REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować umowy leasingowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Weronika Chmielewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Umowy leasingowe księguje się na koncie „Pozostałe rozrachunki”, choć w praktyce występują różne rozwiązania dotyczące ujęcia leasingu w księgach rachunkowych.

W ustawie o rachunkowości nie użyto określenia leasing. Zaznaczono tylko, że jeżeli jednostka przyjęła do używania obce środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne na mocy umowy, zgodnie z którą jedna ze stron, zwana dalej finansującym, oddaje drugiej stronie, zwanej dalej korzystającym, środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne do odpłatnego używania lub również pobierania pożytków na czas oznaczony, środki i te wartości zalicza się do aktywów trwałych korzystającego, jeżeli umowa spełnia jeden z warunków określonych w ustawie o rachunkowości.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Leasing w rachunkowości

Zgodnie z ustawą o rachunkowości środki trwałe i wartości niematerialne zalicza się do aktywów trwałych korzystającego, jeżeli umowa spełnia co najmniej jeden z następujących warunków:

• przenosi własność jej przedmiotu na korzystającego po zakończeniu okresu, na który została zawarta,

REKLAMA

• zawiera prawo do nabycia jej przedmiotu przez korzystającego, po zakończeniu okresu, na jaki została zawarta, po cenie niższej od wartości rynkowej z dnia nabycia,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• okres, na jaki została zawarta, odpowiada w przeważającej części przewidywanemu okresowi ekonomicznej użyteczności środka trwałego lub prawa majątkowego, przy czym nie może być on krótszy niż 3/4 tego okresu. Prawo własności przedmiotu umowy może być, po okresie, na jaki umowa została zawarta, przeniesione na korzystającego,

• suma opłat, pomniejszonych o dyskonto, ustalona w dniu zawarcia umowy i przypadająca do zapłaty w okresie jej obowiązywania, przekracza 90 proc. wartości rynkowej przedmiotu umowy na ten dzień. W sumie opłat uwzględnia się wartość końcową przedmiotu umowy, którą korzystający zobowiązuje się zapłacić za przeniesienie na niego własności tego przedmiotu. Do sumy opłat nie zalicza się płatności na rzecz korzystającego za świadczenia dodatkowe, podatków oraz składek na ubezpieczenie tego przedmiotu, jeżeli korzystający pokrywa je niezależnie od opłat za używanie,

• zawiera przyrzeczenie finansującego do zawarcia z korzystającym kolejnej umowy o oddanie w odpłatne używanie tego samego przedmiotu lub przedłużenia umowy dotychczasowej, na warunkach korzystniejszych od przewidzianych w dotychczasowej umowie,

• przewiduje możliwość jej wypowiedzenia, z zastrzeżeniem, że wszelkie powstałe z tego tytułu koszty i straty poniesione przez finansującego pokrywa korzystający,

• przedmiot umowy został dostosowany do indywidualnych potrzeb korzystającego. Może on być używany wyłącznie przez korzystającego, bez wprowadzania w nim istotnych zmian.

Jeżeli umowa spełnia jeden z powyższych warunków, to podlega zakwalifikowaniu do leasingu finansowego. W przypadku gdy umowa nie spełnia żadnego z ww. warunków, zostanie zakwalifikowana w księgach rachunkowych jako leasing operacyjny.

Kwalifikacja podatkowa

W praktyce większość zawieranych przez jednostki umów leasingowych jest kwalifikowana dla celów bilansowych jako leasing finansowy, natomiast dla celów podatkowych jako leasing operacyjny.

W przypadku gdy roczne sprawozdanie finansowe korzystającego nie podlega obowiązkowi badania i ogłaszania, to jednostka może dokonywać kwalifikacji umów leasingu według zasad określonych w przepisach podatkowych. Należy zaznaczyć, że kwalifikacji umów leasingu dokonuje się na dzień rozpoczęcia leasingu. W świetle przepisów ustawy o rachunkowości zmiana okoliczności (np. obowiązek badania sprawozdania finansowego) nie upoważnia do zmiany kwalifikacji umowy leasingowej dla celów rachunkowych.

W praktyce występują różne rozwiązania dotyczące księgowego ujęcia leasingu. Do ewidencji rozrachunków z tytułu leasingu stosuje się konto księgowe „Pozostałe rozrachunki”.

PRZYKŁAD

KSIĘGOWANIE LEASINGU OPERACYJNEGO

a) przyjęcie przedmiotu leasingu do używania i jego zwrot (ewidencja pozabilansowa) - konto „Obce środki trwałe”

b) kaucja wpłacona leasingodawcy: Wn konto „Pozostałe rozrachunki”/Ma konto „Kasa”, „Rachunki bankowe”

c) rozliczenie kaucji (zwrot, przepadek lub zarachowanie na poczet zobowiązania): Wn konto „Kasa”, „Rachunki bankowe”, „Rozrachunki z dostawcami”, „Pozostałe rozrachunki”, „Pozostałe koszty operacyjne”/Ma konto „Pozostałe rozrachunki”

d) odszkodowanie należne, w przypadku gdy korzystający odstąpił od umowy (niepokryte kaucją):

• zarachowanie odszkodowania: Wn konto „Pozostałe koszty operacyjne”/Ma konto „Pozostałe rozrachunki”

• zapłata odszkodowania: Wn konto „Pozostałe rozrachunki”/Ma konto „Kasa”, „Rachunki bankowe”

e) wpływ faktur VAT za opłatę manipulacyjną, wstępną i opłaty bieżące:

• wartość brutto zobowiązania: Wn konto „Rozliczenie zakupu”/Ma konto „Pozostałe rozrachunki”

• VAT naliczony podlegający odliczeniu: Wn konto „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego”/Ma konto „Rozliczenie zakupu”

• zarachowanie wartości usług w cenie nabycia do kosztów: Wn konto „Koszty według rodzajów” lub konto zespołu 5/Ma konto „Rozliczenie zakupu”

PRZYKŁAD

KSIĘGOWANIE LEASINGU FINANSOWEGO

a) wpłata kaucji i jej rozliczenie analogicznie jak w pkt b) i c) (leasing operacyjny)

b) faktura VAT za opłaty leasingowe (opłata manipulacyjna, opłata wstępna i czynsz leasingowy):

• wartość brutto: Wn konto „Rozliczenie zakupu”/Ma konto „Pozostałe rozrachunki” (w analityce konto: „Rozrachunki z finansującym bieżące”)

• VAT naliczony podlegający odliczeniu: Wn konto „VAT naliczony i jego rozliczenie”/Ma konto „Rozliczenie zakupu”

• wartość netto (wraz z VAT niepodlegającym odliczeniu): Wn konto „Pozostałe rozrachunki” (w analityce konto: „Rozliczenie opłat leasingowych”)/Ma konto „Rozliczenie zakupu”

c) przyjęcie środka trwałego będącego przedmiotem umowy leasingu: Wn konto „Środki trwałe”/Ma konto „Pozostałe rozrachunki” (w analityce konto: „Rozrachunki z finansującym z tytułu przedmiotu leasingu)

d) bieżące odpisy amortyzacyjne: Wn konto „Koszty według rodzajów” lub konto zespołu 5/Ma konto „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”

e) wpłata raty leasingowej: Wn konto „Pozostałe rozrachunki” (w analityce konto: „Rozrachunki z finansującym bieżące”)/Ma konto „Rachunek bieżący”

f) rozliczenie opłat leasingowych:

• część kapitałowa: Wn konto „Pozostałe rozrachunki” (w analityce konto: „Rozrachunki z finansującym z tytułu przedmiotu leasingu)/Ma konto „Pozostałe rozrachunki” (w analityce konto: „Rozliczenie opłat leasingowych”)

• część odsetkowa: Wn konto „Koszty finansowe” lub „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”/Ma konto „Pozostałe rozrachunki” (w analityce konto: „Rozliczenie opłat leasingowych”)

g) odszkodowanie za odstąpienie od umowy niepokryte kaucją: Wn konto „Pozostałe rozrachunki”/Ma konto „Pozostałe koszty operacyjne”

Weronika Chmielewska

ksiegowosc@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 3 ust. 4 i 6 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA