REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Egzamin na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych a kursy księgowe

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o rachunkowości dość dokładnie precyzuje zagadnienia w dziedzinie uprawnień do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Jednym z ważnych zagadnień dla osób pragnących prowadzić własną działalność gospodarczą, polegającą na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych, jest lista koniecznych do spełnienia kryteriów uregulowanych tą ustawą.

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa o rachunkowości z dnia 18 marca 2009 r. wymaga spełnienia 5 podstawowych warunków zawartych w art.76b.1 tj.:

- posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych,

- brak skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo określone w ustawie,

- posiadanie praktyki zawodowej,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- posiadanie wykształcenia o kierunku rachunkowym,

- zdanie egzaminu.

Cztery pierwsze wymagania są ściśle określone w ustawie po nowelizacji z dnia 21 listopada 2008 r. i wprowadzeniu zmian dotyczących praktyki zawodowej, natomiast szerszego omówienia wymaga kwestia dotycząca egzaminu.

Ustawodawca wprowadza możliwość przystąpienia do egzaminu przez każdą osobę, która spełnia jedynie dwa pierwsze pkt z art. 76b.1. Mowa w tym miejscu o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystaniu z pełni praw publicznych oraz brak skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo dotyczące wiarygodności dokumentów bądź przestępstwa związane z działalnością finansowo-skarbową. Konieczne jest również wniesienie opłaty egzaminacyjnej. Pozostałe wymagania określone ustawą mogą zostać spełnione już po zdaniu egzaminu. Skutkować to będzie otrzymaniem certyfikatu dopiero po spełnieniu wszystkich warunków.

Egzamin organizowany jest przez komisję dla grupy 60 - 90 osobowej. Po uzyskaniu zgłoszeń, wszystkie osoby informowane są o terminie oraz miejscu egzaminu.

Test przeprowadzony jest w formie pisemnej. W jego składzie zawarte są 4 bloki tematyczne:

- rachunkowość,

- prawo podatkowe,

- ubezpieczenia społeczne oraz podstawy prawa cywilnego i gospodarczego.

Każdy z tych bloków zawiera zarówno pytania testowe jak i zadania sytuacyjne dające możliwość uzyskania odpowiedniej ilości punktów.

Blok pierwszy dotyczący rachunkowości zawiera 30 pytań testowych i od 3 do 6 zadań sytuacyjnych dających możliwość uzyskania łącznie 130 pkt. Blok drugi dotyczący prawa podatkowego zawiera 10 pytań testowych i od 2 do 4 zadań sytuacyjnych, dających możliwość uzyskania maksymalnie 60 pkt. Ostatni dział zawiera 10 pytań testowych i od 1 do 3 zadań sytuacyjnych, dających możliwość uzyskania 40 pkt.

Analizując test można zauważyć, iż poszczególne bloki tematyczne egzaminu pozwalają uzyskać odpowiednio:

- I     56 proc.

- II    26 proc.

- III  18 proc.

Zdanie egzaminu z wynikiem pozytywnym wymaga uzyskanie 60 proc. poprawnych odpowiedzi. Tak więc nie wystarczy doskonała znajomość jedynie zasad rachunkowości, ale również znajomość w stopniu dobrym pozostałych bloków tematycznych ściśle związanych z tą dziedziną.

Przystępując do egzaminu należy pamiętać, iż złe odpowiedzi testowe prowadzą do uzyskania punktów ujemnych. O ile dobra odpowiedź pozwala na uzyskanie 2 punktów dodatnich, o tyle zła odpowiedź prowadzi do uzyskania jednego punktu ujemnego. Dopiero suma punktów prowadzi do przeliczenia przez komisję i sprawdzenia czy kandydat uzyskał co najmniej wymagane 60 proc. poprawnych odpowiedzi.

Na stronie Ministerstwa Finansów przedstawione są przykładowe pytania testowe, wymagania egzaminacyjne jak również wszelkie informacje dotyczące egzaminu. Znaleźć można również zakres zagadnień objętych egzaminem i skonfrontować z posiadaną wiedzą.

Przygotowując się do egzaminu kandydaci powinni przede wszystkim sprawdzić zakres zagadnień nim objętych. Wiele osób przed egzaminem uczestniczy w różnego rodzaju kursach, szkoleniach czy studiach podyplomowych w celu zaktualizowania bądź pogłębienia swojej wiedzy. Nie zawsze jednak programy pokrywają się z zakresem zagadnień wymaganym na egzaminie. Wiele kursów i szkoleń ograniczonych jest zakresem godzinowym. Wykładowcy wielokrotnie nie są w stanie przy licznych grupach omówić wszystkich zagadnień już realizowanych w ramach kursów, nie wspominając o tematyce egzaminacyjnej. Najbardziej zbieżne programowo, jak również najszersze godzinowo są programy podejmowane przez uczelnie wyższe w trakcie organizowanych i realizowanych studiów podyplomowych. Poza wieloma zagadnieniami rachunkowymi wykładane są zagadnienia dotyczące podatków, finansów czy prawa objęte egzaminem. Należy posiadać świadomość samodzielnego doszkalania i rozwijania wiedzy, jak i ciągłej jej weryfikacji. Szkolenia, kursy czy studia na uczelniach realizują jedynie programy przybliżone, zbieżne z programem egzaminu - nie gwarantujące jednak przekazania całego zakresu teoretycznego.

Merytoryczne przygotowanie uczestników wynika z ciągłej pracy przy pogłębianiu wiedzy, nie tylko wynikającej z prawodawstwa polskiego, ale także i unijnego, które obowiązuje w coraz szerszym stopniu w naszym kraju. Te wszystkie zagadnienia, teoria i akty prawne mogą zostać wykorzystane przez komisję w czasie egzaminu celem sprawdzenia znajomości obowiązującego prawa.

Jarosław Rajczakowski

Doktorant KNoP

SGH Warszawa

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA