REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wliczać w koszty wyposażenie mieszkania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marianna Olszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wynajmujący rozliczający przychody z najmu na zasadach ogólnych, mogą wliczać w koszty zakup mebli i wyposażenia. Nie zawsze jednak możliwe jest jednorazowe wliczenie.

Jak prawidłowo przejść z ryczałtu na zasady ogólne przy opodatkowaniu przychodów z najmu

Jak ujmować w księgach archunkowych przyjęte z góry opłaty za czynsz

 

Kwalifikowanie w koszty, a następnie podatkowe rozliczanie wydatków na zakup mebli oraz wszelkiego wyposażenia wynajmowanych mieszkań czy lokali użytkowych jest źródłem bardzo wielu błędów popełnianych przez podatników płacących podatek dochodowy od najmu według skali tabeli podatkowej.

Wyposażenie lub środek trwały

Najwięcej problemów sprawia podatnikom kwestia wyposażenia. Wynika to przede wszystkim z nierównoznacznej definicji tego pojęcia w języku potocznym i na gruncie podatkowym. W tym drugim znaczeniu wyposażenie jest zwierciadlanym odbiciem środka trwałego, a więc jest to taki składnik majątku wykorzystywany dla celów osiągania przychodów z danego źródła, który będzie użytkowany podatkowo krócej niż 12 miesięcy.

Oznacza to, że wyposażeniem mogą być nie tylko dywany czy inne drobne akcesoria domowe, ale i solidne meble, ale tylko pod warunkiem, że dla celów najmu użytkowane one będą nie dłużej niż przez rok. I odwrotnie - wszystko to, co w języku potocznym uznajemy za wyposażenie, np. dywany, na gruncie podatkowym nie będzie wyposażeniem, lecz środkiem trwałym, o ile tylko dla działalności dochodowej (najem, działalność gospodarcza itp.) korzystać z nich będziemy dłużej niż rok.

Amortyzacja w koszty przez 5 lat

Jakie to ma praktyczne znaczenie dla podatnika rozliczającego przychody z najmu? Przede wszystkim takie, że kupując daną rzecz musi z góry zdecydować, czy dla celów osiągania przychodów z najmu będzie z niej korzystał przez 12 miesięcy lub dłużej.

Jeśli zdecyduje się na korzystanie z kupowanych przedmiotów (mebli, dywanów, sprzętu RTV i agd itp.) dłużej niż przez rok, to dla sposobu rozliczeń w koszty istotna będzie cena zakupu. Jeśli będzie ona wyższa niż 3,5 tys. zł (netto, gdy podatnik jest płatnikiem VAT lub brutto, gdy korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług), wydatek będzie można wliczyć w koszty wyłącznie za pośrednictwem amortyzacji. W tym celu trzeba będzie założyć ewidencję środków trwałych. Po zakupie określonych rzeczy trzeba do ewidencji wpisać wartość początkową (zazwyczaj będzie to cena zakupu) oraz określić roczną stawkę amortyzacji. Na podstawie załącznika do ustawy o PIT, jako ruchomości i wyposażenie, rzeczy takie objęte są 20 proc. stawką amortyzacji, co oznacza, że zakupy będą wliczane w koszty przez pięć lat.

Gdy wartość początkowa zakupu jest niższa niż 3,5 tys. zł, podatnik może zakup zamortyzować jednorazowo, czyli od razu w całości wliczyć w koszty. W takim przypadku, gdy jest to środek trwały, a więc wykorzystywany będzie dla osiągania przychodów z najmu dłużej niż 12 miesięcy, warto go także wpisać do ewidencji środków trwałych, wykazując w niej w kolumnie przeznaczonej na dokumentowanie jednorazowej amortyzacji.

Ewidencja wyposażenia

Jeśli jednak zakupione rzeczy będą użytkowane dla potrzeb osiągania przychodów z najmu krócej niż 12 miesięcy, klasyfikujemy je jako wyposażenie. Oznacza to, że powinniśmy je zaewidencjonować w założonej na tę okoliczność ewidencji wyposażenia. Zgodnie z przepisami podatkowymi obowiązkowo do tej ewidencji powinniśmy wpisywać rzeczy o wartości początkowej przekraczającej 1,5 tys. zł.

Ważne!

Najwięcej problemów sprawia podatnikom rozliczenie wyposażenia wynajmowanego mieszkania

Musimy jednak pamiętać o tym, że jeśli rzecz sklasyfikowaną jako wyposażenie użytkować będziemy dłużej niż 12 miesięcy, to wywoła to sankcje podatkowe. Zgodnie z przepisem art. 22e ustawy o PIT, w takiej sytuacji podatnicy są obowiązani w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu, w którym ten rok upłynął, zaliczyć te składniki do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych, przyjmując je do ewidencji w cenie nabycia albo koszcie wytworzenia, zmniejszyć koszty uzyskania przychodów o różnicę między ceną nabycia lub kosztem wytworzenia a kwotą odpisów amortyzacyjnych, przypadającą na okres ich dotychczasowego używania, obliczonych dla środków trwałych przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych oraz stosować te stawki amortyzacji w całym okresie dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Ponadto podatnik musi wpłacić, w terminie do 20 dnia tego miesiąca, do urzędu skarbowego kwotę odsetek naliczonych od dnia zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie składników majątku do dnia, w którym okres ich używania przekroczył rok, i naliczoną kwotę odsetek wykazać w zeznaniu rocznym. Odsetki obliczone od powyższej różnicy wynoszą 0,1 proc. za każdy dzień.

MARIANNA OLSZEWSKA

gp@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

Ukryte zyski w estońskim CIT – co to jest i dlaczego warto uważać?

Estoński CIT, czyli ryczałt od dochodów spółek, to atrakcyjna forma opodatkowania, która pozwala na odroczenie podatku dochodowego do momentu faktycznej dystrybucji zysków. Jednak korzystając z tej formy opodatkowania, przedsiębiorcy muszą być szczególnie czujni na pojęcie ukrytych zysków, które mogą skutkować nieoczekiwanym opodatkowaniem.

REKLAMA

Dramatyczne dane o wypadkach rolniczych w 2025 r. KRUS stawia na profilaktykę i zdrowie rolników

Dane za pierwsze półrocze 2025 roku pokazują, że w rolnictwie wciąż dochodzi do tysięcy wypadków przy pracy – odnotowano ponad 4,4 tys. zdarzeń, w których zginęło 26 osób. KRUS podkreśla, że profilaktyka i dbanie o zdrowie rolników stają się priorytetem, aby zmniejszyć ryzyko i poprawić bezpieczeństwo w pracy na wsi.

Rewolucja w opłacie cukrowej w Polsce! Nowe prawo wprowadza radykalne zmiany

Jest projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw, który zakłada kompleksową nowelizację przepisów dotyczących tzw. opłaty cukrowej oraz uproszczenie systemu jej poboru. Celem zmian jest zwiększenie skuteczności działań prozdrowotnych oraz eliminacja dotychczasowych problemów interpretacyjnych i ograniczeń prawnych.

Wspólne KPI w usługach BPO - praktyczne podejście do optymalizacji procesów

Efektywne zarządzanie projektami BPO wymaga jasnych wskaźników efektywności, które pozwalają na obiektywną ocenę realizowanych procesów. Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie wspólnych KPI, realizowanych równolegle przez dostawcę usług i klienta. Takie podejście, oparte na pomiarze czasu pracy i dodatkowych metryk, umożliwia lepsze zrozumienie procesów i ich systematyczne doskonalenie.

Prezydencka propozycja zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci dzieli opinię publiczną

Propozycja prezydenta Karola Nawrockiego wprowadzenia zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci i dochodem do 140 tys. zł budzi wyraźne podziały w społeczeństwie. Według sondażu, popiera ją 47,5 proc. ankietowanych, a przeciwko jest 47,9 proc., reszta nie ma zdania.

REKLAMA

Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

Od 2026 roku o 50% wzrośnie stawka podatku od wygranych i nagród (np. w lotto, konkursach, grach, sprzedaży premiowej) – z 10% do 15% [projekt]

Budżet państwa jest chyba naprawdę w trudnej sytuacji, skoro Ministerstwo Finansów planuje podnieść od przyszłego roku (i to o 50%) stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Obecnie stawka ta wynosi 10% wartości wygranej lub nagrody a ma wzrosnąć do 15%. Ten podatek płacimy np. od wygranej w lotto (choć dopiero od wygranej większej niż 2000 zł).

REKLAMA