REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta faktury wewnętrznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Olejarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do końca 2013 r. faktury wewnętrzne koryguje się tak jak standardowo wystawiane faktury. Od 1 stycznia 2014 r. zasady wystawiania faktur wewnętrznych nie będą regulowane przez przepisy VAT. Podatnicy będą je mogli nadal wystawiać jako dokumenty wewnętrzne, ale sposób ich wystawiania i korekty będzie dowolny.

Jak skorygować fakturę wewnętrzną

Podczas targów handlowych przekazaliśmy nieodpłatnie sporą partię produktów promocyjnych. Ponieważ przekazania te podlegały opodatkowaniu VAT, udokumentowaliśmy je fakturami wewnętrznymi. Po zakończeniu i rozliczeniu targów okazało się jednak, że w fakturach wewnętrznych wykazaliśmy większą ilość towarów, niż faktycznie wydaliśmy klientom, wskutek czego zawyżyliśmy podatek. Jak w takiej sytuacji należy skorygować podatek należny? Czy do faktur wewnętrznych powinniśmy wystawić faktury korygujące? Jeżeli tak, to kiedy należy je rozliczyć? Czy może powinniśmy skorygować podatek należny wstecz, poprzez korektę deklaracji VAT-7 za sierpień 2013 r., w którym rozliczono faktury wewnętrzne? Czy możemy anulować taką fakturę?

REKLAMA

Autopromocja

Należy wystawić fakturę korygującą wewnętrzną i ująć ją w rozliczeniu za okres, w którym zostanie ona sporządzona. Nie ma zatem potrzeby korygowania złożonej już wcześniej deklaracji VAT-7 za sierpień 2013 r. Natomiast jeżeli sporządzona faktura wewnętrzna nie dokumentowała żadnego wydania towarów, może zostać anulowana.

Obecnie obowiązek wystawiania faktur wewnętrznych został zniesiony. Ustawodawca pozostawił kwestię wystawiania faktur wewnętrznych decyzji podatników (art. 106 ust. 7 ustawy o VAT). Oznacza to, że podatnicy nie są już zobligowani do wystawiania faktur wewnętrznych, ale nadal zachowują takie prawo. To, czy z niego skorzystają, zależy już jednak tylko od nich.

Oczywiście bez względu na to, czy faktura wewnętrzna zostanie sporządzona, czy też nie, podatek należny dotyczący czynności, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, powinien być rozliczony. Dlatego w niektórych przypadkach, aby uniknąć jakiegoś przeoczenia, warto zastanowić się nad dalszym dokumentowaniem czynności objętych art. 106 ust. 7. Dokument zawierający wyliczenie podatku należnego nie musi być zresztą wystawiany w formie faktury wewnętrznej. Może to być dowolny dowód sporządzony przez podatnika.

UWAGA! Dokument zawierający wyliczenie podatku należnego w przypadku czynności nieodpłatnych nie musi być wystawiany w formie faktury wewnętrznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według § 24 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur ogólne zasady wystawiania faktur, sformułowane w § 5, 9-14, 16, 17 i 21 rozporządzenia, mogą być odpowiednio stosowane do faktur wewnętrznych. Przy czym w przypadku czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy nie ma konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura wewnętrzna nie zawiera danych dotyczących nabywcy ani kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności. Faktury wewnętrzne, według § 24 ust. 2 rozporządzenia, można wystawiać w jednym egzemplarzu. Dokument taki nie jest bowiem przekazywany drugiej stronie czynności. Służy on wyłącznie celom podatnika, który go wystawił.

Zastosowanie do faktur wewnętrznych ogólnych reguł wystawiania faktur, w tym również tych wymienionych w § 13 i 14 cytowanego rozporządzenia, oznacza, że faktury wewnętrzne koryguje się tak jak standardowo wystawiane faktury. Faktura wewnętrzna może być zatem skorygowana m.in. w przypadku stwierdzenia pomyłki w ilości przekazanych nieodpłatnie towarów, jak ma to miejsce w Państwa przypadku (§ 14 ust. 1 rozporządzenia). Faktura korygująca wystawiana przy tego typu błędach, zgodnie z § 14 ust. 3 rozporządzenia, zawiera dane dotyczące korygowanej faktury wewnętrznej, a także prawidłową treść korygowanych pozycji, w tym kwoty w wysokości prawidłowej oraz różnicę między odpowiednimi kwotami wskazanymi pierwotnie w wysokości omyłkowej i w wysokości prawidłowej.

Faktura VAT 2014 - zmiany zasad fakturowania od 1 stycznia 2014 r.

Faktury elektroniczne w 2014 roku

Jak wskazano, faktura wewnętrzna może być wystawiana w jednym egzemplarzu i nie jest przekazywana drugiej stronie czynności. Dokument ten nie jest w ogóle wprowadzany do obrotu. Podobnie jest z fakturą korygującą do faktury wewnętrznej. Ponieważ faktura korygująca również nie jest wprowadzana do obrotu, nie obejmują jej regulacje art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług, nakładające obowiązek posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę. Skoro faktura korygująca wewnętrzna nie jest wysyłana do żadnego podmiotu, z przyczyn obiektywnych, nie ma możliwości uzyskania potwierdzenia jej odbioru przez nabywcę.

W przypadku wystawienia faktury korygującej do faktury wewnętrznej należy ją ująć w rozliczeniu za okres, w którym korekta zostanie sporządzona. W rozliczeniu za ten okres faktura korygująca wewnętrzna będzie stanowić u Państwa podstawę do pomniejszenia podatku należnego. Nie ma zatem potrzeby korygowania złożonych wcześniej deklaracji podatkowych.

Analogiczne stanowisko prezentowano w wydawanych interpretacjach podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 lutego 2013 r. (sygn. IPPP1/443-1216/12-2/JL) stwierdzono, że:

(...) w przypadku faktur wewnętrznych, jak i faktur wewnętrznych korygujących wystawca faktury nie przesyła jej do żadnego innego podmiotu. Nie może zatem otrzymać potwierdzenia odbioru wewnętrznej faktury korygującej. Tak więc w przypadku wystawienia korekty do faktury wewnętrznej (wystawionej w trybie art. 106 ust. 7 ustawy o VAT), wystawca korekt faktur wewnętrznych jest równocześnie ich odbiorcą, a to powoduje, że data wystawienia korekt faktur wewnętrznych jest jednocześnie datą potwierdzenia ich odbioru. Tym samym cyt. przepis art. 29 ust. 4a ustawy o VAT nie ma zastosowania w przypadku korekt faktur wewnętrznych wystawianych na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy.

Anulowanie faktur wewnętrznych

Odrębną kwestią jest możliwość anulowania wystawionej faktury wewnętrznej. Problematyka anulowania faktur nie została wprawdzie unormowana, jednak zasadniczo wskazuje się, że anulowanie faktury jest możliwe pod dwoma warunkami:

• po pierwsze - wystawiona faktura nie dokumentowała żadnej dostawy towarów bądź świadczenia usług,

• po drugie - nie wprowadzono jej do obrotu.

Jeżeli oba warunki zostaną spełnione łącznie, nie ma przeszkód, aby fakturę anulować.

 

Podobnie jest z fakturami wewnętrznymi. Przy czym w ich przypadku nie mogło być mowy o fizycznym przekazywaniu faktury nabywcy. Pojawiało się zatem pytanie, jak rozumieć wprowadzenie takiego dokumentu do obrotu prawnego i kiedy do niego dochodzi. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 23 sierpnia 2012 r. (sygn. IPTPP2/443-484/12-2/AW) stwierdzono:

W rozpatrywanym przypadku należy stwierdzić, iż faktury wewnętrzne, jak wskazał Wnioskodawca, były ujmowane w ewidencjach w rejestrach podatku należnego oraz podatku naliczonego oraz wykazywane w składanych deklaracjach VAT-7. Tym samym należy uznać, że weszły do obrotu prawnego. Zatem, w przypadku gdy faktura wewnętrzna została wystawiona wyłącznie dla udokumentowania importu usług z tytułu bonusu tzw. warunkowego, Wnioskodawca nie będzie mógł dokonać anulowania faktury wewnętrznej. Będzie mógł dokonać natomiast jej korekty.

Należy jednak zauważyć, że cytowana interpretacja została wydana jeszcze przed nowelizacją przepisów art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, w stanie prawnym, w którym wystawianie faktur wewnętrznych było obowiązkiem podatnika. Obecnie, gdy przepisy dotyczące faktur wewnętrznych zostały zliberalizowane, a ewentualne wystawienie faktury wewnętrznej pozostaje wyłącznie w sferze decyzji podatnika, wydaje się, że nie powinno być przeszkód, aby fakturę wewnętrzną anulować, nawet już po ujęciu jej w ewidencjach. Wprowadzenie przez ustawodawcę znacznej dowolności w zakresie wystawiania faktur wewnętrznych oznacza bowiem w praktyce, że dokument ten nie jest już w zasadzie traktowany jak faktura, lecz nabiera charakteru dowodu wewnętrznego podatnika, służącego mu wyłącznie pomocniczo. Oczywiście anulowanie faktury wewnętrznej może nastąpić pod warunkiem, że nie dokumentowała ona faktycznie żadnego wydania towarów.

VAT 2014

Od 1 stycznia 2014 r. zasady wystawiania faktur wewnętrznych nie będą regulowane przez przepisy VAT. Podatnicy będą je mogli nadal wystawiać jako dokumenty wewnętrzne, ale sposób ich wystawiania i korekty będzie dowolny.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 7 ust. 2, art. 29 ust. 4a i art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027

• § 14 ust. 1 i 3, § 24 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 68, poz. 360; ost.zm. Dz.U z 2012 r. poz. 1428

Tomasz Olejarz

praktyk, autor licznych publikacji z zakresu podatku od towarów i usług 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA