REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać dla celów VAT premie pieniężne

KT
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W obrocie gospodarczym stosowane są premie pieniężne. W jaki sposób należy prawidłowo rozliczać podatek od towarów i usług w przypadku przyznawanych premii pieniężnych?

 

 

Moim zdaniem, przyznawane premie pieniężne mogą być traktowane jako wynagrodzenie za usługę, pod warunkiem że ich wypłata będzie następować w zamian za konkretne czynności/świadczenia, wykonane przez otrzymującego bonus wyłącznie na rzecz kontrahenta. Jednocześnie w celu zachowania prawa do odliczenia (zwłaszcza po 1 stycznia 2007 r.) podatnik otrzymujący fakturę wystawioną dla udokumentowania usługi wykonanej w zamian za wynagrodzenie premiowe powinien posiadać odpowiednią dokumentację potwierdzającą, że dostawca rzeczywiście wykonał na jego rzecz wskazane świadczenia. W tym zakresie warto podkreślić, że sposób określenia zakresu świadczonej usługi w kontrakcie handlowym lub w wystawionej fakturze, choć niewątpliwie istotny, nie jest wystarczający. Zdecydowanie bardziej istotna (i kluczowa dla zachowania prawa do odliczenia podatku naliczonego) jest obiektywna możliwość wykazania, że wypłata premii związana była z faktycznym wykonaniem uzgodnionych świadczeń przez kontrahenta.

W mojej ocenie, przedstawiona interpretacja pozostaje w zgodzie zarówno z podstawowymi zasadami opodatkowania VAT, jak i z tezami zawartymi w wyrokach polskich sądów administracyjnych.

Co do zakresu potencjalnych usług, które mogą być świadczone w zamian za wynagrodzenie kalkulowane jako premia, warto zwrócić uwagę na fakt, że podmiot dokonujący dalszej redystrybucji towarów nabytych od kontrahentów (np. supermarket), przez wzgląd na samą specyfikę prowadzonej działalności gospodarczej posiada informacje dotyczące redystrybucji określonych produktów na rzecz ostatecznych konsumentów; przedmiotowe informacje, odpowiednio przetworzone, mogą mieć bardzo istotne znaczenie handlowe dla dostawców tych produktów. Posiada też możliwości efektywnego zwiększenia atrakcyjności danego produktu z perspektywy swojego klienta (tj. konsumenta ostatecznego), co może bezpośrednio przekładać się na wzrost popytu na ten produkt.

Moim zdaniem, na gruncie prawa podatkowego nie ma przeszkód do uzgodnienia, że nabywca towarów będzie wykonywał określone czynności, przykładowo we wspomnianych obszarach, w zamian za wynagrodzenie. Na podkreślenie zasługuje fakt, że na polskim rynku istnieje w tym zakresie ustabilizowana praktyka świadczenia usług (dotąd niekwestionowana przez organy skarbowe). Chodzi m.in. o usługi marketingowe/reklamowe/promocyjne; usługi komunikacji handlowej czy usługi zarządzania relacjami z klientem.


HUBERT JĄDRZYK

partner PricewaterhouseCoopers

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA