REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wliczać w koszty wyposażenie mieszkania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marianna Olszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wynajmujący rozliczający przychody z najmu na zasadach ogólnych, mogą wliczać w koszty zakup mebli i wyposażenia. Nie zawsze jednak możliwe jest jednorazowe wliczenie.

Jak prawidłowo przejść z ryczałtu na zasady ogólne przy opodatkowaniu przychodów z najmu

Jak ujmować w księgach archunkowych przyjęte z góry opłaty za czynsz

 

Kwalifikowanie w koszty, a następnie podatkowe rozliczanie wydatków na zakup mebli oraz wszelkiego wyposażenia wynajmowanych mieszkań czy lokali użytkowych jest źródłem bardzo wielu błędów popełnianych przez podatników płacących podatek dochodowy od najmu według skali tabeli podatkowej.

Wyposażenie lub środek trwały

Najwięcej problemów sprawia podatnikom kwestia wyposażenia. Wynika to przede wszystkim z nierównoznacznej definicji tego pojęcia w języku potocznym i na gruncie podatkowym. W tym drugim znaczeniu wyposażenie jest zwierciadlanym odbiciem środka trwałego, a więc jest to taki składnik majątku wykorzystywany dla celów osiągania przychodów z danego źródła, który będzie użytkowany podatkowo krócej niż 12 miesięcy.

Oznacza to, że wyposażeniem mogą być nie tylko dywany czy inne drobne akcesoria domowe, ale i solidne meble, ale tylko pod warunkiem, że dla celów najmu użytkowane one będą nie dłużej niż przez rok. I odwrotnie - wszystko to, co w języku potocznym uznajemy za wyposażenie, np. dywany, na gruncie podatkowym nie będzie wyposażeniem, lecz środkiem trwałym, o ile tylko dla działalności dochodowej (najem, działalność gospodarcza itp.) korzystać z nich będziemy dłużej niż rok.

Amortyzacja w koszty przez 5 lat

Jakie to ma praktyczne znaczenie dla podatnika rozliczającego przychody z najmu? Przede wszystkim takie, że kupując daną rzecz musi z góry zdecydować, czy dla celów osiągania przychodów z najmu będzie z niej korzystał przez 12 miesięcy lub dłużej.

Jeśli zdecyduje się na korzystanie z kupowanych przedmiotów (mebli, dywanów, sprzętu RTV i agd itp.) dłużej niż przez rok, to dla sposobu rozliczeń w koszty istotna będzie cena zakupu. Jeśli będzie ona wyższa niż 3,5 tys. zł (netto, gdy podatnik jest płatnikiem VAT lub brutto, gdy korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług), wydatek będzie można wliczyć w koszty wyłącznie za pośrednictwem amortyzacji. W tym celu trzeba będzie założyć ewidencję środków trwałych. Po zakupie określonych rzeczy trzeba do ewidencji wpisać wartość początkową (zazwyczaj będzie to cena zakupu) oraz określić roczną stawkę amortyzacji. Na podstawie załącznika do ustawy o PIT, jako ruchomości i wyposażenie, rzeczy takie objęte są 20 proc. stawką amortyzacji, co oznacza, że zakupy będą wliczane w koszty przez pięć lat.

Gdy wartość początkowa zakupu jest niższa niż 3,5 tys. zł, podatnik może zakup zamortyzować jednorazowo, czyli od razu w całości wliczyć w koszty. W takim przypadku, gdy jest to środek trwały, a więc wykorzystywany będzie dla osiągania przychodów z najmu dłużej niż 12 miesięcy, warto go także wpisać do ewidencji środków trwałych, wykazując w niej w kolumnie przeznaczonej na dokumentowanie jednorazowej amortyzacji.

Ewidencja wyposażenia

Jeśli jednak zakupione rzeczy będą użytkowane dla potrzeb osiągania przychodów z najmu krócej niż 12 miesięcy, klasyfikujemy je jako wyposażenie. Oznacza to, że powinniśmy je zaewidencjonować w założonej na tę okoliczność ewidencji wyposażenia. Zgodnie z przepisami podatkowymi obowiązkowo do tej ewidencji powinniśmy wpisywać rzeczy o wartości początkowej przekraczającej 1,5 tys. zł.

Ważne!

Najwięcej problemów sprawia podatnikom rozliczenie wyposażenia wynajmowanego mieszkania

Musimy jednak pamiętać o tym, że jeśli rzecz sklasyfikowaną jako wyposażenie użytkować będziemy dłużej niż 12 miesięcy, to wywoła to sankcje podatkowe. Zgodnie z przepisem art. 22e ustawy o PIT, w takiej sytuacji podatnicy są obowiązani w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu, w którym ten rok upłynął, zaliczyć te składniki do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych, przyjmując je do ewidencji w cenie nabycia albo koszcie wytworzenia, zmniejszyć koszty uzyskania przychodów o różnicę między ceną nabycia lub kosztem wytworzenia a kwotą odpisów amortyzacyjnych, przypadającą na okres ich dotychczasowego używania, obliczonych dla środków trwałych przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych oraz stosować te stawki amortyzacji w całym okresie dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Ponadto podatnik musi wpłacić, w terminie do 20 dnia tego miesiąca, do urzędu skarbowego kwotę odsetek naliczonych od dnia zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie składników majątku do dnia, w którym okres ich używania przekroczył rok, i naliczoną kwotę odsetek wykazać w zeznaniu rocznym. Odsetki obliczone od powyższej różnicy wynoszą 0,1 proc. za każdy dzień.

MARIANNA OLSZEWSKA

gp@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA