ograniczone do minimum.

Jednak w omawianym przypadku przepisy nie wskazują, aby ta zasada mogła mieć również zastosowanie do zwrotu towarów, których sprzedaż została uprzednio udokumentowana odrębnymi fakturami.

Dlatego w sytuacji przedstawionej w pytaniu firma nie może wystawić zbiorczej faktury korygującej na zwrot towarów udokumentowanych różnymi fakturami, w rozumieniu przepisów rozporządzenia. Jak zatem należy udokumentować ten zwrot?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regulacja § 13 ust. 2 rozporządzenia w sprawie faktur określa dane, jakie powinna zawierać faktura korygująca wystawiona w przypadku udzielenia rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej niż jednej dostawy towarów lub usług. Przepis § 13 ust. 5 rozporządzenia wskazuje przy tym, że takie same dane powinna zawierać również faktura korygująca w przypadku zwrotu sprzedawcy towarów. Zatem w razie zwrotu towarów faktura powinna zawierać, poza oznaczeniem „KOREKTA” albo „FAKTURA KORYGUJĄCA”, co najmniej następujące dane:

1) numer kolejny i datę jej wystawienia;

2) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a) określone w § 5 ust. 1 pkt 1-6, tj.

- datę wystawienia faktury pierwotnej i jej numer,

- nazwy sprzedawcy i nabywcy towaru (usługi) ich adresy i numery NIP,

- datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów,

b) nazwę (rodzaj) zwróconego towaru;

3) kwotę zwróconych towarów,

4) kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jeżeli zwracany towar podlega opodatkowaniu różnymi stawkami, wartość zwróconych towarów oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego należy podać w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Eksport i import w ustawie o VAT 2013

Kasy fiskalne 2013 / 2014 - ewidencja oczywistych pomyłek

REKLAMA

Należy zauważyć, że wymogi te wskazują na przyjęcie stanowiska, iż faktura korygująca w tej sytuacji może odnosić się również do jednej lub więcej niż jednej dostawy. Nie oznacza to jednak, że dotyczy to przypadku udokumentowania fakturą kilku odrębnych dostaw towarów lub usług. Należy przyjąć, że jedną fakturą korygującą możemy korygować kilka dostaw udokumentowanych różnymi fakturami. Przepisy tego nie zabraniają.

Nawet przed wprowadzeniem przepisów dotyczących wystawiania faktur zbiorczych do udzielonych rabatów sądy uznawały, że nie ma żadnych prawnych przeszkód, aby faktura korygująca miała charakter zbiorczy i odnosiła się do kilku faktur sprzedaży za dany przedział czasowy (wyrok NSA z 14 grudnia 2010 r., I FSK 16/10).

Taka faktura korygująca nie będzie jednak korzystać z uprawnień przewidzianych dla zbiorczych faktur korygujących. W tym przypadku istotne jest podanie w niej dat i numerów pierwotnych faktur, nazwy towarów, co w przypadku zbiorczych faktur nie jest konieczne.

 

Należy pamiętać, że obniżenie VAT na podstawie wystawionej faktury korygującej będzie możliwe po uzyskaniu potwierdzenia jej odbioru. Sprzedawca rozlicza fakturę korygującą w miesiącu jej otrzymania przez nabywcę, pod warunkiem że przed terminem złożenia deklaracji otrzyma potwierdzenie jej odbioru. Gdy otrzyma potwierdzenie po tym terminie, rozlicza fakturę korygującą w miesiącu otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

UWAGA!

Zbiorcza faktura korygująca jest wystawiana w przypadku udzielenia rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie.

Podstawa prawna:

• § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 68, poz. 360; ost.zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 1428

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT, autorka licznych publikacji

 


 

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA