REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt najlepszy dla najmu

REKLAMA

Coraz mniej osób prowadzących działalność gospodarczą korzysta z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Z roku na rok rośnie natomiast liczba podatników płacących ryczałt z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy. Według ekspertów, taka sytuacja jest wynikiem rosnącej popularności inwestycji w nieruchomości.


Z najnowszych danych Ministerstwa Finansów dotyczących rozliczenia ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za 2006 rok wynika, że rośnie liczba podatników opłacających podatek w tej formie z tytułu najmu. Natomiast maleje liczba przedsiębiorców opłacających ryczałt z działalności gospodarczej. Taka tendencja utrzymuje się już od kilku lat.


I tak, liczba podatników uzyskujących przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze w 2004 roku w porównaniu z 2003 rokiem wzrosła o 24 313, w 2005 roku o 23 370, a w 2006 roku o dalsze 21 437 osób.


W przypadku osób płacących ryczałt z pozarolniczej działalności gospodarczej jest odwrotnie. Tylko w 2006 roku w porównaniu z 2005 rokiem liczba podatników rozliczających swoją firmę w tej formie zmniejszyła się o 4356.


Zdaniem ekspertów wskazana tendencja nie powinna dziwić. Po pierwsze, rośnie popularność inwestycji w nieruchomości. Po drugie, ryczałt z działalności gospodarczej nie dla wszystkich jest formą opłacalną.


- Najem m.in. ze względu na wciąż rosnące ceny nieruchomości wraca do łask - wskazują specjaliści.


Nie ma kosztów


Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest formą opodatkowania przewidzianą przede wszystkim dla niewielkich firm. Nie wszyscy jednak mogą ją wybrać. Ustawodawca przewidział ograniczenia, jeśli chodzi o możliwość opłacania ryczałtu przez przedsiębiorców zarówno pod względem rodzaju prowadzonej działalności, jak i osiąganego obrotu (po przekroczeniu limitu obrotów 250 tys. euro rocznie opłacanie ryczałtu nie jest możliwe).


Według Beaty Hudziak, menedżera, doradcy podatkowego w HLB Frąckowiak i Wspólnicy, podatnik wybierający omawianą formę rozliczenia nie ma możliwości uwzględniania ponoszonych wydatków w kosztach uzyskania przychodów, które wpływałyby bezpośrednio na wysokość uzyskiwanego przychodu i tym samym wysokość płaconego podatku.


- Stąd też być może tendencja spadkowa w zakresie opodatkowania ryczałtem przychodów z działalności gospodarczej. W tym bowiem przypadku podatnicy z reguły ponoszą wydatki, które mogą być kosztem w przypadku wyboru formy rozliczenia podatkowego na zasadach ogólnych - wyjaśniła Beata Hudziak.


Także Hanna Filipczyk, menedżer w Accreo Taxand, uważa, że dla wielu podatników prowadzących działalność gospodarczą ryczałt jest mniej korzystny od opodatkowania według przykładowo 19-proc. stawki liniowej PIT.


- Jest tak zwłaszcza ze względu na fakt, że - w odróżnieniu od ryczałtu - ta ostatnia forma umożliwia rozliczenie wydatków jako kosztów uzyskania przychodów. Pozwala to niejednokrotnie na istotne obniżenie podstawy opodatkowania i - w porównaniu z podatkiem zryczałtowanym - daje efekt w postaci niższej efektywnej stawki podatkowej - dodała Hanna Filipczyk.


Osoby zarabiające na najmie coraz chętniej dokonują swoich rozliczeń podatkowych w formie ryczałtu. Jak twierdzi Hanna Filipczyk, można sądzić, że przyczyną wzrostu liczby podatników korzystających z tej formy opodatkowania jest w ostatnim czasie rosnąca popularność inwestycji w nieruchomości.


- Podatnicy nabywają mieszkania celem ich odprzedaży za kilka lat, gdy ich wartość znacznie wzrośnie; do momentu sprzedaży lokale wykorzystywane są natomiast do czerpania dochodów z najmu - argumentowała Hanna Filipczyk.


Nieruchomości to inwestycja


Także Beata Hudziak uważa, że tendencja wzrostowa w zakresie wyboru opodatkowania ryczałtem, przychodów z najmu może wynikać z dwóch aspektów.


- Po pierwsze, widoczna jest na rynku tendencja wzrostowa w zakresie czynionych inwestycji budowlanych, zakupu mieszkań przez osoby, które już posiadają jedną nieruchomość. Ta druga z nieruchomości jest wówczas z reguły wykorzystywana dla celów najmu i stanowi odrębne źródło dochodu dla tych osób. Po drugie, w przypadku najmu nieruchomości nakłady, które mogłyby stanowić koszt podatkowy - w przypadku wyboru przez podatnika innej formy rozliczania - nie stanowią istotnej wartości, która mogłaby wpływać na wysokość dochodu do opodatkowania - wyjaśniła ekspert HLB Frąckowiak i Wspólnicy.


Dodała także, że z pewnością istotna jest również stawka podatku, która przy wyborze omawianej formy opodatkowania jest niższa niż w przypadku rozliczania uzyskiwanych dochodów z najmu w ramach działalności gospodarczej.


Ryczałt dla najmu to korzyść


Rosnąca liczba podatników płacących ryczałt z najmu nie jest spowodowana wyłącznie wzrostem inwestycji w nieruchomości.


Piotr Kiciński, konsultant podatkowy w ITA Doradztwo Podatkowe, stwierdził w rozmowie z nami, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest dogodną formą opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.


- Co prawda, wybierając taką formę opodatkowania, podatnicy nie mogą zmniejszyć podstawy opodatkowania o poniesione koszty, to jednak niska stawka podatkowa (8,5 proc.) powoduje, że uproszczony sposób rozliczenia z fiskusem jest dla tych osób atrakcyjny. Nawet w przypadku przekroczenia limitu 4 tys. euro i opodatkowanie stawką 20-proc. nie zmniejsza atrakcyjności takiego rozwiązania - wskazał Piotr Kiciński.


Tłumaczył również, że osoby wynajmujące mieszkania na małą skalę nie ponoszą kosztów, które mogłyby zmniejszyć podstawę opodatkowania na zasadach ogólnych (według stawki 19 proc.) w taki sposób, aby tradycyjna forma rozliczenia była korzystniejsza od ryczałtu.


- Dodatkową zaletą wyboru opodatkowania w formie ryczałtu jest to, że osoby osiągające przychód z tytułu najmu nie są zobowiązane do prowadzenia ewidencji osiąganych przychodów (pod warunkiem że ich wysokość wynika z umowy zawartej na piśmie). Dlatego też liczba podatników, którzy wybrali omawianą formę rozliczania, systematycznie wzrasta i z tego powodu jest wysoce prawdopodobne, że taka tendencja będzie się utrzymywać - podkreślił nasz rozmówca.


Także Hanna Filipczyk podkreśliła, że ryczałt od przychodów z tytułu najmu często okazuje się korzystną formą ich opodatkowania. W przypadku braku istotnych kosztów, w tej formie nieujmowanych w kalkulacji podstawy opodatkowania, ryczałt prowadzi do stosunkowo niskich obciążeń fiskalnych (zwłaszcza gdy ze względu na nieprzekroczenie progu przychodów zastosowanie znajduje stawka 8,5-proc.). Wśród zalet tej formy należy wymienić również możliwość rozliczenia z małżonkiem i uproszczone obowiązki ewidencyjne (a wręcz brak obowiązku prowadzenia ewidencji, w przypadku gdy wysokość osiąganych przychodów wynika z umowy pisemnej).


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Rozliczanie ryczałtu


250 tys.
euro wynosi limit obrotu rocznego z działalności gospodarczej, po przekroczeniu którego nie można płacić ryczałtu. Od przyszłego roku limit ten wyniesie 150 tys. euro.

4 tys. euro wynosi limit obrotu m.in. z najmu, po przekroczeniu którego ryczałt należy płacić według 20-proc. stawki zamiast 8,5-proc.


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA