REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy praca na część etatu uznawana jest za praktykę w księgowości

REKLAMA

Zamierzam uzyskać uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych na podstawie wykształcenia podyplomowego oraz praktyki w księgowości. Czy nie ma znaczenia, że pracuję na 1/4 etatu? Czy można to uznać za praktykę w księgowości? Ponadto pracuję na 3/4 etatu w księgowości w innej firmie, która prowadzi księgowość na podstawie KPiR.
Rozporządzenie Ministra Finansów z 18 lipca 2002 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych wskazuje jedynie na obowiązek udokumentowania praktyki. Nie ma w tym przypadku przełożenia między częścią etatu a latami praktyki, czyli jeżeli Czytelnik pracuje na przykład na 1/4 etatu przez rok, to jest to nadal 1 rok praktyki, a nie 3 miesiące. W uzasadnieniu prezentujemy przekazane redakcji stanowisko w tej sprawie Ministerstwa Finansów - Biura Komunikacji Społecznej. Należy jednak pamiętać, że organem wydającym certyfikat jest Ministerstwo Finansów i ono właśnie będzie weryfikować składane dokumenty.

Za uprawnione do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych uznaje się osoby fizyczne posiadające certyfikat księgowy oraz biegłych rewidentów i doradców podatkowych. Jak rozumiem, Czytelnik pragnie uzyskać certyfikat księgowy uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jednym z warunków, które uprawniają do uzyskania certyfikatu, jest udokumentowana trzyletnia praktyka w księgowości oraz wykształcenie wyższe magisterskie uzyskane na jednym z kierunków ekonomicznych o specjalności rachunkowość, w jednostkach organizacyjnych uprawnionych, zgodnie z odrębnymi przepisami, do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych.

Za praktykę w księgowości uważa się wykonywanie - na podstawie stosunku pracy, umowy cywilnoprawnej, umowy spółki lub w związku z prowadzeniem ewidencji własnej działalności gospodarczej - między innymi czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2, 4 lub 5 ustawy o rachunkowości, na zasadach w niej określonych, a więc prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym; wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego; sporządzanie sprawozdań finansowych lub badanie sprawozdań finansowych pod nadzorem osób uprawnionych.

WAŻNE!
Praca przy prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów (niepodlegającej ustawie o rachunkowości) nie będzie zatem uznawana za praktykę księgową.

W przypadku Czytelnika istotny jest fakt, że przepracował trzy lata na podstawie stosunku pracy, wykonując czynności uznawane za praktykę w księgowości. Nie powinno mieć znaczenia, że była to tylko 1/4 etatu. Przepisy prawne należy interpretować wprost, a rozporządzenie mówi jedynie o trzyletnim okresie posiadania praktyki, nie precyzując, na jaką część etatu trzeba pracować.

Podsumowując, jeżeli Czytelnik posiada dodatkowo odpowiednie wykształcenie i spełnia pozostałe warunki określone w rozporządzeniu (np. niekaralność za przestępstwo) oraz odpowiednio te fakty udokumentuje, to uprawniony jest do uzyskania certyfikatu księgowego.

Potwierdzeniem tego jest otrzymane przez redakcję pismo z Biura Komunikacji Społecznej Ministerstwa Finansów (z 21 czerwca 2004 r.), w którym znajduje się następujący zapis: (...) Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2002 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (...) obligatoryjnym warunkiem dla wydania certyfikatu księgowego jest posiadanie stosownej praktyki w księgowości - trzyletniej w przypadku legitymowania się ściśle określonym specjalistycznym wykształceniem lub dwuletniej, w sytuacji gdy kwalifikacje Wnioskodawcy mają zostać potwierdzone w drodze odrębnego egzaminu.

Za praktykę w księgowości uważa się wykonywanie stosownych czynności z zakresu rachunkowości, o których mowa w § 4 ww. rozporządzenia, między innymi na podstawie stosunku pracy - przy czym uznanie spełnienia wymogu praktyki w księgowości nie zostało uzależnione od wymiaru czasu pracy.

Tym samym wykonywanie czynności, o których mowa w rozporządzeniu, przez okres 3 lat w ramach stosunku pracy w wymiarze 1/4 etatu stanowi podstawę do wydania - po spełnieniu pozostałych warunków - certyfikatu księgowego.

Warto przypomnieć, że osoby ubiegające się o wydanie certyfikatu księgowego (lub o zakwalifikowanie do egzaminu) składają do Departamentu Rachunkowości Ministerstwa Finansów (ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa) następujące dokumenty:
• podanie o wydanie certyfikatu księgowego lub o zakwalifikowanie do egzaminu, zawierające następujące dane osobowe: numer PESEL, a w przypadku osób nieposiadających obywatelstwa polskiego numer i rodzaj dokumentu potwierdzającego tożsamość, oraz imiona i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, adres zamieszkania;
• dokumenty potwierdzające praktykę w księgowości (świadectwo pracy lub zaświadczenie od pracodawcy) - kopie dokumentów powinny być uwierzytelnione przez notariusza;
• dokumenty, w tym dyplom lub świadectwo, potwierdzające posiadane wykształcenie - kopie dokumentów powinny być uwierzytelnione przez notariusza;
• oświadczenie osoby (ubiegającej się o certyfikat), iż posiada pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych, nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa popełnione umyślnie oraz za czyny określone w rozdziale 9 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Podanie i załączniki, o których mowa wcześniej, powinny być opatrzone znakami opłaty skarbowej w wysokości określonej odrębnymi przepisami (obecnie opłata skarbowa za wniosek wynosi 5 zł i 0,50 zł za każdy załącznik). Złożone dokumenty będą weryfikowane przez Ministerstwo Finansów w trybie postępowania administracyjnego.

• § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 18 lipca 2002 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych - Dz.U. Nr 120, poz. 1022; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2044

Sławomir Biliński
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

REKLAMA

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA

Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

REKLAMA