REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dostosować politykę rachunkowości do zmian w ustawie o rachunkowości

Gyöngyvér Takáts
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gdy jednostka zmienia swoją politykę rachunkowości z powodu zmian w przepisach rachunkowych, powinna ten fakt opisać w informacji dodatkowej i dokonać odpowiednich przekształceń w bilansie otwarcia.

Zmiany w ustawie o rachunkowości, obowiązujące od 1 stycznia 2009 r., obejmują wiele nowych i zmienionych definicji, nowe zasady wyceny aktywów i pasywów, doprecyzowanie niektórych zasad konsolidacji, zasady inwentaryzacji itp. Oznacza to, że jednostki powinny zweryfikować dotychczas stosowaną politykę rachunkowości i dokonać ewentualnych zmian. Początek roku to jedyny możliwy czas na wprowadzenie nowych zasad w polityce rachunkowości, niezależnie od tego, czy jest to konsekwencją zmian dobrowolnych czy zmian przepisów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zasady (polityka) rachunkowości mogą być zmienione, gdy kierownik jednostki uzna, że jest to konieczne z punktu widzenia przedstawienia rzetelnego i jasnego obrazu sytuacji. Decyzja w tym zakresie może być podjęta w dowolnym momencie, ale stosowanie może nastąpić tylko od pierwszego dnia roku obrotowego. Z ustawy o rachunkowości nie wynika, co należy zrobić, gdy konieczność zmian jest skutkiem nowych przepisów prawa bilansowego. W MSR nr 8 „Zasady (polityka) rachunkowości, zmiany wartości szacunkowych i korygowanie błędów” podkreślono, że do zmiany polityki rachunkowości może dojść tylko wtedy, gdy:

• wymagają tego postanowienia standardu lub interpretacji (np. z powodu jakichś zmian),

• sprawozdanie finansowe będzie po zmianach bardziej przydatne i wiarygodne.

REKLAMA

Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 8 doprecyzowuje też, kiedy nie można mówić o zmianie polityki. Jest to istotne z punktu widzenia ujmowania skutków tych zmian w sprawozdaniu finansowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przejście z dotychczas stosowanych rozwiązań na nowe wymaga określenia w informacji dodatkowej ich wpływu na sprawozdanie finansowe. Z MSR nr 8 wynika, że w przypadku dobrowolnej zmiany polityki rachunkowości lub w związku z początkowym zastosowaniem standardu lub interpretacji (przepisów) zmiany te należy wprowadzić retrospektywnie. Retrospektywne ujęcie oznacza, że jednostka powinna korygować bilans otwarcia każdej pozycji kapitału własnego, której dana zmiana dotyczy. Korekt należy dokonać w danych najwcześniej prezentowanego okresu oraz należy ujawnić dane porównawcze każdego okresu, tak jakby zmieniona polityka była stosowana od zawsze. Jeżeli przepisy nie wymagają niczego innego, należy stosować takie ujęcie. To samo wynika też z ustawy o rachunkowości, która mówi, że należy zapewnić porównywalność danych sprawozdania finansowego dotyczących roku poprzedzającego.

Kiedy nie można mówić o zmianie zasad (polityki) rachunkowości?

Jako zmiany zasad (polityki) rachunkowości nie należy traktować:

• zastosowania zasad (polityki) rachunkowości w odniesieniu do zdarzeń i transakcji, które różnią się w swej treści od poprzednio występujących, oraz

• zastosowania nowych zasad (polityki) rachunkowości w odniesieniu do zdarzeń lub transakcji, które nie występowały wcześniej lub były nieistotne.

Jakich zmian należy dokonać z powodu nowelizacji ustawy o rachunkowości w zasadach (polityce) rachunkowości

Ostatnia nowelizacja ustawy o rachunkowości jest dość obszerna, ale ma raczej charakter doprecyzowujący. Dlatego nie wymaga dokonania fundamentalnych zmian w polityce rachunkowości. Jednak jest mnóstwo „drobiazgów”, do których należy się ustosunkować. Na ogół stwierdza się, że w polityce rachunkowości należy opisać przede wszystkim te zasady, które są wynikiem wyboru z kilku dopuszczonych przez ustawę możliwości. W tym przypadku trzeba też podać przyczyny dokonanego wyboru wraz z jego uzasadnieniem (np. w razie wyboru wyceny inwestycji krótkoterminowych - dlaczego jednostka zdecydowała się na metodę według kosztu historycznego, a nie według wartości godziwej).

W nowelizacji ustawy o rachunkowości doprecyzowano kilka definicji, w szczególności istotnej, merytorycznej zmianie uległa definicja inwestycji. Dlatego na początek roku obrotowego należy weryfikować posiadane składniki aktywów pod względem treści nowych określeń. Może się zdarzyć, że w związku z tym niektóre składniki trzeba będzie wykazać w innej kategorii niż dotychczas, choć w świetle obecnej nowelizacji są na to małe szanse. Dotyczy to oczywiście pozycji bilansowych.

W przypadku pozycji rachunku zysków i strat znacznym zmianom uległa kategoria pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych. Z charakteru rachunku zysków i strat wynika, że nie ma konieczności przekształcenia, tylko należy z tego tytułu dokonać odpowiednich zmian w polityce rachunkowości i od 1 stycznia 2009 r. postępować według nowych zapisów.

Tabela 1. Wykaz zmian definicji w pozycjach bilansu i rachunku zysków i strat

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Poniższe tabele zawierają wykaz zagadnień, które powinny być weryfikowane ze względu na nowe przepisy w ustawie.

Szczegółowy wykaz zmian znajdą Państwo w „Przewodniku po zmianach w ustawie o rachunkowości” - dodatek nr 2.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tabela 2. Zmiany w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Najistotniejsze zmiany w polityce rachunkowości mogą wynikać z nowych i zmodyfikowanych metod wyceny aktywów i pasywów. Należy jednak podkreślić, że są one dobrowolne, ponieważ wprowadzono dodatkowe możliwości w zakresie wyceny, z których jednostka może, ale nie musi korzystać. Niektóre składniki można wyceniać też według skorygowanej ceny nabycia.

Tabela 3. Zmiany w zakresie wyceny

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Niektóre jednostki obowiązkowo lub dobrowolnie sporządzają swoje sprawozdanie finansowe zgodnie z MSR. Jednostki, które nie stosują MSR na podstawie rozporządzenia 1606/2002 UE, mogą podjąć decyzję o zaprzestaniu stosowania MSR. Zgodnie z przepisami znowelizowanej ustawy o rachunkowości skutki tych zmian należy rozliczać z kapitałem z aktualizacji wyceny. Przejście z powrotem na stosowanie przepisów ustawy o rachunkowości oznacza ponowne sporządzenie polityki rachunkowości.

Warto podkreślić, że skutki zmian w polityce rachunkowości należy rozliczać z kapitałem własnym. Choć w ustawie o rachunkowości nie ma szczegółowych przepisów na ten temat, w zestawieniu zmian w kapitale własnym znajduje się pozycja: „zmiany przyjętych zasad (polityki) rachunkowości”. Podobne rozwiązanie zostało przyjęte w MSR nr 8.

Bilans

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• § 14-27 MSR nr 8 „Zasady (polityka) rachunkowości, zmiany wartości szacunkowych i korygowanie błędów”

• art. 5 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1466

Gyöngyvér Takáts

specjalista ds. rachunkowości

 

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA