REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsultacje KIBR - bezpłatne porady dla biegłych rewidentów

Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Konsultacje KIBR - bezpłatne porady dla biegłych rewidentów
Konsultacje KIBR - bezpłatne porady dla biegłych rewidentów

REKLAMA

REKLAMA

- W ciągu kilku miesięcy (od grudnia 2014 r.) udzieliliśmy ponad 120 bezpłatnych porad. To bardzo dobry wynik. Następnym krokiem będzie udostępnienie opracowanych zagadnień wszystkim biegłym rewidentom. - O pracy Konsultacji KIBR opowiada Justyna Sułkiewicz odpowiedzialna za projekt konsultantka Banku Światowego.

Konsultacje KIBR funkcjonują już dziewięć miesięcy. Co udało się przez ten czas zrobić?

Odpowiedzieliśmy na wątpliwości w ponad 120 zgłoszonych do konsultacji dylematach. Uważam, że to bardzo dobry wynik i wyraźna wskazówka, że takie wsparcie biegłym rewidentom jest potrzebne. Spodziewam się, że w momencie wejścia w życie międzynarodowych standardów badania i po pojawieniu się pierwszych wątpliwości związanych z ich stosowaniem, liczba zapytań wzrośnie. To, co robimy obecnie, to kontynuacja wcześniejszej formy pilotażu tego projektu. Nadal zbieramy dane, jak środowisko odbiera naszą działalność i jakie jej obszary warto rozwijać i wzmacniać.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czy coś wymaga ulepszeń?

Docelowo planujemy aby konsultacje, jako jeden z elementów wsparcia merytorycznego, były dostępne na elektronicznej platformie wiedzy biegłego rewidenta. Prace nad platformą są już bardzo mocno zaawansowane i z dużym prawdopodobieństwem będzie już funkcjonować pod koniec przyszłego roku. Obecnie obsługą bieżącą konsultacji zajmuje się tylko jeden konsultant, który przygotowuje projekty odpowiedzi podlegające recenzji ekspertów merytorycznych z grona praktyków i dydaktyków z bogatym doświadczeniem zawodowym. Wsparcia udzielamy w obszarach najbardziej oczekiwanych przez środowisko. Zdarza się jednak, że biegli rewidenci pytają o rzeczy, które wykraczają poza określony zakres tematyczny konsultacji i nie zawsze możemy im pomóc.

Bo porady mogą dotyczyć tylko kwestii związanych ze standardami wykonywania zawodu i zasadami etyki obowiązującymi biegłych rewidentów?

Tak. Nasze odpowiedzi są niezobowiązującymi poradami dotyczącymi standardów wykonywania usług biegłego rewidenta. I choć chcielibyśmy udzielić odpowiedzi na każde pytanie, czasem po prostu nie możemy, bo nie mamy takich uprawnień. Nie możemy na przykład dostarczać wiążących interpretacji do ustawy o rachunkowości, a takie pytania zdarzają się dość często. W takich sytuacjach kierujemy zainteresowanego do Komitetu Standardów. Czasem zwracamy się bezpośrednio z prośbą o interpretację do Ministerstwa Finansów, ale wtedy proces oczekiwania na odpowiedź wydłuża się i to znacząco. A nam zależy na tym, aby udzielić odpowiedzi możliwie szybko.

Czyli udało się przez ten czas wypracować sprawnie działający system?

Na pewno dużą zaletą pracy konsultacji jest czas reakcji. Średnio biegli rewidenci nie czekają na odpowiedź dłużej niż tydzień. Krok po kroku wygląda to tak, że najpierw pytanie trafia do konsultanta, który opracowuje projekt odpowiedzi. Jest on następnie recenzowany przez jednego z ośmiu ekspertów merytorycznych aktywnie wspierających Konsultacje KIBR. Po zakończeniu procesu recenzji odpowiedź trafia do pytającego. Ale im dłużej funkcjonują nasze konsultacje, tym częściej zdarzają się pytania o podobne zagadnienia. Wówczas odpowiedź trwa krócej, bo możemy skorzystać z puli pytań opracowanych i już skonsultowanych z ekspertem. Buduje się więc kapitał wiedzy i o to też nam chodzi.

REKLAMA

Czy biegli rewidenci będą mieli dostęp do tych opracowanych zagadnień?

Taki jest plan. Przekształciliśmy już wszystkie pytania tak, żeby były anonimowe. Jesteśmy gotowi na udostępnienie wszystkich opracowań audytorom. Od września są one dostępne na osobistych kontach biegłych rewidentów na stronie KIBR. To ponad sto zagadnień, z których audytorzy mogą korzystać w przypadku pojawienia się wątpliwości. Z czasem ta pula będzie się powiększać. Wystarczy, że biegły rewident sprawdzi, czy interesujące go zagadnienie jest już opracowane. Może okazać się, że znajdzie odpowiedź bez potrzeby zwracania się do konsultacji. A my będziemy mogli skupić się na nowych zagadnieniach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pula pytań, która do tej pory trafiła do Konsultacji KIBR daje pewien obraz tego, z czym biegli rewidenci mają dziś największe problemy. Czy da się zauważyć jakieś tendencje?

Bardzo często pojawiają się pytania o opinię, jaką biegły rewident powinien wydać na koniec badania sprawozdania finansowego. Najczęściej takie wątpliwości pojawiają się w momencie zaistnienia sytuacji, z którymi biegły rewident spotyka się po raz pierwszy. Ostatnio chociażby pojawiło się kilka pytań odnośnie tego, co należy zrobić jeśli kierownik jednostki odmawia przedstawienia oświadczenia końcowego. Ale pojawiają się też pytania związane z dodatkowymi usługami, które biegli rewidenci mogą świadczyć, np. z usługami związanymi z przekształceniami spółki. Problemy dostrzegamy też w rozumieniu zasady etyki – biegli pytają o konkretne sytuacje, w których mają wątpliwość, czy zachowana jest zasada niezależności. Zdarza się też, że pytają o możliwość świadczenia usług dodatkowych na rzecz klienta badania. Dostrzegamy więc pewne wyraźne tendencje.

To cenna wiedza?

Bardzo, bo pomoże nam chociażby projektować szkolenia odpowiadające faktycznym potrzebom biegłych rewidentów. Jeśli wiemy, z czym audytorzy mają największe problemy, możemy dbać o ich rozwój i doskonalenie warsztatu. I to kolejna wartość konsultacji i kolejny argument za kontynuowaniem ich działania.

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Krajowa Izba Biegłych Rewidentów oferuje biegłym rewidentom możliwość skorzystania z bezpłatnych konsultacji merytorycznych z zakresu stosowania krajowych i międzynarodowych standardów rewizji finansowej oraz standardów etycznych obowiązujących biegłych rewidentów. Konsultacje udzielane są biegłym rewidentom i mają charakter niezobowiązujących porad (roboczych wyjaśnień). Odpowiedzi nie stanowią prawnie wiążącej interpretacji przepisów i standardów wykonywania usług biegłego rewidenta, można się nimi posługiwać wyłącznie na własną odpowiedzialność.

KIBR zastrzega, iż konsultacje nie obejmują wydawania stanowisk związanych z interpretacją zapisów ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1011) oraz standardów rachunkowości i przepisów podatkowych.

Kontakt:

Biegłych rewidentów zainteresowanych uzyskaniem niezobowiązującej porady KIBR zachęca do korzystania z możliwości elektronicznego przesyłania opisu dylematów na adres e-mail: konsultacje@kibr.org.pl

Albo za pośrednictwem poczty - adres korespondencyjny:
Krajowa Izba Biegłych Rewidentów
Konsultacje KIBR
al. Jana Pawła II 80
00-175 Warszawa

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA