REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zachować się podczas kontroli skarbowej

Agnieszka Tałasiewicz
Agnieszka Tałasiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każda kontrola ze strony fiskusa to spory stres dla podatników. Jak się do niej przygotować i jak zachowywać się w jej trakcie?

Rezultat kontroli skarbowej zależy od trzech elementów: od postawy oraz przygotowania kontrolujących, od tego, jak duży nacisk podatnik kładzie na prawidłowość rozliczeń podatkowych, i czy w związku z tym są one prawidłowe, oraz od tego, jak podatnik zachowuje się w trakcie kontroli.

Na postawę kontrolujących podatnik ma stosunkowo najmniejszy wpływ, choć nie znaczy to, że nic się nie da zrobić w tym zakresie. Wypracowanie dobrych, roboczych kontaktów z kontrolującymi pozwala przeżyć kontrolę w sposób możliwie komfortowy. Osiągnąć to można poprzez uczciwe i profesjonalne nastawienie do kontroli - z jednej strony bez nadmiernej gościnności, bo to może być krępujące, a nawet może zostać uznane za niedopuszczalny sposób wywierania wpływu na kontrolujących, z drugiej zaś strony - bez niepotrzebnego eskalowania konfliktów poprzez kwestionowanie podstawowych działań kontrolujących, nieuzasadnione upieranie się w pewnych kwestiach czy po prostu utrudnianie kontroli.

Co do prawidłowości rozliczeń podatkowych to jest to kwestia zależna prawie w 100 proc. od podatnika (pomijając oczywiście zmieniające się interpretacje przepisów podatkowych). Zapewnienie prawidłowości zdecydowanie jednak wymaga działania, zanim kontrola się u nas pojawi. Należy podkreślić, że kontrola może być też inspiracją do uporządkowania zagadnień podatkowych za te okresy, które mogą być skorygowane. Natomiast co do prawidłowości rozliczeń za okres objęty kontrolą, to należy pamiętać, że dla urzędników istotna jest nie tylko dokumentacja podatkowa, lecz także i wiedza na temat podejmowanych w spółce w przeszłości decyzji podatkowych.

Co do zachowań w trakcie kontroli - najistotniejsza jest komunikacja. Należy dobrze zrozumieć istotę pytań i zadań kontrolujących. Należy odpowiadać na pytania precyzyjnie, ale z drugiej strony pilnować, aby pytania zadawane przez kontrolujących nie wykraczały poza zakres kontroli. Jeśli nie jesteśmy w stanie przygotować żądanych dokumentów lub wyjaśnień w czasie wyznaczonym przez kontrolujących, rozwiązaniem jest prośba o przesuniecie terminu - warto wniosek uzasadnić, przedstawiając w pełny sposób sytuację.

Warto też przedstawiać kontrolującym szersze spojrzenie na specyfikę naszej działalności, na jej szczególne uwarunkowania czy rozwiązania. To z kolei pozytywnie wpływa na właściwe przygotowanie kontrolujących do kontroli i może zmienić ich podejście do wielu poruszanych w trakcie kontroli kwestii.

Dopełnieniem prawidłowej komunikacji jest aktywne uczestniczenie w kontroli. Podatnik nie powinien się ograniczać do przekazywania kontrolującym żądanych dokumentów, ale też - jeśli jest to możliwe - składać dowody inne niż dokumenty. Aktywny udział strony najłatwiej zaobserwować na przesłuchaniu świadka. Podatnik, który prawidłowo działa w swojej sprawie, nie tylko będzie obecny na przesłuchaniu świadka, ale będzie również zadawał pytania, które mogą zobiektywizować informacje wynikające z odpowiedzi na pytania zadawane przez kontrolujących.

 

 

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA