REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy praca na część etatu uznawana jest za praktykę w księgowości

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zamierzam uzyskać uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych na podstawie wykształcenia podyplomowego oraz praktyki w księgowości. Czy nie ma znaczenia, że pracuję na 1/4 etatu? Czy można to uznać za praktykę w księgowości? Ponadto pracuję na 3/4 etatu w księgowości w innej firmie, która prowadzi księgowość na podstawie KPiR.
Rozporządzenie Ministra Finansów z 18 lipca 2002 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych wskazuje jedynie na obowiązek udokumentowania praktyki. Nie ma w tym przypadku przełożenia między częścią etatu a latami praktyki, czyli jeżeli Czytelnik pracuje na przykład na 1/4 etatu przez rok, to jest to nadal 1 rok praktyki, a nie 3 miesiące. W uzasadnieniu prezentujemy przekazane redakcji stanowisko w tej sprawie Ministerstwa Finansów - Biura Komunikacji Społecznej. Należy jednak pamiętać, że organem wydającym certyfikat jest Ministerstwo Finansów i ono właśnie będzie weryfikować składane dokumenty.

Za uprawnione do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych uznaje się osoby fizyczne posiadające certyfikat księgowy oraz biegłych rewidentów i doradców podatkowych. Jak rozumiem, Czytelnik pragnie uzyskać certyfikat księgowy uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jednym z warunków, które uprawniają do uzyskania certyfikatu, jest udokumentowana trzyletnia praktyka w księgowości oraz wykształcenie wyższe magisterskie uzyskane na jednym z kierunków ekonomicznych o specjalności rachunkowość, w jednostkach organizacyjnych uprawnionych, zgodnie z odrębnymi przepisami, do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych.

Za praktykę w księgowości uważa się wykonywanie - na podstawie stosunku pracy, umowy cywilnoprawnej, umowy spółki lub w związku z prowadzeniem ewidencji własnej działalności gospodarczej - między innymi czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2, 4 lub 5 ustawy o rachunkowości, na zasadach w niej określonych, a więc prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym; wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego; sporządzanie sprawozdań finansowych lub badanie sprawozdań finansowych pod nadzorem osób uprawnionych.

WAŻNE!
Praca przy prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów (niepodlegającej ustawie o rachunkowości) nie będzie zatem uznawana za praktykę księgową.

W przypadku Czytelnika istotny jest fakt, że przepracował trzy lata na podstawie stosunku pracy, wykonując czynności uznawane za praktykę w księgowości. Nie powinno mieć znaczenia, że była to tylko 1/4 etatu. Przepisy prawne należy interpretować wprost, a rozporządzenie mówi jedynie o trzyletnim okresie posiadania praktyki, nie precyzując, na jaką część etatu trzeba pracować.

Podsumowując, jeżeli Czytelnik posiada dodatkowo odpowiednie wykształcenie i spełnia pozostałe warunki określone w rozporządzeniu (np. niekaralność za przestępstwo) oraz odpowiednio te fakty udokumentuje, to uprawniony jest do uzyskania certyfikatu księgowego.

Potwierdzeniem tego jest otrzymane przez redakcję pismo z Biura Komunikacji Społecznej Ministerstwa Finansów (z 21 czerwca 2004 r.), w którym znajduje się następujący zapis: (...) Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2002 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (...) obligatoryjnym warunkiem dla wydania certyfikatu księgowego jest posiadanie stosownej praktyki w księgowości - trzyletniej w przypadku legitymowania się ściśle określonym specjalistycznym wykształceniem lub dwuletniej, w sytuacji gdy kwalifikacje Wnioskodawcy mają zostać potwierdzone w drodze odrębnego egzaminu.

Za praktykę w księgowości uważa się wykonywanie stosownych czynności z zakresu rachunkowości, o których mowa w § 4 ww. rozporządzenia, między innymi na podstawie stosunku pracy - przy czym uznanie spełnienia wymogu praktyki w księgowości nie zostało uzależnione od wymiaru czasu pracy.

Tym samym wykonywanie czynności, o których mowa w rozporządzeniu, przez okres 3 lat w ramach stosunku pracy w wymiarze 1/4 etatu stanowi podstawę do wydania - po spełnieniu pozostałych warunków - certyfikatu księgowego.

Warto przypomnieć, że osoby ubiegające się o wydanie certyfikatu księgowego (lub o zakwalifikowanie do egzaminu) składają do Departamentu Rachunkowości Ministerstwa Finansów (ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa) następujące dokumenty:
• podanie o wydanie certyfikatu księgowego lub o zakwalifikowanie do egzaminu, zawierające następujące dane osobowe: numer PESEL, a w przypadku osób nieposiadających obywatelstwa polskiego numer i rodzaj dokumentu potwierdzającego tożsamość, oraz imiona i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, adres zamieszkania;
• dokumenty potwierdzające praktykę w księgowości (świadectwo pracy lub zaświadczenie od pracodawcy) - kopie dokumentów powinny być uwierzytelnione przez notariusza;
• dokumenty, w tym dyplom lub świadectwo, potwierdzające posiadane wykształcenie - kopie dokumentów powinny być uwierzytelnione przez notariusza;
• oświadczenie osoby (ubiegającej się o certyfikat), iż posiada pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych, nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa popełnione umyślnie oraz za czyny określone w rozdziale 9 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Podanie i załączniki, o których mowa wcześniej, powinny być opatrzone znakami opłaty skarbowej w wysokości określonej odrębnymi przepisami (obecnie opłata skarbowa za wniosek wynosi 5 zł i 0,50 zł za każdy załącznik). Złożone dokumenty będą weryfikowane przez Ministerstwo Finansów w trybie postępowania administracyjnego.

• § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 18 lipca 2002 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych - Dz.U. Nr 120, poz. 1022; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2044

Sławomir Biliński
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA