REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Egzamin na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych a kursy księgowe

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o rachunkowości dość dokładnie precyzuje zagadnienia w dziedzinie uprawnień do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Jednym z ważnych zagadnień dla osób pragnących prowadzić własną działalność gospodarczą, polegającą na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych, jest lista koniecznych do spełnienia kryteriów uregulowanych tą ustawą.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o rachunkowości z dnia 18 marca 2009 r. wymaga spełnienia 5 podstawowych warunków zawartych w art.76b.1 tj.:

- posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych,

- brak skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo określone w ustawie,

REKLAMA

- posiadanie praktyki zawodowej,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- posiadanie wykształcenia o kierunku rachunkowym,

- zdanie egzaminu.

Cztery pierwsze wymagania są ściśle określone w ustawie po nowelizacji z dnia 21 listopada 2008 r. i wprowadzeniu zmian dotyczących praktyki zawodowej, natomiast szerszego omówienia wymaga kwestia dotycząca egzaminu.

Ustawodawca wprowadza możliwość przystąpienia do egzaminu przez każdą osobę, która spełnia jedynie dwa pierwsze pkt z art. 76b.1. Mowa w tym miejscu o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystaniu z pełni praw publicznych oraz brak skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo dotyczące wiarygodności dokumentów bądź przestępstwa związane z działalnością finansowo-skarbową. Konieczne jest również wniesienie opłaty egzaminacyjnej. Pozostałe wymagania określone ustawą mogą zostać spełnione już po zdaniu egzaminu. Skutkować to będzie otrzymaniem certyfikatu dopiero po spełnieniu wszystkich warunków.

Egzamin organizowany jest przez komisję dla grupy 60 - 90 osobowej. Po uzyskaniu zgłoszeń, wszystkie osoby informowane są o terminie oraz miejscu egzaminu.

Test przeprowadzony jest w formie pisemnej. W jego składzie zawarte są 4 bloki tematyczne:

- rachunkowość,

- prawo podatkowe,

- ubezpieczenia społeczne oraz podstawy prawa cywilnego i gospodarczego.

Każdy z tych bloków zawiera zarówno pytania testowe jak i zadania sytuacyjne dające możliwość uzyskania odpowiedniej ilości punktów.

Blok pierwszy dotyczący rachunkowości zawiera 30 pytań testowych i od 3 do 6 zadań sytuacyjnych dających możliwość uzyskania łącznie 130 pkt. Blok drugi dotyczący prawa podatkowego zawiera 10 pytań testowych i od 2 do 4 zadań sytuacyjnych, dających możliwość uzyskania maksymalnie 60 pkt. Ostatni dział zawiera 10 pytań testowych i od 1 do 3 zadań sytuacyjnych, dających możliwość uzyskania 40 pkt.

Analizując test można zauważyć, iż poszczególne bloki tematyczne egzaminu pozwalają uzyskać odpowiednio:

- I     56 proc.

- II    26 proc.

- III  18 proc.

Zdanie egzaminu z wynikiem pozytywnym wymaga uzyskanie 60 proc. poprawnych odpowiedzi. Tak więc nie wystarczy doskonała znajomość jedynie zasad rachunkowości, ale również znajomość w stopniu dobrym pozostałych bloków tematycznych ściśle związanych z tą dziedziną.

Przystępując do egzaminu należy pamiętać, iż złe odpowiedzi testowe prowadzą do uzyskania punktów ujemnych. O ile dobra odpowiedź pozwala na uzyskanie 2 punktów dodatnich, o tyle zła odpowiedź prowadzi do uzyskania jednego punktu ujemnego. Dopiero suma punktów prowadzi do przeliczenia przez komisję i sprawdzenia czy kandydat uzyskał co najmniej wymagane 60 proc. poprawnych odpowiedzi.

Na stronie Ministerstwa Finansów przedstawione są przykładowe pytania testowe, wymagania egzaminacyjne jak również wszelkie informacje dotyczące egzaminu. Znaleźć można również zakres zagadnień objętych egzaminem i skonfrontować z posiadaną wiedzą.

Przygotowując się do egzaminu kandydaci powinni przede wszystkim sprawdzić zakres zagadnień nim objętych. Wiele osób przed egzaminem uczestniczy w różnego rodzaju kursach, szkoleniach czy studiach podyplomowych w celu zaktualizowania bądź pogłębienia swojej wiedzy. Nie zawsze jednak programy pokrywają się z zakresem zagadnień wymaganym na egzaminie. Wiele kursów i szkoleń ograniczonych jest zakresem godzinowym. Wykładowcy wielokrotnie nie są w stanie przy licznych grupach omówić wszystkich zagadnień już realizowanych w ramach kursów, nie wspominając o tematyce egzaminacyjnej. Najbardziej zbieżne programowo, jak również najszersze godzinowo są programy podejmowane przez uczelnie wyższe w trakcie organizowanych i realizowanych studiów podyplomowych. Poza wieloma zagadnieniami rachunkowymi wykładane są zagadnienia dotyczące podatków, finansów czy prawa objęte egzaminem. Należy posiadać świadomość samodzielnego doszkalania i rozwijania wiedzy, jak i ciągłej jej weryfikacji. Szkolenia, kursy czy studia na uczelniach realizują jedynie programy przybliżone, zbieżne z programem egzaminu - nie gwarantujące jednak przekazania całego zakresu teoretycznego.

Merytoryczne przygotowanie uczestników wynika z ciągłej pracy przy pogłębianiu wiedzy, nie tylko wynikającej z prawodawstwa polskiego, ale także i unijnego, które obowiązuje w coraz szerszym stopniu w naszym kraju. Te wszystkie zagadnienia, teoria i akty prawne mogą zostać wykorzystane przez komisję w czasie egzaminu celem sprawdzenia znajomości obowiązującego prawa.

Jarosław Rajczakowski

Doktorant KNoP

SGH Warszawa

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA