REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po 5 grudnia doradcy podatkowi nie stracą dotychczasowych uprawnień

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do 5 grudnia powinna zostać znowelizowana ustawa o doradztwie podatkowym. Wiele jednak wskazuje na to, że ustawodawca nie zdąży przyjąć zmian w tym terminie. Doradcy mogą być jednak spokojni. Nie stracą swoich uprawnień.

ROZMOWA

REKLAMA

REKLAMA

• Zarówno Ministerstwo Finansów, jak i Krajowa Rada Doradców Podatkowych mają związane ręce, jeśli chodzi o uchwalenie nowelizacji ustawy o doradztwie podatkowym, ponieważ Sejm nie pracuje. Czy w takiej sytuacji jest jeszcze szansa na zmianę przepisów przed 5 grudnia?

- Pojawiają się zapowiedzi, że Sejm kolejnej kadencji rozpocznie swoje prace już w listopadzie. A zatem istnieje pewne prawdopodobieństwo, że termin 5 grudnia, który wyznaczył ustawodawcy Trybunał Konstytucyjny na dokonanie zmian, nie zostanie przekroczony i uda się nowelizację przyjąć.

• Czy nie jest to nazbyt optymistyczny pogląd?

REKLAMA

- Tak i zdajemy sobie z tego sprawę. Ale Krajowa Rada Doradców Podatkowych będzie czyniła wszelkie możliwe starania zarówno w Ministerstwie Finansów, jak i w nowym Sejmie, aby dokonać zmian w ustawie w terminie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• A co, jeśli nie uda się wprowadzić zmian do 5 grudnia?

- Obecnie Krajowa Rada Doradców Podatkowych przygotowuje stanowisko w tej sprawie. Myślę, że na początku października trafi ono do doradców podatkowych. W stanowisku tym poinformujemy doradców podatkowych, jak mają się zachować w okresie od 5 grudnia do przyjęcia nowelizacji przez Sejm. Być może będzie to wspólne stanowisko z Ministerstwem Finansów. Przedstawiciele resortu obiecali nam wypracowanie wspólnego komunikatu. Ale jeśli wydanie go miałoby się opóźniać, to Rada sama opublikuje takie stanowisko.

• Doradców podatkowych najbardziej interesuje jednak, co oznacza brak nowelizacji dla wykonywanego przez nich zawodu?

- Chciałbym doradców podatkowych uspokoić. Jeśli do 5 grudnia ustawa nie zostanie zmieniona, zastosowanie winna znaleźć utrwalona w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego zasada ochrony praw nabytych. Chodzi tu głównie o tych doradców podatkowych, którzy nabyli prawo do wykonywania zawodu w ramach indywidualnych kancelarii podatkowych lub w spółkach osobowych oraz tych, którzy prowadzą na rzecz i w imieniu swoich klientów ewidencje i księgi podatkowe. Skoro działają zgodnie z obowiązującymi przepisami, to należy im się ochrona praw nabytych. Ewentualne opóźnienie w przyjęciu zmian w ustawie nie powinno pozbawić doradców podatkowych uprawnień. Ponadto Krajowa Rada Doradców Podatkowych, w przypadku przekroczenia terminu, będzie domagać się, aby zmiana ustawy weszła z mocą wsteczną.

• W projekcie nowelizacji ustawy jest jednak mowa o tym, że jej nieuchwalenie oznacza utratę możliwości wykonywania zawodu doradcy na własny rachunek i w spółkach osobowych, a także utratę prawa do sporządzania ewidencji i ksiąg podatkowych.

- Sformułowania użyte w uzasadnieniu do projektu wynikają z konieczności nadania tempa pracom legislacyjnym. Po to tworzyliśmy taką atmosferę wokół tej zmiany. Po analizie obecnej sytuacji i konsultacjach z ekspertami doszliśmy do wniosku, że doradcy nie powinni niczego się obawiać.

• Czyli będą mogli dalej wykonywać zawód samodzielnie lub w spółkach cywilnych oraz sporządzać ewidencje podatkowe?

- Moim zdaniem tak.

• A czy doradcy nie będą mieli problemów z ubezpieczeniem?

- Krajowa Rada jest w stałym kontakcie z ubezpieczycielem. Mogę zapewnić, że w tym ewentualnym zawieszonym okresie nie będzie żadnych problemów z korzystaniem z praw wynikających z polisy ubezpieczeniowej.

• Czy po tej małej nowelizacji Krajowa Rada będzie zmierzała do kolejnych zmian w ustawie?

- W naszych planach są jeszcze dwie nowelizacje: średnia i duża. Na pewno obecna Rada nie poprzestanie na małej nowelizacji. Myślę, że przyszły rok jest odpowiednim czasem na dokonanie tych zmian.

• Jaki pakiet propozycji zawiera średnia, a jaki duża nowelizacja?

- Pierwsza porządkuje naszą ustawę w zakresie funkcjonowania organów samorządu, łagodzi sankcję z tytułu nieterminowego ubezpieczenia doradców podatkowych. Dziś ta sankcja jest absurdalna, trzeba więc ją zmienić.

• A duża nowela?

- Celem większej nowelizacji jest nadanie samodzielności i utworzenie regionalnych izb doradców podatkowych. Zanim jednak dojdzie do realizacji tego pomysłu, musimy przeprowadzić debatę w środowisku. W pierwszej kolejności powinni wypowiedzieć się wszyscy przedstawiciele regionów. Jest wiele kwestii do wypracowania: od zakresu działalności i kompetencji regionalnych izb po finansowanie ich działalności.

Fot. Wojciech Górski

Zbigniew Maciej Szymik, doradca podatkowy, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych

Rozmawiał ŁUKASZ ZALEWSKI

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA