REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie dofinansowania zimowego wypoczynku młodzieży

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre dopłaty do wypoczynku dzieci i młodzieży są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Muszą być jednak przy tym spełnione warunki. Jakie?

 

 

Część firm dofinansowuje zimowy wypoczynek dla dzieci i młodzieży swoich pracowników. Niekiedy jednak powstają problemy z rozliczaniem tego rodzaju dopłat.

Otóż unormowania dotyczące opodatkowania dopłat do zimowisk dla dzieci i młodzieży znajdują się w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 76 z późn. zm.).

Zwolnienie podatkowe

Zgodnie z tymi przepisami, zwolnione z podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

- z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości (art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),

- z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł (art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Limit określony we wspomnianym już przepisie art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. b) ustawy ma niezwykle istotne znaczenie. Z unormowania tego wynika bowiem, że gdy kwota rocznych dopłat z tego tytułu przekroczy kwotę 760 zł, to wówczas nadwyżka stanowi przychód podlegający opodatkowaniu PIT.

PRZYKŁAD: DOPŁATA Z ZAKŁADOWEGO FUNDUSZU

Przedsiębiorstwo dopłaci z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych po 600 zł do wypoczynku dzieci pracowników na zimowisku. Wiek dzieci nie przekracza 15 lat. Kolonie zorganizowane zostały przez wyspecjalizowany w tej działalności podmiot. Takie dofinansowanie będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ spełnia warunki określone w ustawie o PIT.

PRZYKŁAD: NADWYŻKA PONAD LIMIT DO OPODATKOWANIA

Firma dofinansowuje z tzw. innych źródeł wypoczynek dzieci i młodzieży na zimowisku w kwocie 860 zł. W tej sytuacji nadwyżka wynosząca 100 zł stanowi przychód podlegający opodatkowaniu. Zgodnie bowiem z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione od podatku są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w określonej formie, dzieci i młodzieży do lat 18 z tzw. innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł. Jeżeli natomiast kwota rocznych dopłat z tego tytułu przekroczy kwotę 760 zł, to wtedy nadwyżka stanowi przychód podlegający opodatkowaniu.

Podmioty prywatne

Niekiedy zdarza się, że z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych przekazywane są dopłaty do wynajmu pokoi gościnnych dla dzieci i ich rodziców m.in. w okresie zimowym. Powstaje w takim przypadku problem, czy tego rodzaju dofinansowanie objęte jest zwolnieniem podatkowym. Zdaniem organów podatkowych, zwolnieniu od opodatkowania podlega tylko ta część dofinansowania, która dotyczy wypoczynku dzieci. Dlatego wypoczynek organizowany przez rodziców dzieciom w prywatnych podmiotach, jak również wynajem pokoi gościnnych - w tym w okresie zimowym - nie będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych PIT. Powód jest taki, że nie jest to zorganizowany wypoczynek w formie wczasów, kolonii, obozów, zimowisk, o którym mowa w przepisach podatkowych.

PRZYKŁAD: DOFINANSOWANIE PODLEGA PIT

Firma dopłaca z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do zimowisk dla dzieci, które są organizowane przez podmioty nieprowadzące działalności w tym zakresie. Jak z tego wynika, takie dopłaty będą podlegać podatkowi dochodowemu od osób fizycznych. Według art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od tego podatku są dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie m.in. w formie zimowisk.

Potrzebne są dokumenty

Przypomnijmy raz jeszcze, że zgodnie z art. 21 ust. l pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnieniem objęte są dopłaty do określonych form wypoczynku - w tym dopłaty do zimowisk dzieci i młodzieży do lat 18: z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości. W przypadku gdy zakład pracy dokonuje dofinansowania z innych źródeł - to takie dofinansowanie związane jest z istniejącym limitem, tzn. zwolnieniu podlegają tylko te dopłaty, których wartość w roku podatkowym nie przekroczy kwoty 760 zł.

Jeżeli kwota rocznych dopłat z tego tytułu przekroczy kwotę 760 zł, wówczas nadwyżka stanowić będzie przychód podlegający opodatkowaniu.

Warto zwrócić uwagę, że zakład pracy powinien zastosować zwolnienie podatkowe tylko wówczas, gdy wydatek został rzeczywiście poniesiony i odpowiednio udokumentowany. Osobą, na której ciąży obowiązek przedłożenia stosownych dowodów, jest pracownik. To on zobligowany jest do udowodnienia prawa do zwolnienia - uważają organy podatkowe. W przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma regulacji określającej, jaki dowód powinien przedstawić pracownik, który poniósł wydatek z tytułu wypoczynku dziecka do lat 18.

Zatem wobec braku szczególnych przepisów, które określałyby jakie dokumenty powinien otrzymać płatnik, aby dofinansowanie do wypoczynku na zimowisku dzieci mogło być zwolnione od podatku, należałoby przyjąć, że ma tu zastosowanie ogólna reguła, według której dowodem może być wszystko, co może się przyczynić do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. W takiej sytuacji stosuje się dokumenty zwyczajowo przyjęte, którymi są dowody wpłaty. Pojęcie dowód wpłaty jest szerokie i obejmuje swym zakresem zarówno rachunek lub fakturę VAT wystawioną przez organizatora wypoczynku, przelew bankowy, przekaz pocztowy, jak również dokument wpłaty w kasie podmiotu prowadzącego działalność w tym zakresie. Z dowodu wpłaty powinno jednoznacznie wynikać m.in.: kto jest organizatorem wypoczynku, z jakiej formy wypoczynku korzystało dziecko i w jakim okresie, jaka jest kwota wydatku. Niezbędny jest również podpis osoby, która wystawiała ten dokument.

Bez preferencji dla wycieczki

Niekiedy z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dofinansowuje się wypoczynek dzieci organizowany w formie wycieczki szkolnej. Także w tym przypadku powstaje problem, czy takie dofinansowanie podlega opodatkowaniu.

Organy podatkowe podkreślają, że w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazano, że o dofinansowaniu zwolnionym od podatku można mówić wtedy, gdy dziecko przebywać będzie na wypoczynku, który przybierze formę wczasów, kolonii, obozów lub zimowisk.

Przyjmując, że wycieczkę można uznać również za formę wypoczynku, to jednak nie została ona wymieniona w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Oznacza to, że w przypadku dofinansowania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do wycieczki dziecka brak jest podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku, ponieważ ta forma nie została wymieniona we wspomnianych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ważne!

W przypadku dofinansowania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do wycieczki dziecka brak jest podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku, ponieważ ta forma nie została wymieniona we wspomnianych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

URZĄD WYJAŚNIA: MUSZĄ BYĆ SPEŁNIONE WARUNKI

Do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt. 78 wymagane jest łączne spełnienie zawartych w jego treści przesłanek.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż pracownik wystąpił o dofinansowanie do usługi noclegowej. Usługi noclegowej nie można uznać za którąkolwiek z form wypoczynku zorganizowanego wskazanych w cytowanym wyżej przepisie. W tej sytuacji dofinansowanie stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy, od którego płatnik miał obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy.

(Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego naczelnika Urzędu Skarbowego w Bielsku Podlaskim, nr US. I-1/415-11/07 z 7 września 2007 r.)

URZĄD WYJAŚNIA: OKREŚLONO FORMY WYPOCZYNKU

Świadczenie będzie wolne od podatku dochodowego w stosunku do pracownika, którego dziecko w momencie realizacji świadczenia nie ukończyło 18 lat. Z powyższego przepisu nie wynika, w jakiej formie mają prowadzić swoją działalność podmioty zajmujące się organizacją wypoczynku. Oznacza to, iż zaliczyć do nich można zarówno te podmioty, które zajmują się statutowo tego typu działalnością, jak i te, które świadczą usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności.

Ustawodawca jednoznacznie określa natomiast formy wypoczynku, których dofinansowanie korzysta ze zwolnienia, a także wymóg dla organizatorów wypoczynku, zaznaczając, że tylko dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa powyżej.

Przez zorganizowany wypoczynek należy natomiast rozumieć wszelkie formy wypoczynku zorganizowanego z wyjątkiem wczasów pod gruszą czy np. pobytu u rodziny.

(Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, nr PD-2/415/228/06 z 31 października 2006 r.)


KRZYSZTOF TOMASZEWSKI

krzysztof.tomaszewski@infor.pl


Podstawa prawna

- Art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA