REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy warto wybrać zwolnienie z VAT w 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aneta Szwęch
Aneta Szwęch
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czynni podatnicy VAT, którzy chcą wybrać zwolnienie ze względu na wysokość obrotów i spełniają warunki, aby dokonać takiego wyboru, w nowym roku muszą wrócić do zwolnienia od 1 stycznia 2014 r. Organy podatkowe nie pozwalają, aby wrócić do zwolnienia w trakcie roku. Biorąc pod uwagę zmiany od 1 stycznia 2014 r., które dotyczą również zwolnień podmiotowych, należy już dziś zastanowić się, czy warto wybrać zwolnienie z VAT w 2014 r.

 Porada pochodzi z serwisu:

REKLAMA

REKLAMA

 


Zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług przysługuje tzw. drobnym przedsiębiorcom, czyli takim, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Ze zwolnienia mogą również korzystać podatnicy, którzy dopiero rozpoczynają działalność gospodarczą. U podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności opodatkowanych VAT zwolnieniu od podatku podlega sprzedaż, której przewidywana wartość nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 150 000 zł. Tak wynika z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

REKLAMA

Wymienione zwolnienie dotyczy podatnika w zakresie całej jego sprzedaży, który spełnia warunek związany z wysokością obrotu (do kwoty 150 000 zł). Od 1 stycznia 2014 r. limit obrotu uprawniający do objęcia sprzedaży zwolnieniem z VAT nie ulegnie zmianie. W dalszym ciągu będzie to kwota 150 000 zł (bez VAT). Zwolnieniem będzie jednak objęta sprzedaż dokonywana przez podatnika, a nie - tak jak dotychczas - podatnik dokonujący sprzedaży. Zmiana ta nie wprowadza nowego mechanizmu korzystania z tego zwolnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jakie są zasady powrotu do zwolnienia w 2014 r.


Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Ta zasada nie zmienia się od 2014 r. Zawiadomienie w tej sprawie należy złożyć na zgłoszeniu rejestracyjnym w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R).


INFORFK: Czy można powrócić do zwolnienia podmiotowego w ciągu roku >>


Na przesłanki powrotu do zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 113 ustawy o VAT wskazał NSA w wyroku z 26 lutego 2013 r. (sygn. akt I FSK 491/12). Wynika z niego, że:

Podatnik może ponownie skorzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki: od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia od podatku lub rezygnacji z tego zwolnienia, musi upłynąć co najmniej rok, podatnik w poprzednim roku podatkowym nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm. - dalej „ustawa o VAT”) oraz podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, a także gdy złoży zgłoszenie aktualizacyjne w terminie.

Terminy rozliczania VAT w 2014 r. - jak się zmienią?


PRZYKŁAD

Podatnik od 1 lutego 2012 r., w związku z planowanymi zakupami inwestycyjnymi, zrezygnował ze zwolnienia podmiotowego z VAT, składając wcześniej pisemne zawiadomienie w tej sprawie (na formularzu VAT-R). Obecnie ma on status podatnika VAT czynnego. Podatnik chciałby jednak powrócić do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Najwcześniej może to uczynić od 1 stycznia 2014 r., jeżeli obroty ze sprzedaży za 2013 r. nie przekroczą limitu w kwocie 150 000 zł (bez VAT).


Sposób liczenia terminu powrotu do zwolnienia z opodatkowania należy odpowiednio stosować również do podatnika będącego osobą fizyczną, który przed zakończeniem działalności gospodarczej utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, a następnie ponownie rozpoczął wykonywanie czynności opodatkowanych. Do tej pory były wątpliwości, czy należy go traktować jako nowego podatnika czy jako osobę, która kontynuuje działalność. Od 1 stycznia 2014 r. nie będzie wątpliwości, że jest to podatnik kontynuujący działalność. Tak wynika z art. 113 ust. 11a ustawy o VAT, który wejdzie w życie od 1 stycznia przyszłego roku. Regulacja ta zmierza do równego traktowania podatników (osób fizycznych), którzy po przekroczeniu limitu zwolnienia nie zawieszają wykonywania działalności i obowiązuje ich roczny reżim powrotu do zwolnienia, oraz podatników, którzy po wejściu w opodatkowanie VAT kończą działalność, a następnie starają się uzyskać zwolnienie przysługujące osobom mającym status podatników rozpoczynających prowadzenie działalności. Przepis precyzuje, że te dwie sytuacje traktowane są jednakowo.

Zobacz także: VADEMECUM dla przedsiębiorców. Najważniejsze zmiany w VAT 2014

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 


PRZYKŁAD

Podatnik z dniem 1 lutego 2013 r. zrezygnował ze zwolnienia podmiotowego w VAT, o czym pisemnie powiadomił fiskusa na formularzu VAT-R. Podatnik ten chciałby jednak powrócić do zwolnienia. W tym celu we wrześniu br. zakończył działalność, którą planuje wznowić od 1 lutego 2014 r. Taka sytuacja jest traktowana tak, jakby podatnik będący osobą fizyczną kontynuował działalność. Ponowne rozpoczęcie działalności nie zmieni sposobu liczenia terminu powrotu do zwolnienia. Podatnik może ponownie skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania najwcześniej po upływie roku, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zrezygnował ze zwolnienia. Tym samym powrót do zwolnienia może nastąpić dopiero od 1 stycznia 2015 r., jeśli sprzedaż w 2014 r. nie przekroczy rocznego limitu w kwocie 150 000 zł.


INFORFK: Czy podatnicy zarejestrowani jako zwolnieni z VAT muszą wystawiać faktury >>

Moment powstania obowiązku podatkowego w 2014 r.


Dla podatnika, który zamierza powrócić do zwolnienia podmiotowego - w przypadku spełnienia wymaganych w tym zakresie warunków związanych z wysokością obrotu - istotne jest również, czy powrót do zwolnienia może nastąpić w trakcie roku podatkowego (nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia), czy dopiero od 1 dnia nowego roku podatkowego. Organy podatkowe twierdzą, że powrót do zwolnienia jest możliwy dopiero z początkiem każdego nowego roku podatkowego. Tak uznał m.in. Dyrektor IS w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 28 maja 2013 r. (sygn. ITPP1/443-227/13/IK), która dotyczyła wątpliwości podatnika związanych z planowanym powrotem do zwolnienia podmiotowego w trakcie roku podatkowego, tj. od 1 kwietnia 2013 r. Organ podatkowy stwierdził, że:

(...) skoro obrót za rok 2012 r. nie przekroczył kwoty 150 000 zł, to w sytuacji niewykonywania przez Pana czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, mógł Pan co do zasady skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2013 r.

Jak wskazano powyżej, ponowny wybór zwolnienia jest możliwy jedynie od dnia 1 stycznia, zatem mimo iż w 2012 r. wartości sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy, jak również nie wykonywał Pan czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, to nie mógł Pan dokonać ponownego wyboru zwolnienia w trakcie roku, tj. od dnia 1 kwietnia 2013 r.


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Nowoczesnych Księgowych www.inforfk.pl w artykule: "
Kiedy warto wybrać zwolnienie na 2014 r." >>

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA