REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Egzamin na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych a kursy księgowe

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o rachunkowości dość dokładnie precyzuje zagadnienia w dziedzinie uprawnień do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Jednym z ważnych zagadnień dla osób pragnących prowadzić własną działalność gospodarczą, polegającą na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych, jest lista koniecznych do spełnienia kryteriów uregulowanych tą ustawą.

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa o rachunkowości z dnia 18 marca 2009 r. wymaga spełnienia 5 podstawowych warunków zawartych w art.76b.1 tj.:

- posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych,

- brak skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo określone w ustawie,

- posiadanie praktyki zawodowej,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- posiadanie wykształcenia o kierunku rachunkowym,

- zdanie egzaminu.

Cztery pierwsze wymagania są ściśle określone w ustawie po nowelizacji z dnia 21 listopada 2008 r. i wprowadzeniu zmian dotyczących praktyki zawodowej, natomiast szerszego omówienia wymaga kwestia dotycząca egzaminu.

Ustawodawca wprowadza możliwość przystąpienia do egzaminu przez każdą osobę, która spełnia jedynie dwa pierwsze pkt z art. 76b.1. Mowa w tym miejscu o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystaniu z pełni praw publicznych oraz brak skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo dotyczące wiarygodności dokumentów bądź przestępstwa związane z działalnością finansowo-skarbową. Konieczne jest również wniesienie opłaty egzaminacyjnej. Pozostałe wymagania określone ustawą mogą zostać spełnione już po zdaniu egzaminu. Skutkować to będzie otrzymaniem certyfikatu dopiero po spełnieniu wszystkich warunków.

Egzamin organizowany jest przez komisję dla grupy 60 - 90 osobowej. Po uzyskaniu zgłoszeń, wszystkie osoby informowane są o terminie oraz miejscu egzaminu.

Test przeprowadzony jest w formie pisemnej. W jego składzie zawarte są 4 bloki tematyczne:

- rachunkowość,

- prawo podatkowe,

- ubezpieczenia społeczne oraz podstawy prawa cywilnego i gospodarczego.

Każdy z tych bloków zawiera zarówno pytania testowe jak i zadania sytuacyjne dające możliwość uzyskania odpowiedniej ilości punktów.

Blok pierwszy dotyczący rachunkowości zawiera 30 pytań testowych i od 3 do 6 zadań sytuacyjnych dających możliwość uzyskania łącznie 130 pkt. Blok drugi dotyczący prawa podatkowego zawiera 10 pytań testowych i od 2 do 4 zadań sytuacyjnych, dających możliwość uzyskania maksymalnie 60 pkt. Ostatni dział zawiera 10 pytań testowych i od 1 do 3 zadań sytuacyjnych, dających możliwość uzyskania 40 pkt.

Analizując test można zauważyć, iż poszczególne bloki tematyczne egzaminu pozwalają uzyskać odpowiednio:

- I     56 proc.

- II    26 proc.

- III  18 proc.

Zdanie egzaminu z wynikiem pozytywnym wymaga uzyskanie 60 proc. poprawnych odpowiedzi. Tak więc nie wystarczy doskonała znajomość jedynie zasad rachunkowości, ale również znajomość w stopniu dobrym pozostałych bloków tematycznych ściśle związanych z tą dziedziną.

Przystępując do egzaminu należy pamiętać, iż złe odpowiedzi testowe prowadzą do uzyskania punktów ujemnych. O ile dobra odpowiedź pozwala na uzyskanie 2 punktów dodatnich, o tyle zła odpowiedź prowadzi do uzyskania jednego punktu ujemnego. Dopiero suma punktów prowadzi do przeliczenia przez komisję i sprawdzenia czy kandydat uzyskał co najmniej wymagane 60 proc. poprawnych odpowiedzi.

REKLAMA

Na stronie Ministerstwa Finansów przedstawione są przykładowe pytania testowe, wymagania egzaminacyjne jak również wszelkie informacje dotyczące egzaminu. Znaleźć można również zakres zagadnień objętych egzaminem i skonfrontować z posiadaną wiedzą.

Przygotowując się do egzaminu kandydaci powinni przede wszystkim sprawdzić zakres zagadnień nim objętych. Wiele osób przed egzaminem uczestniczy w różnego rodzaju kursach, szkoleniach czy studiach podyplomowych w celu zaktualizowania bądź pogłębienia swojej wiedzy. Nie zawsze jednak programy pokrywają się z zakresem zagadnień wymaganym na egzaminie. Wiele kursów i szkoleń ograniczonych jest zakresem godzinowym. Wykładowcy wielokrotnie nie są w stanie przy licznych grupach omówić wszystkich zagadnień już realizowanych w ramach kursów, nie wspominając o tematyce egzaminacyjnej. Najbardziej zbieżne programowo, jak również najszersze godzinowo są programy podejmowane przez uczelnie wyższe w trakcie organizowanych i realizowanych studiów podyplomowych. Poza wieloma zagadnieniami rachunkowymi wykładane są zagadnienia dotyczące podatków, finansów czy prawa objęte egzaminem. Należy posiadać świadomość samodzielnego doszkalania i rozwijania wiedzy, jak i ciągłej jej weryfikacji. Szkolenia, kursy czy studia na uczelniach realizują jedynie programy przybliżone, zbieżne z programem egzaminu - nie gwarantujące jednak przekazania całego zakresu teoretycznego.

Merytoryczne przygotowanie uczestników wynika z ciągłej pracy przy pogłębianiu wiedzy, nie tylko wynikającej z prawodawstwa polskiego, ale także i unijnego, które obowiązuje w coraz szerszym stopniu w naszym kraju. Te wszystkie zagadnienia, teoria i akty prawne mogą zostać wykorzystane przez komisję w czasie egzaminu celem sprawdzenia znajomości obowiązującego prawa.

Jarosław Rajczakowski

Doktorant KNoP

SGH Warszawa

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA