REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie dofinansowania zimowego wypoczynku młodzieży

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre dopłaty do wypoczynku dzieci i młodzieży są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Muszą być jednak przy tym spełnione warunki. Jakie?

 

 

Część firm dofinansowuje zimowy wypoczynek dla dzieci i młodzieży swoich pracowników. Niekiedy jednak powstają problemy z rozliczaniem tego rodzaju dopłat.

Otóż unormowania dotyczące opodatkowania dopłat do zimowisk dla dzieci i młodzieży znajdują się w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 76 z późn. zm.).

Zwolnienie podatkowe

Zgodnie z tymi przepisami, zwolnione z podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

- z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości (art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),

- z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł (art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Limit określony we wspomnianym już przepisie art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. b) ustawy ma niezwykle istotne znaczenie. Z unormowania tego wynika bowiem, że gdy kwota rocznych dopłat z tego tytułu przekroczy kwotę 760 zł, to wówczas nadwyżka stanowi przychód podlegający opodatkowaniu PIT.

PRZYKŁAD: DOPŁATA Z ZAKŁADOWEGO FUNDUSZU

Przedsiębiorstwo dopłaci z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych po 600 zł do wypoczynku dzieci pracowników na zimowisku. Wiek dzieci nie przekracza 15 lat. Kolonie zorganizowane zostały przez wyspecjalizowany w tej działalności podmiot. Takie dofinansowanie będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ spełnia warunki określone w ustawie o PIT.

PRZYKŁAD: NADWYŻKA PONAD LIMIT DO OPODATKOWANIA

Firma dofinansowuje z tzw. innych źródeł wypoczynek dzieci i młodzieży na zimowisku w kwocie 860 zł. W tej sytuacji nadwyżka wynosząca 100 zł stanowi przychód podlegający opodatkowaniu. Zgodnie bowiem z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione od podatku są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w określonej formie, dzieci i młodzieży do lat 18 z tzw. innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł. Jeżeli natomiast kwota rocznych dopłat z tego tytułu przekroczy kwotę 760 zł, to wtedy nadwyżka stanowi przychód podlegający opodatkowaniu.

Podmioty prywatne

Niekiedy zdarza się, że z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych przekazywane są dopłaty do wynajmu pokoi gościnnych dla dzieci i ich rodziców m.in. w okresie zimowym. Powstaje w takim przypadku problem, czy tego rodzaju dofinansowanie objęte jest zwolnieniem podatkowym. Zdaniem organów podatkowych, zwolnieniu od opodatkowania podlega tylko ta część dofinansowania, która dotyczy wypoczynku dzieci. Dlatego wypoczynek organizowany przez rodziców dzieciom w prywatnych podmiotach, jak również wynajem pokoi gościnnych - w tym w okresie zimowym - nie będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych PIT. Powód jest taki, że nie jest to zorganizowany wypoczynek w formie wczasów, kolonii, obozów, zimowisk, o którym mowa w przepisach podatkowych.

PRZYKŁAD: DOFINANSOWANIE PODLEGA PIT

Firma dopłaca z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do zimowisk dla dzieci, które są organizowane przez podmioty nieprowadzące działalności w tym zakresie. Jak z tego wynika, takie dopłaty będą podlegać podatkowi dochodowemu od osób fizycznych. Według art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od tego podatku są dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie m.in. w formie zimowisk.

Potrzebne są dokumenty

Przypomnijmy raz jeszcze, że zgodnie z art. 21 ust. l pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnieniem objęte są dopłaty do określonych form wypoczynku - w tym dopłaty do zimowisk dzieci i młodzieży do lat 18: z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości. W przypadku gdy zakład pracy dokonuje dofinansowania z innych źródeł - to takie dofinansowanie związane jest z istniejącym limitem, tzn. zwolnieniu podlegają tylko te dopłaty, których wartość w roku podatkowym nie przekroczy kwoty 760 zł.

Jeżeli kwota rocznych dopłat z tego tytułu przekroczy kwotę 760 zł, wówczas nadwyżka stanowić będzie przychód podlegający opodatkowaniu.

Warto zwrócić uwagę, że zakład pracy powinien zastosować zwolnienie podatkowe tylko wówczas, gdy wydatek został rzeczywiście poniesiony i odpowiednio udokumentowany. Osobą, na której ciąży obowiązek przedłożenia stosownych dowodów, jest pracownik. To on zobligowany jest do udowodnienia prawa do zwolnienia - uważają organy podatkowe. W przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma regulacji określającej, jaki dowód powinien przedstawić pracownik, który poniósł wydatek z tytułu wypoczynku dziecka do lat 18.

Zatem wobec braku szczególnych przepisów, które określałyby jakie dokumenty powinien otrzymać płatnik, aby dofinansowanie do wypoczynku na zimowisku dzieci mogło być zwolnione od podatku, należałoby przyjąć, że ma tu zastosowanie ogólna reguła, według której dowodem może być wszystko, co może się przyczynić do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. W takiej sytuacji stosuje się dokumenty zwyczajowo przyjęte, którymi są dowody wpłaty. Pojęcie dowód wpłaty jest szerokie i obejmuje swym zakresem zarówno rachunek lub fakturę VAT wystawioną przez organizatora wypoczynku, przelew bankowy, przekaz pocztowy, jak również dokument wpłaty w kasie podmiotu prowadzącego działalność w tym zakresie. Z dowodu wpłaty powinno jednoznacznie wynikać m.in.: kto jest organizatorem wypoczynku, z jakiej formy wypoczynku korzystało dziecko i w jakim okresie, jaka jest kwota wydatku. Niezbędny jest również podpis osoby, która wystawiała ten dokument.

Bez preferencji dla wycieczki

Niekiedy z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dofinansowuje się wypoczynek dzieci organizowany w formie wycieczki szkolnej. Także w tym przypadku powstaje problem, czy takie dofinansowanie podlega opodatkowaniu.

Organy podatkowe podkreślają, że w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazano, że o dofinansowaniu zwolnionym od podatku można mówić wtedy, gdy dziecko przebywać będzie na wypoczynku, który przybierze formę wczasów, kolonii, obozów lub zimowisk.

Przyjmując, że wycieczkę można uznać również za formę wypoczynku, to jednak nie została ona wymieniona w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Oznacza to, że w przypadku dofinansowania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do wycieczki dziecka brak jest podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku, ponieważ ta forma nie została wymieniona we wspomnianych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ważne!

W przypadku dofinansowania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do wycieczki dziecka brak jest podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku, ponieważ ta forma nie została wymieniona we wspomnianych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

URZĄD WYJAŚNIA: MUSZĄ BYĆ SPEŁNIONE WARUNKI

Do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt. 78 wymagane jest łączne spełnienie zawartych w jego treści przesłanek.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż pracownik wystąpił o dofinansowanie do usługi noclegowej. Usługi noclegowej nie można uznać za którąkolwiek z form wypoczynku zorganizowanego wskazanych w cytowanym wyżej przepisie. W tej sytuacji dofinansowanie stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy, od którego płatnik miał obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy.

(Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego naczelnika Urzędu Skarbowego w Bielsku Podlaskim, nr US. I-1/415-11/07 z 7 września 2007 r.)

URZĄD WYJAŚNIA: OKREŚLONO FORMY WYPOCZYNKU

Świadczenie będzie wolne od podatku dochodowego w stosunku do pracownika, którego dziecko w momencie realizacji świadczenia nie ukończyło 18 lat. Z powyższego przepisu nie wynika, w jakiej formie mają prowadzić swoją działalność podmioty zajmujące się organizacją wypoczynku. Oznacza to, iż zaliczyć do nich można zarówno te podmioty, które zajmują się statutowo tego typu działalnością, jak i te, które świadczą usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności.

Ustawodawca jednoznacznie określa natomiast formy wypoczynku, których dofinansowanie korzysta ze zwolnienia, a także wymóg dla organizatorów wypoczynku, zaznaczając, że tylko dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa powyżej.

Przez zorganizowany wypoczynek należy natomiast rozumieć wszelkie formy wypoczynku zorganizowanego z wyjątkiem wczasów pod gruszą czy np. pobytu u rodziny.

(Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, nr PD-2/415/228/06 z 31 października 2006 r.)


KRZYSZTOF TOMASZEWSKI

krzysztof.tomaszewski@infor.pl


Podstawa prawna

- Art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA