REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co jest istotne przy instalowaniu kas fiskalnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy kupując kasę fiskalną powinni wybrać model odpowiedni do charakteru prowadzonej działalności. Na jakie elementy zwracać uwagę przy zakupie kasy fiskalnej?

 

Przepisy podatkowe nakładają na podatników obowiązek instalowania kas fiskalnych w odpowiednim terminie. Podatnicy, na których taka powinność zostanie nałożona, muszą kupić odpowiednie urządzenie, właściwie je uruchomić, a także serwisować.

Zakup urządzenia

Przed zakupem kasy warto przyjrzeć się nie tyko samemu urządzeniu, ale także temu, jak zorganizowany jest serwis danego producenta oraz jakie są koszty obsługi pogwarancyjnej. Zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów, klienci zakupują urządzenie fiskalne wraz z obsługą serwisową (dodatkowo płatną), a każdy punkt otrzymuje roczną autoryzację producenta na sprzedaż urządzeń fiskalnych. Jeśli po tym okresie jej nie odnowi, traci autoryzację. Cena oferowana przez producenta lub dystrybutora jest ceną za urządzenie. Do tego, w zależności od firmy serwisowej, dochodzi koszt za instalację, fiskalizację itp., a cennik za te usługi kształtuje rynek lokalny. Również przegląd kasy rejestrującej, którego użytkownik musi dokonać raz w roku, to koszt, który trzeba uwzględnić przed wyborem dostawcy urządzenia.

Ulga do uwzględnienia

Podatnicy, którzy muszą kupić, zainstalować i stosować kasę, mogą skorzystać z ulgi na jej zakup. Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 proc. jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2,5 tys. zł.

W przypadku gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem zwolnionym od VAT, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej na rachunek bankowy podatnika w terminie do 25. dnia od daty złożenia wniosku o taki zwrot przez podatnika.

WAŻNA LICZBA

5 lat - tyle czasu podatnicy muszą przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty związane z tym rozliczaniem. Okres ten liczy się od końca roku podatkowego, w którym upłynął termin płatności podatku

Aby skorzystać z tej ulgi, przedsiębiorca musi złożyć do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania. W przypadku podatników, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania jedną kasę rejestrującą, zgłoszenie może być dokonane na formularzu zawiadomienia o miejscu instalacji kasy rejestrującej zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników, o ile zawiadomienie to zostało złożone przed powstaniem obowiązku ewidencjonowania.

Instalacja i obsługa

Gdy podatnik kupił już kasę, musi zgłosić ten fakt w terminie siedmiu dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy. Po otrzymaniu numeru należy go nanieść w sposób trwały na obudowę kasy. Posiadając urządzenie fiskalne, trzeba prowadzić książkę kasy, którą trzeba przechowywać przez okres jej użytkowania. Trzeba ją udostępniać na żądanie właściwych organów, a także służby serwisowej.

Podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących muszą rejestrować każdą sprzedaż w kasie i drukować z każdej sprzedaży paragon fiskalny oraz wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy. Konieczne jest także sporządzanie raportu fiskalnego dobowego po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym oraz sporządzania raportu fiskalnego za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu.

Inne obowiązki to m.in.: dokonywanie wydruku wszystkich emitowanych przez kasę dokumentów i ich kopii na taśmie papierowej z rolki; przechowywanie kopii dokumentów kasowych do końca upływu okresu przedawnienia podatkowego; stosować kasę wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa jej używania przez osoby trzecie.

Ważny serwis

Wybór dobrego punktu serwisowego jest tak samo ważny, jak zakup samej kasy, a nawet powinien go poprzedzać. Przedsiębiorcy mogą jednak korzystać z usług tylko jednego konkretnego punktu serwisowego.

Każde urządzenie posiada swoją książkę serwisową, do której w chwili zakupu wpisywane są dane dwóch osób - serwisanta podstawowego i rezerwowego. Od tego momentu tylko te dwie osoby są uprawnione do wszelkich czynności serwisowych, np. fiskalizacji, przeglądu, napraw i innych działań serwisowych, a każdą interwencję serwisant jest zobowiązany wpisać do książki serwisowej danego urządzenia. Taka książka powinna być przechowywana w miejscu instalacji kasy fiskalnej. Dodatkowo podatnik ma obowiązek przechowywania książki przez pięć lat po zakończeniu pracy na kasie lub zapełnieniu pamięci fiskalnej. Jeśli natomiast dojdzie np. do zgubienia, zniszczenia bądź zapełnienia wpisami książki serwisowej, wówczas o zaistniałym fakcie należy powiadomić serwis i urząd skarbowy.

Kolejnym ważnym elementem jest, aby serwis był szybki, a interwencja skuteczna. Ma to szczególne znaczenie w przypadku punktów handlowych, w których zamontowana jest tylko jedna kasa, a przedsiębiorca nie posiada rezerwowego urządzenia. W przypadku usterki kasy taki punkt handlowy nie ma prawa prowadzić działalności i musi zostać zamknięty do czasu naprawy. Z tego powodu należy też poważnie rozważyć, czy warto kupować urządzenie fiskalne np. na aukcji internetowej. Oszczędność w tym wypadku może okazać się pozorna, ponieważ odległość dzieląca klienta i punkt serwisowy podniesie koszty serwisu oraz będzie uniemożliwiała sprawną obsługę klientów, którym należy wydać paragon, szczególnie że często interwencje serwisowe dotyczą prostych napraw lub dodatkowego szkolenia personelu obsługującego kasę.

Jeśli jednak użytkownik byłby niezadowolony z jakości usług serwisowych lub chciałby z powodu np. przeniesienia swojego punktu handlowego do innego miasta zmienić punkt serwisowy, może wystąpić z wnioskiem do producenta urządzenia o zgodę na taką zmianę.

CO MUSI ZAWIERAĆ PARAGON FISKALNY

- imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby podatnika,

- numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP),

- numer kolejny wydruku,

- datę i czas (godzinę i minutę) sprzedaży,

- nazwę towaru lub usługi,

- cenę jednostkową towaru lub usługi,

- ilość i wartość sprzedaży,

- wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek,

- wartość sprzedaży zwolnionej z podatku,

- łączną kwotę podatku,

- łączną kwotę należności,

- kolejny numer paragonu fiskalnego,

- kolejny numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym,

- logo fiskalne, zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia, oraz numer unikatowy pamięci fiskalnej kasy.

Należy pamiętać, iż informacje te (poza datą sprzedaży) muszą znajdować się na paragonie we wskazanej wyżej kolejności. Logo fiskalne i numer unikatowy muszą być umieszczone centrycznie w linii i obowiązkowo kończyć paragon fiskalny.


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Rozporządzenie ministra finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U. nr 108, poz. 948 z późn. zm.).



Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA