REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsultacje KIBR - bezpłatne porady dla biegłych rewidentów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Konsultacje KIBR - bezpłatne porady dla biegłych rewidentów
Konsultacje KIBR - bezpłatne porady dla biegłych rewidentów

REKLAMA

REKLAMA

- W ciągu kilku miesięcy (od grudnia 2014 r.) udzieliliśmy ponad 120 bezpłatnych porad. To bardzo dobry wynik. Następnym krokiem będzie udostępnienie opracowanych zagadnień wszystkim biegłym rewidentom. - O pracy Konsultacji KIBR opowiada Justyna Sułkiewicz odpowiedzialna za projekt konsultantka Banku Światowego.

Konsultacje KIBR funkcjonują już dziewięć miesięcy. Co udało się przez ten czas zrobić?

Odpowiedzieliśmy na wątpliwości w ponad 120 zgłoszonych do konsultacji dylematach. Uważam, że to bardzo dobry wynik i wyraźna wskazówka, że takie wsparcie biegłym rewidentom jest potrzebne. Spodziewam się, że w momencie wejścia w życie międzynarodowych standardów badania i po pojawieniu się pierwszych wątpliwości związanych z ich stosowaniem, liczba zapytań wzrośnie. To, co robimy obecnie, to kontynuacja wcześniejszej formy pilotażu tego projektu. Nadal zbieramy dane, jak środowisko odbiera naszą działalność i jakie jej obszary warto rozwijać i wzmacniać.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czy coś wymaga ulepszeń?

Docelowo planujemy aby konsultacje, jako jeden z elementów wsparcia merytorycznego, były dostępne na elektronicznej platformie wiedzy biegłego rewidenta. Prace nad platformą są już bardzo mocno zaawansowane i z dużym prawdopodobieństwem będzie już funkcjonować pod koniec przyszłego roku. Obecnie obsługą bieżącą konsultacji zajmuje się tylko jeden konsultant, który przygotowuje projekty odpowiedzi podlegające recenzji ekspertów merytorycznych z grona praktyków i dydaktyków z bogatym doświadczeniem zawodowym. Wsparcia udzielamy w obszarach najbardziej oczekiwanych przez środowisko. Zdarza się jednak, że biegli rewidenci pytają o rzeczy, które wykraczają poza określony zakres tematyczny konsultacji i nie zawsze możemy im pomóc.

Bo porady mogą dotyczyć tylko kwestii związanych ze standardami wykonywania zawodu i zasadami etyki obowiązującymi biegłych rewidentów?

Tak. Nasze odpowiedzi są niezobowiązującymi poradami dotyczącymi standardów wykonywania usług biegłego rewidenta. I choć chcielibyśmy udzielić odpowiedzi na każde pytanie, czasem po prostu nie możemy, bo nie mamy takich uprawnień. Nie możemy na przykład dostarczać wiążących interpretacji do ustawy o rachunkowości, a takie pytania zdarzają się dość często. W takich sytuacjach kierujemy zainteresowanego do Komitetu Standardów. Czasem zwracamy się bezpośrednio z prośbą o interpretację do Ministerstwa Finansów, ale wtedy proces oczekiwania na odpowiedź wydłuża się i to znacząco. A nam zależy na tym, aby udzielić odpowiedzi możliwie szybko.

Czyli udało się przez ten czas wypracować sprawnie działający system?

Na pewno dużą zaletą pracy konsultacji jest czas reakcji. Średnio biegli rewidenci nie czekają na odpowiedź dłużej niż tydzień. Krok po kroku wygląda to tak, że najpierw pytanie trafia do konsultanta, który opracowuje projekt odpowiedzi. Jest on następnie recenzowany przez jednego z ośmiu ekspertów merytorycznych aktywnie wspierających Konsultacje KIBR. Po zakończeniu procesu recenzji odpowiedź trafia do pytającego. Ale im dłużej funkcjonują nasze konsultacje, tym częściej zdarzają się pytania o podobne zagadnienia. Wówczas odpowiedź trwa krócej, bo możemy skorzystać z puli pytań opracowanych i już skonsultowanych z ekspertem. Buduje się więc kapitał wiedzy i o to też nam chodzi.

REKLAMA

Czy biegli rewidenci będą mieli dostęp do tych opracowanych zagadnień?

Taki jest plan. Przekształciliśmy już wszystkie pytania tak, żeby były anonimowe. Jesteśmy gotowi na udostępnienie wszystkich opracowań audytorom. Od września są one dostępne na osobistych kontach biegłych rewidentów na stronie KIBR. To ponad sto zagadnień, z których audytorzy mogą korzystać w przypadku pojawienia się wątpliwości. Z czasem ta pula będzie się powiększać. Wystarczy, że biegły rewident sprawdzi, czy interesujące go zagadnienie jest już opracowane. Może okazać się, że znajdzie odpowiedź bez potrzeby zwracania się do konsultacji. A my będziemy mogli skupić się na nowych zagadnieniach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pula pytań, która do tej pory trafiła do Konsultacji KIBR daje pewien obraz tego, z czym biegli rewidenci mają dziś największe problemy. Czy da się zauważyć jakieś tendencje?

Bardzo często pojawiają się pytania o opinię, jaką biegły rewident powinien wydać na koniec badania sprawozdania finansowego. Najczęściej takie wątpliwości pojawiają się w momencie zaistnienia sytuacji, z którymi biegły rewident spotyka się po raz pierwszy. Ostatnio chociażby pojawiło się kilka pytań odnośnie tego, co należy zrobić jeśli kierownik jednostki odmawia przedstawienia oświadczenia końcowego. Ale pojawiają się też pytania związane z dodatkowymi usługami, które biegli rewidenci mogą świadczyć, np. z usługami związanymi z przekształceniami spółki. Problemy dostrzegamy też w rozumieniu zasady etyki – biegli pytają o konkretne sytuacje, w których mają wątpliwość, czy zachowana jest zasada niezależności. Zdarza się też, że pytają o możliwość świadczenia usług dodatkowych na rzecz klienta badania. Dostrzegamy więc pewne wyraźne tendencje.

To cenna wiedza?

Bardzo, bo pomoże nam chociażby projektować szkolenia odpowiadające faktycznym potrzebom biegłych rewidentów. Jeśli wiemy, z czym audytorzy mają największe problemy, możemy dbać o ich rozwój i doskonalenie warsztatu. I to kolejna wartość konsultacji i kolejny argument za kontynuowaniem ich działania.

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Krajowa Izba Biegłych Rewidentów oferuje biegłym rewidentom możliwość skorzystania z bezpłatnych konsultacji merytorycznych z zakresu stosowania krajowych i międzynarodowych standardów rewizji finansowej oraz standardów etycznych obowiązujących biegłych rewidentów. Konsultacje udzielane są biegłym rewidentom i mają charakter niezobowiązujących porad (roboczych wyjaśnień). Odpowiedzi nie stanowią prawnie wiążącej interpretacji przepisów i standardów wykonywania usług biegłego rewidenta, można się nimi posługiwać wyłącznie na własną odpowiedzialność.

KIBR zastrzega, iż konsultacje nie obejmują wydawania stanowisk związanych z interpretacją zapisów ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1011) oraz standardów rachunkowości i przepisów podatkowych.

Kontakt:

Biegłych rewidentów zainteresowanych uzyskaniem niezobowiązującej porady KIBR zachęca do korzystania z możliwości elektronicznego przesyłania opisu dylematów na adres e-mail: konsultacje@kibr.org.pl

Albo za pośrednictwem poczty - adres korespondencyjny:
Krajowa Izba Biegłych Rewidentów
Konsultacje KIBR
al. Jana Pawła II 80
00-175 Warszawa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA