REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany wprowadziła nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 20 września niektórzy przedsiębiorcy mogą zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej. W okresie zawieszenia nie muszą składać deklaracji ani płacić zaliczek na podatek. To nie jedyne zmiany. Jakie są pozostałe?

Prawo zawieszenia działalności gospodarczej

Przedsiębiorcy niezatrudniający pracowników uzyskali prawo do zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na okres od 1 do 24 miesięcy. Prawo to wprowadził dodany nowelizacją art. 14a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej rozpoczyna się od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej i trwa do dnia złożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej. Szczegółowo zasady zawieszania działalności gospodarczej opisywaliśmy w Mk nr 14/2008, str. 21.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w podatkach dochodowych

Zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych i w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalniają przedsiębiorców z obowiązku wpłacania zaliczek w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Ponieważ zmiany w ustawach o podatkach dochodowych od osób prawnych i fizycznych mają to samo brzmienie, zostaną one omówione wspólnie.

Amortyzacja a zawieszenie działalności gospodarczej. Ustawodawca, dając przedsiębiorcom możliwość zawieszenia działalności, pozwolił na czasowe „zawieszenie” amortyzacji nieużywanych składników majątku przedsiębiorcy. Treść zmiany przedstawiamy w tabeli.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zwolnienie z obowiązków podatkowych. W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca nie ma obowiązku wpłacania na rachunek urzędu skarbowego zaliczek miesięcznych, kwartalnych oraz zaliczek uproszczonych (art. 44 ust. 10 updof i art. 25 ust. 5a updop).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotyczy to także przedsiębiorców będących wspólnikami spółki jawnej, spółki partnerskiej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, które zawiesiły wykonywanie działalności gospodarczej (art. 44 ust. 11 updof i art. 25 ust. 5b updop). Warunkiem zwolnienia wspólnika spółki zawieszającej działalność z opłacania zaliczek jest zawiadomienie w formie pisemnej właściwego dla niego jako podatnika naczelnika urzędu skarbowego o okresie zawieszenia wykonywania tej działalności. Zawiadomienie należy złożyć nie później niż przed upływem 7 dni od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej (art. 44 ust. 12 updof i art. 25 ust. 5c updop). Obowiązek zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego mają także podatnicy będący osobami prawnymi.

WAŻNE!

Zawiadomienie o okresie zawieszenia działalności należy złożyć do naczelnika urzędu skarbowego nie później niż przed upływem 7 dni od złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej.

Zryczałtowany podatek dochodowy i karta podatkowa

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorcy płacący ryczałt od przychodów ewidencjonowanych nie mają obowiązku płacenia tego podatku (art. 21 ust. 1d ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Dotyczy to także osób fizycznych będących wspólnikami spółki jawnej, która zawiesiła wykonywanie działalności (art. 21 ust. 1e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym...). Podobnie jak w przypadku pozostałych podatków dochodowych konieczne jest zawiadomienie w formie pisemnej naczelnika właściwego urzędu skarbowego o okresie zawieszenia wykonywania tej działalności. Zawiadomienie należy złożyć w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej.

Karta podatkowa. Przedsiębiorcy rozliczający się na podstawie karty podatkowej będą teraz mogli zawiesić wykonywanie swojej działalności. Pozostawiono im możliwość zgłoszenia przerwy w prowadzeniu działalności (art. 34 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym...). Podobnie jak w przypadku przerwy również w przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej nie jest pobierany za cały okres zawieszenia podatek opłacany w formie karty podatkowej. Wysokość niepodlegającego poborowi podatku wynosi 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień zawieszenia (art. 34 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym...).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zawieszenie działalności w ustawie o VAT

Wprowadzone nowelizacją zmiany w ustawie o VAT zwalniają przedsiębiorców z obowiązku składania deklaracji za okresy rozliczeniowe objęte zawieszeniem (art. 99 ust. 7a ustawy o VAT). Warunkiem skorzystania z tego przepisu jest odpowiednie zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego o okresie zawieszenia. Na tych samych zasadach z obowiązku składania deklaracji zwolnieni są podatnicy świadczący usługi taksówek osobowych (PKWiU 60.22.11-00.00), opodatkowani w formie ryczałtu - art. 114 ust. 3 ustawy o VAT.

Ze zwolnienia z obowiązku składania deklaracji podatkowych nie mogą jednak skorzystać podatnicy:

1) zarejestrowani jako podatnicy VAT UE,

2) dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

3) dokonujący importu usług lub nabywający towary - w zakresie których są podatnikiem.

Zwolnienie z obowiązku składania deklaracji podatkowych nie dotyczy:

• okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego,

• okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego (art. 99 ust. 7b ustawy o VAT).

Zmiany w ustawie o KRS

Nowelizacja wprowadzająca możliwość zawieszania działalności gospodarczej wprowadziła też nowe przepisy do ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (art. 5 nowelizacji). Zgodnie z nimi wniosek o wpis zawieszenia działalności sąd rejestrowy rozpoznaje nie później niż w terminie 7 dni od daty jego złożenia (art. 20a ustawy o KRS). Wnioski o wpis informacji:

• o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej oraz

• o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej

- są zwolnione z opłat sądowych. Wpisy dokonane w wyniku rozpoznania takich wniosków nie podlegają ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (art. 20c ustawy o KRS). Nowelizacja określiła także podstawowe dane, jakie powinny zawierać te wnioski (art. 22a ustawy o KRS).

Zmiany w przepisach o ubezpieczeniach społecznych

Nowelizacja wprowadza zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych i w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Przedstawiliśmy je w Mk nr 16/2008, str. 27, w artykule „Jak zgłosić do ZUS zawieszenie wykonywania działalności”.

• ustawa z 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw - Dz.U. Nr 141, poz. 888

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA