Kategorie

Korekta faktury wewnętrznej

Tomasz Olejarz
inforCMS
Do końca 2013 r. faktury wewnętrzne koryguje się tak jak standardowo wystawiane faktury. Od 1 stycznia 2014 r. zasady wystawiania faktur wewnętrznych nie będą regulowane przez przepisy VAT. Podatnicy będą je mogli nadal wystawiać jako dokumenty wewnętrzne, ale sposób ich wystawiania i korekty będzie dowolny.

Jak skorygować fakturę wewnętrzną

Podczas targów handlowych przekazaliśmy nieodpłatnie sporą partię produktów promocyjnych. Ponieważ przekazania te podlegały opodatkowaniu VAT, udokumentowaliśmy je fakturami wewnętrznymi. Po zakończeniu i rozliczeniu targów okazało się jednak, że w fakturach wewnętrznych wykazaliśmy większą ilość towarów, niż faktycznie wydaliśmy klientom, wskutek czego zawyżyliśmy podatek. Jak w takiej sytuacji należy skorygować podatek należny? Czy do faktur wewnętrznych powinniśmy wystawić faktury korygujące? Jeżeli tak, to kiedy należy je rozliczyć? Czy może powinniśmy skorygować podatek należny wstecz, poprzez korektę deklaracji VAT-7 za sierpień 2013 r., w którym rozliczono faktury wewnętrzne? Czy możemy anulować taką fakturę?

Należy wystawić fakturę korygującą wewnętrzną i ująć ją w rozliczeniu za okres, w którym zostanie ona sporządzona. Nie ma zatem potrzeby korygowania złożonej już wcześniej deklaracji VAT-7 za sierpień 2013 r. Natomiast jeżeli sporządzona faktura wewnętrzna nie dokumentowała żadnego wydania towarów, może zostać anulowana.

Reklama

Obecnie obowiązek wystawiania faktur wewnętrznych został zniesiony. Ustawodawca pozostawił kwestię wystawiania faktur wewnętrznych decyzji podatników (art. 106 ust. 7 ustawy o VAT). Oznacza to, że podatnicy nie są już zobligowani do wystawiania faktur wewnętrznych, ale nadal zachowują takie prawo. To, czy z niego skorzystają, zależy już jednak tylko od nich.

Oczywiście bez względu na to, czy faktura wewnętrzna zostanie sporządzona, czy też nie, podatek należny dotyczący czynności, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, powinien być rozliczony. Dlatego w niektórych przypadkach, aby uniknąć jakiegoś przeoczenia, warto zastanowić się nad dalszym dokumentowaniem czynności objętych art. 106 ust. 7. Dokument zawierający wyliczenie podatku należnego nie musi być zresztą wystawiany w formie faktury wewnętrznej. Może to być dowolny dowód sporządzony przez podatnika.

UWAGA! Dokument zawierający wyliczenie podatku należnego w przypadku czynności nieodpłatnych nie musi być wystawiany w formie faktury wewnętrznej.

Według § 24 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur ogólne zasady wystawiania faktur, sformułowane w § 5, 9-14, 16, 17 i 21 rozporządzenia, mogą być odpowiednio stosowane do faktur wewnętrznych. Przy czym w przypadku czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy nie ma konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura wewnętrzna nie zawiera danych dotyczących nabywcy ani kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności. Faktury wewnętrzne, według § 24 ust. 2 rozporządzenia, można wystawiać w jednym egzemplarzu. Dokument taki nie jest bowiem przekazywany drugiej stronie czynności. Służy on wyłącznie celom podatnika, który go wystawił.

Zastosowanie do faktur wewnętrznych ogólnych reguł wystawiania faktur, w tym również tych wymienionych w § 13 i 14 cytowanego rozporządzenia, oznacza, że faktury wewnętrzne koryguje się tak jak standardowo wystawiane faktury. Faktura wewnętrzna może być zatem skorygowana m.in. w przypadku stwierdzenia pomyłki w ilości przekazanych nieodpłatnie towarów, jak ma to miejsce w Państwa przypadku (§ 14 ust. 1 rozporządzenia). Faktura korygująca wystawiana przy tego typu błędach, zgodnie z § 14 ust. 3 rozporządzenia, zawiera dane dotyczące korygowanej faktury wewnętrznej, a także prawidłową treść korygowanych pozycji, w tym kwoty w wysokości prawidłowej oraz różnicę między odpowiednimi kwotami wskazanymi pierwotnie w wysokości omyłkowej i w wysokości prawidłowej.

Faktura VAT 2014 - zmiany zasad fakturowania od 1 stycznia 2014 r.

Faktury elektroniczne w 2014 roku

Jak wskazano, faktura wewnętrzna może być wystawiana w jednym egzemplarzu i nie jest przekazywana drugiej stronie czynności. Dokument ten nie jest w ogóle wprowadzany do obrotu. Podobnie jest z fakturą korygującą do faktury wewnętrznej. Ponieważ faktura korygująca również nie jest wprowadzana do obrotu, nie obejmują jej regulacje art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług, nakładające obowiązek posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę. Skoro faktura korygująca wewnętrzna nie jest wysyłana do żadnego podmiotu, z przyczyn obiektywnych, nie ma możliwości uzyskania potwierdzenia jej odbioru przez nabywcę.

W przypadku wystawienia faktury korygującej do faktury wewnętrznej należy ją ująć w rozliczeniu za okres, w którym korekta zostanie sporządzona. W rozliczeniu za ten okres faktura korygująca wewnętrzna będzie stanowić u Państwa podstawę do pomniejszenia podatku należnego. Nie ma zatem potrzeby korygowania złożonych wcześniej deklaracji podatkowych.

Analogiczne stanowisko prezentowano w wydawanych interpretacjach podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 lutego 2013 r. (sygn. IPPP1/443-1216/12-2/JL) stwierdzono, że:

(...) w przypadku faktur wewnętrznych, jak i faktur wewnętrznych korygujących wystawca faktury nie przesyła jej do żadnego innego podmiotu. Nie może zatem otrzymać potwierdzenia odbioru wewnętrznej faktury korygującej. Tak więc w przypadku wystawienia korekty do faktury wewnętrznej (wystawionej w trybie art. 106 ust. 7 ustawy o VAT), wystawca korekt faktur wewnętrznych jest równocześnie ich odbiorcą, a to powoduje, że data wystawienia korekt faktur wewnętrznych jest jednocześnie datą potwierdzenia ich odbioru. Tym samym cyt. przepis art. 29 ust. 4a ustawy o VAT nie ma zastosowania w przypadku korekt faktur wewnętrznych wystawianych na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy.

Anulowanie faktur wewnętrznych

Odrębną kwestią jest możliwość anulowania wystawionej faktury wewnętrznej. Problematyka anulowania faktur nie została wprawdzie unormowana, jednak zasadniczo wskazuje się, że anulowanie faktury jest możliwe pod dwoma warunkami:

• po pierwsze - wystawiona faktura nie dokumentowała żadnej dostawy towarów bądź świadczenia usług,

• po drugie - nie wprowadzono jej do obrotu.

Jeżeli oba warunki zostaną spełnione łącznie, nie ma przeszkód, aby fakturę anulować.

 

Podobnie jest z fakturami wewnętrznymi. Przy czym w ich przypadku nie mogło być mowy o fizycznym przekazywaniu faktury nabywcy. Pojawiało się zatem pytanie, jak rozumieć wprowadzenie takiego dokumentu do obrotu prawnego i kiedy do niego dochodzi. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 23 sierpnia 2012 r. (sygn. IPTPP2/443-484/12-2/AW) stwierdzono:

W rozpatrywanym przypadku należy stwierdzić, iż faktury wewnętrzne, jak wskazał Wnioskodawca, były ujmowane w ewidencjach w rejestrach podatku należnego oraz podatku naliczonego oraz wykazywane w składanych deklaracjach VAT-7. Tym samym należy uznać, że weszły do obrotu prawnego. Zatem, w przypadku gdy faktura wewnętrzna została wystawiona wyłącznie dla udokumentowania importu usług z tytułu bonusu tzw. warunkowego, Wnioskodawca nie będzie mógł dokonać anulowania faktury wewnętrznej. Będzie mógł dokonać natomiast jej korekty.

Należy jednak zauważyć, że cytowana interpretacja została wydana jeszcze przed nowelizacją przepisów art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, w stanie prawnym, w którym wystawianie faktur wewnętrznych było obowiązkiem podatnika. Obecnie, gdy przepisy dotyczące faktur wewnętrznych zostały zliberalizowane, a ewentualne wystawienie faktury wewnętrznej pozostaje wyłącznie w sferze decyzji podatnika, wydaje się, że nie powinno być przeszkód, aby fakturę wewnętrzną anulować, nawet już po ujęciu jej w ewidencjach. Wprowadzenie przez ustawodawcę znacznej dowolności w zakresie wystawiania faktur wewnętrznych oznacza bowiem w praktyce, że dokument ten nie jest już w zasadzie traktowany jak faktura, lecz nabiera charakteru dowodu wewnętrznego podatnika, służącego mu wyłącznie pomocniczo. Oczywiście anulowanie faktury wewnętrznej może nastąpić pod warunkiem, że nie dokumentowała ona faktycznie żadnego wydania towarów.

VAT 2014

Od 1 stycznia 2014 r. zasady wystawiania faktur wewnętrznych nie będą regulowane przez przepisy VAT. Podatnicy będą je mogli nadal wystawiać jako dokumenty wewnętrzne, ale sposób ich wystawiania i korekty będzie dowolny.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 7 ust. 2, art. 29 ust. 4a i art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027

• § 14 ust. 1 i 3, § 24 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 68, poz. 360; ost.zm. Dz.U z 2012 r. poz. 1428

Tomasz Olejarz

praktyk, autor licznych publikacji z zakresu podatku od towarów i usług 

Źródło: Biuletyn VAT
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość
    1 sty 2000
    17 cze 2021
    Zakres dat:

    Rejestracja w CRPA (Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych) do 30 czerwca

    Rejestracja w CRPA. Ministerstwo Finansów przypomina, że 30 czerwca 2021 r. upływa termin (okres przejściowy) na dokonanie: zgłoszenia rejestracyjnego w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA) dla podmiotów, które przed 1 lutego 2021 r. nie były objęte obowiązkiem dokonywania zgłoszeń rejestracyjnych w podatku akcyzowym albo zgłoszenia uzupełniającego w CRPA dla podmiotów, które przed 1 lutego 2021 r. zostały zarejestrowane na podstawie zgłoszenia rejestracyjnego AKC-R.

    Dotacja z gminy wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem a przedawnienie

    Dotacja z gminy a przedawnienie. Coraz więcej osób w swojej działalności stara się korzystać z różnych form pomocy. Jednym z popularnych rodzajów wsparcia, są różnego rodzaju dotacje – w tym dotacje z jednostek samorządu terytorialnego. W trakcie działalności podmiotu może jednak okazać się, że środki z dotacji zostały nieprawidłowo spożytkowane. W takiej sytuacji, zasadniczo, podatnik powinien zwrócić dotację – co w praktyce może jednak okazać się dla niego niemożliwe do wykonania (szczególnie po dłuższym czasie). Tak samo więc jak w innych przypadkach, ustawodawca przewidział odpowiedni okres przedawnienia dla konieczności zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem. Warto jednak dowiedzieć się, jak należy obliczać ten termin - w szczególności, że proces przyznania, korzystania i rozliczenia dotacji może być dość długi – i wskazywać na różne momenty, od których należałoby obliczać termin przedawnienia.

    Polski Ład. 2/3 emerytów z zerowym PIT

    Zerowy PIT dla emerytów. Dwie trzecie emerytów będzie miało zerowy PIT, a duża część zapłaci niższy podatek - zapewnił wiceminister finansów Piotr Patkowski. Seniorzy, którzy pobierają emerytury powyżej 5 tys. zł miesięcznie stracą rocznie 75 zł - dodał. Polski Ład dla emerytów - kto zyska, kto straci?

    Interpretacja podatkowa nie może pomijać przepisów

    Interpretacja podatkowa. Przedsiębiorca wdał się w spór z fiskusem o pieniądze należne z tytułu CIT. Oczywiście fiskus chciał ich więcej, w tym celu interpretował przepisy tak, a w zasadzie pomijał ich część, aby uzasadnić słuszność poboru wyższego podatku. Ale po stronie przedsiębiorcy stanął sąd, przypominając organom skarbowym, że: „Nie wolno jest również interpretować przepisów prawnych tak, by pewne ich fragmenty okazały się zbędne” (wyrok WSA w Krakowie z 5 lutego 2021 r., sygn. akt I SA/Kr 1262/20).

    Rekordowy Twój e-PIT w 2021 roku

    Twój e-PIT w 2021 roku. Ministerstwo Finansów podsumowało tegoroczny sezon rozliczeń podatkowych PIT, a w szczególności najbardziej popularną e-usługę Krajowej Administracji Skarbowej - Twój e-PIT.

    Leasing finansowy przedsiębiorstwa – rozliczenia podatkowe (PIT, CIT, VAT, PCC)

    Leasing finansowy przedsiębiorstwa. Rozważając możliwość restrukturyzacji działalności, oprócz standardowych rozwiązań takich jak m.in aporty przedsiębiorstw, połączeń lub sprzedaży (niezależnie czy mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa czy przedsiębiorstwem), należy wziąć pod uwagę możliwości oferowane przez leasing finansowy przedsiębiorstwa. W analizie opłacalności przedsięwzięcia musimy wziąć pod uwagę nie tylko aspekt biznesowy, ale również kwestie opodatkowania danej transakcji. Należy zwrócić uwagę, zarówno na podatki dochodowe (odpowiednio PIT oraz CIT), podatek od towarów i usług oraz podatek od czynności cywilnoprawnych.

    Jak wygląda cyberatak na firmową sieć?

    Cyberatak na firmową sieć. W trakcie pandemii ponad połowa polskich firm (54%) zauważyła wzrost liczby cyberataków. W opublikowanej w maju br. analizie Active Adversary Playbook 2021 analitycy ujawniają, że przestępcy zostają wykryci średnio dopiero po 11 dniach od przeniknięcia do firmowej sieci. W tym czasie mogą swobodnie poruszać się po zasobach i wykradać dane przedsiębiorstwa. Coraz trudniej namierzyć złośliwą działalność, jednak pomocna w tym zakresie może okazać się pandemia. W ubiegłym roku wzrosły bowiem umiejętności i szybkość reagowania zespołów IT.

    Kasa fiskalna online - serwis klimatyzacji w samochodach

    Kasa fiskalna online. Czy prowadząc działalność w ramach punktu serwisowego klimatyzacji w samochodach osobowych podatnik jest zobowiązany do posiadania kasy fiskalnej online?

    CIT-8 za 2020 r. - wersja elektroniczna opublikowana

    CIT-8 za 2020 r. Ministerstwo Finansów opublikowało cyfrową wersję (30) CIT-8. Zrobiło to po trzech miesiącach od zapowiedzi, za to na dwa tygodnie przed upływem terminu na złożenie tego zeznania.

    Firmy z branży beauty nie mają kas fiskalnych online

    Kasy fiskalnej online. Co trzecia firma z branży kosmetycznej nie ma kasy fiskalnej online, która od 1 lipca 2021 r. będzie obowiązkowa - wskazała inicjatywa Beauty Razem. Branża apeluje do Ministra Finansów o przesunięcie o pół roku terminu obowiązkowej instalacji urządzeń.

    Jak firmy wpływają na edukację ekologiczną?

    Zrównoważony rozwój trafia do domu Kowalskich, czyli jak firmy i marketing wpływają na edukację ekologiczną.

    Zmiany w deklaracjach akcyzowych od 1 lipca 2021 r.

    Zmiany w deklaracjach akcyzowych. Ministerstwo Finansów udzieliło informacji i wyjaśnień odnośnie obowiązujących od 1 lipca 2021 r. zmian w zakresie deklaracji podatkowych w podatku akcyzowym. Zmiany te są wprowadzane do ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przez ustawę z 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 694).

    Podmioty akcyzowe - aktualizacja zgłoszeń rejestracyjnych do 30 czerwca 2021 r.

    Podmioty akcyzowe już zarejestrowane muszą dokonać aktualizacji zgłoszeń rejestracyjnych do 30 czerwca 2021 r. Aktualizacja to efekt uruchomienia Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych (CRPA).

    Interpretacja 590, czyli porozumienie inwestycyjne z MF

    Interpretacja 590 (porozumienie inwestycyjne) oznacza wiążącą opinię dla inwestorów strategicznych o wszystkich skutkach podatkowych planowanej inwestycji. Jest to nowe rozwiązanie zaproponowane w ramach Polskiego Ładu. Na czym konkretnie będzie polegało? Kiedy wejdzie w życie?

    Polski Ład - ryczałt szansą dla przedsiębiorców?

    Polski Ład - ryczałt. Konferencja Premiera Mateusza Morawieckiego z 2 czerwca br. na temat Polskiego Ładu przyniosła nowe wskazówki odnośnie zmiany zasad opodatkowania jednoosobowych działalności gospodarczych od 2022 r. Z zapowiedzi wynika, że promowaną przez rządzących formą opodatkowania zarobków przedsiębiorców podatkiem PIT będzie ryczałt.

    Podatkowe Grupy Kapitałowe - zmiany w ramach Polskiego Ładu

    Podatkowe Grupy Kapitałowe. Ministerstwo Finansów poinformowało o planowanych ułatwieniach dla Podatkowych Grup Kapitałowych (PGK) w ramach Polskiego Ładu: obniżenie minimalnego kapitału zakładowego uprawniającego do stworzenia PGK, więcej możliwości w powiązaniach spółek, zlikwidowanie warunku rentowności, korzystniejsze warunki rozliczania strat.

    Profil zaufany - zmiany od 17 czerwca 2021 r.

    Profil zaufany. Od 17 czerwca 2021 r. w trakcie wideospotkania z urzędnikiem będzie można założyć tradycyjny, a nie tymczasowy profil zaufany (PZ) - poinformowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Ponadto od 17 czerwca wydane wcześniej tymczasowe PZ staną się "tradycyjnymi" profilami zaufanymi, ważnymi przez 3 lata (tymczasowy profil był ważny tylko 3 miesiące).

    Polski Ład. Tworzenie Grup VAT

    Tworzenie Grup VAT (PGK VAT) to nowe rozwiązanie Polskiego Ładu, w ramach którego spółki należące do podatkowej grupy kapitałowej nie będą musiały w transakcjach między sobą rozliczać VAT. Na czym będzie polegało tworzenie Grupy VAT? Od kiedy będzie to możliwe?

    Fundacja rodzinna z ulgą repolonizacyjną

    Fundacje rodzinne. Propozycje zawarte w projekcie ustawy o fundacji rodzinnej zostały uzupełnione; ich skutkiem ma być niższe niż w oryginalnym projekcie opodatkowanie fundacji rodzinnych. Planowane jest m.in. wprowadzenie ulgi repolonizacyjnej, skierowanej do osób które chciałyby przenieść kapitał gromadzony w zagranicznych fundacjach czy trustach do polskiej fundacji rodzinnej.

    Wpłaty do PPK - kiedy pobrać zaliczkę na PIT?

    Wpłaty do PPK finansowane przez pracodawcę stanowią przychód pracownika oszczędzającego w PPK (art. 12 ust. 1 ustawy o PIT). Oznacza to, że pracodawca powinien naliczyć i pobrać od tych wpłat zaliczkę na PIT zgodnie z obowiązującą danego pracownika skalą podatkową (17% lub 32%).

    Składka na ubezpieczenie zdrowotne a PIT w 2022 roku – jak być powinno

    Składka na ubezpieczenie zdrowotne a PIT. Jak rozwiązać problem składki na ubezpieczenie zdrowotne w nowym systemie opodatkowania dochodów osób fizycznych (PIT), który ma obowiązywać od 2022 roku? Profesor Witold Modzelewski proponuje, by – przy spełnieniu dwóch innych warunków - kwota składki była dla wszystkich podatników kosztem uzyskania przychodów lub była wyłączona z podstawy opodatkowania.

    Opłata reprograficzna a komputery przenośne i stacjonarne

    Opłata reprograficzna nie powinna dotyczyć komputerów przenośnych i stacjonarnych, natomiast w przypadku pozostałych urządzeń i nośników powinna być znacznie obniżona - uważa Konfederacja Lewiatan.

    Polski Ład: Investor Desk, Interpretacja 590, PGK VAT i inne udogodnienia dla inwestorów

    Polski Ład: Investor Desk, Interpretacja 590, PGK VAT i inne udogodnienia dla inwestorów. Ministerstwo Finansów informuje, że w ramach Polskiego Ładu zostaną wdrożone nowe rozwiązania prawne i organizacyjne mające na celu przyciąganie do Polski strategicznych inwestorów. Już w 2022 roku kompleksowa i szybka obsługa inwestorów ma stać się (wg zamierzeń MF i Rządu) wizytówką naszego kraju. Uruchomiony zostanie tzw. Investor Desk i Interpretacja 590. Będą też korzystne rozwiązania podatkowe dla holdingów (w tym PGK VAT) i zachęta do inwestycji dla instytucji finansowych.

    KSR „Przychody ze sprzedaży wyrobów, półproduktów, towarów i materiałów”

    KSR „Przychody ze sprzedaży wyrobów, półproduktów, towarów i materiałów” - to nowy standard rachunkowości, którego projekt został właśnie skierowany do dyskusji publicznej. Termin zgłaszania uwag do projektu upływa 8 sierpnia 2021 r. Co zawiera nowy KSR?

    SLIM VAT 2. Korekta deklaracji importowej

    SLIM VAT 2 zawiera rozwiązanie, które umożliwi podatnikowi rozliczającemu podatek z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej dokonania korekty deklaracji, w sytuacji gdyby w pierwotnej deklaracji nie rozliczył w prawidłowej wysokości podatku.