REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać korekty odpisu na ZFŚS na koniec roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Muż
Parasolik Agnieszka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do 31 grudnia 2013 r. pracodawca musi dokonać korekty odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych i uwzględnić faktyczne zatrudnienie w tym roku. Jeżeli zatrudnienie było niższe, niż planowano, pracodawca może zmniejszyć środki ZFŚS. Jeżeli zatrudnienie było wyższe – wówczas musi wpłacić na konto ZFŚS różnicę między kwotą odprowadzoną na rachunek ZFŚS a kwotą rzeczywiście należną.


Korekta odpisu na ZFŚS


Porada pochodzi z serwisu:

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych tworzy się z corocznego odpisu podstawowego. Jest on naliczany w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych.


Liczba osób zatrudnionych


Podstawę naliczania corocznego odpisu podstawowego stanowi przeciętna planowana w danym roku kalendarzowym liczba osób zatrudnionych u pracodawcy, skorygowana w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby osób zatrudnionych. Przy obliczaniu przeciętnej liczby zatrudnionych uwzględnia się pracowników pracujących w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy po przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy. Oznacza to, że w praktyce brany jest pod uwagę nie stan ewidencyjny zatrudnionych, lecz tylko liczba pełnych etatów.


INFORFK: Czy z zfśs można dofinansować dokształcanie podjęte z inicjatywy pracownika lub pracodawcy


Przeliczenia osób zatrudnionych na część etatu na pełne etaty dokonuje się według liczby godzin pracy ustalonych w umowie o pracę w stosunku do obowiązującej normy czasu pracy. Przy przeliczaniu stosuje się współczynnik przeliczeniowy, będący stosunkiem godzin pracy w tygodniu na danym stanowisku osób zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy do godzin pracy osób zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy. Liczbę osób pełnozatrudnionych uzyskuje się w wyniku przemnożenia liczby osób niepełnozatrudnionych przez odpowiednie współczynniki przeliczeniowe.

Premie i prezenty świąteczne - jak opodatkować?


PRZYKŁAD

Pracodawca zatrudnia 9 pracowników na 3/4 etatu, 2 pracowników na 1/2 etatu i 1 pracownika na 1/4 etatu. Przeliczenie na pełne etaty wygląda następująco:

Liczba pracowników zatrudnionych na część etatu (niepełnozatrudnionych)

Liczba godzin pracy w tygodniu na danym stanowisku pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy

Liczba godzin pracy w tygodniu na danym stanowisku pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy

Współczynnik przeliczeniowy

Liczba pracowników zatrudnionych na część etatu po przeliczeniu na pełne etaty (pełnozatrudnionych)

9

30

40

30 : 40 = 0,75

9 x 0,75 = 6,75

2

20

40

20 : 40 = 0,50

2 x 0,50 = 1

1

10

40

10 : 40 = 0,25

1 x 0,25 = 0,25

12

-

-

-

8

Należy zwrócić uwagę, że liczba uzyskana z przeliczenia pracowników zatrudnionych na część etatu na pełne etaty nie odpowiada liczbie ewidencyjnej zatrudnionych. Pomimo że pracodawca zatrudnia na część etatu 12 pracowników, po przeliczeniu na pełne etaty liczba pracowników wynosi tylko 8.


Świadczenia finansowane ze środków zfśs bez VAT


Pracodawca, ustalając liczbę osób zatrudnionych, powinien pamiętać, że za pracowników uważa się wszystkie osoby zatrudnione na podstawie: umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania, spółdzielczej umowy o pracę (art. 2 Kodeksu pracy).

 


Do liczby osób zatrudnionych wlicza się pracowników, którzy z usprawiedliwionych powodów nie świadczą pracy, np. osoby w trakcie zwolnienia lekarskiego.

W przeciętnej liczbie zatrudnionych nie należy uwzględniać osób niebędących pracownikami. Tak więc pracodawca, ustalając przeciętną liczbę zatrudnionych, nie wlicza osób świadczących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych, np. umowy o dzieło czy zlecenia.

Zapraszamy na forum o rachunkowości


Jak ustalić przeciętne zatrudnienie


W celu obliczenia przeciętnej liczby zatrudnionych w danym roku kalendarzowym niezbędne jest ustalenie przeciętnej liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach. Żeby tego dokonać, stosuje się jedną z metod statystycznych, o których jest mowa w objaśnieniach do formularzy Z-03 (sprawozdanie o zatrudnianiu i wynagrodzeniach) oraz Z-06 (sprawozdanie o pracujących, wynagrodzeniach i czasie pracy) znajdujących się w załączniku do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 13 września 2013 r. w sprawie określenia wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2013 (Dz.U. z 2013 r., poz. 1223).


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Nowoczesnych Księgowych www.inforfk.pl w artykule: 
"Jak dokonać korekty odpisu na ZFŚS na koniec roku" >>

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

Wdrażamy KSeF, czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

REKLAMA