REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy warto wybrać zwolnienie z VAT w 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aneta Szwęch
Aneta Szwęch
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czynni podatnicy VAT, którzy chcą wybrać zwolnienie ze względu na wysokość obrotów i spełniają warunki, aby dokonać takiego wyboru, w nowym roku muszą wrócić do zwolnienia od 1 stycznia 2014 r. Organy podatkowe nie pozwalają, aby wrócić do zwolnienia w trakcie roku. Biorąc pod uwagę zmiany od 1 stycznia 2014 r., które dotyczą również zwolnień podmiotowych, należy już dziś zastanowić się, czy warto wybrać zwolnienie z VAT w 2014 r.

 Porada pochodzi z serwisu:

REKLAMA

Autopromocja

 


Zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług przysługuje tzw. drobnym przedsiębiorcom, czyli takim, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Ze zwolnienia mogą również korzystać podatnicy, którzy dopiero rozpoczynają działalność gospodarczą. U podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności opodatkowanych VAT zwolnieniu od podatku podlega sprzedaż, której przewidywana wartość nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 150 000 zł. Tak wynika z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

Wymienione zwolnienie dotyczy podatnika w zakresie całej jego sprzedaży, który spełnia warunek związany z wysokością obrotu (do kwoty 150 000 zł). Od 1 stycznia 2014 r. limit obrotu uprawniający do objęcia sprzedaży zwolnieniem z VAT nie ulegnie zmianie. W dalszym ciągu będzie to kwota 150 000 zł (bez VAT). Zwolnieniem będzie jednak objęta sprzedaż dokonywana przez podatnika, a nie - tak jak dotychczas - podatnik dokonujący sprzedaży. Zmiana ta nie wprowadza nowego mechanizmu korzystania z tego zwolnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jakie są zasady powrotu do zwolnienia w 2014 r.


Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Ta zasada nie zmienia się od 2014 r. Zawiadomienie w tej sprawie należy złożyć na zgłoszeniu rejestracyjnym w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R).


INFORFK: Czy można powrócić do zwolnienia podmiotowego w ciągu roku >>


Na przesłanki powrotu do zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 113 ustawy o VAT wskazał NSA w wyroku z 26 lutego 2013 r. (sygn. akt I FSK 491/12). Wynika z niego, że:

Podatnik może ponownie skorzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki: od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia od podatku lub rezygnacji z tego zwolnienia, musi upłynąć co najmniej rok, podatnik w poprzednim roku podatkowym nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm. - dalej „ustawa o VAT”) oraz podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, a także gdy złoży zgłoszenie aktualizacyjne w terminie.

Terminy rozliczania VAT w 2014 r. - jak się zmienią?


PRZYKŁAD

REKLAMA

Podatnik od 1 lutego 2012 r., w związku z planowanymi zakupami inwestycyjnymi, zrezygnował ze zwolnienia podmiotowego z VAT, składając wcześniej pisemne zawiadomienie w tej sprawie (na formularzu VAT-R). Obecnie ma on status podatnika VAT czynnego. Podatnik chciałby jednak powrócić do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Najwcześniej może to uczynić od 1 stycznia 2014 r., jeżeli obroty ze sprzedaży za 2013 r. nie przekroczą limitu w kwocie 150 000 zł (bez VAT).


Sposób liczenia terminu powrotu do zwolnienia z opodatkowania należy odpowiednio stosować również do podatnika będącego osobą fizyczną, który przed zakończeniem działalności gospodarczej utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, a następnie ponownie rozpoczął wykonywanie czynności opodatkowanych. Do tej pory były wątpliwości, czy należy go traktować jako nowego podatnika czy jako osobę, która kontynuuje działalność. Od 1 stycznia 2014 r. nie będzie wątpliwości, że jest to podatnik kontynuujący działalność. Tak wynika z art. 113 ust. 11a ustawy o VAT, który wejdzie w życie od 1 stycznia przyszłego roku. Regulacja ta zmierza do równego traktowania podatników (osób fizycznych), którzy po przekroczeniu limitu zwolnienia nie zawieszają wykonywania działalności i obowiązuje ich roczny reżim powrotu do zwolnienia, oraz podatników, którzy po wejściu w opodatkowanie VAT kończą działalność, a następnie starają się uzyskać zwolnienie przysługujące osobom mającym status podatników rozpoczynających prowadzenie działalności. Przepis precyzuje, że te dwie sytuacje traktowane są jednakowo.

Zobacz także: VADEMECUM dla przedsiębiorców. Najważniejsze zmiany w VAT 2014

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 


PRZYKŁAD

Podatnik z dniem 1 lutego 2013 r. zrezygnował ze zwolnienia podmiotowego w VAT, o czym pisemnie powiadomił fiskusa na formularzu VAT-R. Podatnik ten chciałby jednak powrócić do zwolnienia. W tym celu we wrześniu br. zakończył działalność, którą planuje wznowić od 1 lutego 2014 r. Taka sytuacja jest traktowana tak, jakby podatnik będący osobą fizyczną kontynuował działalność. Ponowne rozpoczęcie działalności nie zmieni sposobu liczenia terminu powrotu do zwolnienia. Podatnik może ponownie skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania najwcześniej po upływie roku, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zrezygnował ze zwolnienia. Tym samym powrót do zwolnienia może nastąpić dopiero od 1 stycznia 2015 r., jeśli sprzedaż w 2014 r. nie przekroczy rocznego limitu w kwocie 150 000 zł.


INFORFK: Czy podatnicy zarejestrowani jako zwolnieni z VAT muszą wystawiać faktury >>

Moment powstania obowiązku podatkowego w 2014 r.

REKLAMA


Dla podatnika, który zamierza powrócić do zwolnienia podmiotowego - w przypadku spełnienia wymaganych w tym zakresie warunków związanych z wysokością obrotu - istotne jest również, czy powrót do zwolnienia może nastąpić w trakcie roku podatkowego (nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia), czy dopiero od 1 dnia nowego roku podatkowego. Organy podatkowe twierdzą, że powrót do zwolnienia jest możliwy dopiero z początkiem każdego nowego roku podatkowego. Tak uznał m.in. Dyrektor IS w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 28 maja 2013 r. (sygn. ITPP1/443-227/13/IK), która dotyczyła wątpliwości podatnika związanych z planowanym powrotem do zwolnienia podmiotowego w trakcie roku podatkowego, tj. od 1 kwietnia 2013 r. Organ podatkowy stwierdził, że:

(...) skoro obrót za rok 2012 r. nie przekroczył kwoty 150 000 zł, to w sytuacji niewykonywania przez Pana czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, mógł Pan co do zasady skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2013 r.

Jak wskazano powyżej, ponowny wybór zwolnienia jest możliwy jedynie od dnia 1 stycznia, zatem mimo iż w 2012 r. wartości sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy, jak również nie wykonywał Pan czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, to nie mógł Pan dokonać ponownego wyboru zwolnienia w trakcie roku, tj. od dnia 1 kwietnia 2013 r.


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Nowoczesnych Księgowych www.inforfk.pl w artykule: "
Kiedy warto wybrać zwolnienie na 2014 r." >>

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA