REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany wprowadziła nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej

Sławomir Biliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 20 września niektórzy przedsiębiorcy mogą zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej. W okresie zawieszenia nie muszą składać deklaracji ani płacić zaliczek na podatek. To nie jedyne zmiany. Jakie są pozostałe?

Prawo zawieszenia działalności gospodarczej

Przedsiębiorcy niezatrudniający pracowników uzyskali prawo do zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na okres od 1 do 24 miesięcy. Prawo to wprowadził dodany nowelizacją art. 14a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej rozpoczyna się od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej i trwa do dnia złożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej. Szczegółowo zasady zawieszania działalności gospodarczej opisywaliśmy w Mk nr 14/2008, str. 21.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w podatkach dochodowych

Zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych i w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalniają przedsiębiorców z obowiązku wpłacania zaliczek w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Ponieważ zmiany w ustawach o podatkach dochodowych od osób prawnych i fizycznych mają to samo brzmienie, zostaną one omówione wspólnie.

Amortyzacja a zawieszenie działalności gospodarczej. Ustawodawca, dając przedsiębiorcom możliwość zawieszenia działalności, pozwolił na czasowe „zawieszenie” amortyzacji nieużywanych składników majątku przedsiębiorcy. Treść zmiany przedstawiamy w tabeli.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

Zwolnienie z obowiązków podatkowych. W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca nie ma obowiązku wpłacania na rachunek urzędu skarbowego zaliczek miesięcznych, kwartalnych oraz zaliczek uproszczonych (art. 44 ust. 10 updof i art. 25 ust. 5a updop).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotyczy to także przedsiębiorców będących wspólnikami spółki jawnej, spółki partnerskiej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, które zawiesiły wykonywanie działalności gospodarczej (art. 44 ust. 11 updof i art. 25 ust. 5b updop). Warunkiem zwolnienia wspólnika spółki zawieszającej działalność z opłacania zaliczek jest zawiadomienie w formie pisemnej właściwego dla niego jako podatnika naczelnika urzędu skarbowego o okresie zawieszenia wykonywania tej działalności. Zawiadomienie należy złożyć nie później niż przed upływem 7 dni od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej (art. 44 ust. 12 updof i art. 25 ust. 5c updop). Obowiązek zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego mają także podatnicy będący osobami prawnymi.

WAŻNE!

Zawiadomienie o okresie zawieszenia działalności należy złożyć do naczelnika urzędu skarbowego nie później niż przed upływem 7 dni od złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej.

Zryczałtowany podatek dochodowy i karta podatkowa

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorcy płacący ryczałt od przychodów ewidencjonowanych nie mają obowiązku płacenia tego podatku (art. 21 ust. 1d ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Dotyczy to także osób fizycznych będących wspólnikami spółki jawnej, która zawiesiła wykonywanie działalności (art. 21 ust. 1e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym...). Podobnie jak w przypadku pozostałych podatków dochodowych konieczne jest zawiadomienie w formie pisemnej naczelnika właściwego urzędu skarbowego o okresie zawieszenia wykonywania tej działalności. Zawiadomienie należy złożyć w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej.

Karta podatkowa. Przedsiębiorcy rozliczający się na podstawie karty podatkowej będą teraz mogli zawiesić wykonywanie swojej działalności. Pozostawiono im możliwość zgłoszenia przerwy w prowadzeniu działalności (art. 34 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym...). Podobnie jak w przypadku przerwy również w przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej nie jest pobierany za cały okres zawieszenia podatek opłacany w formie karty podatkowej. Wysokość niepodlegającego poborowi podatku wynosi 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień zawieszenia (art. 34 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym...).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zawieszenie działalności w ustawie o VAT

Wprowadzone nowelizacją zmiany w ustawie o VAT zwalniają przedsiębiorców z obowiązku składania deklaracji za okresy rozliczeniowe objęte zawieszeniem (art. 99 ust. 7a ustawy o VAT). Warunkiem skorzystania z tego przepisu jest odpowiednie zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego o okresie zawieszenia. Na tych samych zasadach z obowiązku składania deklaracji zwolnieni są podatnicy świadczący usługi taksówek osobowych (PKWiU 60.22.11-00.00), opodatkowani w formie ryczałtu - art. 114 ust. 3 ustawy o VAT.

Ze zwolnienia z obowiązku składania deklaracji podatkowych nie mogą jednak skorzystać podatnicy:

1) zarejestrowani jako podatnicy VAT UE,

2) dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

3) dokonujący importu usług lub nabywający towary - w zakresie których są podatnikiem.

Zwolnienie z obowiązku składania deklaracji podatkowych nie dotyczy:

• okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego,

• okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego (art. 99 ust. 7b ustawy o VAT).

Zmiany w ustawie o KRS

Nowelizacja wprowadzająca możliwość zawieszania działalności gospodarczej wprowadziła też nowe przepisy do ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (art. 5 nowelizacji). Zgodnie z nimi wniosek o wpis zawieszenia działalności sąd rejestrowy rozpoznaje nie później niż w terminie 7 dni od daty jego złożenia (art. 20a ustawy o KRS). Wnioski o wpis informacji:

• o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej oraz

• o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej

- są zwolnione z opłat sądowych. Wpisy dokonane w wyniku rozpoznania takich wniosków nie podlegają ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (art. 20c ustawy o KRS). Nowelizacja określiła także podstawowe dane, jakie powinny zawierać te wnioski (art. 22a ustawy o KRS).

Zmiany w przepisach o ubezpieczeniach społecznych

Nowelizacja wprowadza zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych i w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Przedstawiliśmy je w Mk nr 16/2008, str. 27, w artykule „Jak zgłosić do ZUS zawieszenie wykonywania działalności”.

• ustawa z 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw - Dz.U. Nr 141, poz. 888

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA