REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tylko faktyczny obrót podlega opodatkowaniu VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Serwińska
Kalina Figurska-Rudnicka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firmy, wypłacające premie pieniężne kontrahentom udokumentowane notami obciążeniowymi, są uprawnione do pomniejszenia obrotu o wartość wypłaconych premii.

 

 

Zgodnie z przyjętą praktyką w branży farmaceutycznej, udzielane przez firmy i hurtownie farmaceutyczne rabaty oraz wypłacane premie pieniężne dokumentowane były za pomocą tzw. faktur marketingowych, potwierdzających świadczenie usług marketingowych przez beneficjenta premii/rabatu. Niektóre firmy stosowały w swojej praktyce interpretację ogólną wydaną przez ministra finansów 30 grudnia 2004 r.

Co to jest premia pieniężna

Zgodnie z tą interpretacją premia pieniężna powinna być traktowana jako wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług, jeżeli wartości premii nie da się powiązać z konkretną dostawą (np. premia wypłacana jest za osiągnięcie określonego poziomu obrotów). Pozostałe firmy korzystały z interpretacji indywidualnych.

Ten sposób rozliczeń został jednak zakwestionowany w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 6 lutego 2007 r. (sygn. I FSK 94/06), w którym sąd wskazał, iż premie pieniężne nie są wynagrodzeniem za żadną usługę i w związku z tym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Co więcej, NSA wskazał, że opodatkowanie - jako usługi świadczonej przez nabywcę towaru - nabycia określonej liczby towaru będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania VAT tej samej czynności.

Pierwszy raz, jako dostawy towaru, drugi, jako świadczenia usługi przez nabywcę tego samego towaru, w ramach tej samej transakcji. Beneficjent premii/rabatu nie powinien więc dokumentować należnej premii fakturą VAT (najczęściej spotykane to faktury za usługi marketingowe). Chaos wywołany wydaniem omawianego orzeczenia (którego tezy potwierdził kolejny wyrok NSA z sierpnia 2007 r. oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z lutego 2007 r.) pogłębił się na skutek uchwalenia zmian do ustawy o VAT.

Od 1 stycznia 2008 r. podatnik nie jest uprawniony do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących transakcje niepodlegające opodatkowaniu (przed tą datą VAT był odliczalny pod warunkiem zapłaty przez nabywcę kwot wynikających z takiej faktury). W efekcie istnieje zagrożenie, iż prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego z faktury marketingowej może zostać zakwestionowane (szczególnie u tych podatników, którzy w tej kwestii nie dysponują pozytywną dla siebie interpretacją indywidualną).

Pomóc może interpretacja

W odpowiedzi na interpelację poselską dotyczącą powstałego problemu z odliczaniem VAT z tzw. faktur marketingowych dokumentujących należne premie (wydanej 28 grudnia 2007 r.) minister finansów wskazał, że podatnicy powinni rozstrzygać wątpliwości w tym zakresie w drodze składania wniosków o wydanie indywidualnych interpretacji prawa podatkowego. Minister podtrzymał zdanie wyrażone w interpretacji z 30 grudnia 2004 r. W efekcie dualizm sposobu rozliczania rabatów/premii pieniężnych wciąż trwa, a ponoszącymi realne ryzyko podatkowe są m.in. firmy i hurtownie farmaceutyczne otrzymujące od kontrahentów tego rodzaju faktury.

Odbiorcy premii wypłacanych przez firmy farmaceutyczne stosujący się do wykształconej linii orzeczniczej sądów administracyjnych (i/lub będący w posiadaniu interpretacji indywidualnych w tym zakresie) dokumentują obecnie otrzymanie premii notami obciążeniowymi, a nie fakturami VAT. Co do zasady, efektem wypłaty premii związanej z zakupami w danym okresie powinno być zmniejszenie obrotu firmy wypłacającej tego rodzaju upust w cenie. Zgodnie bowiem z art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów, bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont (...), a także kwot wynikających z korekt faktur. Firma lub hurtownia farmaceutyczna wypłacająca premię, która nie może być przyporządkowana do konkretnej dostawy, nie wystawia jednak faktury korygującej. Dokument, jakim dysponuje wypłacający premię, to nota obciążeniowa, niezawierająca VAT. Na jego podstawie firma lub hurtownia farmaceutyczna jest uprawniona do dokonania zmniejszenia obrotu, a co za tym idzie kwoty podatku należnego. Jak wynika z cytowanego art. 29 ust. 4 ustawy o VAT nie tylko faktura korygująca stanowi podstawę do zmniejszenia obrotu (czyli podstawy opodatkowania VAT).

Jak wskazał WSA w Warszawie w orzeczeniu z 7 sierpnia 2007 r. (sygn. III SA/Wa 3856/06), z treści art. 29 ust. 4 ustawy o VAT wynika, iż warunkiem zmniejszenia obrotu o udzielone rabaty jest ich udokumentowanie, przy czym oczywiste jest, że przepisy w sposób rozłączny traktują kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów oraz kwoty wynikające z dokonanych korekt faktur. Świadczy to o tym, że dopuszczalna jest możliwość dokumentowania rabatów również w inny sposób niż tylko poprzez wystawienie faktury korygującej. Zdaniem sądu powyższej zasady nie przekreśla brzmienie par. 16 rozporządzenia dotyczącego m.in. wystawiania faktur (określającego wymogi, jakim ma odpowiadać faktura korygująca dokumentująca rabat), bowiem przepis ten odnosi się do sytuacji, w której zostały wystawione faktury korygujące.

Możliwe odliczenie

Podsumowując - zarówno firmy farmaceutyczne, jak i hurtownie farmaceutyczne wypłacające premie pieniężne kontrahentom udokumentowane notami obciążeniowymi są uprawnione do pomniejszenia obrotu o wartość wypłaconych premii i w konsekwencji do odpowiedniego pomniejszenia kwot podatku należnego. Działanie takie jest zgodne przepisami ustawy o VAT i pozwala na opodatkowanie podatkiem należnym faktycznego obrotu i tym samym zachowanie zasady neutralności VAT.

Ważne!

Od 1 stycznia 2008 r. podatnik nie jest uprawniony do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących transakcje niepodlegające opodatkowaniu (wcześniej VAT był odliczalny pod warunkiem zapłaty przez nabywcę kwot wynikających z faktury)

7 proc. wynosi stawka VAT na leki


ELŻBIETA SERWIŃSKA

KALINA FIGURSKA-RUDNICKA

MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA