REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy praca na część etatu uznawana jest za praktykę w księgowości

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zamierzam uzyskać uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych na podstawie wykształcenia podyplomowego oraz praktyki w księgowości. Czy nie ma znaczenia, że pracuję na 1/4 etatu? Czy można to uznać za praktykę w księgowości? Ponadto pracuję na 3/4 etatu w księgowości w innej firmie, która prowadzi księgowość na podstawie KPiR.
Rozporządzenie Ministra Finansów z 18 lipca 2002 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych wskazuje jedynie na obowiązek udokumentowania praktyki. Nie ma w tym przypadku przełożenia między częścią etatu a latami praktyki, czyli jeżeli Czytelnik pracuje na przykład na 1/4 etatu przez rok, to jest to nadal 1 rok praktyki, a nie 3 miesiące. W uzasadnieniu prezentujemy przekazane redakcji stanowisko w tej sprawie Ministerstwa Finansów - Biura Komunikacji Społecznej. Należy jednak pamiętać, że organem wydającym certyfikat jest Ministerstwo Finansów i ono właśnie będzie weryfikować składane dokumenty.

Za uprawnione do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych uznaje się osoby fizyczne posiadające certyfikat księgowy oraz biegłych rewidentów i doradców podatkowych. Jak rozumiem, Czytelnik pragnie uzyskać certyfikat księgowy uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jednym z warunków, które uprawniają do uzyskania certyfikatu, jest udokumentowana trzyletnia praktyka w księgowości oraz wykształcenie wyższe magisterskie uzyskane na jednym z kierunków ekonomicznych o specjalności rachunkowość, w jednostkach organizacyjnych uprawnionych, zgodnie z odrębnymi przepisami, do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych.

Za praktykę w księgowości uważa się wykonywanie - na podstawie stosunku pracy, umowy cywilnoprawnej, umowy spółki lub w związku z prowadzeniem ewidencji własnej działalności gospodarczej - między innymi czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2, 4 lub 5 ustawy o rachunkowości, na zasadach w niej określonych, a więc prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym; wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego; sporządzanie sprawozdań finansowych lub badanie sprawozdań finansowych pod nadzorem osób uprawnionych.

WAŻNE!
Praca przy prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów (niepodlegającej ustawie o rachunkowości) nie będzie zatem uznawana za praktykę księgową.

W przypadku Czytelnika istotny jest fakt, że przepracował trzy lata na podstawie stosunku pracy, wykonując czynności uznawane za praktykę w księgowości. Nie powinno mieć znaczenia, że była to tylko 1/4 etatu. Przepisy prawne należy interpretować wprost, a rozporządzenie mówi jedynie o trzyletnim okresie posiadania praktyki, nie precyzując, na jaką część etatu trzeba pracować.

Podsumowując, jeżeli Czytelnik posiada dodatkowo odpowiednie wykształcenie i spełnia pozostałe warunki określone w rozporządzeniu (np. niekaralność za przestępstwo) oraz odpowiednio te fakty udokumentuje, to uprawniony jest do uzyskania certyfikatu księgowego.

Potwierdzeniem tego jest otrzymane przez redakcję pismo z Biura Komunikacji Społecznej Ministerstwa Finansów (z 21 czerwca 2004 r.), w którym znajduje się następujący zapis: (...) Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2002 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (...) obligatoryjnym warunkiem dla wydania certyfikatu księgowego jest posiadanie stosownej praktyki w księgowości - trzyletniej w przypadku legitymowania się ściśle określonym specjalistycznym wykształceniem lub dwuletniej, w sytuacji gdy kwalifikacje Wnioskodawcy mają zostać potwierdzone w drodze odrębnego egzaminu.

Za praktykę w księgowości uważa się wykonywanie stosownych czynności z zakresu rachunkowości, o których mowa w § 4 ww. rozporządzenia, między innymi na podstawie stosunku pracy - przy czym uznanie spełnienia wymogu praktyki w księgowości nie zostało uzależnione od wymiaru czasu pracy.

Tym samym wykonywanie czynności, o których mowa w rozporządzeniu, przez okres 3 lat w ramach stosunku pracy w wymiarze 1/4 etatu stanowi podstawę do wydania - po spełnieniu pozostałych warunków - certyfikatu księgowego.

Warto przypomnieć, że osoby ubiegające się o wydanie certyfikatu księgowego (lub o zakwalifikowanie do egzaminu) składają do Departamentu Rachunkowości Ministerstwa Finansów (ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa) następujące dokumenty:
• podanie o wydanie certyfikatu księgowego lub o zakwalifikowanie do egzaminu, zawierające następujące dane osobowe: numer PESEL, a w przypadku osób nieposiadających obywatelstwa polskiego numer i rodzaj dokumentu potwierdzającego tożsamość, oraz imiona i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, adres zamieszkania;
• dokumenty potwierdzające praktykę w księgowości (świadectwo pracy lub zaświadczenie od pracodawcy) - kopie dokumentów powinny być uwierzytelnione przez notariusza;
• dokumenty, w tym dyplom lub świadectwo, potwierdzające posiadane wykształcenie - kopie dokumentów powinny być uwierzytelnione przez notariusza;
• oświadczenie osoby (ubiegającej się o certyfikat), iż posiada pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych, nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa popełnione umyślnie oraz za czyny określone w rozdziale 9 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Podanie i załączniki, o których mowa wcześniej, powinny być opatrzone znakami opłaty skarbowej w wysokości określonej odrębnymi przepisami (obecnie opłata skarbowa za wniosek wynosi 5 zł i 0,50 zł za każdy załącznik). Złożone dokumenty będą weryfikowane przez Ministerstwo Finansów w trybie postępowania administracyjnego.

• § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 18 lipca 2002 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych - Dz.U. Nr 120, poz. 1022; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2044

Sławomir Biliński
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

REKLAMA

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

REKLAMA

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA