REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT z faktury korygującej

Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wystawianie faktur korygujących wiąże się m.in. z obowiązkiem rozliczenia VAT z takich faktur, przez sprzedawców i nabywców. Jak prawidłowo to zrobić?

 

Ustawodawca bardzo restrykcyjnie określił warunki, po spełnieniu których sprzedawca może obniżyć lub podwyższyć podatek należny na podstawie wystawionej przez siebie faktury korygującej, zaś nabywca może podwyższyć lub obniżyć swój podatek naliczony.

1. Faktura korygująca wystawiona po udzieleniu rabatu

Andrzej Nowak prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami spożywczymi. Rozlicza VAT miesięcznie. 13 listopada 2007 r. sprzedał spółce ADMAR 1000 sztuk mango za cenę 10 000 + VAT 7%, 700 zł. 19 listopada 2007 r. pan Andrzej wystawił fakturę korygującą w związku z udzieleniem spółce 10-proc. rabatu. Na fakturze korygującej kwota do zapłaty za 1000 sztuk mango wyniosła 9000 zł + VAT 7%, 630 zł. Do końca grudnia 2007 r. pan Andrzej nie otrzymał potwierdzenia odbioru faktury korygującej. W rozliczeniu VAT za listopad, złożonym 20 grudnia 2007 r., pan Andrzej wykazał VAT należny w kwocie wynikającej z faktury korygującej, czyli 630 zł. Czy postąpił prawidłowo?

Nie. Sprzedawca ma prawo do rozliczenia faktury korygującej, wystawionej w związku z udzieleniem przez niego rabatu, dopiero w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Do tego czasu powinien rozliczyć podatek należny wynikający z pierwotnej faktury sprzedaży.

Zasady wystawiania przez podatników faktur korygujących zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Treść faktury korygującej

Podatnicy, którzy po wystawieniu faktury dokumentującej sprzedaż towarów lub usług udzielili swoim kontrahentom rabatów, powinni wystawić fakturę korygującą. Taka faktura powinna zawierać co najmniej:

1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia,

2) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a) określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3 ww. wymienionego rozporządzenia, czyli imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”,

b) nazwę towaru lub usługi objętych rabatem,

3) kwotę i rodzaj udzielonego rabatu,

4) kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Niezwykle istotne jest, aby na fakturze korygującej znalazł się wyraz „KOREKTA” lub „FAKTURA KORYGUJĄCA”.

Wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej potwierdzającej udzielenie przez niego rabatu jest związane z dochowaniem szczególnych warunków uprawniających do rozliczenia VAT wynikającego z takiej faktury, zarówno przez sprzedawcę, jak i nabywcę.

Każdy sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru przez nabywcę faktury korygującej, wystawionej po udzieleniu mu rabatu. Obowiązek ten nie dotyczy następujących czynności:

- eksportu towarów,

- sprzedaży na rzecz uprawnionych przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz członków personelu tych przedstawicielstw i urzędów, a także innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowy,

- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju.

Potwierdzenie odbioru faktury korygującej

Posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez sprzedawcę stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc (w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie - w rozliczeniu za kwartał), w którym sprzedawca takie potwierdzenie otrzymał.

Termin pomniejszenia podatku

Nabywca, który otrzymał fakturę korygującą, potwierdzająca udzielenie mu rabatu, jest zobowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc (w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie - w rozliczeniu za kwartał), w którym tę fakturę otrzymał.

PRZYKŁAD

Andrzej Nowak prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami spożywczymi. 13 listopada 2007 r. sprzedał spółce ADMAR 1000 sztuk mango za cenę 10 000 + VAT 7%, 700 zł. 19 listopada 2007 r. pan Andrzej wystawił fakturę korygującą w związku z udzieleniem spółce 10-proc. rabatu. Na fakturze korygującej kwota do zapłaty za 1000 sztuk mango wyniosła 9000 zł + VAT 7%, 630 zł. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę pan Andrzej otrzymał 27 grudnia 2007 r. W związku z tym pan Andrzej w deklaracji VAT-7 za listopad powinien wykazać fakturę pierwotną na kwotę 10 000 + VAT 7%, 700 zł. Dopiero w deklaracji VAT-7 za grudzień (miesiąc otrzymania potwierdzenia odbioru wystawionej przez niego faktury korygującej) może dokonać obniżenia podatku należnego o 70 zł (700 zł - 630 zł), czyli różnicę wynikającą z udzielonego rabatu.

Obowiązujące przepisy uzależniające możliwość obniżenia przez sprzedawcę podatku należnego z wystawionej przez niego faktury korygującej, związanej z udzieleniem rabatu, od posiadania potwierdzenia otrzymania takiej faktury przez nabywcę zostały zakwestionowane przez Rzecznika Praw Obywatelskich przed Trybunałem Konstytucyjnym. Jego zdaniem, przepisy te stanowią przerzucenie na sprzedającego obowiązków z natury przypisanych organom podatkowym. Rozpoznając skargę Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 11 grudnia 2007 r., sygn. U6/06, wyjaśnił, że obowiązek posiadania przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej w niektórych sytuacjach może uniemożliwić mu obniżenie podatku należnego z uwagi na okoliczności od niego niezależne, takie jak np. zmiana adresu nabywcy. Zdaniem Trybunału, obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru stanowi o prawie do odliczenia VAT, przez co jest jednym z istotnych elementów stanu prawnego, który powinien znaleźć się tylko w ustawie, a nie w przepisach wykonawczych. Trybunał Konstytucyjny odroczył termin utraty obowiązywania niekonstytucyjnego przepisu na maksymalny okres dwunastu miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku w tej sprawie w Dzienniku Ustaw. Jeżeli jednak w tym czasie przepis ten zostanie przeniesiony w tej samej treści do ustawy o VAT, to w praktyce nie zmieni to sytuacji podatników, gdyż nadal będą oni zobowiązani posiadać potwierdzenie od nabywcy odbioru faktury korygującej wystawionej po udzieleniu im rabatu.

2. Inne przypadki wystawiania faktur korygujących

Pan Ksawery Kowalski wystawił fakturę dokumentującą wykonanie usługi transportu towarów na terenie kraju. Po pewnym czasie zorientował się, że zamiast stawki 22%, na fakturze wpisał 0%. Czy w takiej sytuacji powinien wystawić fakturę korygującą?

Faktury korygujące mogą być wystawiane nie tylko w przypadku udzielenia rabatu, ale także w innych sytuacjach. Należą do nich: podwyższenie ceny po wystawieniu faktury, stwierdzenie pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Faktura dotycząca podwyższenia ceny

Jeżeli faktura korygująca dotyczy podwyższenia ceny, to powinna zawierać co najmniej:

1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia,

2) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a) określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3 ww. rozporządzenia, czyli imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”,

b) nazwę towaru lub usługi objętych podwyżką ceny,

3) kwotę podwyższenia ceny bez podatku,

4) kwotę podwyższenia podatku należnego.

Jeżeli faktura korygująca dotyczy pomyłki w cenie, stawce, kwocie podatku, to powinna zawierać:

1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia,

2) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a) określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3 ww. rozporządzenia, czyli imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”,

3) kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

Odliczenie VAT z faktury korygującej

Ponieważ w przypadku tego rodzaju faktur korygujących przepis § 16 ust. 4 ww. rozporządzenia stosuje się odpowiednio, to jeżeli pomyłka w cenie lub stawce skutkuje obniżeniem podatku należnego, to tak samo jak w przypadku faktur korygujących wystawianych w przypadku udzielenia rabatu, sprzedawca może obniżyć podatek należny dopiero w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę.



PODSTAWA PRAWNA

- ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA