REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od strażnika faktur do doradcy biznesowego. Tak zmienić się musi rola księgowego w cyfrowym świecie finansów

Liderka z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży księgowej
księgowa, księgowość
Od strażnika faktur do doradcy biznesowego. Tak zmienić się musi rola księgowego w cyfrowym świecie finansów
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Branżę usług księgowych czeka wielka rewolucja, a jej pierwsze sygnały już widać. Obecnie księgowy koncentruje się na porządkowaniu faktur, wpisywaniu ich do systemu księgowego, rozliczaniu należności firm, sprawdzaniu i analizowaniu rachunków oraz innych danych księgowych, a następnie wyliczaniu podatków i sporządzaniu raportów. Wcześniej przedstawiciele tego zawodu postrzegani byli jako “strażnicy faktur”, co oznaczało, że kontrolowali tylko formalny aspekt dokumentacji. Obecnie oczekuje się od nich opieki nad całym obszarem związanym z finansami. Czy cyfryzacja wpłynie na konieczność zmiany kompetencji księgowych? Czy zmieni się postrzeganie tego zawodu?

Wielu księgowych, kształconych według obecnych standardów, nie dostrzega zmieniających się wymagań rynku i postępujących zmian technologicznych. Pochłonięci codziennymi obowiązkami, często nie zauważają rozwoju technologii i nie zdobywają nowych umiejętności.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Cyfrowa rewolucja w księgowości już niedługo

Cyfrowe narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję będą pobierały dane z innych systemów i automatycznie generowały raporty. Technologie te umożliwią odciążenie specjalistów od powtarzalnych zadań, ale jednocześnie spowodują redukcję miejsc pracy w działach księgowych. Równolegle z automatyzacją obsługi danych pojawi się zapotrzebowanie na inny zakres wsparcia - doradztwo biznesowe. Księgowi będą współpracowali z zarządami i działami operacyjnymi, udzielając wsparcia w wyjaśnianiu danych finansowych. Wzrośnie wtedy ich znaczenie i pojawi się szansa na udział w podejmowaniu decyzji strategicznych. 

Automatyczne przesyłanie danych pomiędzy systemami, umożliwi szybkie księgowanie, a co najważniejsze będzie się to dokonywało na bieżąco. Obecnie dokumenty trafiają do działu księgowego nawet po miesiącu. Taki stan rzeczy przekłada się na brak kontroli nad kosztami, wynikiem firmy oraz opóźnia proces decyzyjny. Przetwarzanie dokumentów w czasie rzeczywistym to ogromna zmiana w branży księgowej. Każda firma będzie mogła obserwować wyniki i reagować na nie w czasie rzeczywistym. Ponadto technologie, jakie będą do dyspozycji w przyszłości, umożliwią przeprowadzanie szczegółowych analiz danych historycznych, co umożliwi przewidywanie przyszłych trendów i zagrożeń. Rola księgowego przesunie się z ewidencji przeszłości na kreowanie przyszłości. 

Przyszłe systemy księgowe oparte na narzędziach sztucznej inteligencji będą wykonywać powtarzalne prace bez udziału człowieka. Księgowy na podstawie otrzymanych raportów będzie odpowiadał za pomoc zespołom operacyjnym w wypracowaniu sposobów na zwiększenie rentowności. Będzie też aktywnie kreował strategię rozwoju firmy.

A jak jest teraz?

W tym momencie niewielu księgowych znajduje czas na analizy, przegląd danych i wnioskowanie z nich. Pracownicy działów sprzedaży, logistyki czy produkcji często podejmują decyzje na podstawie informacji sprzed miesiąca, co powoduje błędy albo mniejsze możliwości. W nowym modelu księgowy pomoże przeanalizować dane sprzedaży, sprawdzi wydajność produkcji, przypilnuje kosztów, zredukuje wysokość zapasów czy pomoże zaplanować zatrudnienie.

Niektórzy księgowi nie czekają na zmianę i na to, że ktoś ich przeszkoli i przekaże nowy zakres obowiązków. Sami zaczynają brać udział w planowaniu budżetów, podejmowaniu decyzji inwestycyjnych oraz kontroli kluczowych wskaźników biznesowych. 

Rozwój kompetencji miękkich szansą dla księgowych

Drugim obszarem, jaki przejdzie swoistą reformę, jest rozwój kompetencji miękkich. Mowa tutaj o umiejętności komunikacji, prezentacji, asertywności i pewności siebie. Istotną cechą będzie umiejętność prezentacji danych w sposób zrozumiały dla osób nietechnicznych, otwartość na dialog z innymi komórkami firmy oraz patrzenie z perspektywy zarządu, inwestorów czy też klientów.

To właśnie dzięki połączeniu znajomości biznesu z wiedzą finansową księgowi mogą w pełni uczestniczyć w procesach decyzyjnych. Rozumiejąc branżę, w której działa firma, mogą oferować rozwiązania, które nie tylko wesprą zarządzanie kosztami, ale również przyniosą wartość dodaną i pomogą zbudować przewagę konkurencyjną. 

REKLAMA

Kompetencje przyszłości w księgowości

Od pewnego czasu współpracuję z księgowymi w zakresie rozwoju kompetencji przyszłości. Naszym celem jest przejście z roli głównego księgowego w rolę dorady biznesowego. Po trzech miesiącach szkolenia zauważyłam, jak dużą wartość księgowi zaczęli wnosić wspierając dyrektorów sprzedaży, produkcji i marketingu. Zespoły sprzedaży zmniejszyły stany magazynowe (obniżając tym znacznie koszty firmy), zespoły produkcji podniosły wskaźnik rotacji zapasów, a marketing zrezygnował z dwóch nieskutecznych kampanii sprzedażowych oszczędzając 30 tys. zł. 

Podane przykłady pokazują, że mamy już pierwszych księgowych, którzy zaczęli wchodzić w nową rolę, a efekty tego zaskakują nie tylko zarządy firm, ale również samych zaangażowanych w ten proces księgowych. 

Najtrudniejsza do przeprowadzenia była zmiana przekonań. Księgowi nie wiedzieli czy mają  prawo do wypowiadania się jak powinna działać firma, obawiali się też reakcji kolegów i koleżanek z innych działów. Spowodowało to też nieplanowane zdarzenia polegające na zbudowaniu w księgowych poczucia wpływu na rozwój firmy, większej integracji z innymi zespołami i podniesienie satysfakcji z wykonywanej pracy. Zmiana ta była poprzedzona wprowadzeniem automatyzacji procesów księgowych, które pozwoliły na eliminację żmudnych i nic nie wnoszących prac, takich jak segregowanie dokumentacji, skanowanie i umieszczanie w odpowiednich folderach. Bez uwolnienia czasu księgowi nie będą mieli czasu na zmianę ich roli, a tym samym na migrację w kierunku zawodu doradcy biznesowego. 

Żyjemy w ciekawych czasach rozwoju nowoczesnych technologii i zmian w zakresie zawodu księgowego. Mamy ogromną szansę na wzrost znaczenia wartości księgowych w procesach gospodarczych, a tym samym na zwiększenie prestiżu zawodu księgowego.

Anita Gołębiewska, CEO Hive Tax Sp. z o.o.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA