REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Otrzymanie dotacji a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Piotrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie skutki w VAT wywołuje dotacja otrzymana z funduszy unijnych na rozwój firmy, z przeznaczeniem na nabycie środków trwałych potrzebnych do prowadzonej produkcji?

Omawiając problematykę otrzymania dotacji na gruncie regulacji ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, należy wskazać zarówno na przepisy ustalające zasady opodatkowania, jak i na kluczowe dla opodatkowania tym podatkiem reguły określające uprawnienie w zakresie odliczenia podatku naliczonego. Tym samym trzeba omówić zagadnienie opodatkowania dotacji oraz kwestię uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z nabycia towarów lub usług sfinansowanych w całości lub części otrzymaną dotacją.

Czy dotacja podlega opodatkowaniu

Zgodnie z art. 5 ust 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlegają: odpłatna dostawa towarów, odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, a także wewnątrzwspólnotowa dostawa i wenątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz eksport i import towarów.

Tym samym można zauważyć, iż pojęcie dotacji rozumianej w myśl definicji wyrażonej „Słownikiem języka polskiego” PWN jako bezzwrotna pomoc finansowa udzielona przedsiębiorstwu, instytucji lub organizacji ze środków publicznych nie mieści się w wyrażonym art. 5 ust 1 ustawy o VAT katalogu czynności podlegających opodatkowaniu. Niemniej jednak przytoczenia wymaga norma wyrażona w art. 29 ust. 1 powołanej ustawy, zgodnie z którą (z zastrzeżeniem art. 29 ust. 2-22, art. 30-32, 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5) podstawę opodatkowania stanowi obrót rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o wartość podatku należnego obejmująca całość należnego od nabywcy świadczenia, a co szczególnie istotne pod kątem omawianej problematyki - powiększona o otrzymane dotacje, subwencje lub inne dopłaty mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Konsekwencję powyższych norm stanowi zatem wniosek, iż otrzymana dotacja stanowi element wchodzący w skład podstawy opodatkowania VAT wyłącznie w sytuacji, w której jej otrzymanie ma bezpośredni wpływ na cenę dostarczanego towaru lub świadczonej usługi (np. część należnej ceny dostarczanego przez podatnika towaru finansowana jest za pomocą dotacji). Tym samym należy stwierdzić, iż dotacja, która nie ma bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanego towaru lub świadczonej usługi (a za taką niewątpliwie należy uznać dotację otrzymaną ze środków unijnych na cele inwestycyjne podatnika), nie podlega opodatkowaniu VAT. Pogląd taki znajduje również potwierdzenie w opinii Ministra Finansów, który interpretacją z 30 grudnia 2004 r. (PP3-812-1341/2004/BL) skierowaną do Dyrektorów Izb Skarbowych oraz Dyrektorów Urzędów Kontroli Skarbowej, stwierdził, iż: „... otrzymana dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze, niemająca bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi, nie wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług”.

Dotacja a podatek naliczony

Odrębnym zagadnieniem wymagającym omówienia jest problematyka uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z nabycia towarów sfinansowanego otrzymaną przez podatnika dotacją. Zgodnie z art. 86 ust. 1 w zakresie, w jakim nabyte towary lub usługi wykorzystywane są dla wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (w rozumieniu art. 15 ustawy) przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o wartość podatku naliczonego (z zastrzeżeniem regulacji szczególnych art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124). Ponieważ jednak obowiązujące przepisy ustalają również wiele przypadków, których zaistnienie wyłącza lub ogranicza stosowanie powyższego uprawnienia, przytoczenia wymaga treść art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, w myśl którego obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku naliczonego nie stosuje się w stosunku do towarów lub usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustaw o podatkach dochodowych, z wyjątkiem jednak sytuacji, w której brak możliwości zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Artykuł 88 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, iż wyłączenie to nie znajduje zastosowania w przypadku wydatków związanych z nabyciem towarów zaliczanych przez podatnika do środków trwałych podlegających amortyzacji oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, a także wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Z kolei, zgodnie z regulacjami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 23 ust. 1 pkt 56), jak też ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 16 ust. 1 pkt 58) nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów wydatków pochodzących z powołanych tymi przepisami przychodów zwolnionych od podatku, w tym również wskazanych tymi normami dotacji.

Jeżeli zatem podstawę dla dokonania odliczenia podatku naliczonego stanowi nabycie towaru lub usługi, które nie pozwala na zaliczenie poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, to z wyłączeniem przypadków wyrażonych regulacjami art. 88 ust. 3 ustawy o VAT podatnik nie może dokonać odliczenia podatku naliczonego. W efekcie, ponieważ dyspozycja art. 88 ust. 3 pkt 1 uchyla stosowanie art. 88 ust. 1 pkt 2, to w stosunku do nabytych za pomocą otrzymanej dotacji urządzeń na potrzeby przyszłej produkcji, które zostaną zaliczone przez podatnika do środków trwałych podlegających amortyzacji, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na warunkach określonych przepisami ustawy o VAT, bez względu na to, iż ich nabycie zostało sfinansowane z pomocą otrzymanej dotacji.

PRZYKŁAD

Podatnik VAT otrzymał dotację w wysokości 50 000 PLN stanowiącą dofinansowanie nabycia maszyny na potrzeby produkcji o wartości 122 000 PLN (wraz z VAT - 22 proc.). Nabyte urządzenie jest wykorzystywane dla potrzeb prowadzenia produkcji opodatkowanej VAT i zostało ujęte w ewidencji środków trwałych oraz poddane amortyzacji.

Przedstawiony stan faktyczny wyczerpuje przesłanki wskazane art. 86 ust. 1 oraz art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT. Tym samym podatnik może na zasadach ogólnych dokonać odliczenia podatku naliczonego wynikającego z nabycia maszyny, jeżeli urządzenie to stanowi jego środek trwały. W stosunku do nabytych towarów i usług stanowiących podlegający amortyzacji środek trwały podatnika nie znajduje bowiem zastosowania regulacja art. 88 ust. 1 pkt 2, która wyłącza możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z nabycia towarów lub usług, jeżeli wydatki poniesione na to nabycie nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. W efekcie, jeżeli nie zachodzą inne okoliczności ograniczające lub wyłączające uprawnienie podatnika do odliczenia podatku naliczonego (np. nabycie środka trwałego związane jest ze sprzedażą zwolnioną od podatku), podatnik może dokonać odliczenia całej wartości podatku naliczonego w wysokości 22 000 PLN.

Warto dodać, iż opinia taka znajduje potwierdzenie w licznych orzeczeniach z zakresu prawa podatkowego. Przykładowo Urząd Skarbowy Warszawa Ursynów publikowaną interpretacją z 17 lipca 2007 r. (sygn. 1438/443/218-95/2007/PG) w omawianej sprawie stwierdził: „... fakt otrzymania dotacji przez podatnika pozostaje bez wpływu na rozliczenie podatku naliczonego, jeżeli dokonane zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a o możliwości odliczenia podatku decydować będzie wyłącznie spełnienie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - tj. związek dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną”.

Wnioski końcowe

Obowiązujące regulacje ustawy z 11 marca 2004 r. wskazują na dotację jako element zwiększający podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyłącznie w sytuacji, w której pomiędzy otrzymaną dotacją a dostawą towarów lub świadczeniem usług zachodzi bezpośredni związek mający wpływ na cenę dostawy lub usługi. Zatem, ponieważ dotacja, której przeznaczeniem jest sfinansowanie w całości lub części ponoszonych przez podatnika wydatków inwestycyjnych, nie spełnia warunków wyrażonych art. 29 ust. 1 ustawy, to należy stwierdzić, iż nie podlega ona opodatkowaniu. Warto podkreślić, iż fakt nabycia przez podatnika urządzeń na potrzeby prowadzonej produkcji z pomocą otrzymanej na ten cel dotacji pozostaje bez związku z prawem do dokonania odliczenia podatku naliczonego, jeżeli nabyte urządzenia stanowią podlegające amortyzacji środki trwałe podatnika.

Podstawa prawna:

art. 5 ust. 1, art. 29 ust. 1, art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 1 pkt 2, ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA