REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do badania sprawozdania finansowego

Joanna Gawrońska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Celem badania sprawozdania finansowego jest wydanie przez biegłego rewidenta opinii, że sprawozdanie to jest sporządzone prawidłowo oraz rzetelnie. Na co biegły zwróci uwagę?

1. Jak przygotować się do badania sprawozdania finansowego

Celem badania sprawozdania finansowego jest wydanie przez biegłego rewidenta opinii, że sprawozdanie to jest sporządzone prawidłowo oraz rzetelnie i jasno przedstawia sytuację majątkową i finansową jednostki. Dlatego przed przekazaniem sprawozdania do badania jednostka musi je odpowiednio przygotować. Na co biegły rewident zwróci szczególną uwagę oraz jak przygotować się do badania - piszemy w poniższym materiale.

Opinia na temat sprawozdania finansowego wyrażona przez biegłego rewidenta wraz z raportem stwierdza, czy badane sprawozdanie finansowe zostało sporządzone:

- na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg rachunkowych,

- zgodnie z zasadami rachunkowości określonymi ustawą,

- zgodnie co do formy i treści z obowiązującymi jednostkę przepisami prawa, statutem lub umową oraz

- czy zawiera wszystkie informacje istotne dla oceny jednostki.

Badanie sprawozdania finansowego przeprowadza biegły rewident spełniający warunki do wyrażenia bezstronnej i niezależnej opinii o sprawozdaniu. Warunki te są obowiązujące dla:

- podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych,

- osób uczestniczących w badaniu tych sprawozdań,

- członków zarządu i organów rad nadzorczych tych podmiotów.

Współpraca biegłego z pracownikami firmy

Kluczowym elementem sprawnego przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego jest dobra współpraca biegłego rewidenta z pracownikami firmy. Biegły rewident często podczas badania przeprowadza rozmowy z pracownikami badanej jednostki, ponieważ są one najlepszą drogą do zrozumienia funkcjonowania spółki. Dlatego bardzo ważna jest dbałość o dobre relacje między zespołem badającym a pracownikami.

Praca biegłego wymaga głównie kontaktu z osobami z działu księgowego oraz kierownikami innych działów. W razie potrzeby biegły kontaktuje się także z innymi pracownikami, np. z prawnikiem spółki, informatykiem, rzeczoznawcą, doradcą finansowym, specjalistą ds. podatków itp.

Pracownicy firmy przygotowują biegłemu potrzebne w czasie badania dane, zestawienia, kalkulacje, udzielają informacji na pytania pojawiające się w trakcie badania. W razie stwierdzenia nieprawidłowości biegły powinien przedyskutować z kierownikiem jednostki dane zagadnienie, przedstawić swoje argumenty, jednocześnie wysłuchując jego stanowiska. Rolą biegłego rewidenta nie jest znalezienie błędów, lecz weryfikacja sprawozdania w celu przygotowania wysokiej jakości sprawozdania.

Udostępnienie informacji

Podczas badania biegły powinien mięć dostęp do dokumentów jednostki, które są istotne z punktu widzenia przeprowadzanego badania. Ma to na celu zrozumienie przeprowadzanych przez jednostkę transakcji oraz m.in. zidentyfikowanie potencjalnych zobowiązań.

Warto wiedzieć, że obowiązkiem biegłego jest zachowanie dla siebie, jako tajemnicy służbowej, wszystkiego, o czym dowiedział się w trakcie wykonywania swoich obowiązków, z wyjątkiem sytuacji, gdy biegły składa zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa.

Dostęp do istotnych dokumentów nie powinien być przez jednostkę ograniczany, ponieważ może to uniemożliwić uzyskanie pełnych informacji niezbędnych do wydania opinii z badania. W przypadku gdy biegły rewident potrzebuje dostępu do jakichkolwiek dokumentów istotnych, w jego ocenie, dla badania, powinien każdorazowo zwrócić się z taką prośbą do kierownika badanej jednostki.

Kierownik badanej jednostki powinien zapewnić udostępnienie biegłemu rewidentowi:

- ksiąg rachunkowych,

- dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisów,

- wszelkich innych dokumentów w postaci:

- istotnych umów handlowych i bankowych, których stroną jest badana jednostka,

- uchwał z posiedzeń Zarządu, Rady Nadzorczej,

- innych ważnych dokumentów,

oraz powinien udzielić wyczerpujących:

- informacji, wyjaśnień i oświadczeń, które są niezbędne do wydania opinii biegłego rewidenta o badanym sprawozdaniu finansowym jednostki,

- informacji związanych z przebiegiem badania, z upoważnienia kierownika badanej jednostki, od:

- kontrahentów,

- banków,

- radców prawnych badanej jednostki,

- informacji o terminach spisów z natury składników majątku jednostki.

Wykrycie oszustwa przez biegłego

Ryzyko wykrycia w jednostce oszustwa jest bardzo trudnym aspektem pracy biegłego. Jeżeli biegły wykryje popełniony błąd, nie zawsze ma do czynienia z oszustwem. Jeśli w sprawozdaniu finansowym nieświadomie wykazano nieprawidłowo jakieś pozycje, mamy do czynienia z błędem. Powinny one być skorygowane przed zatwierdzeniem i opublikowaniem sprawozdania finansowego.

Inaczej wygląda sytuacja, gdy „błąd” został wywołany celowo i świadomie. Ryzyko oszustwa należy rozpatrywać w odniesieniu do:

- majątku - kradzieże, defraudacja itp. oraz

- sprawozdań - manipulacja, zatajenie itp.

Oszustwa mogą być dokonywane przez różne grupy osób związanych ze spółką, tj.:

- pracowników,

- kierownictwo.

Jeśli biegły uzna, że ma do czynienia z oszustwem, wówczas powinien zebrać bardzo wyczerpującą dokumentację na ten temat, ponieważ stwierdzenie oszustwa bez dowodów jest zwykłym pomówieniem. Przy podejrzeniu popełnienia oszustwa biegły ocenia, kto powinien zostać o tym fakcie poinformowany. W zależności od tego, kto dopuścił się oszustwa, należy powiadomić:

- zarząd - jeśli oszustw dopuścili się pracownicy,

- właścicieli - jeśli podejrzenia dotyczą kierownictwa,

- prokuraturę - jeśli sprawa nosi znamiona przestępstwa (pranie brudnych pieniędzy itp.).

W razie podejrzenia o oszustwo biegły powinien za każdym razem postępować bardzo ostrożnie, konsultować się z innymi biegłymi oraz zebrać odpowiednią dokumentację dowodową.

- art. 10, art. 13 ust. 1 i 4, art. 17, art. 18, art. 23 ust. 4, art. 45, art. 50, art. 66 ust. 2, art. 67 ust. 1-2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 10 ust. 1-2 ustawy z 13 października 1994 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie - j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 31, poz. 359; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 85, poz. 571


Joanna Gawrońska

biegły rewident

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA