REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany wprowadziła nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 20 września niektórzy przedsiębiorcy mogą zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej. W okresie zawieszenia nie muszą składać deklaracji ani płacić zaliczek na podatek. To nie jedyne zmiany. Jakie są pozostałe?

Prawo zawieszenia działalności gospodarczej

Przedsiębiorcy niezatrudniający pracowników uzyskali prawo do zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na okres od 1 do 24 miesięcy. Prawo to wprowadził dodany nowelizacją art. 14a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej rozpoczyna się od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej i trwa do dnia złożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej. Szczegółowo zasady zawieszania działalności gospodarczej opisywaliśmy w Mk nr 14/2008, str. 21.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w podatkach dochodowych

REKLAMA

Zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych i w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalniają przedsiębiorców z obowiązku wpłacania zaliczek w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Ponieważ zmiany w ustawach o podatkach dochodowych od osób prawnych i fizycznych mają to samo brzmienie, zostaną one omówione wspólnie.

Amortyzacja a zawieszenie działalności gospodarczej. Ustawodawca, dając przedsiębiorcom możliwość zawieszenia działalności, pozwolił na czasowe „zawieszenie” amortyzacji nieużywanych składników majątku przedsiębiorcy. Treść zmiany przedstawiamy w tabeli.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

Zwolnienie z obowiązków podatkowych. W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca nie ma obowiązku wpłacania na rachunek urzędu skarbowego zaliczek miesięcznych, kwartalnych oraz zaliczek uproszczonych (art. 44 ust. 10 updof i art. 25 ust. 5a updop).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotyczy to także przedsiębiorców będących wspólnikami spółki jawnej, spółki partnerskiej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, które zawiesiły wykonywanie działalności gospodarczej (art. 44 ust. 11 updof i art. 25 ust. 5b updop). Warunkiem zwolnienia wspólnika spółki zawieszającej działalność z opłacania zaliczek jest zawiadomienie w formie pisemnej właściwego dla niego jako podatnika naczelnika urzędu skarbowego o okresie zawieszenia wykonywania tej działalności. Zawiadomienie należy złożyć nie później niż przed upływem 7 dni od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej (art. 44 ust. 12 updof i art. 25 ust. 5c updop). Obowiązek zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego mają także podatnicy będący osobami prawnymi.

WAŻNE!

Zawiadomienie o okresie zawieszenia działalności należy złożyć do naczelnika urzędu skarbowego nie później niż przed upływem 7 dni od złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej.

Zryczałtowany podatek dochodowy i karta podatkowa

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorcy płacący ryczałt od przychodów ewidencjonowanych nie mają obowiązku płacenia tego podatku (art. 21 ust. 1d ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Dotyczy to także osób fizycznych będących wspólnikami spółki jawnej, która zawiesiła wykonywanie działalności (art. 21 ust. 1e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym...). Podobnie jak w przypadku pozostałych podatków dochodowych konieczne jest zawiadomienie w formie pisemnej naczelnika właściwego urzędu skarbowego o okresie zawieszenia wykonywania tej działalności. Zawiadomienie należy złożyć w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej.

Karta podatkowa. Przedsiębiorcy rozliczający się na podstawie karty podatkowej będą teraz mogli zawiesić wykonywanie swojej działalności. Pozostawiono im możliwość zgłoszenia przerwy w prowadzeniu działalności (art. 34 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym...). Podobnie jak w przypadku przerwy również w przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej nie jest pobierany za cały okres zawieszenia podatek opłacany w formie karty podatkowej. Wysokość niepodlegającego poborowi podatku wynosi 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień zawieszenia (art. 34 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym...).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zawieszenie działalności w ustawie o VAT

Wprowadzone nowelizacją zmiany w ustawie o VAT zwalniają przedsiębiorców z obowiązku składania deklaracji za okresy rozliczeniowe objęte zawieszeniem (art. 99 ust. 7a ustawy o VAT). Warunkiem skorzystania z tego przepisu jest odpowiednie zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego o okresie zawieszenia. Na tych samych zasadach z obowiązku składania deklaracji zwolnieni są podatnicy świadczący usługi taksówek osobowych (PKWiU 60.22.11-00.00), opodatkowani w formie ryczałtu - art. 114 ust. 3 ustawy o VAT.

Ze zwolnienia z obowiązku składania deklaracji podatkowych nie mogą jednak skorzystać podatnicy:

1) zarejestrowani jako podatnicy VAT UE,

2) dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

3) dokonujący importu usług lub nabywający towary - w zakresie których są podatnikiem.

Zwolnienie z obowiązku składania deklaracji podatkowych nie dotyczy:

• okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego,

• okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego (art. 99 ust. 7b ustawy o VAT).

Zmiany w ustawie o KRS

Nowelizacja wprowadzająca możliwość zawieszania działalności gospodarczej wprowadziła też nowe przepisy do ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (art. 5 nowelizacji). Zgodnie z nimi wniosek o wpis zawieszenia działalności sąd rejestrowy rozpoznaje nie później niż w terminie 7 dni od daty jego złożenia (art. 20a ustawy o KRS). Wnioski o wpis informacji:

• o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej oraz

• o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej

- są zwolnione z opłat sądowych. Wpisy dokonane w wyniku rozpoznania takich wniosków nie podlegają ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (art. 20c ustawy o KRS). Nowelizacja określiła także podstawowe dane, jakie powinny zawierać te wnioski (art. 22a ustawy o KRS).

Zmiany w przepisach o ubezpieczeniach społecznych

Nowelizacja wprowadza zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych i w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Przedstawiliśmy je w Mk nr 16/2008, str. 27, w artykule „Jak zgłosić do ZUS zawieszenie wykonywania działalności”.

• ustawa z 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw - Dz.U. Nr 141, poz. 888

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

REKLAMA

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA