REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie dofinansowania zimowego wypoczynku młodzieży

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre dopłaty do wypoczynku dzieci i młodzieży są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Muszą być jednak przy tym spełnione warunki. Jakie?

 

 

Część firm dofinansowuje zimowy wypoczynek dla dzieci i młodzieży swoich pracowników. Niekiedy jednak powstają problemy z rozliczaniem tego rodzaju dopłat.

Otóż unormowania dotyczące opodatkowania dopłat do zimowisk dla dzieci i młodzieży znajdują się w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 76 z późn. zm.).

Zwolnienie podatkowe

Zgodnie z tymi przepisami, zwolnione z podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

- z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości (art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),

- z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł (art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Limit określony we wspomnianym już przepisie art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. b) ustawy ma niezwykle istotne znaczenie. Z unormowania tego wynika bowiem, że gdy kwota rocznych dopłat z tego tytułu przekroczy kwotę 760 zł, to wówczas nadwyżka stanowi przychód podlegający opodatkowaniu PIT.

PRZYKŁAD: DOPŁATA Z ZAKŁADOWEGO FUNDUSZU

Przedsiębiorstwo dopłaci z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych po 600 zł do wypoczynku dzieci pracowników na zimowisku. Wiek dzieci nie przekracza 15 lat. Kolonie zorganizowane zostały przez wyspecjalizowany w tej działalności podmiot. Takie dofinansowanie będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ spełnia warunki określone w ustawie o PIT.

PRZYKŁAD: NADWYŻKA PONAD LIMIT DO OPODATKOWANIA

Firma dofinansowuje z tzw. innych źródeł wypoczynek dzieci i młodzieży na zimowisku w kwocie 860 zł. W tej sytuacji nadwyżka wynosząca 100 zł stanowi przychód podlegający opodatkowaniu. Zgodnie bowiem z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione od podatku są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w określonej formie, dzieci i młodzieży do lat 18 z tzw. innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł. Jeżeli natomiast kwota rocznych dopłat z tego tytułu przekroczy kwotę 760 zł, to wtedy nadwyżka stanowi przychód podlegający opodatkowaniu.

Podmioty prywatne

Niekiedy zdarza się, że z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych przekazywane są dopłaty do wynajmu pokoi gościnnych dla dzieci i ich rodziców m.in. w okresie zimowym. Powstaje w takim przypadku problem, czy tego rodzaju dofinansowanie objęte jest zwolnieniem podatkowym. Zdaniem organów podatkowych, zwolnieniu od opodatkowania podlega tylko ta część dofinansowania, która dotyczy wypoczynku dzieci. Dlatego wypoczynek organizowany przez rodziców dzieciom w prywatnych podmiotach, jak również wynajem pokoi gościnnych - w tym w okresie zimowym - nie będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych PIT. Powód jest taki, że nie jest to zorganizowany wypoczynek w formie wczasów, kolonii, obozów, zimowisk, o którym mowa w przepisach podatkowych.

PRZYKŁAD: DOFINANSOWANIE PODLEGA PIT

Firma dopłaca z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do zimowisk dla dzieci, które są organizowane przez podmioty nieprowadzące działalności w tym zakresie. Jak z tego wynika, takie dopłaty będą podlegać podatkowi dochodowemu od osób fizycznych. Według art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od tego podatku są dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie m.in. w formie zimowisk.

Potrzebne są dokumenty

Przypomnijmy raz jeszcze, że zgodnie z art. 21 ust. l pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnieniem objęte są dopłaty do określonych form wypoczynku - w tym dopłaty do zimowisk dzieci i młodzieży do lat 18: z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości. W przypadku gdy zakład pracy dokonuje dofinansowania z innych źródeł - to takie dofinansowanie związane jest z istniejącym limitem, tzn. zwolnieniu podlegają tylko te dopłaty, których wartość w roku podatkowym nie przekroczy kwoty 760 zł.

Jeżeli kwota rocznych dopłat z tego tytułu przekroczy kwotę 760 zł, wówczas nadwyżka stanowić będzie przychód podlegający opodatkowaniu.

Warto zwrócić uwagę, że zakład pracy powinien zastosować zwolnienie podatkowe tylko wówczas, gdy wydatek został rzeczywiście poniesiony i odpowiednio udokumentowany. Osobą, na której ciąży obowiązek przedłożenia stosownych dowodów, jest pracownik. To on zobligowany jest do udowodnienia prawa do zwolnienia - uważają organy podatkowe. W przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma regulacji określającej, jaki dowód powinien przedstawić pracownik, który poniósł wydatek z tytułu wypoczynku dziecka do lat 18.

Zatem wobec braku szczególnych przepisów, które określałyby jakie dokumenty powinien otrzymać płatnik, aby dofinansowanie do wypoczynku na zimowisku dzieci mogło być zwolnione od podatku, należałoby przyjąć, że ma tu zastosowanie ogólna reguła, według której dowodem może być wszystko, co może się przyczynić do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. W takiej sytuacji stosuje się dokumenty zwyczajowo przyjęte, którymi są dowody wpłaty. Pojęcie dowód wpłaty jest szerokie i obejmuje swym zakresem zarówno rachunek lub fakturę VAT wystawioną przez organizatora wypoczynku, przelew bankowy, przekaz pocztowy, jak również dokument wpłaty w kasie podmiotu prowadzącego działalność w tym zakresie. Z dowodu wpłaty powinno jednoznacznie wynikać m.in.: kto jest organizatorem wypoczynku, z jakiej formy wypoczynku korzystało dziecko i w jakim okresie, jaka jest kwota wydatku. Niezbędny jest również podpis osoby, która wystawiała ten dokument.

Bez preferencji dla wycieczki

Niekiedy z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dofinansowuje się wypoczynek dzieci organizowany w formie wycieczki szkolnej. Także w tym przypadku powstaje problem, czy takie dofinansowanie podlega opodatkowaniu.

Organy podatkowe podkreślają, że w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazano, że o dofinansowaniu zwolnionym od podatku można mówić wtedy, gdy dziecko przebywać będzie na wypoczynku, który przybierze formę wczasów, kolonii, obozów lub zimowisk.

Przyjmując, że wycieczkę można uznać również za formę wypoczynku, to jednak nie została ona wymieniona w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Oznacza to, że w przypadku dofinansowania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do wycieczki dziecka brak jest podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku, ponieważ ta forma nie została wymieniona we wspomnianych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ważne!

W przypadku dofinansowania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do wycieczki dziecka brak jest podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku, ponieważ ta forma nie została wymieniona we wspomnianych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

URZĄD WYJAŚNIA: MUSZĄ BYĆ SPEŁNIONE WARUNKI

Do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt. 78 wymagane jest łączne spełnienie zawartych w jego treści przesłanek.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż pracownik wystąpił o dofinansowanie do usługi noclegowej. Usługi noclegowej nie można uznać za którąkolwiek z form wypoczynku zorganizowanego wskazanych w cytowanym wyżej przepisie. W tej sytuacji dofinansowanie stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy, od którego płatnik miał obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy.

(Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego naczelnika Urzędu Skarbowego w Bielsku Podlaskim, nr US. I-1/415-11/07 z 7 września 2007 r.)

URZĄD WYJAŚNIA: OKREŚLONO FORMY WYPOCZYNKU

Świadczenie będzie wolne od podatku dochodowego w stosunku do pracownika, którego dziecko w momencie realizacji świadczenia nie ukończyło 18 lat. Z powyższego przepisu nie wynika, w jakiej formie mają prowadzić swoją działalność podmioty zajmujące się organizacją wypoczynku. Oznacza to, iż zaliczyć do nich można zarówno te podmioty, które zajmują się statutowo tego typu działalnością, jak i te, które świadczą usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności.

Ustawodawca jednoznacznie określa natomiast formy wypoczynku, których dofinansowanie korzysta ze zwolnienia, a także wymóg dla organizatorów wypoczynku, zaznaczając, że tylko dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa powyżej.

Przez zorganizowany wypoczynek należy natomiast rozumieć wszelkie formy wypoczynku zorganizowanego z wyjątkiem wczasów pod gruszą czy np. pobytu u rodziny.

(Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, nr PD-2/415/228/06 z 31 października 2006 r.)


KRZYSZTOF TOMASZEWSKI

krzysztof.tomaszewski@infor.pl


Podstawa prawna

- Art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA