REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co jest istotne przy instalowaniu kas fiskalnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy kupując kasę fiskalną powinni wybrać model odpowiedni do charakteru prowadzonej działalności. Na jakie elementy zwracać uwagę przy zakupie kasy fiskalnej?

 

Przepisy podatkowe nakładają na podatników obowiązek instalowania kas fiskalnych w odpowiednim terminie. Podatnicy, na których taka powinność zostanie nałożona, muszą kupić odpowiednie urządzenie, właściwie je uruchomić, a także serwisować.

Zakup urządzenia

Przed zakupem kasy warto przyjrzeć się nie tyko samemu urządzeniu, ale także temu, jak zorganizowany jest serwis danego producenta oraz jakie są koszty obsługi pogwarancyjnej. Zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów, klienci zakupują urządzenie fiskalne wraz z obsługą serwisową (dodatkowo płatną), a każdy punkt otrzymuje roczną autoryzację producenta na sprzedaż urządzeń fiskalnych. Jeśli po tym okresie jej nie odnowi, traci autoryzację. Cena oferowana przez producenta lub dystrybutora jest ceną za urządzenie. Do tego, w zależności od firmy serwisowej, dochodzi koszt za instalację, fiskalizację itp., a cennik za te usługi kształtuje rynek lokalny. Również przegląd kasy rejestrującej, którego użytkownik musi dokonać raz w roku, to koszt, który trzeba uwzględnić przed wyborem dostawcy urządzenia.

Ulga do uwzględnienia

Podatnicy, którzy muszą kupić, zainstalować i stosować kasę, mogą skorzystać z ulgi na jej zakup. Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 proc. jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2,5 tys. zł.

W przypadku gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem zwolnionym od VAT, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej na rachunek bankowy podatnika w terminie do 25. dnia od daty złożenia wniosku o taki zwrot przez podatnika.

WAŻNA LICZBA

5 lat - tyle czasu podatnicy muszą przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty związane z tym rozliczaniem. Okres ten liczy się od końca roku podatkowego, w którym upłynął termin płatności podatku

Aby skorzystać z tej ulgi, przedsiębiorca musi złożyć do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania. W przypadku podatników, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania jedną kasę rejestrującą, zgłoszenie może być dokonane na formularzu zawiadomienia o miejscu instalacji kasy rejestrującej zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników, o ile zawiadomienie to zostało złożone przed powstaniem obowiązku ewidencjonowania.

Instalacja i obsługa

Gdy podatnik kupił już kasę, musi zgłosić ten fakt w terminie siedmiu dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy. Po otrzymaniu numeru należy go nanieść w sposób trwały na obudowę kasy. Posiadając urządzenie fiskalne, trzeba prowadzić książkę kasy, którą trzeba przechowywać przez okres jej użytkowania. Trzeba ją udostępniać na żądanie właściwych organów, a także służby serwisowej.

Podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących muszą rejestrować każdą sprzedaż w kasie i drukować z każdej sprzedaży paragon fiskalny oraz wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy. Konieczne jest także sporządzanie raportu fiskalnego dobowego po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym oraz sporządzania raportu fiskalnego za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu.

Inne obowiązki to m.in.: dokonywanie wydruku wszystkich emitowanych przez kasę dokumentów i ich kopii na taśmie papierowej z rolki; przechowywanie kopii dokumentów kasowych do końca upływu okresu przedawnienia podatkowego; stosować kasę wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa jej używania przez osoby trzecie.

Ważny serwis

Wybór dobrego punktu serwisowego jest tak samo ważny, jak zakup samej kasy, a nawet powinien go poprzedzać. Przedsiębiorcy mogą jednak korzystać z usług tylko jednego konkretnego punktu serwisowego.

Każde urządzenie posiada swoją książkę serwisową, do której w chwili zakupu wpisywane są dane dwóch osób - serwisanta podstawowego i rezerwowego. Od tego momentu tylko te dwie osoby są uprawnione do wszelkich czynności serwisowych, np. fiskalizacji, przeglądu, napraw i innych działań serwisowych, a każdą interwencję serwisant jest zobowiązany wpisać do książki serwisowej danego urządzenia. Taka książka powinna być przechowywana w miejscu instalacji kasy fiskalnej. Dodatkowo podatnik ma obowiązek przechowywania książki przez pięć lat po zakończeniu pracy na kasie lub zapełnieniu pamięci fiskalnej. Jeśli natomiast dojdzie np. do zgubienia, zniszczenia bądź zapełnienia wpisami książki serwisowej, wówczas o zaistniałym fakcie należy powiadomić serwis i urząd skarbowy.

Kolejnym ważnym elementem jest, aby serwis był szybki, a interwencja skuteczna. Ma to szczególne znaczenie w przypadku punktów handlowych, w których zamontowana jest tylko jedna kasa, a przedsiębiorca nie posiada rezerwowego urządzenia. W przypadku usterki kasy taki punkt handlowy nie ma prawa prowadzić działalności i musi zostać zamknięty do czasu naprawy. Z tego powodu należy też poważnie rozważyć, czy warto kupować urządzenie fiskalne np. na aukcji internetowej. Oszczędność w tym wypadku może okazać się pozorna, ponieważ odległość dzieląca klienta i punkt serwisowy podniesie koszty serwisu oraz będzie uniemożliwiała sprawną obsługę klientów, którym należy wydać paragon, szczególnie że często interwencje serwisowe dotyczą prostych napraw lub dodatkowego szkolenia personelu obsługującego kasę.

Jeśli jednak użytkownik byłby niezadowolony z jakości usług serwisowych lub chciałby z powodu np. przeniesienia swojego punktu handlowego do innego miasta zmienić punkt serwisowy, może wystąpić z wnioskiem do producenta urządzenia o zgodę na taką zmianę.

CO MUSI ZAWIERAĆ PARAGON FISKALNY

- imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby podatnika,

- numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP),

- numer kolejny wydruku,

- datę i czas (godzinę i minutę) sprzedaży,

- nazwę towaru lub usługi,

- cenę jednostkową towaru lub usługi,

- ilość i wartość sprzedaży,

- wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek,

- wartość sprzedaży zwolnionej z podatku,

- łączną kwotę podatku,

- łączną kwotę należności,

- kolejny numer paragonu fiskalnego,

- kolejny numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym,

- logo fiskalne, zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia, oraz numer unikatowy pamięci fiskalnej kasy.

Należy pamiętać, iż informacje te (poza datą sprzedaży) muszą znajdować się na paragonie we wskazanej wyżej kolejności. Logo fiskalne i numer unikatowy muszą być umieszczone centrycznie w linii i obowiązkowo kończyć paragon fiskalny.


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Rozporządzenie ministra finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U. nr 108, poz. 948 z późn. zm.).



Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA