REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsultacje KIBR - bezpłatne porady dla biegłych rewidentów

Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Konsultacje KIBR - bezpłatne porady dla biegłych rewidentów
Konsultacje KIBR - bezpłatne porady dla biegłych rewidentów

REKLAMA

REKLAMA

- W ciągu kilku miesięcy (od grudnia 2014 r.) udzieliliśmy ponad 120 bezpłatnych porad. To bardzo dobry wynik. Następnym krokiem będzie udostępnienie opracowanych zagadnień wszystkim biegłym rewidentom. - O pracy Konsultacji KIBR opowiada Justyna Sułkiewicz odpowiedzialna za projekt konsultantka Banku Światowego.

Konsultacje KIBR funkcjonują już dziewięć miesięcy. Co udało się przez ten czas zrobić?

Odpowiedzieliśmy na wątpliwości w ponad 120 zgłoszonych do konsultacji dylematach. Uważam, że to bardzo dobry wynik i wyraźna wskazówka, że takie wsparcie biegłym rewidentom jest potrzebne. Spodziewam się, że w momencie wejścia w życie międzynarodowych standardów badania i po pojawieniu się pierwszych wątpliwości związanych z ich stosowaniem, liczba zapytań wzrośnie. To, co robimy obecnie, to kontynuacja wcześniejszej formy pilotażu tego projektu. Nadal zbieramy dane, jak środowisko odbiera naszą działalność i jakie jej obszary warto rozwijać i wzmacniać.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czy coś wymaga ulepszeń?

Docelowo planujemy aby konsultacje, jako jeden z elementów wsparcia merytorycznego, były dostępne na elektronicznej platformie wiedzy biegłego rewidenta. Prace nad platformą są już bardzo mocno zaawansowane i z dużym prawdopodobieństwem będzie już funkcjonować pod koniec przyszłego roku. Obecnie obsługą bieżącą konsultacji zajmuje się tylko jeden konsultant, który przygotowuje projekty odpowiedzi podlegające recenzji ekspertów merytorycznych z grona praktyków i dydaktyków z bogatym doświadczeniem zawodowym. Wsparcia udzielamy w obszarach najbardziej oczekiwanych przez środowisko. Zdarza się jednak, że biegli rewidenci pytają o rzeczy, które wykraczają poza określony zakres tematyczny konsultacji i nie zawsze możemy im pomóc.

Bo porady mogą dotyczyć tylko kwestii związanych ze standardami wykonywania zawodu i zasadami etyki obowiązującymi biegłych rewidentów?

Tak. Nasze odpowiedzi są niezobowiązującymi poradami dotyczącymi standardów wykonywania usług biegłego rewidenta. I choć chcielibyśmy udzielić odpowiedzi na każde pytanie, czasem po prostu nie możemy, bo nie mamy takich uprawnień. Nie możemy na przykład dostarczać wiążących interpretacji do ustawy o rachunkowości, a takie pytania zdarzają się dość często. W takich sytuacjach kierujemy zainteresowanego do Komitetu Standardów. Czasem zwracamy się bezpośrednio z prośbą o interpretację do Ministerstwa Finansów, ale wtedy proces oczekiwania na odpowiedź wydłuża się i to znacząco. A nam zależy na tym, aby udzielić odpowiedzi możliwie szybko.

Czyli udało się przez ten czas wypracować sprawnie działający system?

Na pewno dużą zaletą pracy konsultacji jest czas reakcji. Średnio biegli rewidenci nie czekają na odpowiedź dłużej niż tydzień. Krok po kroku wygląda to tak, że najpierw pytanie trafia do konsultanta, który opracowuje projekt odpowiedzi. Jest on następnie recenzowany przez jednego z ośmiu ekspertów merytorycznych aktywnie wspierających Konsultacje KIBR. Po zakończeniu procesu recenzji odpowiedź trafia do pytającego. Ale im dłużej funkcjonują nasze konsultacje, tym częściej zdarzają się pytania o podobne zagadnienia. Wówczas odpowiedź trwa krócej, bo możemy skorzystać z puli pytań opracowanych i już skonsultowanych z ekspertem. Buduje się więc kapitał wiedzy i o to też nam chodzi.

REKLAMA

Czy biegli rewidenci będą mieli dostęp do tych opracowanych zagadnień?

Taki jest plan. Przekształciliśmy już wszystkie pytania tak, żeby były anonimowe. Jesteśmy gotowi na udostępnienie wszystkich opracowań audytorom. Od września są one dostępne na osobistych kontach biegłych rewidentów na stronie KIBR. To ponad sto zagadnień, z których audytorzy mogą korzystać w przypadku pojawienia się wątpliwości. Z czasem ta pula będzie się powiększać. Wystarczy, że biegły rewident sprawdzi, czy interesujące go zagadnienie jest już opracowane. Może okazać się, że znajdzie odpowiedź bez potrzeby zwracania się do konsultacji. A my będziemy mogli skupić się na nowych zagadnieniach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pula pytań, która do tej pory trafiła do Konsultacji KIBR daje pewien obraz tego, z czym biegli rewidenci mają dziś największe problemy. Czy da się zauważyć jakieś tendencje?

Bardzo często pojawiają się pytania o opinię, jaką biegły rewident powinien wydać na koniec badania sprawozdania finansowego. Najczęściej takie wątpliwości pojawiają się w momencie zaistnienia sytuacji, z którymi biegły rewident spotyka się po raz pierwszy. Ostatnio chociażby pojawiło się kilka pytań odnośnie tego, co należy zrobić jeśli kierownik jednostki odmawia przedstawienia oświadczenia końcowego. Ale pojawiają się też pytania związane z dodatkowymi usługami, które biegli rewidenci mogą świadczyć, np. z usługami związanymi z przekształceniami spółki. Problemy dostrzegamy też w rozumieniu zasady etyki – biegli pytają o konkretne sytuacje, w których mają wątpliwość, czy zachowana jest zasada niezależności. Zdarza się też, że pytają o możliwość świadczenia usług dodatkowych na rzecz klienta badania. Dostrzegamy więc pewne wyraźne tendencje.

To cenna wiedza?

Bardzo, bo pomoże nam chociażby projektować szkolenia odpowiadające faktycznym potrzebom biegłych rewidentów. Jeśli wiemy, z czym audytorzy mają największe problemy, możemy dbać o ich rozwój i doskonalenie warsztatu. I to kolejna wartość konsultacji i kolejny argument za kontynuowaniem ich działania.

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Krajowa Izba Biegłych Rewidentów oferuje biegłym rewidentom możliwość skorzystania z bezpłatnych konsultacji merytorycznych z zakresu stosowania krajowych i międzynarodowych standardów rewizji finansowej oraz standardów etycznych obowiązujących biegłych rewidentów. Konsultacje udzielane są biegłym rewidentom i mają charakter niezobowiązujących porad (roboczych wyjaśnień). Odpowiedzi nie stanowią prawnie wiążącej interpretacji przepisów i standardów wykonywania usług biegłego rewidenta, można się nimi posługiwać wyłącznie na własną odpowiedzialność.

KIBR zastrzega, iż konsultacje nie obejmują wydawania stanowisk związanych z interpretacją zapisów ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1011) oraz standardów rachunkowości i przepisów podatkowych.

Kontakt:

Biegłych rewidentów zainteresowanych uzyskaniem niezobowiązującej porady KIBR zachęca do korzystania z możliwości elektronicznego przesyłania opisu dylematów na adres e-mail: konsultacje@kibr.org.pl

Albo za pośrednictwem poczty - adres korespondencyjny:
Krajowa Izba Biegłych Rewidentów
Konsultacje KIBR
al. Jana Pawła II 80
00-175 Warszawa

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA