REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do badania sprawozdania finansowego

Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Celem badania sprawozdania finansowego jest wydanie przez biegłego rewidenta opinii, że sprawozdanie to jest sporządzone prawidłowo oraz rzetelnie. Na co biegły zwróci uwagę?

1. Jak przygotować się do badania sprawozdania finansowego

Celem badania sprawozdania finansowego jest wydanie przez biegłego rewidenta opinii, że sprawozdanie to jest sporządzone prawidłowo oraz rzetelnie i jasno przedstawia sytuację majątkową i finansową jednostki. Dlatego przed przekazaniem sprawozdania do badania jednostka musi je odpowiednio przygotować. Na co biegły rewident zwróci szczególną uwagę oraz jak przygotować się do badania - piszemy w poniższym materiale.

Opinia na temat sprawozdania finansowego wyrażona przez biegłego rewidenta wraz z raportem stwierdza, czy badane sprawozdanie finansowe zostało sporządzone:

- na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg rachunkowych,

- zgodnie z zasadami rachunkowości określonymi ustawą,

- zgodnie co do formy i treści z obowiązującymi jednostkę przepisami prawa, statutem lub umową oraz

- czy zawiera wszystkie informacje istotne dla oceny jednostki.

Badanie sprawozdania finansowego przeprowadza biegły rewident spełniający warunki do wyrażenia bezstronnej i niezależnej opinii o sprawozdaniu. Warunki te są obowiązujące dla:

- podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych,

- osób uczestniczących w badaniu tych sprawozdań,

- członków zarządu i organów rad nadzorczych tych podmiotów.

Współpraca biegłego z pracownikami firmy

Kluczowym elementem sprawnego przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego jest dobra współpraca biegłego rewidenta z pracownikami firmy. Biegły rewident często podczas badania przeprowadza rozmowy z pracownikami badanej jednostki, ponieważ są one najlepszą drogą do zrozumienia funkcjonowania spółki. Dlatego bardzo ważna jest dbałość o dobre relacje między zespołem badającym a pracownikami.

Praca biegłego wymaga głównie kontaktu z osobami z działu księgowego oraz kierownikami innych działów. W razie potrzeby biegły kontaktuje się także z innymi pracownikami, np. z prawnikiem spółki, informatykiem, rzeczoznawcą, doradcą finansowym, specjalistą ds. podatków itp.

Pracownicy firmy przygotowują biegłemu potrzebne w czasie badania dane, zestawienia, kalkulacje, udzielają informacji na pytania pojawiające się w trakcie badania. W razie stwierdzenia nieprawidłowości biegły powinien przedyskutować z kierownikiem jednostki dane zagadnienie, przedstawić swoje argumenty, jednocześnie wysłuchując jego stanowiska. Rolą biegłego rewidenta nie jest znalezienie błędów, lecz weryfikacja sprawozdania w celu przygotowania wysokiej jakości sprawozdania.

Udostępnienie informacji

Podczas badania biegły powinien mięć dostęp do dokumentów jednostki, które są istotne z punktu widzenia przeprowadzanego badania. Ma to na celu zrozumienie przeprowadzanych przez jednostkę transakcji oraz m.in. zidentyfikowanie potencjalnych zobowiązań.

Warto wiedzieć, że obowiązkiem biegłego jest zachowanie dla siebie, jako tajemnicy służbowej, wszystkiego, o czym dowiedział się w trakcie wykonywania swoich obowiązków, z wyjątkiem sytuacji, gdy biegły składa zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa.

Dostęp do istotnych dokumentów nie powinien być przez jednostkę ograniczany, ponieważ może to uniemożliwić uzyskanie pełnych informacji niezbędnych do wydania opinii z badania. W przypadku gdy biegły rewident potrzebuje dostępu do jakichkolwiek dokumentów istotnych, w jego ocenie, dla badania, powinien każdorazowo zwrócić się z taką prośbą do kierownika badanej jednostki.

Kierownik badanej jednostki powinien zapewnić udostępnienie biegłemu rewidentowi:

- ksiąg rachunkowych,

- dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisów,

- wszelkich innych dokumentów w postaci:

- istotnych umów handlowych i bankowych, których stroną jest badana jednostka,

- uchwał z posiedzeń Zarządu, Rady Nadzorczej,

- innych ważnych dokumentów,

oraz powinien udzielić wyczerpujących:

- informacji, wyjaśnień i oświadczeń, które są niezbędne do wydania opinii biegłego rewidenta o badanym sprawozdaniu finansowym jednostki,

- informacji związanych z przebiegiem badania, z upoważnienia kierownika badanej jednostki, od:

- kontrahentów,

- banków,

- radców prawnych badanej jednostki,

- informacji o terminach spisów z natury składników majątku jednostki.

Wykrycie oszustwa przez biegłego

Ryzyko wykrycia w jednostce oszustwa jest bardzo trudnym aspektem pracy biegłego. Jeżeli biegły wykryje popełniony błąd, nie zawsze ma do czynienia z oszustwem. Jeśli w sprawozdaniu finansowym nieświadomie wykazano nieprawidłowo jakieś pozycje, mamy do czynienia z błędem. Powinny one być skorygowane przed zatwierdzeniem i opublikowaniem sprawozdania finansowego.

Inaczej wygląda sytuacja, gdy „błąd” został wywołany celowo i świadomie. Ryzyko oszustwa należy rozpatrywać w odniesieniu do:

- majątku - kradzieże, defraudacja itp. oraz

- sprawozdań - manipulacja, zatajenie itp.

Oszustwa mogą być dokonywane przez różne grupy osób związanych ze spółką, tj.:

- pracowników,

- kierownictwo.

Jeśli biegły uzna, że ma do czynienia z oszustwem, wówczas powinien zebrać bardzo wyczerpującą dokumentację na ten temat, ponieważ stwierdzenie oszustwa bez dowodów jest zwykłym pomówieniem. Przy podejrzeniu popełnienia oszustwa biegły ocenia, kto powinien zostać o tym fakcie poinformowany. W zależności od tego, kto dopuścił się oszustwa, należy powiadomić:

- zarząd - jeśli oszustw dopuścili się pracownicy,

- właścicieli - jeśli podejrzenia dotyczą kierownictwa,

- prokuraturę - jeśli sprawa nosi znamiona przestępstwa (pranie brudnych pieniędzy itp.).

W razie podejrzenia o oszustwo biegły powinien za każdym razem postępować bardzo ostrożnie, konsultować się z innymi biegłymi oraz zebrać odpowiednią dokumentację dowodową.

- art. 10, art. 13 ust. 1 i 4, art. 17, art. 18, art. 23 ust. 4, art. 45, art. 50, art. 66 ust. 2, art. 67 ust. 1-2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 10 ust. 1-2 ustawy z 13 października 1994 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie - j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 31, poz. 359; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 85, poz. 571


Joanna Gawrońska

biegły rewident

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA