REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenia urlopowe - kiedy przysługują i jak je wykazać w księgach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Szyszkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Świadczenie urlopowe jest alternatywą dla świadczeń z ZFŚS w przypadku przedsiębiorców niezobligowanych do tworzenia funduszu. Świadczenie to przysługuje raz w roku każdemu pracownikowi korzystającemu z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych. Jego wypłata jest zwolniona ze składek ZUS, stanowić więc może źródło optymalizacji podatkowej.


Prawo do świadczenia urlopowego


Świadczenie urlopowe mogą wypłacać pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty i nietworzący zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

REKLAMA

REKLAMA

Świadczenie urlopowe jest prawem, a nie obowiązkiem pracodawcy. W związku z tym pracodawca, który nie chce wypłacać świadczenia urlopowego, musi dokonać formalności określonych w ustawie o ZFŚS. Zależą one od stanu zatrudnienia, ustalanego na dzień 1 stycznia danego roku.

Dłuższy urlop wypoczynkowy - kto ma do niego prawo?


UWAGA!

REKLAMA

Pracodawcy tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych nie mają możliwości wypłaty świadczeń urlopowych. W praktyce dofinansowania tego typu nazywane są wtedy wczasami pod gruszą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Tabela 1. Świadczenia urlopowe a ZFŚS

Pracodawca

możliwość rezygnacji z ZFŚS i wypłaty świadczeń urlopowych

Sfera budżetowa

obowiązek utworzenia ZFŚS
brak możliwości wypłacania świadczeń urlopowych

Pracodawca spoza sfery budżetowej, zatrudniający co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty

możliwość rezygnacji z ZFŚS lub obniżenia odpisu na ZFŚS - poprzez zapisy w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy, po uzgodnieniu ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami pracowników
brak możliwości wypłacania świadczeń urlopowych
rezygnacja z ZFŚS może nastąpić w każdym momencie w roku, niekoniecznie z początkiem roku kalendarzowego

Pracodawca spoza sfery budżetowej, zatrudniający co najmniej 20 pracowników, ale mniej niż 20 w przeliczeniu na pełne etaty

możliwość rezygnacji z ZFŚS i wypłaty świadczeń urlopowych - poprzez zapisy w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie wynagradzania, po uzgodnieniu ze związkiem zawodowym lub przedstawicielami pracowników
istnieje możliwość dobrowolnego wypłacania świadczeń urlopowych
rezygnacja z działalności socjalnej może nastąpić w każdym momencie w roku, niekoniecznie z początkiem roku kalendarzowego

Pracodawca spoza sfery budżetowej, zatrudniający mniej niż 20 pracowników, nieobjęty układem zbiorowym pracy

możliwość rezygnacji z ZFŚS i wypłaty świadczeń urlopowych - poprzez przekazanie informacji pracownikom corocznie do końca stycznia, w sposób przyjęty u danego pracodawcy, np. przez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń lub przekazanie pisma
niedotrzymanie powyższego terminu - to wykroczenie zagrożone karą grzywny (wyrok z 1 marca 2007 r., sygn. akt I OSK 814/06, niepublikowany)

Źródło: na podstawie www.pip.gov.pl

Pracodawca spełniający warunki dotyczące stanu zatrudnienia, który nie zrezygnował z wypłacania świadczenia urlopowego w sposób określony w ustawie o ZFŚS, jest obowiązany je wypłacać na zasadach określonych w ustawie.

Elastyczny czas pracy - co warto wiedzieć?

Świadczenie urlopowe jest świadczeniem roszczeniowym. Oznacza to, że każdemu pracownikowi, który spełnił niezbędne warunki, świadczenie to bezwzględnie się należy (chyba że pracodawca uregulował poprawnie sytuację, w której świadczenia się nie wypłaca, jak powyżej). Co więcej, pracownik ma prawo dochodzić wypłaty świadczenia w przypadku jej zaniechania przez pracodawcę.

 

Pracodawca, który nie ogłosi decyzji o rezygnacji ze świadczeń socjalnych i nie wypłaci świadczeń urlopowych, może zostać ukarany karą grzywny. Dodatkowo powinien liczyć się z roszczeniami pracowników o wypłatę tych świadczeń. Sąd Najwyższy uznał bowiem, że osoby zatrudnione przez pracodawcę zatrudniającego mniej niż 20 pracowników, który nie utworzył funduszu socjalnego, mają roszczenia o wypłatę świadczenia urlopowego (wyrok z 4 lipca 2007 r., sygn. akt II PK 25/07). Interpretację bardziej korzystną dla pracodawców przedstawił Naczelny Sąd Administracyjny. W wyroku z 1 marca 2007 r. (sygn. akt I OSK 814/06) stwierdził, że jeśli pracodawca nie przyjął na siebie obowiązku wypłaty świadczeń urlopowych, nieprzekazanie pracownikom wyżej opisanej informacji nie może być utożsamiane z obowiązkiem wypłaty świadczenia urlopowego.

Nabycie prawa do urlopu wypoczynkowego


Jak wykazać świadczenie urlopowe w księgach rachunkowych


Świadczenia urlopowe obciążają koszty działalności operacyjnej, gdyż są zaliczane do świadczeń na rzecz pracowników.

Zapraszamy na forum o Rachunkowość


PRZYKŁAD

Pracodawca przyznał 10 sierpnia 2013 r. świadczenie urlopowe w wysokości brutto 1093,93 zł (pracownik zatrudniony na pełny etat). Od świadczenia urlopowego naliczono i potrącono zaliczkę na podatek dochodowy. Wypłacono pracownikowi kwotę netto. Pracodawca prowadzi ewidencję kosztów w zespole 4.

Ewidencja księgowa

1. PK - naliczenie świadczenia urlopowego:

Wn „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia na rzecz pracowników” 1 093,93 zł

Ma „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 1 093,93 zł

2. PK - zaliczka na podatek dochodowy (według stawki 18%):

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 197,00 zł

Ma „Rozrachunki z urzędem skarbowym” 197,00 zł

3. WB - wypłata świadczenia urlopowego: 896,93 zł

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 896,93 zł

Ma „Bieżący rachunek” 896,93 zł


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule:
"Kiedy przysługują świadczenia urlopowe i jak je wykazać w księgach" >>

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA