REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać korekty odpisu na ZFŚS na koniec roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Muż
Parasolik Agnieszka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do 31 grudnia 2013 r. pracodawca musi dokonać korekty odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych i uwzględnić faktyczne zatrudnienie w tym roku. Jeżeli zatrudnienie było niższe, niż planowano, pracodawca może zmniejszyć środki ZFŚS. Jeżeli zatrudnienie było wyższe – wówczas musi wpłacić na konto ZFŚS różnicę między kwotą odprowadzoną na rachunek ZFŚS a kwotą rzeczywiście należną.


Korekta odpisu na ZFŚS


Porada pochodzi z serwisu:

REKLAMA

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych tworzy się z corocznego odpisu podstawowego. Jest on naliczany w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych.


Liczba osób zatrudnionych


Podstawę naliczania corocznego odpisu podstawowego stanowi przeciętna planowana w danym roku kalendarzowym liczba osób zatrudnionych u pracodawcy, skorygowana w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby osób zatrudnionych. Przy obliczaniu przeciętnej liczby zatrudnionych uwzględnia się pracowników pracujących w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy po przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy. Oznacza to, że w praktyce brany jest pod uwagę nie stan ewidencyjny zatrudnionych, lecz tylko liczba pełnych etatów.


INFORFK: Czy z zfśs można dofinansować dokształcanie podjęte z inicjatywy pracownika lub pracodawcy


Przeliczenia osób zatrudnionych na część etatu na pełne etaty dokonuje się według liczby godzin pracy ustalonych w umowie o pracę w stosunku do obowiązującej normy czasu pracy. Przy przeliczaniu stosuje się współczynnik przeliczeniowy, będący stosunkiem godzin pracy w tygodniu na danym stanowisku osób zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy do godzin pracy osób zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy. Liczbę osób pełnozatrudnionych uzyskuje się w wyniku przemnożenia liczby osób niepełnozatrudnionych przez odpowiednie współczynniki przeliczeniowe.

Premie i prezenty świąteczne - jak opodatkować?


PRZYKŁAD

Pracodawca zatrudnia 9 pracowników na 3/4 etatu, 2 pracowników na 1/2 etatu i 1 pracownika na 1/4 etatu. Przeliczenie na pełne etaty wygląda następująco:

Liczba pracowników zatrudnionych na część etatu (niepełnozatrudnionych)

Liczba godzin pracy w tygodniu na danym stanowisku pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy

Liczba godzin pracy w tygodniu na danym stanowisku pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy

Współczynnik przeliczeniowy

Liczba pracowników zatrudnionych na część etatu po przeliczeniu na pełne etaty (pełnozatrudnionych)

9

30

40

30 : 40 = 0,75

9 x 0,75 = 6,75

2

20

40

20 : 40 = 0,50

2 x 0,50 = 1

1

10

40

10 : 40 = 0,25

1 x 0,25 = 0,25

12

-

-

-

8

Należy zwrócić uwagę, że liczba uzyskana z przeliczenia pracowników zatrudnionych na część etatu na pełne etaty nie odpowiada liczbie ewidencyjnej zatrudnionych. Pomimo że pracodawca zatrudnia na część etatu 12 pracowników, po przeliczeniu na pełne etaty liczba pracowników wynosi tylko 8.


Świadczenia finansowane ze środków zfśs bez VAT


Pracodawca, ustalając liczbę osób zatrudnionych, powinien pamiętać, że za pracowników uważa się wszystkie osoby zatrudnione na podstawie: umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania, spółdzielczej umowy o pracę (art. 2 Kodeksu pracy).

 


Do liczby osób zatrudnionych wlicza się pracowników, którzy z usprawiedliwionych powodów nie świadczą pracy, np. osoby w trakcie zwolnienia lekarskiego.

W przeciętnej liczbie zatrudnionych nie należy uwzględniać osób niebędących pracownikami. Tak więc pracodawca, ustalając przeciętną liczbę zatrudnionych, nie wlicza osób świadczących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych, np. umowy o dzieło czy zlecenia.

Zapraszamy na forum o rachunkowości


Jak ustalić przeciętne zatrudnienie


W celu obliczenia przeciętnej liczby zatrudnionych w danym roku kalendarzowym niezbędne jest ustalenie przeciętnej liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach. Żeby tego dokonać, stosuje się jedną z metod statystycznych, o których jest mowa w objaśnieniach do formularzy Z-03 (sprawozdanie o zatrudnianiu i wynagrodzeniach) oraz Z-06 (sprawozdanie o pracujących, wynagrodzeniach i czasie pracy) znajdujących się w załączniku do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 13 września 2013 r. w sprawie określenia wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2013 (Dz.U. z 2013 r., poz. 1223).


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Nowoczesnych Księgowych www.inforfk.pl w artykule: 
"Jak dokonać korekty odpisu na ZFŚS na koniec roku" >>

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA