REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do końca 2013 r. faktury wewnętrzne koryguje się tak jak standardowo wystawiane faktury. Od 1 stycznia 2014 r. zasady wystawiania faktur wewnętrznych nie będą regulowane przez przepisy VAT. Podatnicy będą je mogli nadal wystawiać jako dokumenty wewnętrzne, ale sposób ich wystawiania i korekty będzie dowolny.

Jak skorygować fakturę wewnętrzną

Podczas targów handlowych przekazaliśmy nieodpłatnie sporą partię produktów promocyjnych. Ponieważ przekazania te podlegały opodatkowaniu VAT, udokumentowaliśmy je fakturami wewnętrznymi. Po zakończeniu i rozliczeniu targów okazało się jednak, że w fakturach wewnętrznych wykazaliśmy większą ilość towarów, niż faktycznie wydaliśmy klientom, wskutek czego zawyżyliśmy podatek. Jak w takiej sytuacji należy skorygować podatek należny? Czy do faktur wewnętrznych powinniśmy wystawić faktury korygujące? Jeżeli tak, to kiedy należy je rozliczyć? Czy może powinniśmy skorygować podatek należny wstecz, poprzez korektę deklaracji VAT-7 za sierpień 2013 r., w którym rozliczono faktury wewnętrzne? Czy możemy anulować taką fakturę?

REKLAMA

REKLAMA

Należy wystawić fakturę korygującą wewnętrzną i ująć ją w rozliczeniu za okres, w którym zostanie ona sporządzona. Nie ma zatem potrzeby korygowania złożonej już wcześniej deklaracji VAT-7 za sierpień 2013 r. Natomiast jeżeli sporządzona faktura wewnętrzna nie dokumentowała żadnego wydania towarów, może zostać anulowana.

Obecnie obowiązek wystawiania faktur wewnętrznych został zniesiony. Ustawodawca pozostawił kwestię wystawiania faktur wewnętrznych decyzji podatników (art. 106 ust. 7 ustawy o VAT). Oznacza to, że podatnicy nie są już zobligowani do wystawiania faktur wewnętrznych, ale nadal zachowują takie prawo. To, czy z niego skorzystają, zależy już jednak tylko od nich.

Oczywiście bez względu na to, czy faktura wewnętrzna zostanie sporządzona, czy też nie, podatek należny dotyczący czynności, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, powinien być rozliczony. Dlatego w niektórych przypadkach, aby uniknąć jakiegoś przeoczenia, warto zastanowić się nad dalszym dokumentowaniem czynności objętych art. 106 ust. 7. Dokument zawierający wyliczenie podatku należnego nie musi być zresztą wystawiany w formie faktury wewnętrznej. Może to być dowolny dowód sporządzony przez podatnika.

REKLAMA

UWAGA! Dokument zawierający wyliczenie podatku należnego w przypadku czynności nieodpłatnych nie musi być wystawiany w formie faktury wewnętrznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według § 24 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur ogólne zasady wystawiania faktur, sformułowane w § 5, 9-14, 16, 17 i 21 rozporządzenia, mogą być odpowiednio stosowane do faktur wewnętrznych. Przy czym w przypadku czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy nie ma konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura wewnętrzna nie zawiera danych dotyczących nabywcy ani kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności. Faktury wewnętrzne, według § 24 ust. 2 rozporządzenia, można wystawiać w jednym egzemplarzu. Dokument taki nie jest bowiem przekazywany drugiej stronie czynności. Służy on wyłącznie celom podatnika, który go wystawił.

Zastosowanie do faktur wewnętrznych ogólnych reguł wystawiania faktur, w tym również tych wymienionych w § 13 i 14 cytowanego rozporządzenia, oznacza, że faktury wewnętrzne koryguje się tak jak standardowo wystawiane faktury. Faktura wewnętrzna może być zatem skorygowana m.in. w przypadku stwierdzenia pomyłki w ilości przekazanych nieodpłatnie towarów, jak ma to miejsce w Państwa przypadku (§ 14 ust. 1 rozporządzenia). Faktura korygująca wystawiana przy tego typu błędach, zgodnie z § 14 ust. 3 rozporządzenia, zawiera dane dotyczące korygowanej faktury wewnętrznej, a także prawidłową treść korygowanych pozycji, w tym kwoty w wysokości prawidłowej oraz różnicę między odpowiednimi kwotami wskazanymi pierwotnie w wysokości omyłkowej i w wysokości prawidłowej.

Faktura VAT 2014 - zmiany zasad fakturowania od 1 stycznia 2014 r.

Faktury elektroniczne w 2014 roku

Jak wskazano, faktura wewnętrzna może być wystawiana w jednym egzemplarzu i nie jest przekazywana drugiej stronie czynności. Dokument ten nie jest w ogóle wprowadzany do obrotu. Podobnie jest z fakturą korygującą do faktury wewnętrznej. Ponieważ faktura korygująca również nie jest wprowadzana do obrotu, nie obejmują jej regulacje art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług, nakładające obowiązek posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę. Skoro faktura korygująca wewnętrzna nie jest wysyłana do żadnego podmiotu, z przyczyn obiektywnych, nie ma możliwości uzyskania potwierdzenia jej odbioru przez nabywcę.

W przypadku wystawienia faktury korygującej do faktury wewnętrznej należy ją ująć w rozliczeniu za okres, w którym korekta zostanie sporządzona. W rozliczeniu za ten okres faktura korygująca wewnętrzna będzie stanowić u Państwa podstawę do pomniejszenia podatku należnego. Nie ma zatem potrzeby korygowania złożonych wcześniej deklaracji podatkowych.

Analogiczne stanowisko prezentowano w wydawanych interpretacjach podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 lutego 2013 r. (sygn. IPPP1/443-1216/12-2/JL) stwierdzono, że:

(...) w przypadku faktur wewnętrznych, jak i faktur wewnętrznych korygujących wystawca faktury nie przesyła jej do żadnego innego podmiotu. Nie może zatem otrzymać potwierdzenia odbioru wewnętrznej faktury korygującej. Tak więc w przypadku wystawienia korekty do faktury wewnętrznej (wystawionej w trybie art. 106 ust. 7 ustawy o VAT), wystawca korekt faktur wewnętrznych jest równocześnie ich odbiorcą, a to powoduje, że data wystawienia korekt faktur wewnętrznych jest jednocześnie datą potwierdzenia ich odbioru. Tym samym cyt. przepis art. 29 ust. 4a ustawy o VAT nie ma zastosowania w przypadku korekt faktur wewnętrznych wystawianych na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy.

Anulowanie faktur wewnętrznych

Odrębną kwestią jest możliwość anulowania wystawionej faktury wewnętrznej. Problematyka anulowania faktur nie została wprawdzie unormowana, jednak zasadniczo wskazuje się, że anulowanie faktury jest możliwe pod dwoma warunkami:

• po pierwsze - wystawiona faktura nie dokumentowała żadnej dostawy towarów bądź świadczenia usług,

• po drugie - nie wprowadzono jej do obrotu.

Jeżeli oba warunki zostaną spełnione łącznie, nie ma przeszkód, aby fakturę anulować.

 

Podobnie jest z fakturami wewnętrznymi. Przy czym w ich przypadku nie mogło być mowy o fizycznym przekazywaniu faktury nabywcy. Pojawiało się zatem pytanie, jak rozumieć wprowadzenie takiego dokumentu do obrotu prawnego i kiedy do niego dochodzi. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 23 sierpnia 2012 r. (sygn. IPTPP2/443-484/12-2/AW) stwierdzono:

W rozpatrywanym przypadku należy stwierdzić, iż faktury wewnętrzne, jak wskazał Wnioskodawca, były ujmowane w ewidencjach w rejestrach podatku należnego oraz podatku naliczonego oraz wykazywane w składanych deklaracjach VAT-7. Tym samym należy uznać, że weszły do obrotu prawnego. Zatem, w przypadku gdy faktura wewnętrzna została wystawiona wyłącznie dla udokumentowania importu usług z tytułu bonusu tzw. warunkowego, Wnioskodawca nie będzie mógł dokonać anulowania faktury wewnętrznej. Będzie mógł dokonać natomiast jej korekty.

Należy jednak zauważyć, że cytowana interpretacja została wydana jeszcze przed nowelizacją przepisów art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, w stanie prawnym, w którym wystawianie faktur wewnętrznych było obowiązkiem podatnika. Obecnie, gdy przepisy dotyczące faktur wewnętrznych zostały zliberalizowane, a ewentualne wystawienie faktury wewnętrznej pozostaje wyłącznie w sferze decyzji podatnika, wydaje się, że nie powinno być przeszkód, aby fakturę wewnętrzną anulować, nawet już po ujęciu jej w ewidencjach. Wprowadzenie przez ustawodawcę znacznej dowolności w zakresie wystawiania faktur wewnętrznych oznacza bowiem w praktyce, że dokument ten nie jest już w zasadzie traktowany jak faktura, lecz nabiera charakteru dowodu wewnętrznego podatnika, służącego mu wyłącznie pomocniczo. Oczywiście anulowanie faktury wewnętrznej może nastąpić pod warunkiem, że nie dokumentowała ona faktycznie żadnego wydania towarów.

VAT 2014

Od 1 stycznia 2014 r. zasady wystawiania faktur wewnętrznych nie będą regulowane przez przepisy VAT. Podatnicy będą je mogli nadal wystawiać jako dokumenty wewnętrzne, ale sposób ich wystawiania i korekty będzie dowolny.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 7 ust. 2, art. 29 ust. 4a i art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027

• § 14 ust. 1 i 3, § 24 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 68, poz. 360; ost.zm. Dz.U z 2012 r. poz. 1428

Tomasz Olejarz

praktyk, autor licznych publikacji z zakresu podatku od towarów i usług 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rewolucja w podatkach dla firm 2027. Zmiany w PIT, CIT i ryczałcie uderzą w tysiące przedsiębiorców?

Rząd szykuje głęboką reformę podatkową, która wprowadzi nowe stawki PIT, zmieni zasady CIT oraz drastycznie ograniczy dostęp do ryczałtu. Choć niektóre propozycje zakładają obniżenie obciążeń fiskalnych, Rada Naukowa przy Rzeczniku MŚP alarmuje: nowe przepisy mogą pogorszyć kondycję finansową tysięcy polskich mikro, małych i średnich firm. Co gorsza, drastyczne zmiany w ryczałcie mogą wejść w życie niemal z dnia na dzień, a obietnice dotyczące składki zdrowotnej wciąż pozostają niespełnione. Sprawdź, co dokładnie ma się zmienić od 1 stycznia 2027 roku i jak nowe limity wpłyną na Twój biznes.

Zakup i sprzedaż opodatkowane VAT-MARŻĄ w ewidencji JPK_V7X

Procedura VAT-marża pozwala opodatkować nie całą kwotę uzyskaną ze sprzedaży, lecz marżę stanowiącą różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia towaru, pomniejszoną o VAT należny. W przypadku podatników handlujących samochodami używanymi, sprzętem elektronicznym, meblami, dziełami sztuki czy przedmiotami kolekcjonerskimi prawidłowe rozliczenie nie kończy się jednak na właściwym wyliczeniu marży. Równie istotne jest prawidłowe wykazanie transakcji w JPK_V7X.

Przepaść płacowa w Polsce się pogłębia. Nowe dane pokazują brutalną prawdę o zarobkach

Pracujesz w małej firmie czy w wielkiej korporacji? Odpowiedź na to pytanie drastycznie definiuje Twoje szanse na godne zarobki. Z najświeższej analizy rozkładu wynagrodzeń wynika, że 10 procent najmniej zarabiających Polaków zderza się ze ścianą, podczas gdy krezusi windują średnią krajową. Sprawdź, na którym szczeblu drabiny płacowej się znajdujesz.

Fundacja rodzinna: skuteczne narzędzie czy iluzja bezpieczeństwa właściciela firmy? Fundacja na pokolenia, przepisy na kilka lat?

Wokół fundacji rodzinnych powstało w Polsce wiele oczekiwań. Dla jednych są symbolem dojrzałego właścicielstwa, dla innych niemal synonimem dobrze zaplanowanej sukcesji. I właśnie tutaj zaczyna się niebezpieczne uproszczenie. Fundacja rodzinna nie jest sukcesją, ale jednym z narzędzi, które mogą wspierać proces sukcesyjny, pod warunkiem, że odpowiada na rzeczywiste potrzeby konkretnej rodziny biznesowej. Może uporządkować własność, ograniczyć ryzyko rozdrobnienia majątku, określić zasady świadczeń oraz stworzyć ramy zarządzania aktywami po śmierci fundatora. Nie odpowie jednak na kluczowe pytania związane ze zmianą pokoleniową: kto ma przejąć odpowiedzialność za firmę, czy kolejne pokolenie rzeczywiście tego chce i jest do tego przygotowane, jak powinna zmienić się rola nestora, czy rodzina potrafi wspólnie podejmować decyzje oraz czy przedsiębiorstwo w ogóle powinno pozostać w rękach następnej generacji. A jeżeli właściciel i jego rodzina nie rozstrzygnęli tych kwestii, utworzenie fundacji ich nie rozwiąże, jedynie nada im nowy kontekst prawny i organizacyjny. Fundacja rodzinna pozwala chronić majątek przed podziałem, lecz nie zastąpi rozmowy między bliskimi. Wskazanie beneficjentów nie czyni z nich automatycznie odpowiedzialnych właścicieli, a zachowanie ciągłości własności nie oznacza jeszcze, że kolejne pokolenia będą potrafiły rozwijać firmę i rodzinne dziedzictwo.

REKLAMA

Zmiany czasu w biznesie – jakie skutki dla logistyki, transportu, handlu. Czas skończyć z archaicznym zwyczajem

Aktualnie zmiana czasu z zimowego na letni (i odwrotnie) obowiązuje w około 50 krajach, w tym w całej Unii Europejskiej. Lepsze wykorzystanie światła słonecznego nadal stanowi koronny argument przemawiający za utrzymaniem tego stanu rzeczy, mimo uzasadnionych podejrzeń, że „odejmowanie” i „dodawanie” godziny dnia dwa razy w ciągu roku negatywnie wpływa na organizm. Ekonomiczne, w tym logistyczne, skutki zmiany czasu to materiał na obszerne opracowanie. Ten temat komentuje dr Piotr Sosnowski z Katedry Logistyki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

Szef KAS: Ciężko wyliczyć ile zyskał budżet na wdrożeniu KSeF; musimy korzystać z AI bo podatnicy już to robią. Powstaje Jednolity System Podatkowy

Musimy korzystać ze sztucznej inteligencji, ponieważ podatnicy, a zwłaszcza ich pełnomocnicy profesjonalni już z niej korzystają – powiedział PAP Szef Krajowej Administracji Skarbowej i wiceminister finansów Marcin Łoboda w rozmowie z Polską Agencją Prasową. Minister Łoboda poinformował też o prowadzonych w Ministerstwie Finansów pracach nad informatyzacją Krajowej Administracji Skarbowej, tworzeniem Jednolitego Systemu Podatkowego dla organów KAS,

Rewolucja w Ordynacji podatkowej. Skarbówka odpuści drobne kwoty, ale to dopiero początek dużych zmian dla podatników

Ministerstwo Finansów szykuje potężny pakiet deregulacyjny, który ma diametralnie zmienić relacje na linii urzędnik–podatnik. W projekcie nowej ustawy znalazł się zapis, na który Polacy czekali od lat: skarbówka nie będzie już ścigać za groszowe zaległości. Zmienią się też kluczowe terminy na odwołania, a kontrole zyskają sztywne ramy czasowe. Sprawdź, co dokładnie i od kiedy zmieni się w przepisach.

Rażąco niska cena oferty w zamówieniach publicznych – jak ją ocenić, wyjaśnić i badać także przy umowie ramowej

Rażąco niska cena to jeden z najważniejszych tematów w zamówieniach publicznych, ponieważ wpływa jednocześnie na wynik przetargu, bezpieczeństwo realizacji umowy i uczciwą konkurencję. W praktyce problem nie dotyczy wyłącznie klasycznego postępowania zakupowego, lecz także takich sytuacji jak umowa ramowa, postępowanie wykonawcze czy ponowne badanie ceny na dalszym etapie zamówienia. W tym artykule wyjaśniamy, czym jest rażąco niska cena oferty, kiedy zamawiający powinien żądać wyjaśnień, jak wykonawca powinien przygotować kalkulację oraz czy badanie ceny trzeba powtarzać przy zamówieniach udzielanych na podstawie umowy ramowej.

REKLAMA

Koniec z remontami bez rachunku? Rząd bierze się za polskie budowy

Ponad 32% Polaków płaci fachowcom bez żadnego dokumentu, co generuje miliardowe straty dla budżetu. Ministerstwo Finansów szykuje radykalne zmiany w przepisach, które uderzą w szarą strefę w budowlance. Zmiany dotkną nie tylko firmy, ale i zwykłych konsumentów.

KSeF i split payment. Organ skarbowy wyjaśnił, kiedy można oznaczyć fakturę jako MPP

Przedsiębiorcy korzystający z KSeF mają wątpliwości, czy oznaczenie „mechanizm podzielonej płatności” można stosować także wtedy, gdy przepisy tego nie wymagają. Dyrektor KIS wydał właśnie interpretację, z której wynika, że takie oznaczenie jest dopuszczalne również przy fakturach nieobjętych obowiązkowym split payment.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA