REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe obowiązki dla stosujących kasy rejestrujące

Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego“
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

1 października 2013 r. podatnicy nie tylko powinni dostosować treść paragonów do przepisów nowego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, ale też dochować innych obowiązków wynikających z przepisów o kasach rejestrujących.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nazwy towarów i usług na paragonach fiskalnych

 


Obowiązki stosujących kasy rejestrujące


Dla przedsiębiorców powierzających ewidencjonowanie innym podmiotom takim nowym obowiązkiem jest konieczność sformalizowania umowy zlecenia ewidencjonowania i zawarcie jej w formie pisemnej. Z kolei dla przedsiębiorców prowadzących serwis kas mija termin dopełnienia formalności w zakresie autoryzacji działalności. Dla podmiotów korzystających z usług serwisów jest to o tyle istotne, że usługi serwisowe może wykonywać wyłącznie podmiot prowadzący serwis główny, autoryzowany przedsiębiorca prowadzący działalność w zakresie serwisu kas oraz upoważniony (posiadający ważną legitymację) serwisant. Brak stosownych dokumentów i upoważnień może być podstawą do zakwestionowania ważności dokonanych usług serwisowych, prawidłowości prowadzonej ewidencji, a w konsekwencji do nałożenia kary grzywny na podstawie Kodeksu karnego skarbowego.

REKLAMA

Zobacz: Rozporządzenie Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. z 2013 r. poz. 363

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zlecenie ewidencjonowania innemu podmiotowi


Podatnik może zlecić wykonanie sprzedaży innemu podmiotowi. W tym celu może mu przekazać kasę (tzw. kasę powierzoną) lub zobowiązać go do prowadzenia ewidencji na swoją rzecz lub w swoim imieniu z zastosowaniem kasy własnej tego podmiotu. Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 kwietnia 2013 r. zarówno przekazanie kasy powierzonej, jak i zobowiązanie innego podmiotu do prowadzenia ewidencji podatnika musi mieć formę pisemnej umowy. Podatnicy, którzy takiej umowy nie posiadają, powinni ją zawrzeć w formie pisemnej najpóźniej do 1 października 2013 r.

Taki ostateczny termin zawarcia umów zlecenia ewidencjonowania został wyznaczony zarówno dla podatników, którzy przed 1 kwietnia 2013 r. powierzyli ewidencjonowanie innym podmiotom, jak i tych podatników, którzy to zrobili bez zachowania formy pisemnej w okresie od 1 kwietnia do 1 października 2013 r. Przepisy nie przewidują wprost sankcji za niedopełnienie obowiązku zawarcia umowy w formie pisemnej. Umowa taka występuje jednak jako warunek używania kasy rejestrującej. Ewidencjonowanie sprzedaży innego podatnika w kasie powierzonej lub własnej bez pisemnej umowy może być uznane za wadliwe prowadzenie ksiąg i karane grzywną (art. 61 § 3 k.k.s.).

Kasy fiskalne 2013 / 2014 - ewidencja oczywistych pomyłek


SŁOWNICZEK

Kasa powierzona to kasa podatnika zobowiązanego do jej stosowania, który na podstawie umowy przekazuje ją innemu podmiotowi do prowadzenia ewidencji w jego imieniu (§ 2 pkt 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących).

 


UWAGA!

Najpóźniej do 1 października 2013 r. podatnicy, którzy powierzają ewidencjonowanie sprzedaży innym podmiotom, powinni zawrzeć pisemne umowy:

• zlecenia ewidencjonowania sprzedaży z powierzeniem kasy rejestrującej, lub

• zlecenia ewidencjonowania sprzedaży w kasie własnej zleceniobiorcy.


Zapraszamy na forum o podatkach


Autoryzacja tylko w formie pisemnej


Podmiot prowadzący serwis główny może zlecić (autoryzacja) wykonywanie serwisu kas innemu podmiotowi tylko na podstawie pisemnej umowy (§ 20 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących). Obowiązek autoryzacji w formie pisemnej został wprowadzony od 1 kwietnia 2013 r., przy czym podmioty prowadzące serwis kas zostały zobowiązane do zawarcia stosownych umów do 30 września 2013 r. (§ 39 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących). Oznacza to, że od 1 października 2013 r. wykonywanie serwisu kas bez ww. umowy (autoryzacji) nie będzie możliwe, ponieważ serwis kas może wykonywać tylko przedsiębiorca posiadający autoryzację wydaną w określonej formie.

Przypomnijmy, że zobowiązani do zorganizowania serwisu kas są producenci krajowi kas oraz podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas (art. 111 ust. 6g pkt 1 ustawy o VAT). Mają oni status tzw. podmiotów prowadzących serwis główny (§ 2 pkt 14 rozporządzenia w sprawie kas). Przedsiębiorca, który prowadzi działalność w zakresie serwisu kas, może to robić tylko pod warunkiem, że posiada autoryzację podmiotu prowadzącego serwis główny. Należy przyjąć, że wpisy do książki kasy oraz przeglądy techniczne dokonywane przez nieupoważnione podmioty (tj. podmioty nieposiadające pisemnej autoryzacji) będą nieważne.

 


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule: "
Terminy wykonania obowiązków wynikających z nowych przepisów o kasach rejestrujących" >>

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA