REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowi chcą mieć własną korporację

Edyta Wereszczyńska

REKLAMA

Środowisko księgowych chce odrębnego uregulowania statusu zawodowego. Ich zdaniem powstanie korporacji zapewni większy poziom usług i bezpieczeństwo klientów.


Księgowi, podobnie jak biegli rewidenci i doradcy podatkowi, chcą mieć własną korporację. Pozwoli to - ich zdaniem - wyrównać poziom usług wszystkich księgowych, ale też zagwarantuje większe bezpieczeństwo klientów. Resort finansów przygotował wprawdzie projekt zmian, które mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2008 r., ale nie ma w nim mowy o utworzeniu odrębnej korporacji. Ministerstwo ograniczyło się jedynie do przeniesienia części przepisów dotyczących usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych z rozporządzenia ministra finansów z 18 lipca 2002 r. w tej sprawie (Dz.U. nr 120, poz. 1022 z późn. zm.) do nowego rozdziału 8a ustawy o rachunkowości. W ustawie zostanie również zdefiniowane usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych.

Rozwiązania te nie satysfakcjonują jednak środowiska księgowych.

Księgowi liczą na więcej

- W obecnym stanie prawnym status zawodu księgowego nie jest uregulowany - zauważa Zofia Podhorecka, prezes i główna księgowa w Auxilium z Krakowa.

Dodaje, że jedynie przepisy ustawy o finansach publicznych (Dz.U. z 2005 r. nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) zawierają wymogi, które należy spełnić, by zajmować stanowisko głównego księgowego w jednostkach finansów publicznych.

Jak zauważa Monika Nowecka, partner w Mazars & Guérard Audyt Polska, dla pozostałych jednostek takie regulacje niestety nie istnieją. Każda inna jednostka może więc zatrudniać na stanowisko księgowego osobę nieposiadającą wykształcenia ekonomicznego.

Zdaniem Radosława Osmólskiego, prezesa zarządu FPA Group, mówiąc o kwestii uregulowania zawodu księgowego, pod uwagę wziąć trzeba również ustawę o rachunkowości oraz rozporządzenie ministra finansów dotyczące usługowego prowadzenia ksiąg.

- Wymienione tam regulacje stanowią swego rodzaju weryfikację zawodu księgowego. Przecież każda osoba, która chce usługowo prowadzić księgi rachunkowe, musi posiadać odpowiedni certyfikat. W związku z tym zainteresowani muszą spełnić konkretne wymagania i warunki - stwierdza nasz rozmówca.

Tymczasem zdaniem Moniki Noweckiej z Mazars & Guérard Audyt Polska, odpowiednie uregulowania powinny odnosić się do obydwu grup: zarówno do osób zatrudnionych etatowo, jak również trudniących się usługowym prowadzeniem ksiąg, ponieważ obecne wymogi prawne odnoszą się tylko do kryteriów umożliwiających uzyskanie certyfikatu uprawniającego do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Wiarygodne i rzetelne prezentowanie danych finansowych jest uzależnione od wiedzy kwalifikacji zawodowych służb księgowych.

- Może więc dojść do sytuacji, w której piecza nad rozliczeniami finansowymi jednostki, a co za tym idzie, prawidłowym naliczeniem i odprowadzeniem na rzecz państwa danin publicznych oraz sporządzeniem rzetelnych sprawozdań finansowych powierzone zostanie niekompetentnej osobie - ostrzega Zofia Podhorecka z Auxilium.

Dodaje, że należy dążyć do wyeliminowania tego stanu poprzez prawne uregulowanie wymagań merytorycznych dla zawodu księgowego.

Ochrona dla klienta

Księgowy musi stale doskonalić warsztat pracy poprzez ustawiczne szkolenia. Zdaniem Zofii Podhoreckiej najlepszym rozwiązaniem w spełnieniu wymogów rynku byłoby utworzenie odrębnej korporacji. Podobne stanowisko prezentuje Monika Nowecka.

- Niezbędne jest, w krótkim czasie, podjęcie działań mających na celu stworzenie korporacji zawodowej na kształt korporacji biegłych rewidentów - twierdzi nasza rozmówczyni.

O potrzebie stworzenia odrębnej korporacji przekonana jest też Grażyna Gruszka, właścicielka Kancelarii Podatkowo-Księgowej Finplus w Toruniu. Jej zdaniem uregulowanie zawodu księgowego jest jak najbardziej racjonalne i konieczne w obecnych warunkach rynkowych.

- Oczekiwania co do działalności korporacji obejmują przede wszystkich zdefiniowanie wymagań kwalifikacyjnych dla osób wykonujących zawód księgowego, zgodnych z Międzynarodowymi Standardami Edukacyjnymi opracowanymi przez Komitet ds. Edukacji przy IFAC, wprowadzenie kodeksu etyki zawodowej, obligatoryjne doskonalenie zawodowe oraz wprowadzenie obowiązkowego ubezpieczenia niezależnie od formy zatrudnienia księgowego, zwłaszcza głównych księgowych - wylicza Monika Nowecka, partner w Mazars Polska.

Pomysł stworzenia kodeksu etyki zawodowej popiera też Zofia Podhorecka.

- Księgowy musi kierować się zasadami etyki i w związku z tym nie może nim być osoba karana lub nierzetelna, niezwykle bowiem ważne jest zaufanie do pracownika dbającego o finanse jednostki - twierdzi nasza rozmówczyni.

Odrębna korporacja miałaby przynieść korzyści przede wszystkim klientom. Zdaniem Grażyny Gruszki z toruńskiego biura Finplus skorzystaliby na tym zwłaszcza właściciele firm, którzy chcieliby oprzeć się na doświadczeniu i specjalistycznej wiedzy księgowych.

Zmiany są niewystarczające

Doskonaleniem zawodowym zajmuje się Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Jednak, jak zauważa Monika Nowecka, przynależność do niego nie jest obowiązkowa, dlatego nie wszyscy księgowi podlegają rygorowi aktualizowania własnych umiejętności. Nasza rozmówczyni zauważa przy tym, że proponowane zmiany w ustawie o rachunkowości w zakresie kwalifikacji zawodowych osób wykonujących zawód księgowego nie są wystarczającą regulacją, ponieważ ustawa nie wypełni funkcji nadzorczych.

Z takim stanowiskiem nie zgadza się Radosław Osmólski, prezes zarządu FPA Group.

- Nie jestem przekonany do pomysłu jednolitego uregulowania statusu zawodowego księgowego poprzez wprowadzenie obowiązkowego egzaminu dla wszystkich chcących pracować w tym zawodzie. Takie rozwiązanie mogłoby doprowadzić do utworzenia kolejnej hermetycznej grupy zawodowej - mówi ekspert.

Dodaje, że nie wszystkie osoby wykonujące w praktyce czynności księgowe są zainteresowane statusem zawodowym księgowego. Trudno jest zmuszać zarówno takie osoby, jak i pracodawców, by współpracowali wyłącznie z certyfikowanymi księgowymi.

- Dla wielu właścicieli firm takie rozwiązanie jest zwyczajnie tańsze, ponieważ wynagrodzenie osoby z certyfikatem zawsze będzie wyższe - dodaje nasz rozmówca.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Księgowych czekają zmiany

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Fot. Wojciech Górski
Joanna Dadacz, dyrektor departamentu w Ministerstwie Finansów, nie planuje wprowadzenia odrębnej korporacji księgowych


EDYTA WERESZCZYŃSKA

edyta.wereszczynska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA