REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany wprowadziła nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 20 września niektórzy przedsiębiorcy mogą zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej. W okresie zawieszenia nie muszą składać deklaracji ani płacić zaliczek na podatek. To nie jedyne zmiany. Jakie są pozostałe?

Prawo zawieszenia działalności gospodarczej

Przedsiębiorcy niezatrudniający pracowników uzyskali prawo do zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na okres od 1 do 24 miesięcy. Prawo to wprowadził dodany nowelizacją art. 14a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej rozpoczyna się od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej i trwa do dnia złożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej. Szczegółowo zasady zawieszania działalności gospodarczej opisywaliśmy w Mk nr 14/2008, str. 21.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w podatkach dochodowych

REKLAMA

Zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych i w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalniają przedsiębiorców z obowiązku wpłacania zaliczek w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Ponieważ zmiany w ustawach o podatkach dochodowych od osób prawnych i fizycznych mają to samo brzmienie, zostaną one omówione wspólnie.

Amortyzacja a zawieszenie działalności gospodarczej. Ustawodawca, dając przedsiębiorcom możliwość zawieszenia działalności, pozwolił na czasowe „zawieszenie” amortyzacji nieużywanych składników majątku przedsiębiorcy. Treść zmiany przedstawiamy w tabeli.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

Zwolnienie z obowiązków podatkowych. W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca nie ma obowiązku wpłacania na rachunek urzędu skarbowego zaliczek miesięcznych, kwartalnych oraz zaliczek uproszczonych (art. 44 ust. 10 updof i art. 25 ust. 5a updop).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotyczy to także przedsiębiorców będących wspólnikami spółki jawnej, spółki partnerskiej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, które zawiesiły wykonywanie działalności gospodarczej (art. 44 ust. 11 updof i art. 25 ust. 5b updop). Warunkiem zwolnienia wspólnika spółki zawieszającej działalność z opłacania zaliczek jest zawiadomienie w formie pisemnej właściwego dla niego jako podatnika naczelnika urzędu skarbowego o okresie zawieszenia wykonywania tej działalności. Zawiadomienie należy złożyć nie później niż przed upływem 7 dni od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej (art. 44 ust. 12 updof i art. 25 ust. 5c updop). Obowiązek zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego mają także podatnicy będący osobami prawnymi.

WAŻNE!

Zawiadomienie o okresie zawieszenia działalności należy złożyć do naczelnika urzędu skarbowego nie później niż przed upływem 7 dni od złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej.

Zryczałtowany podatek dochodowy i karta podatkowa

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorcy płacący ryczałt od przychodów ewidencjonowanych nie mają obowiązku płacenia tego podatku (art. 21 ust. 1d ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Dotyczy to także osób fizycznych będących wspólnikami spółki jawnej, która zawiesiła wykonywanie działalności (art. 21 ust. 1e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym...). Podobnie jak w przypadku pozostałych podatków dochodowych konieczne jest zawiadomienie w formie pisemnej naczelnika właściwego urzędu skarbowego o okresie zawieszenia wykonywania tej działalności. Zawiadomienie należy złożyć w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej.

Karta podatkowa. Przedsiębiorcy rozliczający się na podstawie karty podatkowej będą teraz mogli zawiesić wykonywanie swojej działalności. Pozostawiono im możliwość zgłoszenia przerwy w prowadzeniu działalności (art. 34 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym...). Podobnie jak w przypadku przerwy również w przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej nie jest pobierany za cały okres zawieszenia podatek opłacany w formie karty podatkowej. Wysokość niepodlegającego poborowi podatku wynosi 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień zawieszenia (art. 34 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym...).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zawieszenie działalności w ustawie o VAT

Wprowadzone nowelizacją zmiany w ustawie o VAT zwalniają przedsiębiorców z obowiązku składania deklaracji za okresy rozliczeniowe objęte zawieszeniem (art. 99 ust. 7a ustawy o VAT). Warunkiem skorzystania z tego przepisu jest odpowiednie zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego o okresie zawieszenia. Na tych samych zasadach z obowiązku składania deklaracji zwolnieni są podatnicy świadczący usługi taksówek osobowych (PKWiU 60.22.11-00.00), opodatkowani w formie ryczałtu - art. 114 ust. 3 ustawy o VAT.

Ze zwolnienia z obowiązku składania deklaracji podatkowych nie mogą jednak skorzystać podatnicy:

1) zarejestrowani jako podatnicy VAT UE,

2) dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

3) dokonujący importu usług lub nabywający towary - w zakresie których są podatnikiem.

Zwolnienie z obowiązku składania deklaracji podatkowych nie dotyczy:

• okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego,

• okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego (art. 99 ust. 7b ustawy o VAT).

Zmiany w ustawie o KRS

Nowelizacja wprowadzająca możliwość zawieszania działalności gospodarczej wprowadziła też nowe przepisy do ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (art. 5 nowelizacji). Zgodnie z nimi wniosek o wpis zawieszenia działalności sąd rejestrowy rozpoznaje nie później niż w terminie 7 dni od daty jego złożenia (art. 20a ustawy o KRS). Wnioski o wpis informacji:

• o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej oraz

• o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej

- są zwolnione z opłat sądowych. Wpisy dokonane w wyniku rozpoznania takich wniosków nie podlegają ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (art. 20c ustawy o KRS). Nowelizacja określiła także podstawowe dane, jakie powinny zawierać te wnioski (art. 22a ustawy o KRS).

Zmiany w przepisach o ubezpieczeniach społecznych

Nowelizacja wprowadza zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych i w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Przedstawiliśmy je w Mk nr 16/2008, str. 27, w artykule „Jak zgłosić do ZUS zawieszenie wykonywania działalności”.

• ustawa z 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw - Dz.U. Nr 141, poz. 888

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA