REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wliczać w koszty wyposażenie mieszkania

Marianna Olszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wynajmujący rozliczający przychody z najmu na zasadach ogólnych, mogą wliczać w koszty zakup mebli i wyposażenia. Nie zawsze jednak możliwe jest jednorazowe wliczenie.

Jak prawidłowo przejść z ryczałtu na zasady ogólne przy opodatkowaniu przychodów z najmu

Jak ujmować w księgach archunkowych przyjęte z góry opłaty za czynsz

 

Kwalifikowanie w koszty, a następnie podatkowe rozliczanie wydatków na zakup mebli oraz wszelkiego wyposażenia wynajmowanych mieszkań czy lokali użytkowych jest źródłem bardzo wielu błędów popełnianych przez podatników płacących podatek dochodowy od najmu według skali tabeli podatkowej.

Wyposażenie lub środek trwały

Najwięcej problemów sprawia podatnikom kwestia wyposażenia. Wynika to przede wszystkim z nierównoznacznej definicji tego pojęcia w języku potocznym i na gruncie podatkowym. W tym drugim znaczeniu wyposażenie jest zwierciadlanym odbiciem środka trwałego, a więc jest to taki składnik majątku wykorzystywany dla celów osiągania przychodów z danego źródła, który będzie użytkowany podatkowo krócej niż 12 miesięcy.

Oznacza to, że wyposażeniem mogą być nie tylko dywany czy inne drobne akcesoria domowe, ale i solidne meble, ale tylko pod warunkiem, że dla celów najmu użytkowane one będą nie dłużej niż przez rok. I odwrotnie - wszystko to, co w języku potocznym uznajemy za wyposażenie, np. dywany, na gruncie podatkowym nie będzie wyposażeniem, lecz środkiem trwałym, o ile tylko dla działalności dochodowej (najem, działalność gospodarcza itp.) korzystać z nich będziemy dłużej niż rok.

Amortyzacja w koszty przez 5 lat

Jakie to ma praktyczne znaczenie dla podatnika rozliczającego przychody z najmu? Przede wszystkim takie, że kupując daną rzecz musi z góry zdecydować, czy dla celów osiągania przychodów z najmu będzie z niej korzystał przez 12 miesięcy lub dłużej.

Jeśli zdecyduje się na korzystanie z kupowanych przedmiotów (mebli, dywanów, sprzętu RTV i agd itp.) dłużej niż przez rok, to dla sposobu rozliczeń w koszty istotna będzie cena zakupu. Jeśli będzie ona wyższa niż 3,5 tys. zł (netto, gdy podatnik jest płatnikiem VAT lub brutto, gdy korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług), wydatek będzie można wliczyć w koszty wyłącznie za pośrednictwem amortyzacji. W tym celu trzeba będzie założyć ewidencję środków trwałych. Po zakupie określonych rzeczy trzeba do ewidencji wpisać wartość początkową (zazwyczaj będzie to cena zakupu) oraz określić roczną stawkę amortyzacji. Na podstawie załącznika do ustawy o PIT, jako ruchomości i wyposażenie, rzeczy takie objęte są 20 proc. stawką amortyzacji, co oznacza, że zakupy będą wliczane w koszty przez pięć lat.

Gdy wartość początkowa zakupu jest niższa niż 3,5 tys. zł, podatnik może zakup zamortyzować jednorazowo, czyli od razu w całości wliczyć w koszty. W takim przypadku, gdy jest to środek trwały, a więc wykorzystywany będzie dla osiągania przychodów z najmu dłużej niż 12 miesięcy, warto go także wpisać do ewidencji środków trwałych, wykazując w niej w kolumnie przeznaczonej na dokumentowanie jednorazowej amortyzacji.

Ewidencja wyposażenia

Jeśli jednak zakupione rzeczy będą użytkowane dla potrzeb osiągania przychodów z najmu krócej niż 12 miesięcy, klasyfikujemy je jako wyposażenie. Oznacza to, że powinniśmy je zaewidencjonować w założonej na tę okoliczność ewidencji wyposażenia. Zgodnie z przepisami podatkowymi obowiązkowo do tej ewidencji powinniśmy wpisywać rzeczy o wartości początkowej przekraczającej 1,5 tys. zł.

Ważne!

Najwięcej problemów sprawia podatnikom rozliczenie wyposażenia wynajmowanego mieszkania

Musimy jednak pamiętać o tym, że jeśli rzecz sklasyfikowaną jako wyposażenie użytkować będziemy dłużej niż 12 miesięcy, to wywoła to sankcje podatkowe. Zgodnie z przepisem art. 22e ustawy o PIT, w takiej sytuacji podatnicy są obowiązani w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu, w którym ten rok upłynął, zaliczyć te składniki do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych, przyjmując je do ewidencji w cenie nabycia albo koszcie wytworzenia, zmniejszyć koszty uzyskania przychodów o różnicę między ceną nabycia lub kosztem wytworzenia a kwotą odpisów amortyzacyjnych, przypadającą na okres ich dotychczasowego używania, obliczonych dla środków trwałych przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych oraz stosować te stawki amortyzacji w całym okresie dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Ponadto podatnik musi wpłacić, w terminie do 20 dnia tego miesiąca, do urzędu skarbowego kwotę odsetek naliczonych od dnia zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie składników majątku do dnia, w którym okres ich używania przekroczył rok, i naliczoną kwotę odsetek wykazać w zeznaniu rocznym. Odsetki obliczone od powyższej różnicy wynoszą 0,1 proc. za każdy dzień.

MARIANNA OLSZEWSKA

gp@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA