REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tylko faktyczny obrót podlega opodatkowaniu VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Serwińska
Kalina Figurska-Rudnicka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firmy, wypłacające premie pieniężne kontrahentom udokumentowane notami obciążeniowymi, są uprawnione do pomniejszenia obrotu o wartość wypłaconych premii.

 

 

Zgodnie z przyjętą praktyką w branży farmaceutycznej, udzielane przez firmy i hurtownie farmaceutyczne rabaty oraz wypłacane premie pieniężne dokumentowane były za pomocą tzw. faktur marketingowych, potwierdzających świadczenie usług marketingowych przez beneficjenta premii/rabatu. Niektóre firmy stosowały w swojej praktyce interpretację ogólną wydaną przez ministra finansów 30 grudnia 2004 r.

Co to jest premia pieniężna

Zgodnie z tą interpretacją premia pieniężna powinna być traktowana jako wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług, jeżeli wartości premii nie da się powiązać z konkretną dostawą (np. premia wypłacana jest za osiągnięcie określonego poziomu obrotów). Pozostałe firmy korzystały z interpretacji indywidualnych.

Ten sposób rozliczeń został jednak zakwestionowany w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 6 lutego 2007 r. (sygn. I FSK 94/06), w którym sąd wskazał, iż premie pieniężne nie są wynagrodzeniem za żadną usługę i w związku z tym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Co więcej, NSA wskazał, że opodatkowanie - jako usługi świadczonej przez nabywcę towaru - nabycia określonej liczby towaru będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania VAT tej samej czynności.

Pierwszy raz, jako dostawy towaru, drugi, jako świadczenia usługi przez nabywcę tego samego towaru, w ramach tej samej transakcji. Beneficjent premii/rabatu nie powinien więc dokumentować należnej premii fakturą VAT (najczęściej spotykane to faktury za usługi marketingowe). Chaos wywołany wydaniem omawianego orzeczenia (którego tezy potwierdził kolejny wyrok NSA z sierpnia 2007 r. oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z lutego 2007 r.) pogłębił się na skutek uchwalenia zmian do ustawy o VAT.

Od 1 stycznia 2008 r. podatnik nie jest uprawniony do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących transakcje niepodlegające opodatkowaniu (przed tą datą VAT był odliczalny pod warunkiem zapłaty przez nabywcę kwot wynikających z takiej faktury). W efekcie istnieje zagrożenie, iż prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego z faktury marketingowej może zostać zakwestionowane (szczególnie u tych podatników, którzy w tej kwestii nie dysponują pozytywną dla siebie interpretacją indywidualną).

Pomóc może interpretacja

W odpowiedzi na interpelację poselską dotyczącą powstałego problemu z odliczaniem VAT z tzw. faktur marketingowych dokumentujących należne premie (wydanej 28 grudnia 2007 r.) minister finansów wskazał, że podatnicy powinni rozstrzygać wątpliwości w tym zakresie w drodze składania wniosków o wydanie indywidualnych interpretacji prawa podatkowego. Minister podtrzymał zdanie wyrażone w interpretacji z 30 grudnia 2004 r. W efekcie dualizm sposobu rozliczania rabatów/premii pieniężnych wciąż trwa, a ponoszącymi realne ryzyko podatkowe są m.in. firmy i hurtownie farmaceutyczne otrzymujące od kontrahentów tego rodzaju faktury.

Odbiorcy premii wypłacanych przez firmy farmaceutyczne stosujący się do wykształconej linii orzeczniczej sądów administracyjnych (i/lub będący w posiadaniu interpretacji indywidualnych w tym zakresie) dokumentują obecnie otrzymanie premii notami obciążeniowymi, a nie fakturami VAT. Co do zasady, efektem wypłaty premii związanej z zakupami w danym okresie powinno być zmniejszenie obrotu firmy wypłacającej tego rodzaju upust w cenie. Zgodnie bowiem z art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów, bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont (...), a także kwot wynikających z korekt faktur. Firma lub hurtownia farmaceutyczna wypłacająca premię, która nie może być przyporządkowana do konkretnej dostawy, nie wystawia jednak faktury korygującej. Dokument, jakim dysponuje wypłacający premię, to nota obciążeniowa, niezawierająca VAT. Na jego podstawie firma lub hurtownia farmaceutyczna jest uprawniona do dokonania zmniejszenia obrotu, a co za tym idzie kwoty podatku należnego. Jak wynika z cytowanego art. 29 ust. 4 ustawy o VAT nie tylko faktura korygująca stanowi podstawę do zmniejszenia obrotu (czyli podstawy opodatkowania VAT).

Jak wskazał WSA w Warszawie w orzeczeniu z 7 sierpnia 2007 r. (sygn. III SA/Wa 3856/06), z treści art. 29 ust. 4 ustawy o VAT wynika, iż warunkiem zmniejszenia obrotu o udzielone rabaty jest ich udokumentowanie, przy czym oczywiste jest, że przepisy w sposób rozłączny traktują kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów oraz kwoty wynikające z dokonanych korekt faktur. Świadczy to o tym, że dopuszczalna jest możliwość dokumentowania rabatów również w inny sposób niż tylko poprzez wystawienie faktury korygującej. Zdaniem sądu powyższej zasady nie przekreśla brzmienie par. 16 rozporządzenia dotyczącego m.in. wystawiania faktur (określającego wymogi, jakim ma odpowiadać faktura korygująca dokumentująca rabat), bowiem przepis ten odnosi się do sytuacji, w której zostały wystawione faktury korygujące.

Możliwe odliczenie

Podsumowując - zarówno firmy farmaceutyczne, jak i hurtownie farmaceutyczne wypłacające premie pieniężne kontrahentom udokumentowane notami obciążeniowymi są uprawnione do pomniejszenia obrotu o wartość wypłaconych premii i w konsekwencji do odpowiedniego pomniejszenia kwot podatku należnego. Działanie takie jest zgodne przepisami ustawy o VAT i pozwala na opodatkowanie podatkiem należnym faktycznego obrotu i tym samym zachowanie zasady neutralności VAT.

Ważne!

Od 1 stycznia 2008 r. podatnik nie jest uprawniony do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących transakcje niepodlegające opodatkowaniu (wcześniej VAT był odliczalny pod warunkiem zapłaty przez nabywcę kwot wynikających z faktury)

7 proc. wynosi stawka VAT na leki


ELŻBIETA SERWIŃSKA

KALINA FIGURSKA-RUDNICKA

MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA