REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenia urlopowe - kiedy przysługują i jak je wykazać w księgach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Szyszkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Świadczenie urlopowe jest alternatywą dla świadczeń z ZFŚS w przypadku przedsiębiorców niezobligowanych do tworzenia funduszu. Świadczenie to przysługuje raz w roku każdemu pracownikowi korzystającemu z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych. Jego wypłata jest zwolniona ze składek ZUS, stanowić więc może źródło optymalizacji podatkowej.


Prawo do świadczenia urlopowego


Świadczenie urlopowe mogą wypłacać pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty i nietworzący zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

REKLAMA

Autopromocja

Świadczenie urlopowe jest prawem, a nie obowiązkiem pracodawcy. W związku z tym pracodawca, który nie chce wypłacać świadczenia urlopowego, musi dokonać formalności określonych w ustawie o ZFŚS. Zależą one od stanu zatrudnienia, ustalanego na dzień 1 stycznia danego roku.

Dłuższy urlop wypoczynkowy - kto ma do niego prawo?


UWAGA!

Pracodawcy tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych nie mają możliwości wypłaty świadczeń urlopowych. W praktyce dofinansowania tego typu nazywane są wtedy wczasami pod gruszą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Tabela 1. Świadczenia urlopowe a ZFŚS

Pracodawca

możliwość rezygnacji z ZFŚS i wypłaty świadczeń urlopowych

Sfera budżetowa

obowiązek utworzenia ZFŚS
brak możliwości wypłacania świadczeń urlopowych

Pracodawca spoza sfery budżetowej, zatrudniający co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty

możliwość rezygnacji z ZFŚS lub obniżenia odpisu na ZFŚS - poprzez zapisy w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy, po uzgodnieniu ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami pracowników
brak możliwości wypłacania świadczeń urlopowych
rezygnacja z ZFŚS może nastąpić w każdym momencie w roku, niekoniecznie z początkiem roku kalendarzowego

Pracodawca spoza sfery budżetowej, zatrudniający co najmniej 20 pracowników, ale mniej niż 20 w przeliczeniu na pełne etaty

możliwość rezygnacji z ZFŚS i wypłaty świadczeń urlopowych - poprzez zapisy w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie wynagradzania, po uzgodnieniu ze związkiem zawodowym lub przedstawicielami pracowników
istnieje możliwość dobrowolnego wypłacania świadczeń urlopowych
rezygnacja z działalności socjalnej może nastąpić w każdym momencie w roku, niekoniecznie z początkiem roku kalendarzowego

Pracodawca spoza sfery budżetowej, zatrudniający mniej niż 20 pracowników, nieobjęty układem zbiorowym pracy

możliwość rezygnacji z ZFŚS i wypłaty świadczeń urlopowych - poprzez przekazanie informacji pracownikom corocznie do końca stycznia, w sposób przyjęty u danego pracodawcy, np. przez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń lub przekazanie pisma
niedotrzymanie powyższego terminu - to wykroczenie zagrożone karą grzywny (wyrok z 1 marca 2007 r., sygn. akt I OSK 814/06, niepublikowany)

Źródło: na podstawie www.pip.gov.pl

Pracodawca spełniający warunki dotyczące stanu zatrudnienia, który nie zrezygnował z wypłacania świadczenia urlopowego w sposób określony w ustawie o ZFŚS, jest obowiązany je wypłacać na zasadach określonych w ustawie.

Elastyczny czas pracy - co warto wiedzieć?

Świadczenie urlopowe jest świadczeniem roszczeniowym. Oznacza to, że każdemu pracownikowi, który spełnił niezbędne warunki, świadczenie to bezwzględnie się należy (chyba że pracodawca uregulował poprawnie sytuację, w której świadczenia się nie wypłaca, jak powyżej). Co więcej, pracownik ma prawo dochodzić wypłaty świadczenia w przypadku jej zaniechania przez pracodawcę.

 

Pracodawca, który nie ogłosi decyzji o rezygnacji ze świadczeń socjalnych i nie wypłaci świadczeń urlopowych, może zostać ukarany karą grzywny. Dodatkowo powinien liczyć się z roszczeniami pracowników o wypłatę tych świadczeń. Sąd Najwyższy uznał bowiem, że osoby zatrudnione przez pracodawcę zatrudniającego mniej niż 20 pracowników, który nie utworzył funduszu socjalnego, mają roszczenia o wypłatę świadczenia urlopowego (wyrok z 4 lipca 2007 r., sygn. akt II PK 25/07). Interpretację bardziej korzystną dla pracodawców przedstawił Naczelny Sąd Administracyjny. W wyroku z 1 marca 2007 r. (sygn. akt I OSK 814/06) stwierdził, że jeśli pracodawca nie przyjął na siebie obowiązku wypłaty świadczeń urlopowych, nieprzekazanie pracownikom wyżej opisanej informacji nie może być utożsamiane z obowiązkiem wypłaty świadczenia urlopowego.

Nabycie prawa do urlopu wypoczynkowego


Jak wykazać świadczenie urlopowe w księgach rachunkowych


Świadczenia urlopowe obciążają koszty działalności operacyjnej, gdyż są zaliczane do świadczeń na rzecz pracowników.

Zapraszamy na forum o Rachunkowość


PRZYKŁAD

Pracodawca przyznał 10 sierpnia 2013 r. świadczenie urlopowe w wysokości brutto 1093,93 zł (pracownik zatrudniony na pełny etat). Od świadczenia urlopowego naliczono i potrącono zaliczkę na podatek dochodowy. Wypłacono pracownikowi kwotę netto. Pracodawca prowadzi ewidencję kosztów w zespole 4.

Ewidencja księgowa

1. PK - naliczenie świadczenia urlopowego:

Wn „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia na rzecz pracowników” 1 093,93 zł

Ma „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 1 093,93 zł

2. PK - zaliczka na podatek dochodowy (według stawki 18%):

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 197,00 zł

Ma „Rozrachunki z urzędem skarbowym” 197,00 zł

3. WB - wypłata świadczenia urlopowego: 896,93 zł

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 896,93 zł

Ma „Bieżący rachunek” 896,93 zł


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule:
"Kiedy przysługują świadczenia urlopowe i jak je wykazać w księgach" >>

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister Neneman: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

Jak zachować orientację w taryfach D.Trumpa? Wzrośnie inflacja i ryzyko recesji? Co inwestorzy i przedsiębiorcy powinni wiedzieć

W ostatnich dniach globalne rynki pogrążyły się w chaosie w następstwie historycznych ceł ogłoszonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa – to najpoważniejsza perturbacja od czasu załamania wywołanego pandemią COVID-19. Nagły wzrost zmienności wywołał niepokój wśród inwestorów, którzy poszukują teraz jasnych wskazówek. Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo, poniżej odpowiada na najistotniejsze pytania, z którymi mierzą się inwestorzy.

REKLAMA

Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

Zmiany w ordynacji podatkowej

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja Podatkowa oraz niektórych innych ustaw został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Projekt ten skupiać się miał przede wszystkim na zwiększeniu efektywności organów podatkowych, ale również na tym by współpraca między organami a podatnikami przebiegała sprawniej a relacje miedzy nimi uległy poprawie. Pomimo tak zarysowanych celów nie wszystkie wprowadzone zmiany będą na rękę podatnikom i skorzystają na nich przede wszystkim organy podatkowe.

Komunikat MF: Groźne próby oszustw "na e-sprawozdanie finansowe". Jak nie stracić cennych danych

W komunikacie z 4 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów ostrzegło przed nową formą oszustwa, której ofiarami mogą paść osoby zainteresowane elektronicznymi sprawozdaniami finansowymi. Próba oszustwa polega na tym, że cyberprzestępcy wysyłają wiadomości e-mail z linkami do fałszywej strony na temat e-Sprawozdań Finansowych i chcą w ten sposób wyłudzać dane osobowe, czy firmowe. Ministerstwo Finansów wyraźnie informuje, że jego pracownicy nie wysyłają tego typu wiadomości. A korzystanie z ministerialnej aplikacji e-Sprawozdania Finansowe nie wymaga podawania loginu ani hasła do poczty elektronicznej.

REKLAMA

Obniżka stóp procentowych NBP już w maju 2025 r.? Prezes NBP, członkowie RPP i ekonomiści uważają, że to możliwe

Zdaniem Prezesa NBP prof. Adama Glapińskiego, Rada Polityki Pieniężnej przymierza się do cięcia stóp procentowych NBP, być może już w maju, w zależności od danych. Zdaniem Glapińskiego w 2025 roku możliwe są obniżki dwa razy po 0,5 pp., a w 2026 r. stopy mogą spaść do 3,5 proc. Podobnego zdania są niektórzy członkowie RPP a także analitycy i ekonomiści.

Kompromitacja „JPK-ów” – zwroty VAT-u w 2024 r. wyniosły 188 mld zł. Prof. Modzelewski: Jest źle ale nie beznadziejnie; trzeba rozszerzyć stosowanie MPP

Według najnowszych informacji kwoty zwrotów podatku od towarów i usług wciąż są bardzo wysokie i wyniosły w 2024 r. 188 mld zł. Co prawda spadły o 31 mld zł w stosunku do rekordowej kwoty z 2023 r. Są jednak wciąż wyższe od kwoty wypłaconej w 2022 r. (177 mld zł) i o ponad 70 mld zł niż w ostatnim „normalnym” roku, czyli w 2021 (113 mld zł). Czyli rok poprzedni zakończył się jednak jakimś sukcesem – rozdano trochę mniej pieniędzy niż w poprzednich latach. Udział zwrotów we wpływach z tego podatku jest wciąż na alarmującym poziomie – wyniósł około 40%: jest więc źle, a nie beznadziejnie – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA