REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta faktury wewnętrznej

Tomasz Olejarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do końca 2013 r. faktury wewnętrzne koryguje się tak jak standardowo wystawiane faktury. Od 1 stycznia 2014 r. zasady wystawiania faktur wewnętrznych nie będą regulowane przez przepisy VAT. Podatnicy będą je mogli nadal wystawiać jako dokumenty wewnętrzne, ale sposób ich wystawiania i korekty będzie dowolny.

Jak skorygować fakturę wewnętrzną

Podczas targów handlowych przekazaliśmy nieodpłatnie sporą partię produktów promocyjnych. Ponieważ przekazania te podlegały opodatkowaniu VAT, udokumentowaliśmy je fakturami wewnętrznymi. Po zakończeniu i rozliczeniu targów okazało się jednak, że w fakturach wewnętrznych wykazaliśmy większą ilość towarów, niż faktycznie wydaliśmy klientom, wskutek czego zawyżyliśmy podatek. Jak w takiej sytuacji należy skorygować podatek należny? Czy do faktur wewnętrznych powinniśmy wystawić faktury korygujące? Jeżeli tak, to kiedy należy je rozliczyć? Czy może powinniśmy skorygować podatek należny wstecz, poprzez korektę deklaracji VAT-7 za sierpień 2013 r., w którym rozliczono faktury wewnętrzne? Czy możemy anulować taką fakturę?

REKLAMA

Autopromocja

Należy wystawić fakturę korygującą wewnętrzną i ująć ją w rozliczeniu za okres, w którym zostanie ona sporządzona. Nie ma zatem potrzeby korygowania złożonej już wcześniej deklaracji VAT-7 za sierpień 2013 r. Natomiast jeżeli sporządzona faktura wewnętrzna nie dokumentowała żadnego wydania towarów, może zostać anulowana.

Obecnie obowiązek wystawiania faktur wewnętrznych został zniesiony. Ustawodawca pozostawił kwestię wystawiania faktur wewnętrznych decyzji podatników (art. 106 ust. 7 ustawy o VAT). Oznacza to, że podatnicy nie są już zobligowani do wystawiania faktur wewnętrznych, ale nadal zachowują takie prawo. To, czy z niego skorzystają, zależy już jednak tylko od nich.

Oczywiście bez względu na to, czy faktura wewnętrzna zostanie sporządzona, czy też nie, podatek należny dotyczący czynności, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, powinien być rozliczony. Dlatego w niektórych przypadkach, aby uniknąć jakiegoś przeoczenia, warto zastanowić się nad dalszym dokumentowaniem czynności objętych art. 106 ust. 7. Dokument zawierający wyliczenie podatku należnego nie musi być zresztą wystawiany w formie faktury wewnętrznej. Może to być dowolny dowód sporządzony przez podatnika.

UWAGA! Dokument zawierający wyliczenie podatku należnego w przypadku czynności nieodpłatnych nie musi być wystawiany w formie faktury wewnętrznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według § 24 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur ogólne zasady wystawiania faktur, sformułowane w § 5, 9-14, 16, 17 i 21 rozporządzenia, mogą być odpowiednio stosowane do faktur wewnętrznych. Przy czym w przypadku czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy nie ma konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura wewnętrzna nie zawiera danych dotyczących nabywcy ani kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności. Faktury wewnętrzne, według § 24 ust. 2 rozporządzenia, można wystawiać w jednym egzemplarzu. Dokument taki nie jest bowiem przekazywany drugiej stronie czynności. Służy on wyłącznie celom podatnika, który go wystawił.

Zastosowanie do faktur wewnętrznych ogólnych reguł wystawiania faktur, w tym również tych wymienionych w § 13 i 14 cytowanego rozporządzenia, oznacza, że faktury wewnętrzne koryguje się tak jak standardowo wystawiane faktury. Faktura wewnętrzna może być zatem skorygowana m.in. w przypadku stwierdzenia pomyłki w ilości przekazanych nieodpłatnie towarów, jak ma to miejsce w Państwa przypadku (§ 14 ust. 1 rozporządzenia). Faktura korygująca wystawiana przy tego typu błędach, zgodnie z § 14 ust. 3 rozporządzenia, zawiera dane dotyczące korygowanej faktury wewnętrznej, a także prawidłową treść korygowanych pozycji, w tym kwoty w wysokości prawidłowej oraz różnicę między odpowiednimi kwotami wskazanymi pierwotnie w wysokości omyłkowej i w wysokości prawidłowej.

Faktura VAT 2014 - zmiany zasad fakturowania od 1 stycznia 2014 r.

Faktury elektroniczne w 2014 roku

Jak wskazano, faktura wewnętrzna może być wystawiana w jednym egzemplarzu i nie jest przekazywana drugiej stronie czynności. Dokument ten nie jest w ogóle wprowadzany do obrotu. Podobnie jest z fakturą korygującą do faktury wewnętrznej. Ponieważ faktura korygująca również nie jest wprowadzana do obrotu, nie obejmują jej regulacje art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług, nakładające obowiązek posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę. Skoro faktura korygująca wewnętrzna nie jest wysyłana do żadnego podmiotu, z przyczyn obiektywnych, nie ma możliwości uzyskania potwierdzenia jej odbioru przez nabywcę.

W przypadku wystawienia faktury korygującej do faktury wewnętrznej należy ją ująć w rozliczeniu za okres, w którym korekta zostanie sporządzona. W rozliczeniu za ten okres faktura korygująca wewnętrzna będzie stanowić u Państwa podstawę do pomniejszenia podatku należnego. Nie ma zatem potrzeby korygowania złożonych wcześniej deklaracji podatkowych.

Analogiczne stanowisko prezentowano w wydawanych interpretacjach podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 lutego 2013 r. (sygn. IPPP1/443-1216/12-2/JL) stwierdzono, że:

(...) w przypadku faktur wewnętrznych, jak i faktur wewnętrznych korygujących wystawca faktury nie przesyła jej do żadnego innego podmiotu. Nie może zatem otrzymać potwierdzenia odbioru wewnętrznej faktury korygującej. Tak więc w przypadku wystawienia korekty do faktury wewnętrznej (wystawionej w trybie art. 106 ust. 7 ustawy o VAT), wystawca korekt faktur wewnętrznych jest równocześnie ich odbiorcą, a to powoduje, że data wystawienia korekt faktur wewnętrznych jest jednocześnie datą potwierdzenia ich odbioru. Tym samym cyt. przepis art. 29 ust. 4a ustawy o VAT nie ma zastosowania w przypadku korekt faktur wewnętrznych wystawianych na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy.

Anulowanie faktur wewnętrznych

Odrębną kwestią jest możliwość anulowania wystawionej faktury wewnętrznej. Problematyka anulowania faktur nie została wprawdzie unormowana, jednak zasadniczo wskazuje się, że anulowanie faktury jest możliwe pod dwoma warunkami:

• po pierwsze - wystawiona faktura nie dokumentowała żadnej dostawy towarów bądź świadczenia usług,

• po drugie - nie wprowadzono jej do obrotu.

Jeżeli oba warunki zostaną spełnione łącznie, nie ma przeszkód, aby fakturę anulować.

 

Podobnie jest z fakturami wewnętrznymi. Przy czym w ich przypadku nie mogło być mowy o fizycznym przekazywaniu faktury nabywcy. Pojawiało się zatem pytanie, jak rozumieć wprowadzenie takiego dokumentu do obrotu prawnego i kiedy do niego dochodzi. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 23 sierpnia 2012 r. (sygn. IPTPP2/443-484/12-2/AW) stwierdzono:

W rozpatrywanym przypadku należy stwierdzić, iż faktury wewnętrzne, jak wskazał Wnioskodawca, były ujmowane w ewidencjach w rejestrach podatku należnego oraz podatku naliczonego oraz wykazywane w składanych deklaracjach VAT-7. Tym samym należy uznać, że weszły do obrotu prawnego. Zatem, w przypadku gdy faktura wewnętrzna została wystawiona wyłącznie dla udokumentowania importu usług z tytułu bonusu tzw. warunkowego, Wnioskodawca nie będzie mógł dokonać anulowania faktury wewnętrznej. Będzie mógł dokonać natomiast jej korekty.

Należy jednak zauważyć, że cytowana interpretacja została wydana jeszcze przed nowelizacją przepisów art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, w stanie prawnym, w którym wystawianie faktur wewnętrznych było obowiązkiem podatnika. Obecnie, gdy przepisy dotyczące faktur wewnętrznych zostały zliberalizowane, a ewentualne wystawienie faktury wewnętrznej pozostaje wyłącznie w sferze decyzji podatnika, wydaje się, że nie powinno być przeszkód, aby fakturę wewnętrzną anulować, nawet już po ujęciu jej w ewidencjach. Wprowadzenie przez ustawodawcę znacznej dowolności w zakresie wystawiania faktur wewnętrznych oznacza bowiem w praktyce, że dokument ten nie jest już w zasadzie traktowany jak faktura, lecz nabiera charakteru dowodu wewnętrznego podatnika, służącego mu wyłącznie pomocniczo. Oczywiście anulowanie faktury wewnętrznej może nastąpić pod warunkiem, że nie dokumentowała ona faktycznie żadnego wydania towarów.

VAT 2014

Od 1 stycznia 2014 r. zasady wystawiania faktur wewnętrznych nie będą regulowane przez przepisy VAT. Podatnicy będą je mogli nadal wystawiać jako dokumenty wewnętrzne, ale sposób ich wystawiania i korekty będzie dowolny.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 7 ust. 2, art. 29 ust. 4a i art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027

• § 14 ust. 1 i 3, § 24 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 68, poz. 360; ost.zm. Dz.U z 2012 r. poz. 1428

Tomasz Olejarz

praktyk, autor licznych publikacji z zakresu podatku od towarów i usług 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA