REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zbiorcza faktura korygująca - zwrot towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy można wystawić zbiorczą fakturę korygującą na zwrot towarów z różnych faktur pierwotnych? Jakie są zasady wystawiania zbiorczych faktur korygujących?

Prezenty o małej wartości i próbki towarów w ustawie o VAT w 2013 roku

REKLAMA


Zbiorcza faktura korygująca kilka faktur VAT


Można wystawić jedną fakturę korygującą do kilku faktur dokumentujących dostawy zwracanych towarów. Nie będzie to jednak zbiorcza faktura w rozumieniu przepisów rozporządzenia w sprawie faktur. W odróżnieniu od zbiorczej faktury korygującej „normalna” faktura korygująca do kilku dostaw musi zawierać m.in. numery korygowanych faktur i daty ich wystawienia.


W przepisach jest tylko zbiorcza faktura korygująca udzielone rabaty

REKLAMA


Przepisy rozporządzenia w sprawie faktur przewidują możliwość wystawiania zbiorczej faktury korygującej (§ 13 ust. 3 rozporządzenia), jednak może to mieć miejsce w przypadku, gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, np. z tytułu osiągnięcia określonego pułapu wartości zakupów, dokonania płatności w określonym czasie (§ 13 ust. 3 i 4 rozporządzenia). Elementy takiej faktury są wówczas ograniczone do minimum.

Jednak w omawianym przypadku przepisy nie wskazują, aby ta zasada mogła mieć również zastosowanie do zwrotu towarów, których sprzedaż została uprzednio udokumentowana odrębnymi fakturami.

Dlatego w sytuacji przedstawionej w pytaniu firma nie może wystawić zbiorczej faktury korygującej na zwrot towarów udokumentowanych różnymi fakturami, w rozumieniu przepisów rozporządzenia. Jak zatem należy udokumentować ten zwrot?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regulacja § 13 ust. 2 rozporządzenia w sprawie faktur określa dane, jakie powinna zawierać faktura korygująca wystawiona w przypadku udzielenia rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej niż jednej dostawy towarów lub usług. Przepis § 13 ust. 5 rozporządzenia wskazuje przy tym, że takie same dane powinna zawierać również faktura korygująca w przypadku zwrotu sprzedawcy towarów. Zatem w razie zwrotu towarów faktura powinna zawierać, poza oznaczeniem „KOREKTA” albo „FAKTURA KORYGUJĄCA”, co najmniej następujące dane:

1) numer kolejny i datę jej wystawienia;

2) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a) określone w § 5 ust. 1 pkt 1-6, tj.

- datę wystawienia faktury pierwotnej i jej numer,

- nazwy sprzedawcy i nabywcy towaru (usługi) ich adresy i numery NIP,

- datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów,

b) nazwę (rodzaj) zwróconego towaru;

3) kwotę zwróconych towarów,

4) kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jeżeli zwracany towar podlega opodatkowaniu różnymi stawkami, wartość zwróconych towarów oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego należy podać w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Eksport i import w ustawie o VAT 2013

Kasy fiskalne 2013 / 2014 - ewidencja oczywistych pomyłek

REKLAMA

Należy zauważyć, że wymogi te wskazują na przyjęcie stanowiska, iż faktura korygująca w tej sytuacji może odnosić się również do jednej lub więcej niż jednej dostawy. Nie oznacza to jednak, że dotyczy to przypadku udokumentowania fakturą kilku odrębnych dostaw towarów lub usług. Należy przyjąć, że jedną fakturą korygującą możemy korygować kilka dostaw udokumentowanych różnymi fakturami. Przepisy tego nie zabraniają.

Nawet przed wprowadzeniem przepisów dotyczących wystawiania faktur zbiorczych do udzielonych rabatów sądy uznawały, że nie ma żadnych prawnych przeszkód, aby faktura korygująca miała charakter zbiorczy i odnosiła się do kilku faktur sprzedaży za dany przedział czasowy (wyrok NSA z 14 grudnia 2010 r., I FSK 16/10).

Taka faktura korygująca nie będzie jednak korzystać z uprawnień przewidzianych dla zbiorczych faktur korygujących. W tym przypadku istotne jest podanie w niej dat i numerów pierwotnych faktur, nazwy towarów, co w przypadku zbiorczych faktur nie jest konieczne.

 

Należy pamiętać, że obniżenie VAT na podstawie wystawionej faktury korygującej będzie możliwe po uzyskaniu potwierdzenia jej odbioru. Sprzedawca rozlicza fakturę korygującą w miesiącu jej otrzymania przez nabywcę, pod warunkiem że przed terminem złożenia deklaracji otrzyma potwierdzenie jej odbioru. Gdy otrzyma potwierdzenie po tym terminie, rozlicza fakturę korygującą w miesiącu otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

UWAGA!

Zbiorcza faktura korygująca jest wystawiana w przypadku udzielenia rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie.

Podstawa prawna:

• § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 68, poz. 360; ost.zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 1428

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT, autorka licznych publikacji

 


 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA