REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta faktury wewnętrznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Olejarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do końca 2013 r. faktury wewnętrzne koryguje się tak jak standardowo wystawiane faktury. Od 1 stycznia 2014 r. zasady wystawiania faktur wewnętrznych nie będą regulowane przez przepisy VAT. Podatnicy będą je mogli nadal wystawiać jako dokumenty wewnętrzne, ale sposób ich wystawiania i korekty będzie dowolny.

Jak skorygować fakturę wewnętrzną

Podczas targów handlowych przekazaliśmy nieodpłatnie sporą partię produktów promocyjnych. Ponieważ przekazania te podlegały opodatkowaniu VAT, udokumentowaliśmy je fakturami wewnętrznymi. Po zakończeniu i rozliczeniu targów okazało się jednak, że w fakturach wewnętrznych wykazaliśmy większą ilość towarów, niż faktycznie wydaliśmy klientom, wskutek czego zawyżyliśmy podatek. Jak w takiej sytuacji należy skorygować podatek należny? Czy do faktur wewnętrznych powinniśmy wystawić faktury korygujące? Jeżeli tak, to kiedy należy je rozliczyć? Czy może powinniśmy skorygować podatek należny wstecz, poprzez korektę deklaracji VAT-7 za sierpień 2013 r., w którym rozliczono faktury wewnętrzne? Czy możemy anulować taką fakturę?

REKLAMA

Autopromocja

Należy wystawić fakturę korygującą wewnętrzną i ująć ją w rozliczeniu za okres, w którym zostanie ona sporządzona. Nie ma zatem potrzeby korygowania złożonej już wcześniej deklaracji VAT-7 za sierpień 2013 r. Natomiast jeżeli sporządzona faktura wewnętrzna nie dokumentowała żadnego wydania towarów, może zostać anulowana.

Obecnie obowiązek wystawiania faktur wewnętrznych został zniesiony. Ustawodawca pozostawił kwestię wystawiania faktur wewnętrznych decyzji podatników (art. 106 ust. 7 ustawy o VAT). Oznacza to, że podatnicy nie są już zobligowani do wystawiania faktur wewnętrznych, ale nadal zachowują takie prawo. To, czy z niego skorzystają, zależy już jednak tylko od nich.

Oczywiście bez względu na to, czy faktura wewnętrzna zostanie sporządzona, czy też nie, podatek należny dotyczący czynności, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, powinien być rozliczony. Dlatego w niektórych przypadkach, aby uniknąć jakiegoś przeoczenia, warto zastanowić się nad dalszym dokumentowaniem czynności objętych art. 106 ust. 7. Dokument zawierający wyliczenie podatku należnego nie musi być zresztą wystawiany w formie faktury wewnętrznej. Może to być dowolny dowód sporządzony przez podatnika.

UWAGA! Dokument zawierający wyliczenie podatku należnego w przypadku czynności nieodpłatnych nie musi być wystawiany w formie faktury wewnętrznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według § 24 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur ogólne zasady wystawiania faktur, sformułowane w § 5, 9-14, 16, 17 i 21 rozporządzenia, mogą być odpowiednio stosowane do faktur wewnętrznych. Przy czym w przypadku czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy nie ma konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura wewnętrzna nie zawiera danych dotyczących nabywcy ani kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności. Faktury wewnętrzne, według § 24 ust. 2 rozporządzenia, można wystawiać w jednym egzemplarzu. Dokument taki nie jest bowiem przekazywany drugiej stronie czynności. Służy on wyłącznie celom podatnika, który go wystawił.

Zastosowanie do faktur wewnętrznych ogólnych reguł wystawiania faktur, w tym również tych wymienionych w § 13 i 14 cytowanego rozporządzenia, oznacza, że faktury wewnętrzne koryguje się tak jak standardowo wystawiane faktury. Faktura wewnętrzna może być zatem skorygowana m.in. w przypadku stwierdzenia pomyłki w ilości przekazanych nieodpłatnie towarów, jak ma to miejsce w Państwa przypadku (§ 14 ust. 1 rozporządzenia). Faktura korygująca wystawiana przy tego typu błędach, zgodnie z § 14 ust. 3 rozporządzenia, zawiera dane dotyczące korygowanej faktury wewnętrznej, a także prawidłową treść korygowanych pozycji, w tym kwoty w wysokości prawidłowej oraz różnicę między odpowiednimi kwotami wskazanymi pierwotnie w wysokości omyłkowej i w wysokości prawidłowej.

Faktura VAT 2014 - zmiany zasad fakturowania od 1 stycznia 2014 r.

Faktury elektroniczne w 2014 roku

Jak wskazano, faktura wewnętrzna może być wystawiana w jednym egzemplarzu i nie jest przekazywana drugiej stronie czynności. Dokument ten nie jest w ogóle wprowadzany do obrotu. Podobnie jest z fakturą korygującą do faktury wewnętrznej. Ponieważ faktura korygująca również nie jest wprowadzana do obrotu, nie obejmują jej regulacje art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług, nakładające obowiązek posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę. Skoro faktura korygująca wewnętrzna nie jest wysyłana do żadnego podmiotu, z przyczyn obiektywnych, nie ma możliwości uzyskania potwierdzenia jej odbioru przez nabywcę.

W przypadku wystawienia faktury korygującej do faktury wewnętrznej należy ją ująć w rozliczeniu za okres, w którym korekta zostanie sporządzona. W rozliczeniu za ten okres faktura korygująca wewnętrzna będzie stanowić u Państwa podstawę do pomniejszenia podatku należnego. Nie ma zatem potrzeby korygowania złożonych wcześniej deklaracji podatkowych.

Analogiczne stanowisko prezentowano w wydawanych interpretacjach podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 lutego 2013 r. (sygn. IPPP1/443-1216/12-2/JL) stwierdzono, że:

(...) w przypadku faktur wewnętrznych, jak i faktur wewnętrznych korygujących wystawca faktury nie przesyła jej do żadnego innego podmiotu. Nie może zatem otrzymać potwierdzenia odbioru wewnętrznej faktury korygującej. Tak więc w przypadku wystawienia korekty do faktury wewnętrznej (wystawionej w trybie art. 106 ust. 7 ustawy o VAT), wystawca korekt faktur wewnętrznych jest równocześnie ich odbiorcą, a to powoduje, że data wystawienia korekt faktur wewnętrznych jest jednocześnie datą potwierdzenia ich odbioru. Tym samym cyt. przepis art. 29 ust. 4a ustawy o VAT nie ma zastosowania w przypadku korekt faktur wewnętrznych wystawianych na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy.

Anulowanie faktur wewnętrznych

Odrębną kwestią jest możliwość anulowania wystawionej faktury wewnętrznej. Problematyka anulowania faktur nie została wprawdzie unormowana, jednak zasadniczo wskazuje się, że anulowanie faktury jest możliwe pod dwoma warunkami:

• po pierwsze - wystawiona faktura nie dokumentowała żadnej dostawy towarów bądź świadczenia usług,

• po drugie - nie wprowadzono jej do obrotu.

Jeżeli oba warunki zostaną spełnione łącznie, nie ma przeszkód, aby fakturę anulować.

 

Podobnie jest z fakturami wewnętrznymi. Przy czym w ich przypadku nie mogło być mowy o fizycznym przekazywaniu faktury nabywcy. Pojawiało się zatem pytanie, jak rozumieć wprowadzenie takiego dokumentu do obrotu prawnego i kiedy do niego dochodzi. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 23 sierpnia 2012 r. (sygn. IPTPP2/443-484/12-2/AW) stwierdzono:

W rozpatrywanym przypadku należy stwierdzić, iż faktury wewnętrzne, jak wskazał Wnioskodawca, były ujmowane w ewidencjach w rejestrach podatku należnego oraz podatku naliczonego oraz wykazywane w składanych deklaracjach VAT-7. Tym samym należy uznać, że weszły do obrotu prawnego. Zatem, w przypadku gdy faktura wewnętrzna została wystawiona wyłącznie dla udokumentowania importu usług z tytułu bonusu tzw. warunkowego, Wnioskodawca nie będzie mógł dokonać anulowania faktury wewnętrznej. Będzie mógł dokonać natomiast jej korekty.

Należy jednak zauważyć, że cytowana interpretacja została wydana jeszcze przed nowelizacją przepisów art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, w stanie prawnym, w którym wystawianie faktur wewnętrznych było obowiązkiem podatnika. Obecnie, gdy przepisy dotyczące faktur wewnętrznych zostały zliberalizowane, a ewentualne wystawienie faktury wewnętrznej pozostaje wyłącznie w sferze decyzji podatnika, wydaje się, że nie powinno być przeszkód, aby fakturę wewnętrzną anulować, nawet już po ujęciu jej w ewidencjach. Wprowadzenie przez ustawodawcę znacznej dowolności w zakresie wystawiania faktur wewnętrznych oznacza bowiem w praktyce, że dokument ten nie jest już w zasadzie traktowany jak faktura, lecz nabiera charakteru dowodu wewnętrznego podatnika, służącego mu wyłącznie pomocniczo. Oczywiście anulowanie faktury wewnętrznej może nastąpić pod warunkiem, że nie dokumentowała ona faktycznie żadnego wydania towarów.

VAT 2014

Od 1 stycznia 2014 r. zasady wystawiania faktur wewnętrznych nie będą regulowane przez przepisy VAT. Podatnicy będą je mogli nadal wystawiać jako dokumenty wewnętrzne, ale sposób ich wystawiania i korekty będzie dowolny.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 7 ust. 2, art. 29 ust. 4a i art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027

• § 14 ust. 1 i 3, § 24 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 68, poz. 360; ost.zm. Dz.U z 2012 r. poz. 1428

Tomasz Olejarz

praktyk, autor licznych publikacji z zakresu podatku od towarów i usług 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA