REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czas to pieniądz, czyli jak oszczędzać czas w biurze rachunkowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Postęp technologii sprawia, że możemy coraz więcej czynności wykonać w krótszym czasie. Komputer z dobrym procesorem czy telefon z rozbudowanym systemem, który pozwala prowadzić firmę w każdej części świata, zwiększyły naszą wydajność w pracy i w życiu. Jednak postęp technologiczny nie zmienia naszych przyzwyczajeń, a wzrost wydajności wcale nie sprawił, że mamy więcej czasu na różne rzeczy. Dlaczego tak się dzieje i jak można to zmienić? Jak oszczędzać czas w biurze rachunkowym?


Czytaj na blogu:
Potencjalny klient w naszym biurze

REKLAMA


Prowadząc biuro rachunkowe najtrudniej poradzić sobie z faktem, iż prawo polskie narzuca określone terminy, w których należy dokonywać rozliczeń. Wydawać by się mogło, że jest to sytuacja idealna. Z góry wiadomo, co, na kiedy należy przygotować. Z drugiej strony terminy, które wyznaczają nam określony rytm pracy mogą być tak ułatwieniem, jak i utrudnieniem, jeśli weźmiemy pod uwagę czynnik ludzki.

- Największym problemem w organizacji pracy pracowników w biurze rachunkowym jest komunikacja z klientem. Zresztą działa to w dwie strony. Dla klientów konieczność pojawienia się w biurze z każdym dokumentem też bywa kłopotliwa. Często prowadzi to do sytuacji, w której dokumenty dostarczane są w ostatniej chwili. I o ile dotyczy to jednego klienta, nie dezorganizuje pracy biura, ale jeśli rośnie liczba klientów, którzy dzień przed terminem rozliczeń dostarczają brakujące dokumenty, bo wcześniej nie dali rady, staje się to kłopotliwe - mówi Krzysztof Wojtas z Saldeo.pl. Sytuacja jest o tyle patowa, że, biorąc pod uwagę wolny rynek, trudno narzucać klientom sztywne terminy dostarczania dokumentów, bo możemy ich po prostu stracić. Z drugiej strony  klientowi powinno zależeć również na dotrzymywaniu terminów, gdyż jest to w jego interesie. Najczęściej jednak klienci biur czekają do ostatniej chwili, aż zbiorą wszystkie dokumenty, a to stwarza określone problemy. Sporo biur rachunkowych oferuje nawet samodzielny odbiór dokumentów od klientów, ale jest to czasochłonne i kosztowne, ale często niezbędne aby  zagwarantować przygotowanie wszystkiego na czas.

Drugi czynnik, o jakim należy wspomnieć, to tak zwane rozpraszacze, które skutecznie utrudniają zarządzanie czasem w. To, co ułatwia nam pracę, jak dostęp do sieci internetowej, często może nam jednocześnie zabierać cenny czas. Trudno się bowiem powstrzymać przed korzystaniem z portali społecznościowych czy szukaniem ciekawych ofert na zakupy.  Takie zjawisko naukowcy określili mianem cyber slackingu i jak wskazują badania przeprowadzone przez Gemius aż 93% Polaków przyznaje się do  wykorzystywania Internetu do celów prywatnych w trakcie pracy.

Jeśli dodamy do tego  telefony od klientów z nie zawsze uzasadnionymi problemami i pytaniami wychodzi, że na efektywną pracę zostaje naprawdę niewiele czasu.  I mimo rad specjalistów  od motywowania pracowników i zarządzania czasem pracy, że  należy być asertywnym, i ich instrukcji, jak lepiej  wykorzystywać czas problem ciągle jest  aktualny w każdym miejscu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zatem zaoszczędzić czas prowadząc biuro rachunkowe? Jak  wykorzystać go lepiej? Zapytaliśmy o to praktyków.

- Sposobem na oszczędność czasu w biurze rachunkowym jest przede wszystkim korzystanie z dobrego, profesjonalnego oprogramowania - mówi nasz ekspert, Barbara Zniszczoł prowadząca biuro Doradztwa Podatkowego w Wiśle. - Dotyczy to zarówno programów finansowo-księgowych, jak i płacowo-kadrowych. Ważne jest, aby oprogramowanie oferowało możliwość stosowania gotowych reguł, wzorców, schematów księgowań, które można wykorzystać w każdej nowej firmie (u każdego klienta). Takie podejście do tematu wydaje się być logiczne, gdyż dużo większy wpływ mamy na technologię, w której pracujemy, niż na dyscyplinę własną pracowników. Jeśli Ci drudzy potrafią się dobrze zorganizować, dostarczając im odpowiednie narzędzia pracy, zwiększymy efektywność biura i będziemy mogli obsłużyć jeszcze większą liczbę klientów.  Przeniesienie informacji do systemu komputerowego ma również dodatkowe korzyści. Nawet w przypadku nieobecności osoby prowadzącej rozliczenia danego klienta, inni w łatwy sposób mogą zająć się zadaniem w zastępstwie.  Jednak to nie eliminuje problemu bezpośredniego kontaktu na linii klient-biuro rachunkowe.

Jak wygląda ta kwestia od strony klienta biura rachunkowego? Jakie są największe problemy w kontakcie z biurem rachunkowym? - Nie da się ukryć, że bardzo kłopotliwe i czasochłonne  jest przekazywanie dokumentów, faktur do biura rachunkowego. To pochłania bardzo dużo czasu, często nieproporcjonalnie dużo  - skarży się klient jednego z białostockich biur rachunkowych. - W tym celu najlepiej korzystać jest z pośrednictwa Internetu. Często jednak  zdarza się, że scany i inne pliki są na tyle duże, że powstaje problem z ich przesłaniem. I tak trzeba później zadzwonić do biura z pytaniem, czy dotarło.

Jak rozwiązać ten problem? Istnieje na rynku wiele programów  stworzonych specjalnie z myślą o biurach rachunkowych, mają one jednak często swoje wady i zalety. W większości nie rozwiązują także wszystkich problemów, np. dostępności biura dla klienta, a to przecież jeden z najważniejszych czynników dobrego biura. Nie trzeba przeprowadzać badań społecznych, żeby wiedzieć, że zadowolony klient ściągnie za sobą kolejnych. W jaki zatem sposób można zaoszczędzić czas w biurze rachunkowym? - Idealnym rozwiązaniem byłby  prosty w użyciu program w Internecie. Taki, który byłby dostępny 24 godziny na dobę, przez który można by bez kłopotów przesyłać dokumenty i tak samo szybko i łatwo je pobierać. Taka platforma komunikacji pomiędzy biurem rachunkowym a jego klientami to idealny sposób na zaoszczędzenie i pieniędzy, i czasu- mówi Krzysztof Wojtas z Saldeo.pl.

Jakie cechy powinny one spełniać, żeby rzeczywiście oszczędzać czas i pieniądze w biurze rachunkowym? Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie dla swojego biura rachunkowego?

Należy zwrócić uwagę na kilka kwestii.  Fakt, że użytkowanie programu nie wymaga dodatkowych szkoleń, instalowania dodatkowego sprzętu to  spory  atut.  Wszystkie istotne dla biura oraz klienta dokumenty powinny znaleźć się w jednym miejscu, bezpiecznie zaszyfrowane. Oprogramowanie powinno umożliwiać z jednej strony za pomocą zewnętrznej platformy przekazywanie dokumentów do biura, a z drugiej zachowanie ich na naszym komputerze. Ideałem byłoby, gdyby takie oprogramowanie miało też kilka przydatnych funkcji dla klienta, jak wystawianie faktur, robienie zestawień i analiz. Chodzi o obopólne korzyści. Z jednej strony klienci mogą na bieżąco dostarczać dokumenty do biura, nie ruszając się z domu, z drugiej biura rachunkowe na bieżąco je otrzymują, robiąc rozliczenia, a nie jak to jest dotychczas, otrzymując dokumenty do ostatniej chwili, bo klient nie miał czasu podejść wcześniej. Możliwość przesyłania dokumentów online i późniejszy do nich dostęp bez względu na porę dnia czy tygodnia, to bardzo silne atuty biura rachunkowego, gdy walczymy o oszczędność czasu. Coraz więcej biur oferuje klientom takie programy  bezpłatnie, przez co ich konkurencyjność wzrasta.  Nawet małe biura rachunkowe poszerzają w ten sposób swoją ofertę.

Każdy przedsiębiorca w Polsce wie, że tylko ciężką pracą i wytrwałością można dojść do sukcesu. Ponieważ droga ta jest często bardzo wyboista wszyscy szukamy dodatkowych możliwości, żeby ją jakoś ubić i skrócić. Jeśli na horyzoncie pojawia się propozycja, która poprawi wydajność pracy w biurze rachunkowym, w dodatku za nieduże pieniądze, warto się nad tym zastanowić. W końcu oszczędność czasu w pracy, to oszczędność pieniędzy, a  więcej czasu  daje  z kolei możliwość obsłużenia większej liczby klientów.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA