REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany wprowadziła nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej

Sławomir Biliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 20 września niektórzy przedsiębiorcy mogą zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej. W okresie zawieszenia nie muszą składać deklaracji ani płacić zaliczek na podatek. To nie jedyne zmiany. Jakie są pozostałe?

Prawo zawieszenia działalności gospodarczej

Przedsiębiorcy niezatrudniający pracowników uzyskali prawo do zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na okres od 1 do 24 miesięcy. Prawo to wprowadził dodany nowelizacją art. 14a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej rozpoczyna się od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej i trwa do dnia złożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej. Szczegółowo zasady zawieszania działalności gospodarczej opisywaliśmy w Mk nr 14/2008, str. 21.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w podatkach dochodowych

Zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych i w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalniają przedsiębiorców z obowiązku wpłacania zaliczek w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Ponieważ zmiany w ustawach o podatkach dochodowych od osób prawnych i fizycznych mają to samo brzmienie, zostaną one omówione wspólnie.

Amortyzacja a zawieszenie działalności gospodarczej. Ustawodawca, dając przedsiębiorcom możliwość zawieszenia działalności, pozwolił na czasowe „zawieszenie” amortyzacji nieużywanych składników majątku przedsiębiorcy. Treść zmiany przedstawiamy w tabeli.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

Zwolnienie z obowiązków podatkowych. W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca nie ma obowiązku wpłacania na rachunek urzędu skarbowego zaliczek miesięcznych, kwartalnych oraz zaliczek uproszczonych (art. 44 ust. 10 updof i art. 25 ust. 5a updop).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotyczy to także przedsiębiorców będących wspólnikami spółki jawnej, spółki partnerskiej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, które zawiesiły wykonywanie działalności gospodarczej (art. 44 ust. 11 updof i art. 25 ust. 5b updop). Warunkiem zwolnienia wspólnika spółki zawieszającej działalność z opłacania zaliczek jest zawiadomienie w formie pisemnej właściwego dla niego jako podatnika naczelnika urzędu skarbowego o okresie zawieszenia wykonywania tej działalności. Zawiadomienie należy złożyć nie później niż przed upływem 7 dni od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej (art. 44 ust. 12 updof i art. 25 ust. 5c updop). Obowiązek zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego mają także podatnicy będący osobami prawnymi.

WAŻNE!

Zawiadomienie o okresie zawieszenia działalności należy złożyć do naczelnika urzędu skarbowego nie później niż przed upływem 7 dni od złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej.

Zryczałtowany podatek dochodowy i karta podatkowa

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorcy płacący ryczałt od przychodów ewidencjonowanych nie mają obowiązku płacenia tego podatku (art. 21 ust. 1d ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Dotyczy to także osób fizycznych będących wspólnikami spółki jawnej, która zawiesiła wykonywanie działalności (art. 21 ust. 1e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym...). Podobnie jak w przypadku pozostałych podatków dochodowych konieczne jest zawiadomienie w formie pisemnej naczelnika właściwego urzędu skarbowego o okresie zawieszenia wykonywania tej działalności. Zawiadomienie należy złożyć w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej.

Karta podatkowa. Przedsiębiorcy rozliczający się na podstawie karty podatkowej będą teraz mogli zawiesić wykonywanie swojej działalności. Pozostawiono im możliwość zgłoszenia przerwy w prowadzeniu działalności (art. 34 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym...). Podobnie jak w przypadku przerwy również w przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej nie jest pobierany za cały okres zawieszenia podatek opłacany w formie karty podatkowej. Wysokość niepodlegającego poborowi podatku wynosi 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień zawieszenia (art. 34 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym...).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zawieszenie działalności w ustawie o VAT

Wprowadzone nowelizacją zmiany w ustawie o VAT zwalniają przedsiębiorców z obowiązku składania deklaracji za okresy rozliczeniowe objęte zawieszeniem (art. 99 ust. 7a ustawy o VAT). Warunkiem skorzystania z tego przepisu jest odpowiednie zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego o okresie zawieszenia. Na tych samych zasadach z obowiązku składania deklaracji zwolnieni są podatnicy świadczący usługi taksówek osobowych (PKWiU 60.22.11-00.00), opodatkowani w formie ryczałtu - art. 114 ust. 3 ustawy o VAT.

Ze zwolnienia z obowiązku składania deklaracji podatkowych nie mogą jednak skorzystać podatnicy:

1) zarejestrowani jako podatnicy VAT UE,

2) dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

3) dokonujący importu usług lub nabywający towary - w zakresie których są podatnikiem.

Zwolnienie z obowiązku składania deklaracji podatkowych nie dotyczy:

• okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego,

• okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego (art. 99 ust. 7b ustawy o VAT).

Zmiany w ustawie o KRS

Nowelizacja wprowadzająca możliwość zawieszania działalności gospodarczej wprowadziła też nowe przepisy do ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (art. 5 nowelizacji). Zgodnie z nimi wniosek o wpis zawieszenia działalności sąd rejestrowy rozpoznaje nie później niż w terminie 7 dni od daty jego złożenia (art. 20a ustawy o KRS). Wnioski o wpis informacji:

• o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej oraz

• o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej

- są zwolnione z opłat sądowych. Wpisy dokonane w wyniku rozpoznania takich wniosków nie podlegają ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (art. 20c ustawy o KRS). Nowelizacja określiła także podstawowe dane, jakie powinny zawierać te wnioski (art. 22a ustawy o KRS).

Zmiany w przepisach o ubezpieczeniach społecznych

Nowelizacja wprowadza zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych i w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Przedstawiliśmy je w Mk nr 16/2008, str. 27, w artykule „Jak zgłosić do ZUS zawieszenie wykonywania działalności”.

• ustawa z 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw - Dz.U. Nr 141, poz. 888

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skarbówka zabrała, sądy oddały: Przedsiębiorcy odzyskali 2,8 mld zł w sprawach o faktury

Tysiące firm niesłusznie oskarżonych o udział w oszustwach VAT w końcu wygrało walkę z fiskusem. W ciągu trzech lat sądy i organy odwoławcze uchyliły decyzje skarbówki na astronomiczną kwotę 2,8 mld zł! Czy to początek końca urzędniczej samowoli wobec przedsiębiorców?

Choroba lub wypadek przy pracy zleceniobiorcy – jakie świadczenia przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

REKLAMA

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

Teraz kontrolerzy ZUS szczególnie upatrzyli sobie firmy z jednej branży, praktycznie żadna nie uniknie kontroli w najbliższym czasie. Co sprawdzają i dlaczego

W ciągu ostatniego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wziął pod lupę polskie firmy transportowe i rozpoczął szczegółowe kontrole, które są odczuwalne przez branżę. Dla ekspertów nie jest to zaskoczeniem, bo to efekt rozpoznania przez ZUS trików stosowanych w firmach tej branży.

Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

REKLAMA

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

REKLAMA