REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czas to pieniądz, czyli jak oszczędzać czas w biurze rachunkowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Postęp technologii sprawia, że możemy coraz więcej czynności wykonać w krótszym czasie. Komputer z dobrym procesorem czy telefon z rozbudowanym systemem, który pozwala prowadzić firmę w każdej części świata, zwiększyły naszą wydajność w pracy i w życiu. Jednak postęp technologiczny nie zmienia naszych przyzwyczajeń, a wzrost wydajności wcale nie sprawił, że mamy więcej czasu na różne rzeczy. Dlaczego tak się dzieje i jak można to zmienić? Jak oszczędzać czas w biurze rachunkowym?


Czytaj na blogu:
Potencjalny klient w naszym biurze

REKLAMA

Autopromocja


Prowadząc biuro rachunkowe najtrudniej poradzić sobie z faktem, iż prawo polskie narzuca określone terminy, w których należy dokonywać rozliczeń. Wydawać by się mogło, że jest to sytuacja idealna. Z góry wiadomo, co, na kiedy należy przygotować. Z drugiej strony terminy, które wyznaczają nam określony rytm pracy mogą być tak ułatwieniem, jak i utrudnieniem, jeśli weźmiemy pod uwagę czynnik ludzki.

- Największym problemem w organizacji pracy pracowników w biurze rachunkowym jest komunikacja z klientem. Zresztą działa to w dwie strony. Dla klientów konieczność pojawienia się w biurze z każdym dokumentem też bywa kłopotliwa. Często prowadzi to do sytuacji, w której dokumenty dostarczane są w ostatniej chwili. I o ile dotyczy to jednego klienta, nie dezorganizuje pracy biura, ale jeśli rośnie liczba klientów, którzy dzień przed terminem rozliczeń dostarczają brakujące dokumenty, bo wcześniej nie dali rady, staje się to kłopotliwe - mówi Krzysztof Wojtas z Saldeo.pl. Sytuacja jest o tyle patowa, że, biorąc pod uwagę wolny rynek, trudno narzucać klientom sztywne terminy dostarczania dokumentów, bo możemy ich po prostu stracić. Z drugiej strony  klientowi powinno zależeć również na dotrzymywaniu terminów, gdyż jest to w jego interesie. Najczęściej jednak klienci biur czekają do ostatniej chwili, aż zbiorą wszystkie dokumenty, a to stwarza określone problemy. Sporo biur rachunkowych oferuje nawet samodzielny odbiór dokumentów od klientów, ale jest to czasochłonne i kosztowne, ale często niezbędne aby  zagwarantować przygotowanie wszystkiego na czas.

Drugi czynnik, o jakim należy wspomnieć, to tak zwane rozpraszacze, które skutecznie utrudniają zarządzanie czasem w. To, co ułatwia nam pracę, jak dostęp do sieci internetowej, często może nam jednocześnie zabierać cenny czas. Trudno się bowiem powstrzymać przed korzystaniem z portali społecznościowych czy szukaniem ciekawych ofert na zakupy.  Takie zjawisko naukowcy określili mianem cyber slackingu i jak wskazują badania przeprowadzone przez Gemius aż 93% Polaków przyznaje się do  wykorzystywania Internetu do celów prywatnych w trakcie pracy.

Jeśli dodamy do tego  telefony od klientów z nie zawsze uzasadnionymi problemami i pytaniami wychodzi, że na efektywną pracę zostaje naprawdę niewiele czasu.  I mimo rad specjalistów  od motywowania pracowników i zarządzania czasem pracy, że  należy być asertywnym, i ich instrukcji, jak lepiej  wykorzystywać czas problem ciągle jest  aktualny w każdym miejscu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zatem zaoszczędzić czas prowadząc biuro rachunkowe? Jak  wykorzystać go lepiej? Zapytaliśmy o to praktyków.

- Sposobem na oszczędność czasu w biurze rachunkowym jest przede wszystkim korzystanie z dobrego, profesjonalnego oprogramowania - mówi nasz ekspert, Barbara Zniszczoł prowadząca biuro Doradztwa Podatkowego w Wiśle. - Dotyczy to zarówno programów finansowo-księgowych, jak i płacowo-kadrowych. Ważne jest, aby oprogramowanie oferowało możliwość stosowania gotowych reguł, wzorców, schematów księgowań, które można wykorzystać w każdej nowej firmie (u każdego klienta). Takie podejście do tematu wydaje się być logiczne, gdyż dużo większy wpływ mamy na technologię, w której pracujemy, niż na dyscyplinę własną pracowników. Jeśli Ci drudzy potrafią się dobrze zorganizować, dostarczając im odpowiednie narzędzia pracy, zwiększymy efektywność biura i będziemy mogli obsłużyć jeszcze większą liczbę klientów.  Przeniesienie informacji do systemu komputerowego ma również dodatkowe korzyści. Nawet w przypadku nieobecności osoby prowadzącej rozliczenia danego klienta, inni w łatwy sposób mogą zająć się zadaniem w zastępstwie.  Jednak to nie eliminuje problemu bezpośredniego kontaktu na linii klient-biuro rachunkowe.

Jak wygląda ta kwestia od strony klienta biura rachunkowego? Jakie są największe problemy w kontakcie z biurem rachunkowym? - Nie da się ukryć, że bardzo kłopotliwe i czasochłonne  jest przekazywanie dokumentów, faktur do biura rachunkowego. To pochłania bardzo dużo czasu, często nieproporcjonalnie dużo  - skarży się klient jednego z białostockich biur rachunkowych. - W tym celu najlepiej korzystać jest z pośrednictwa Internetu. Często jednak  zdarza się, że scany i inne pliki są na tyle duże, że powstaje problem z ich przesłaniem. I tak trzeba później zadzwonić do biura z pytaniem, czy dotarło.

Jak rozwiązać ten problem? Istnieje na rynku wiele programów  stworzonych specjalnie z myślą o biurach rachunkowych, mają one jednak często swoje wady i zalety. W większości nie rozwiązują także wszystkich problemów, np. dostępności biura dla klienta, a to przecież jeden z najważniejszych czynników dobrego biura. Nie trzeba przeprowadzać badań społecznych, żeby wiedzieć, że zadowolony klient ściągnie za sobą kolejnych. W jaki zatem sposób można zaoszczędzić czas w biurze rachunkowym? - Idealnym rozwiązaniem byłby  prosty w użyciu program w Internecie. Taki, który byłby dostępny 24 godziny na dobę, przez który można by bez kłopotów przesyłać dokumenty i tak samo szybko i łatwo je pobierać. Taka platforma komunikacji pomiędzy biurem rachunkowym a jego klientami to idealny sposób na zaoszczędzenie i pieniędzy, i czasu- mówi Krzysztof Wojtas z Saldeo.pl.

Jakie cechy powinny one spełniać, żeby rzeczywiście oszczędzać czas i pieniądze w biurze rachunkowym? Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie dla swojego biura rachunkowego?

Należy zwrócić uwagę na kilka kwestii.  Fakt, że użytkowanie programu nie wymaga dodatkowych szkoleń, instalowania dodatkowego sprzętu to  spory  atut.  Wszystkie istotne dla biura oraz klienta dokumenty powinny znaleźć się w jednym miejscu, bezpiecznie zaszyfrowane. Oprogramowanie powinno umożliwiać z jednej strony za pomocą zewnętrznej platformy przekazywanie dokumentów do biura, a z drugiej zachowanie ich na naszym komputerze. Ideałem byłoby, gdyby takie oprogramowanie miało też kilka przydatnych funkcji dla klienta, jak wystawianie faktur, robienie zestawień i analiz. Chodzi o obopólne korzyści. Z jednej strony klienci mogą na bieżąco dostarczać dokumenty do biura, nie ruszając się z domu, z drugiej biura rachunkowe na bieżąco je otrzymują, robiąc rozliczenia, a nie jak to jest dotychczas, otrzymując dokumenty do ostatniej chwili, bo klient nie miał czasu podejść wcześniej. Możliwość przesyłania dokumentów online i późniejszy do nich dostęp bez względu na porę dnia czy tygodnia, to bardzo silne atuty biura rachunkowego, gdy walczymy o oszczędność czasu. Coraz więcej biur oferuje klientom takie programy  bezpłatnie, przez co ich konkurencyjność wzrasta.  Nawet małe biura rachunkowe poszerzają w ten sposób swoją ofertę.

Każdy przedsiębiorca w Polsce wie, że tylko ciężką pracą i wytrwałością można dojść do sukcesu. Ponieważ droga ta jest często bardzo wyboista wszyscy szukamy dodatkowych możliwości, żeby ją jakoś ubić i skrócić. Jeśli na horyzoncie pojawia się propozycja, która poprawi wydajność pracy w biurze rachunkowym, w dodatku za nieduże pieniądze, warto się nad tym zastanowić. W końcu oszczędność czasu w pracy, to oszczędność pieniędzy, a  więcej czasu  daje  z kolei możliwość obsłużenia większej liczby klientów.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA