REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowi chcą mieć własną korporację

Edyta Wereszczyńska

REKLAMA

Środowisko księgowych chce odrębnego uregulowania statusu zawodowego. Ich zdaniem powstanie korporacji zapewni większy poziom usług i bezpieczeństwo klientów.


Księgowi, podobnie jak biegli rewidenci i doradcy podatkowi, chcą mieć własną korporację. Pozwoli to - ich zdaniem - wyrównać poziom usług wszystkich księgowych, ale też zagwarantuje większe bezpieczeństwo klientów. Resort finansów przygotował wprawdzie projekt zmian, które mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2008 r., ale nie ma w nim mowy o utworzeniu odrębnej korporacji. Ministerstwo ograniczyło się jedynie do przeniesienia części przepisów dotyczących usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych z rozporządzenia ministra finansów z 18 lipca 2002 r. w tej sprawie (Dz.U. nr 120, poz. 1022 z późn. zm.) do nowego rozdziału 8a ustawy o rachunkowości. W ustawie zostanie również zdefiniowane usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych.

Rozwiązania te nie satysfakcjonują jednak środowiska księgowych.

Księgowi liczą na więcej

- W obecnym stanie prawnym status zawodu księgowego nie jest uregulowany - zauważa Zofia Podhorecka, prezes i główna księgowa w Auxilium z Krakowa.

Dodaje, że jedynie przepisy ustawy o finansach publicznych (Dz.U. z 2005 r. nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) zawierają wymogi, które należy spełnić, by zajmować stanowisko głównego księgowego w jednostkach finansów publicznych.

Jak zauważa Monika Nowecka, partner w Mazars & Guérard Audyt Polska, dla pozostałych jednostek takie regulacje niestety nie istnieją. Każda inna jednostka może więc zatrudniać na stanowisko księgowego osobę nieposiadającą wykształcenia ekonomicznego.

Zdaniem Radosława Osmólskiego, prezesa zarządu FPA Group, mówiąc o kwestii uregulowania zawodu księgowego, pod uwagę wziąć trzeba również ustawę o rachunkowości oraz rozporządzenie ministra finansów dotyczące usługowego prowadzenia ksiąg.

- Wymienione tam regulacje stanowią swego rodzaju weryfikację zawodu księgowego. Przecież każda osoba, która chce usługowo prowadzić księgi rachunkowe, musi posiadać odpowiedni certyfikat. W związku z tym zainteresowani muszą spełnić konkretne wymagania i warunki - stwierdza nasz rozmówca.

Tymczasem zdaniem Moniki Noweckiej z Mazars & Guérard Audyt Polska, odpowiednie uregulowania powinny odnosić się do obydwu grup: zarówno do osób zatrudnionych etatowo, jak również trudniących się usługowym prowadzeniem ksiąg, ponieważ obecne wymogi prawne odnoszą się tylko do kryteriów umożliwiających uzyskanie certyfikatu uprawniającego do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Wiarygodne i rzetelne prezentowanie danych finansowych jest uzależnione od wiedzy kwalifikacji zawodowych służb księgowych.

- Może więc dojść do sytuacji, w której piecza nad rozliczeniami finansowymi jednostki, a co za tym idzie, prawidłowym naliczeniem i odprowadzeniem na rzecz państwa danin publicznych oraz sporządzeniem rzetelnych sprawozdań finansowych powierzone zostanie niekompetentnej osobie - ostrzega Zofia Podhorecka z Auxilium.

Dodaje, że należy dążyć do wyeliminowania tego stanu poprzez prawne uregulowanie wymagań merytorycznych dla zawodu księgowego.

Ochrona dla klienta

Księgowy musi stale doskonalić warsztat pracy poprzez ustawiczne szkolenia. Zdaniem Zofii Podhoreckiej najlepszym rozwiązaniem w spełnieniu wymogów rynku byłoby utworzenie odrębnej korporacji. Podobne stanowisko prezentuje Monika Nowecka.

- Niezbędne jest, w krótkim czasie, podjęcie działań mających na celu stworzenie korporacji zawodowej na kształt korporacji biegłych rewidentów - twierdzi nasza rozmówczyni.

O potrzebie stworzenia odrębnej korporacji przekonana jest też Grażyna Gruszka, właścicielka Kancelarii Podatkowo-Księgowej Finplus w Toruniu. Jej zdaniem uregulowanie zawodu księgowego jest jak najbardziej racjonalne i konieczne w obecnych warunkach rynkowych.

- Oczekiwania co do działalności korporacji obejmują przede wszystkich zdefiniowanie wymagań kwalifikacyjnych dla osób wykonujących zawód księgowego, zgodnych z Międzynarodowymi Standardami Edukacyjnymi opracowanymi przez Komitet ds. Edukacji przy IFAC, wprowadzenie kodeksu etyki zawodowej, obligatoryjne doskonalenie zawodowe oraz wprowadzenie obowiązkowego ubezpieczenia niezależnie od formy zatrudnienia księgowego, zwłaszcza głównych księgowych - wylicza Monika Nowecka, partner w Mazars Polska.

Pomysł stworzenia kodeksu etyki zawodowej popiera też Zofia Podhorecka.

- Księgowy musi kierować się zasadami etyki i w związku z tym nie może nim być osoba karana lub nierzetelna, niezwykle bowiem ważne jest zaufanie do pracownika dbającego o finanse jednostki - twierdzi nasza rozmówczyni.

Odrębna korporacja miałaby przynieść korzyści przede wszystkim klientom. Zdaniem Grażyny Gruszki z toruńskiego biura Finplus skorzystaliby na tym zwłaszcza właściciele firm, którzy chcieliby oprzeć się na doświadczeniu i specjalistycznej wiedzy księgowych.

Zmiany są niewystarczające

Doskonaleniem zawodowym zajmuje się Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Jednak, jak zauważa Monika Nowecka, przynależność do niego nie jest obowiązkowa, dlatego nie wszyscy księgowi podlegają rygorowi aktualizowania własnych umiejętności. Nasza rozmówczyni zauważa przy tym, że proponowane zmiany w ustawie o rachunkowości w zakresie kwalifikacji zawodowych osób wykonujących zawód księgowego nie są wystarczającą regulacją, ponieważ ustawa nie wypełni funkcji nadzorczych.

Z takim stanowiskiem nie zgadza się Radosław Osmólski, prezes zarządu FPA Group.

- Nie jestem przekonany do pomysłu jednolitego uregulowania statusu zawodowego księgowego poprzez wprowadzenie obowiązkowego egzaminu dla wszystkich chcących pracować w tym zawodzie. Takie rozwiązanie mogłoby doprowadzić do utworzenia kolejnej hermetycznej grupy zawodowej - mówi ekspert.

Dodaje, że nie wszystkie osoby wykonujące w praktyce czynności księgowe są zainteresowane statusem zawodowym księgowego. Trudno jest zmuszać zarówno takie osoby, jak i pracodawców, by współpracowali wyłącznie z certyfikowanymi księgowymi.

- Dla wielu właścicieli firm takie rozwiązanie jest zwyczajnie tańsze, ponieważ wynagrodzenie osoby z certyfikatem zawsze będzie wyższe - dodaje nasz rozmówca.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Księgowych czekają zmiany

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Fot. Wojciech Górski
Joanna Dadacz, dyrektor departamentu w Ministerstwie Finansów, nie planuje wprowadzenia odrębnej korporacji księgowych


EDYTA WERESZCZYŃSKA

edyta.wereszczynska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA