Dlaczego księgowy powinien wiedzieć, co to jest RSS
Zobacz: RSS Infor.pl - Aktualności ksiegowosc.infor.pl
Co to jest RSS
Najprościej wyjaśniając - RSS jest to technologia przesyłu informacji znajdujących się na stronie internetowej bezpośrednio w jedno miejsce na komputerze osobie, która chce te informacje otrzymywać. Dzięki niej nie musimy otwierać wielu stron internetowych, by zobaczyć, co na nich nowego zostało umieszczone. Wszystkie informacje (a ściślej - nagłówki wiadomości) z wybranych przez nas stron internetowych trafią w jedno miejsce i będziemy je mieli dostępne na jednym ekranie komputera.
Jak działa RSS
Działanie RSS można przedstawić w sposób następujący:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Właściciele niemalże wszystkich stron (serwisów, portali) internetowych (np. Ministerstwo Finansów, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Gazeta Prawna, Internetowy Serwis Księgowego itp.) tworzą pakiety informacji. Informacje te dostępne są dla wszystkich osób odwiedzających dane strony. Jeżeli odwiedzający takie strony (np. księgowy) uzna, że informacje te są interesujące, to może całkowicie bezpłatnie je subskrybować (zaprenumerować). Od dnia subskrypcji wszystkie nowe informacje z wybranych stron internetowych (poprzez kanały RSS) będą automatycznie gromadzone w jednym miejscu (czytniku RSS) na komputerze. To odbiorca (księgowy) decyduje, czy i kiedy informacje te przeczyta.
Czy muszę instalować czytnik RSS
Prawdopodobnie czytnik kanałów RSS masz już w swoim komputerze. Wszystkie najnowsze przeglądarki internetowe - jak chociażby najczęściej używane Internet Explorer (wersja 7 i wyżej) Kliknij aby zobaczyć ilustrację. czy Mozilla Firefox Kliknij aby zobaczyć ilustrację. - potrafią obsługiwać kanały RSS. Czytniki RSS można również całkowicie bezpłatnie „ściągnąć z Internetu” (np. Awasu, SharpReader, FeedReader, RssReader, Vox Lite itp.). W codziennej pracy księgowego wystarczy jednak w zupełności posługiwanie się oprogramowaniem, które już (na 99%) jest w komputerze. W tym „Raporcie Monitora księgowego” skoncentrujemy się na tym, jak dwie z najpopularniejszych przeglądarek internetowych (tj. Internet Explorer oraz Mozilla Firefox) wykorzystać w celu usprawnienia codziennej pracy poprzez skorzystanie z technologii RSS.
Gdzie szukać kanałów RSS - czyli skąd mogę wiedzieć, że właściciel strony internetowej oferuje pakiety informacji, które mogą być przesyłane na mój komputer
Jeżeli zobaczymy na stronie internetowej charakterystyczną pomarańczową ikonkę Kliknij aby zobaczyć ilustrację. , to znaczy, że dany serwis, portal, strona internetowa oferuje swój kanał RSS.
Przykładowo, w przeglądarce Mozilla Firefox dostępność kanału RSS widoczna jest w prawej części paska adresu (rys. 1).
Rys. 1
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
W przeglądarce Internet Explorer (wersja 7 i wersje wyższe) ikona kanałów RSS znajduje się nie w oknie adresu internetowego, lecz na belce nieco niżej (rys. 2).
Rys. 2
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Czasami informację o tym, że właściciel strony oferuje kanały RSS, można znaleźć na dole strony internetowej (jak np. na stronie Ministerstwa Finansów - nie ma przy tym charakterystycznej pomarańczowej ikony (rys. 3)).
Rys. 3
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Często informacja o tym, że na stronie WWW dostępne są kanały RSS, przedstawiana jest graficznie w następującej postaci Kliknij aby zobaczyć ilustrację. (rys. 4).
Rys. 4
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Możesz wybrać interesujące cię pakiety informacji - co się stanie, gdy klikniemy na ikonkę RSS
Często właściciele serwisów (stron, portali) internetowych dają odbiorcom wybór, jaki kanał RSS chcą subskrybować (prenumerować). I tak np. strona główna portalu INFOR.PL oferuje skorzystanie z następujących pakietów informacji przesyłanych kanałami RSS (rys. 5), widocznych w rozwijanej liście.
Rys. 5
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Natomiast Ministerstwo Finansów, np. w dziale Podatki, proponuje subskrypcję (prenumeratę) następujących kanałów RSS (rys. 6).
Rys. 6
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Z kolei kliknięcie na ikonie RSS Internetowego Serwisu Księgowego oferuje dwa pakiety informacji, tj. „Aktualności” i „Porady” (rys. 7).
Rys. 7
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Wybór kanału RSS znajdującego się na dowolnej stronie internetowej prowadzi do rozpoczęcia procedury subskrypcji (prenumeraty) konkretnych (wybranych przez nas) pakietów informacji. Należy dodać, że subskrypcja kanałów RSS jest całkowicie bezpłatna.
Od teorii do praktyki - czyli jak mieć w jednym miejscu automatycznie aktualizowane informacje z kilku stron internetowych
Skoro już wiemy, że możemy otrzymywać automatycznie informacje z różnych stron internetowych (poprzez kanały RSS), załóżmy, że codziennie jako księgowy odwiedzamy następujące strony internetowe:
• www.infor.pl - by sprawdzić, jakie nowe ustawy i rozporządzenia zostały opublikowane w Dzienniku Ustaw,
• www.zus.pl - by sprawdzić, o czym Zakład Ubezpieczeń Społecznych chce poinformować płatników,
• www.mf.gov.pl - by sprawdzić, co się zmienia w podatku od towarów i usług na stronie Ministerstwa Finansów.
Technologia RSS pozwoli nam, by informacje te codziennie automatycznie trafiały w jedno miejsce w naszym komputerze. Należy je tylko zasubskrybować (zaprenumerować). Sam proces subskrypcji (prenumeraty) może się różnić w zależności od tego, jaki czytnik RSS jest na twoim komputerze. Poniżej przedstawimy ten proces, korzystając z przeglądarki internetowej Internet Explorer (której używa ponad 50% osób łączących się z Internetem).
Krok 1
Należy otworzyć (wejść na) interesujące nas strony internetowe Infor-u (www.infor.pl), Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (www.zus.pl) oraz Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl).
Krok 2
Odszukać dostępne pakiety informacji (kanały RSS) i wybrać te, które nas interesują:
Na stronie INFOR-u (www.infor.pl) wybieramy „Infor.pl - Dzienniki ustaw” (rys. 8).
Rys. 8
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Na stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (www.zus.pl) odszukujemy kanał RSS z aktualnościami (rys. 9).
Rys. 9
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Na stronie Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl) wybieramy (klikamy na) zakładkę Podatki (rys. 10).
Rys. 10
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Następnie wybieramy (klikamy na) kanały RSS znajdujące się na dole strony (rys. 11).
Rys. 11
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Wybieramy RSS o nazwie Podatki/System podatkowy/Podatek od towarów i usług (rys. 12).
Rys. 12
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Krok 3
Dokonujemy subskrypcji (prenumeraty) wybranego kanału RSS (kliknij na „Subskrybuj do tego źródła”) (rys. 13).
Rys. 13
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Otworzy się okno wyboru, gdzie można wybrać miejsce, w jakim zaprenumerowane informacje będą zbierane (w naszym przypadku wybieramy „Źródła”) i klikamy na „Subskrybuj” (rys. 14).
Rys. 14
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Po kliknięciu na „Subskrybuj” pojawi się informacja o poprawności dokonanej subskrypcji (prenumeraty) (rys. 15).
Rys. 15
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Krok 4
W identyczny sposób jak pokazany w kroku 3 subskrybujemy (prenumerujemy) wszystkie interesujące nas pakiety informacji (kanały RSS) z pozostałych interesujących nas stron internetowych.
Krok 5
Subskrypcja została zakończona. Teraz można już cieszyć się z tego, że automatycznie informacje ze wskazanych przez nas stron będą trafiały do jednego miejsca w naszym komputerze. Owo „jedno miejsce”, w którym gromadzone są pakiety informacji przesyłane kanałami RSS, znajduje się w naszym przypadku w tzw. „Centrum ulubionych”. W tym celu klikamy na Ulubione (żółta gwiazdka) (rys. 16).
Rys. 16
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Otworzy się nam „Centrum ulubionych”, wśród których wybieramy zakładkę „Źródła” (rys. 17).
Rys. 17
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Jak widać na rysunku 17, mamy w jednym miejscu interesujące nas informacje z 3 stron internetowych. Od tej pory wystarczy jedynie (kiedykolwiek) otworzyć zakładkę „Źródła” w swojej przeglądarce Internet Explorer, by wiedzieć, co nowego zostało napisane na interesującej nas stronie internetowej.
Gdzie w naszym komputerze znajduje się „jedno miejsce”, w którym gromadzone są pakiety informacji przesyłane kanałami RSS
Miejsce, gdzie gromadzone będą automatycznie pakiety informacji, zależy od naszego wyboru i od tego, jaki czytnik RSS posiadamy w komputerze. Jeżeli np. mamy przeglądarkę Mozilla Firefox i zdecydujemy się na subskrypcję kanałów RSS za pomocą np. dynamicznych zakładek, to pakiety informacji będą automatycznie dostępne w następujący sposób (rys. 18):
Rys. 18
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Google Reader - bardzo często wykorzystywany czytnik RSS
Wśród ogólnie dostępnych czytników wiele osób korzysta z czytnika kanałów RSS Google Reader, ponieważ jest on dostępny bez względu na to, jaką posiadamy przeglądarkę internetową. Czytnik ten pozwala na dodanie dowolnej ilości kanałów RSS oraz ich grupowanie w foldery. Aplikacja dostępna jest jedynie w języku angielskim i wymaga założenia konta Google (bezpłatnie). Po rejestracji wszystkie dane przechowywane będą w sieci. Znajdziemy go pod adresem http://www.google.com/reader. Po dokonaniu subskrypcji nasza strona Google Reader z zaprenumerowanymi kanałami RSS może przykładowo wyglądać jak na rys. 19. Dodatkową zaletą czytnika Google Reader jest to, że jest to czytnik on-line. Zatem informacje z zaprenumerowanych kanałów RSS można odczytywać na dowolnie wybranym komputerze (np. będąc w podróży służbowej, można skorzystać z komputera kolegi, komputera w kawiarence internetowej itp., by odczytać własne informacje przesyłane kanałami RSS).
Rys. 19
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Korzyści z RSS-ów
Korzystanie z kanałów RSS powoduje, że:
• oszczędzasz czas poprzez to, że automatycznie panujesz nad wieloma źródłami informacji,
• wygodnie, prosto i komfortowo masz dostęp do wszystkich interesujących aktualności w jednym miejscu,
• masz pewność, że nie ominie cię żadna interesująca informacja.
Paweł Muż
ekonomista, księgowy

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
Do obliczenia podatku od zysku wypłaconego komplementariuszowi konieczne jest poznanie wysokości podatku należnego od spółki. Skoro PIT od zysku komplementariusza pomniejszany jest o proporcjonalną część CIT zapłaconego przez spółkę komandytową, to pierwszy z wymienionych podatków będzie mógł zostać wyliczony i pobrany dopiero po złożeniu przez spółkę rocznego zeznania i podjęciu przez wspólników uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i podziale zysku. Spółka, jako płatnik, nie ma więc obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego przy wypłacie komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku. Wyrok z 2 lutego 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 394/22).
31 maja 2023 r. ZUS poinformował, że udostępnił aktualizację aplikacji mobilnej mZUS. W nowej wersji zmieniony został wygląd aplikacji i rozbudowano ją o kolejne funkcje.
Do 5 czerwca 2023 r. prowadzący działalność gospodarczą mają czas na złożenie wniosku RZS-R o zwrot nadpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne wynikającej z rocznego rozliczenia. Wniosek w tej sprawie należy złożyć elektronicznie na Platformie Usług Elektronicznych ZUS – poinformował 1 czerwca 2023 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Aż 79% Polaków nie oszczędza pieniędzy na emeryturę poza obowiązującymi składkami, a 62,5% nie odkłada regularnie żadnej kwoty na żaden cel. Jednocześnie dochód rozporządzalny na 1 osobę w Polsce w 2022 roku wyniósł 2 249,79 zł. Czy daje to możliwość odłożenia miliona złotych na emeryturę?
Mały ZUS Plus będzie wydłużony o rok dla przedsiębiorców, którzy korzystają z tej preferencji (ulgi) w 2023 roku. Poinformowało o tym 31 maja 2023 r. Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Wskutek tego przedłużenia przedsiębiorcy ci zaoszczędzą nawet kilkaset złotych miesięcznie.
Obniżony VAT na odzież dziecięcą. W ostatnim czasie ożywiła się dyskusja wokół obniżenia stawki VAT na odzież i obuwie dla dzieci. Eksperci nie wykluczają, że temat powróci w najbliższej kampanii wyborczej. Na czym polega problem?
Dokonanie wpisu oraz rejestracja zmian danych ujawnionych w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) to jeden z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w formie spółki handlowej. Zgodnie z przepisami, wniosek o wpis lub o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS powinien być złożony do sądu rejestrowego w terminie 7 dni od dnia, w którym zdarzenie uzasadniające zmianę miało miejsce. Praktyka pokazuje, że wielu przedsiębiorców zaniedbuje ten obowiązek i zgłasza zmiany za późno lub nie robi tego wcale.
Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ważne narzędzie pomagające w zwalczaniu oszustw podatkowych. Elektroniczny proces wystawiania, przekazywania i przechowywania faktur ułatwia walkę z nieuczciwymi praktykami. Czy obowiązkowe wprowadzenie systemu zapewni skuteczne środki kontroli i wyeliminuje tzw. szarą strefę? Jakie korzyści przyniesie firmom?
Wprowadzenie podatku od nadmiarowych zysków dla niektórych branż nie jest przesądzone - poinformował wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Zastrzegł, że nad rozwiązaniami pracuje resort klimatu.
Pakiet e-commerce, który wprowadził szereg zmian oraz nowych pojęć głównie w ustawie o podatku od towarów i usług obowiązuje od 20 maja 2021 r. Szczególnie ciekawe były zmiany, które „uporządkowały” kwestię platform ułatwiających sprzedaż wysyłkową dla konsumentów z UE (B2C). Mowa jest tutaj głównie o interfejsach elektronicznych takich jak chociażby Amazon. Co istotne, adres siedziby dla takich platform nie ma żadnego znaczenia w rozwiązaniu, o którym będzie mowa, o ile ułatwiają one określone dostawy towarów.
W Biuletynie Informacji Publicznej opublikowano oświadczenie majątkowe prezydenta Rzeszowa Konrada Fijołka. Wynika z niego, że prezydent zarobił ponad 250 tys. zł w 2022 roku. To o nieco ponad 107 tys. zł więcej niż w 2021 roku.
Od 1 lipca przyszłego roku korzystanie z KSeF będzie obowiązkowe. Obecnie jest to dobrowolne, a oficjalne dane Ministerstwa Finansów pokazują, jakie jest podejście podatników do tego tematu. Jak to wygląda?
Od 15 czerwca 2023 r. podatnicy i płatnicy podatków będą mogli uzyskać od każdego z naczelników urzędów skarbowych (niezależnie od terytorialnej właściwości działania tych organów) dane i informacje o swojej indywidualnej sytuacji podatkowo-prawnej (w tym objęte tajemnicą skarbową) telefonicznie lub za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał 25 maja 2023 r. wyrok w polskiej sprawie (C-114/22) dotyczącej kwestionowania prawa do odliczenia VAT na podstawie pozorności czynności. Sprawa dotyczyła transakcji sprzedaży znaków towarowych i odliczenia podatku naliczonego w tym zakresie.
Ministerstwo Finansów przypomina, że organizacje pożytku publicznego (OPP), które chcą otrzymać 1,5% podatku PIT, powinny do 30 czerwca 2023 r. zgłosić do urzędu skarbowego aktualny rachunek bankowy. Zgłoszenie nie jest konieczne jeżeli rachunek został zgłoszony w ubiegłych latach i jest nadal aktualny.
Jak prawidłowo rozliczyć VAT w przypadku zwrotu zakupionych towarów przez nabywcę? Wyjaśniamy na poniższym przykładzie.
Inwestycje amerykańskich spółek na polskim rynku widoczne są na każdym kroku. Wbrew pozorom, ruch kapitału odbywa się jednak również w przeciwnym kierunku. Polscy inwestorzy co raz częściej lokują kapitał w zagraniczne start-up’y, w tym w innowacyjne projekty z Ameryki Północnej. Jedną z możliwości prowadzenia tego typu działań są umowy SAFE.
Rolnik ryczałtowy sprzedaje samochód, który wykorzystywał w działalności rolniczej. Samochód ten został przed sprzedażą wycofany z działalności rolniczej, co zostało potwierdzone sporządzonym na tę okoliczność protokołem. Czy sprzedaż taka podlega opodatkowaniu VAT? Czy byłoby inaczej, gdyby przed sprzedażą samochód nie został wycofany z działalności rolniczej?
Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług architektonicznych. Zamierzam wycofać z działalności gospodarczej do majątku prywatnego nieruchomość - dom, w którym dotychczas mieściła się siedziba mojej firmy. Nieruchomość stanowi środek trwały, od nabycia którego odliczyłem VAT. Po wycofaniu z działalności do majątku prywatnego dom będzie wynajmowany innej firmie, w której będzie ona prowadziła działalność gospodarczą. Zatem najem będzie podlegał opodatkowaniu stawką 23%. Czy powinienem dokonać korekty podatku odliczonego w związku z wycofaniem nieruchomości do majątku prywatnego w celu jej dalszego wynajmu?
Już 15 czerwca 2023 r. odbędzie się bezpłatne webinarium „Rola odbiorców energii w transformacji energetycznej”. Zapraszamy!
Sprzedaż praw do projektu elektrowni (farmy) fotowoltaicznej to świadczenie kompleksowe, dla którego właściwą stawką VAT jest 23 proc. Tak wynika z wyroku WSA w Olsztynie z lutego 2023 r.
Jeszcze w tym roku Komisja Europejska ma przedstawić projekt trzeciej wersji dyrektywy PSD (Payment Service Directive). Nowe przepisy dotyczące otwartej bankowości mogą ułatwić m.in. płatność zobowiązań podatkowych oraz obsługę państwowych systemów faktur elektronicznych - m.in. powstającego w Polsce KSeF.
Planowane zmiany w egzekucji administracyjnej poruszono podczas konferencji „Egzekucja administracyjna należności podatkowych” zorganizowanej przez Centrum Dokumentacji i Studiów Podatkowych Uniwersytetu Łódzkiego. Zmiany mają dotyczyć sposobu negocjacji pomiędzy dłużnikiem a organem egzekucyjnym.
Co to jest oszustwo na "zdalny pulpit"? Dlaczego oprogramowanie AnyDesk jest groźne? uniknąć wyłudzenia danych i straty pieniędzy?
Jakie oprocentowanie lokat terminowych i kont oszczędnościowych oferują banki pod koniec maja 2023 r.?
Komentarze(0)
Pokaż: