REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT z faktury korygującej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wystawianie faktur korygujących wiąże się m.in. z obowiązkiem rozliczenia VAT z takich faktur, przez sprzedawców i nabywców. Jak prawidłowo to zrobić?

 

Ustawodawca bardzo restrykcyjnie określił warunki, po spełnieniu których sprzedawca może obniżyć lub podwyższyć podatek należny na podstawie wystawionej przez siebie faktury korygującej, zaś nabywca może podwyższyć lub obniżyć swój podatek naliczony.

1. Faktura korygująca wystawiona po udzieleniu rabatu

Andrzej Nowak prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami spożywczymi. Rozlicza VAT miesięcznie. 13 listopada 2007 r. sprzedał spółce ADMAR 1000 sztuk mango za cenę 10 000 + VAT 7%, 700 zł. 19 listopada 2007 r. pan Andrzej wystawił fakturę korygującą w związku z udzieleniem spółce 10-proc. rabatu. Na fakturze korygującej kwota do zapłaty za 1000 sztuk mango wyniosła 9000 zł + VAT 7%, 630 zł. Do końca grudnia 2007 r. pan Andrzej nie otrzymał potwierdzenia odbioru faktury korygującej. W rozliczeniu VAT za listopad, złożonym 20 grudnia 2007 r., pan Andrzej wykazał VAT należny w kwocie wynikającej z faktury korygującej, czyli 630 zł. Czy postąpił prawidłowo?

Nie. Sprzedawca ma prawo do rozliczenia faktury korygującej, wystawionej w związku z udzieleniem przez niego rabatu, dopiero w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Do tego czasu powinien rozliczyć podatek należny wynikający z pierwotnej faktury sprzedaży.

Zasady wystawiania przez podatników faktur korygujących zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Treść faktury korygującej

Podatnicy, którzy po wystawieniu faktury dokumentującej sprzedaż towarów lub usług udzielili swoim kontrahentom rabatów, powinni wystawić fakturę korygującą. Taka faktura powinna zawierać co najmniej:

1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia,

2) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a) określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3 ww. wymienionego rozporządzenia, czyli imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”,

b) nazwę towaru lub usługi objętych rabatem,

3) kwotę i rodzaj udzielonego rabatu,

4) kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Niezwykle istotne jest, aby na fakturze korygującej znalazł się wyraz „KOREKTA” lub „FAKTURA KORYGUJĄCA”.

Wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej potwierdzającej udzielenie przez niego rabatu jest związane z dochowaniem szczególnych warunków uprawniających do rozliczenia VAT wynikającego z takiej faktury, zarówno przez sprzedawcę, jak i nabywcę.

Każdy sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru przez nabywcę faktury korygującej, wystawionej po udzieleniu mu rabatu. Obowiązek ten nie dotyczy następujących czynności:

- eksportu towarów,

- sprzedaży na rzecz uprawnionych przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz członków personelu tych przedstawicielstw i urzędów, a także innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowy,

- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju.

Potwierdzenie odbioru faktury korygującej

Posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez sprzedawcę stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc (w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie - w rozliczeniu za kwartał), w którym sprzedawca takie potwierdzenie otrzymał.

Termin pomniejszenia podatku

Nabywca, który otrzymał fakturę korygującą, potwierdzająca udzielenie mu rabatu, jest zobowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc (w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie - w rozliczeniu za kwartał), w którym tę fakturę otrzymał.

PRZYKŁAD

Andrzej Nowak prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami spożywczymi. 13 listopada 2007 r. sprzedał spółce ADMAR 1000 sztuk mango za cenę 10 000 + VAT 7%, 700 zł. 19 listopada 2007 r. pan Andrzej wystawił fakturę korygującą w związku z udzieleniem spółce 10-proc. rabatu. Na fakturze korygującej kwota do zapłaty za 1000 sztuk mango wyniosła 9000 zł + VAT 7%, 630 zł. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę pan Andrzej otrzymał 27 grudnia 2007 r. W związku z tym pan Andrzej w deklaracji VAT-7 za listopad powinien wykazać fakturę pierwotną na kwotę 10 000 + VAT 7%, 700 zł. Dopiero w deklaracji VAT-7 za grudzień (miesiąc otrzymania potwierdzenia odbioru wystawionej przez niego faktury korygującej) może dokonać obniżenia podatku należnego o 70 zł (700 zł - 630 zł), czyli różnicę wynikającą z udzielonego rabatu.

Obowiązujące przepisy uzależniające możliwość obniżenia przez sprzedawcę podatku należnego z wystawionej przez niego faktury korygującej, związanej z udzieleniem rabatu, od posiadania potwierdzenia otrzymania takiej faktury przez nabywcę zostały zakwestionowane przez Rzecznika Praw Obywatelskich przed Trybunałem Konstytucyjnym. Jego zdaniem, przepisy te stanowią przerzucenie na sprzedającego obowiązków z natury przypisanych organom podatkowym. Rozpoznając skargę Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 11 grudnia 2007 r., sygn. U6/06, wyjaśnił, że obowiązek posiadania przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej w niektórych sytuacjach może uniemożliwić mu obniżenie podatku należnego z uwagi na okoliczności od niego niezależne, takie jak np. zmiana adresu nabywcy. Zdaniem Trybunału, obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru stanowi o prawie do odliczenia VAT, przez co jest jednym z istotnych elementów stanu prawnego, który powinien znaleźć się tylko w ustawie, a nie w przepisach wykonawczych. Trybunał Konstytucyjny odroczył termin utraty obowiązywania niekonstytucyjnego przepisu na maksymalny okres dwunastu miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku w tej sprawie w Dzienniku Ustaw. Jeżeli jednak w tym czasie przepis ten zostanie przeniesiony w tej samej treści do ustawy o VAT, to w praktyce nie zmieni to sytuacji podatników, gdyż nadal będą oni zobowiązani posiadać potwierdzenie od nabywcy odbioru faktury korygującej wystawionej po udzieleniu im rabatu.

2. Inne przypadki wystawiania faktur korygujących

Pan Ksawery Kowalski wystawił fakturę dokumentującą wykonanie usługi transportu towarów na terenie kraju. Po pewnym czasie zorientował się, że zamiast stawki 22%, na fakturze wpisał 0%. Czy w takiej sytuacji powinien wystawić fakturę korygującą?

Faktury korygujące mogą być wystawiane nie tylko w przypadku udzielenia rabatu, ale także w innych sytuacjach. Należą do nich: podwyższenie ceny po wystawieniu faktury, stwierdzenie pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Faktura dotycząca podwyższenia ceny

Jeżeli faktura korygująca dotyczy podwyższenia ceny, to powinna zawierać co najmniej:

1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia,

2) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a) określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3 ww. rozporządzenia, czyli imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”,

b) nazwę towaru lub usługi objętych podwyżką ceny,

3) kwotę podwyższenia ceny bez podatku,

4) kwotę podwyższenia podatku należnego.

Jeżeli faktura korygująca dotyczy pomyłki w cenie, stawce, kwocie podatku, to powinna zawierać:

1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia,

2) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a) określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3 ww. rozporządzenia, czyli imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”,

3) kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

Odliczenie VAT z faktury korygującej

Ponieważ w przypadku tego rodzaju faktur korygujących przepis § 16 ust. 4 ww. rozporządzenia stosuje się odpowiednio, to jeżeli pomyłka w cenie lub stawce skutkuje obniżeniem podatku należnego, to tak samo jak w przypadku faktur korygujących wystawianych w przypadku udzielenia rabatu, sprzedawca może obniżyć podatek należny dopiero w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę.



PODSTAWA PRAWNA

- ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA