REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenia urlopowe - kiedy przysługują i jak je wykazać w księgach?

Joanna Szyszkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Świadczenie urlopowe jest alternatywą dla świadczeń z ZFŚS w przypadku przedsiębiorców niezobligowanych do tworzenia funduszu. Świadczenie to przysługuje raz w roku każdemu pracownikowi korzystającemu z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych. Jego wypłata jest zwolniona ze składek ZUS, stanowić więc może źródło optymalizacji podatkowej.


Prawo do świadczenia urlopowego


Świadczenie urlopowe mogą wypłacać pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty i nietworzący zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

REKLAMA

Autopromocja

Świadczenie urlopowe jest prawem, a nie obowiązkiem pracodawcy. W związku z tym pracodawca, który nie chce wypłacać świadczenia urlopowego, musi dokonać formalności określonych w ustawie o ZFŚS. Zależą one od stanu zatrudnienia, ustalanego na dzień 1 stycznia danego roku.

Dłuższy urlop wypoczynkowy - kto ma do niego prawo?


UWAGA!

Pracodawcy tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych nie mają możliwości wypłaty świadczeń urlopowych. W praktyce dofinansowania tego typu nazywane są wtedy wczasami pod gruszą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Tabela 1. Świadczenia urlopowe a ZFŚS

Pracodawca

możliwość rezygnacji z ZFŚS i wypłaty świadczeń urlopowych

Sfera budżetowa

obowiązek utworzenia ZFŚS
brak możliwości wypłacania świadczeń urlopowych

Pracodawca spoza sfery budżetowej, zatrudniający co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty

możliwość rezygnacji z ZFŚS lub obniżenia odpisu na ZFŚS - poprzez zapisy w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy, po uzgodnieniu ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami pracowników
brak możliwości wypłacania świadczeń urlopowych
rezygnacja z ZFŚS może nastąpić w każdym momencie w roku, niekoniecznie z początkiem roku kalendarzowego

Pracodawca spoza sfery budżetowej, zatrudniający co najmniej 20 pracowników, ale mniej niż 20 w przeliczeniu na pełne etaty

możliwość rezygnacji z ZFŚS i wypłaty świadczeń urlopowych - poprzez zapisy w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie wynagradzania, po uzgodnieniu ze związkiem zawodowym lub przedstawicielami pracowników
istnieje możliwość dobrowolnego wypłacania świadczeń urlopowych
rezygnacja z działalności socjalnej może nastąpić w każdym momencie w roku, niekoniecznie z początkiem roku kalendarzowego

Pracodawca spoza sfery budżetowej, zatrudniający mniej niż 20 pracowników, nieobjęty układem zbiorowym pracy

możliwość rezygnacji z ZFŚS i wypłaty świadczeń urlopowych - poprzez przekazanie informacji pracownikom corocznie do końca stycznia, w sposób przyjęty u danego pracodawcy, np. przez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń lub przekazanie pisma
niedotrzymanie powyższego terminu - to wykroczenie zagrożone karą grzywny (wyrok z 1 marca 2007 r., sygn. akt I OSK 814/06, niepublikowany)

Źródło: na podstawie www.pip.gov.pl

Pracodawca spełniający warunki dotyczące stanu zatrudnienia, który nie zrezygnował z wypłacania świadczenia urlopowego w sposób określony w ustawie o ZFŚS, jest obowiązany je wypłacać na zasadach określonych w ustawie.

Elastyczny czas pracy - co warto wiedzieć?

Świadczenie urlopowe jest świadczeniem roszczeniowym. Oznacza to, że każdemu pracownikowi, który spełnił niezbędne warunki, świadczenie to bezwzględnie się należy (chyba że pracodawca uregulował poprawnie sytuację, w której świadczenia się nie wypłaca, jak powyżej). Co więcej, pracownik ma prawo dochodzić wypłaty świadczenia w przypadku jej zaniechania przez pracodawcę.

 

Pracodawca, który nie ogłosi decyzji o rezygnacji ze świadczeń socjalnych i nie wypłaci świadczeń urlopowych, może zostać ukarany karą grzywny. Dodatkowo powinien liczyć się z roszczeniami pracowników o wypłatę tych świadczeń. Sąd Najwyższy uznał bowiem, że osoby zatrudnione przez pracodawcę zatrudniającego mniej niż 20 pracowników, który nie utworzył funduszu socjalnego, mają roszczenia o wypłatę świadczenia urlopowego (wyrok z 4 lipca 2007 r., sygn. akt II PK 25/07). Interpretację bardziej korzystną dla pracodawców przedstawił Naczelny Sąd Administracyjny. W wyroku z 1 marca 2007 r. (sygn. akt I OSK 814/06) stwierdził, że jeśli pracodawca nie przyjął na siebie obowiązku wypłaty świadczeń urlopowych, nieprzekazanie pracownikom wyżej opisanej informacji nie może być utożsamiane z obowiązkiem wypłaty świadczenia urlopowego.

Nabycie prawa do urlopu wypoczynkowego


Jak wykazać świadczenie urlopowe w księgach rachunkowych


Świadczenia urlopowe obciążają koszty działalności operacyjnej, gdyż są zaliczane do świadczeń na rzecz pracowników.

Zapraszamy na forum o Rachunkowość


PRZYKŁAD

Pracodawca przyznał 10 sierpnia 2013 r. świadczenie urlopowe w wysokości brutto 1093,93 zł (pracownik zatrudniony na pełny etat). Od świadczenia urlopowego naliczono i potrącono zaliczkę na podatek dochodowy. Wypłacono pracownikowi kwotę netto. Pracodawca prowadzi ewidencję kosztów w zespole 4.

Ewidencja księgowa

1. PK - naliczenie świadczenia urlopowego:

Wn „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia na rzecz pracowników” 1 093,93 zł

Ma „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 1 093,93 zł

2. PK - zaliczka na podatek dochodowy (według stawki 18%):

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 197,00 zł

Ma „Rozrachunki z urzędem skarbowym” 197,00 zł

3. WB - wypłata świadczenia urlopowego: 896,93 zł

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 896,93 zł

Ma „Bieżący rachunek” 896,93 zł


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule:
"Kiedy przysługują świadczenia urlopowe i jak je wykazać w księgach" >>

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA