REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raportowanie CSR to nie chwalenie się, to rozliczanie odpowiedzialności

Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Raportowanie CSR to nie chwalenie się, to rozliczanie odpowiedzialności
Raportowanie CSR to nie chwalenie się, to rozliczanie odpowiedzialności

REKLAMA

REKLAMA

Środowisko biegłych rewidentów od kilkunastu lat rekomenduje rozszerzenie zakresu raportowania o zagadnienia niefinansowe. Ale równie ważne jest uwiarygodnianie prezentowanych informacji – mówił na konferencji CSR w Ministerstwie Gospodarki Krzysztof Burnos, prezes KRBR. Spotkanie współorganizowane przez KIBR odbyło się 15 września 2015 r. w Warszawie i zgromadziło blisko czterystu gości, przedstawicieli biznesu, nauki i administracji państwowej.

Raporty danych niefinansowych muszą być wiarygodne

Zysk przestaje być jedynym kryterium oceny przedsiębiorstwa. Rynek oczekuje od firm, że raportowanie danych pozafinansowych nie będzie działaniem wyłącznie wizerunkowym. Usłyszeli uczestnicy współorganizowanej przez KIBR i MG konferencji "Biznes a wyzwania społeczne, środowiskowe i gospodarcze kraju. Rola i odpowiedzialność". Dlatego potrzebna jest obiektywna i rzetelna weryfikacja prezentowanych informacji.

REKLAMA

Autopromocja

- Dyrektywa europejska definiuje bardzo ogólnie zasady dotyczące raportowania społecznej odpowiedzialności biznesu. W konsekwencji sprawozdawczość CSR opiera się bardzo mocno na osądzie osoby sporządzającej sprawozdanie i przez to obarczona jest wysokim ryzykiem zniekształcenia. Może to być wynikiem błędu, a czasami niestety świadomego działania - wyjaśnił prezes KRBR. Dodał, że biegli rewidenci dysponują kompetencjami i doświadczeniem, które pozwalają informacje pozafinansowe uporządkować, uczynić je porównywalnymi, a przede wszystkim zweryfikować ich wiarygodność.

Prezes KRBR przypomniał przy okazji, że środowisko biegłych rewidentów już w 2004 roku rekomendowało rozszerzenie zakresu raportowania o zagadnienia niefinansowe. - Od lat jesteśmy aktywni w toku tworzenia standardów raportowania, jesteśmy świadomi zmian, jakie zachodzą w środowisku biznesowym, mogę świadomie powiedzieć, że jako profesja jesteśmy przygotowani na wspieranie przedsiębiorstw w rozwoju sprawozdawczości pozafinansowej - powiedział.

CSR (Corporate Social Responsibility) - Społeczna odpowiedzialność biznesu (przedsiębiorstw)

CSR ważny dla inwestorów

REKLAMA

O wadze raportowania działań firmy w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu mówili też prof. Teresa Czerwińska z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego i Paweł Tamborski, prezes Giełdy Papierów Wartościowych. Ich zdaniem przedsiębiorstwo odpowiedzialne społecznie są bardziej wiarygodne dla inwestorów, a inwestowanie w nie - bezpieczniejsze. Kurs giełdowy takich przedsiębiorstw jest bardziej stabilny niż tych, które nie mają polityki CSR albo o niej nie komunikują– wyjaśniała profesor Czerwińska. Potwierdzają to wyniki spółek ujętych w indeksie Respect na warszawskiej giełdzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Notują one dużo większe wzrosty niż pozostałe indeksy. - A to już namacalna korzyść dla spółek, bo mają mniejszy koszt pozyskania kapitału na realizację celów biznesowych – wyjaśnia prezes GPW. Zaznaczył jednak, że warszawska giełda przed podjęciem decyzji o dopuszczeniu jakiejś firmy do indeksu Respect analizuje, to w jaki sposób przedsiębiorstwo komunikuje o swoich działaniach CSR, a na koniec poddaje raport zewnętrznej weryfikacji firmy audytorskiej. – Audyt sprawozdawczości CSR buduje wiarygodność. Bez tego inwestor nie będzie wiedział czy przedstawia rzetelne dane, czy może z nich skorzystać - dodał Krzysztof Burnos.

KIBR aktywny w debacie o społecznej odpowiedzialności biznesu

Krajowa Izba Biegłych Rewidentów była współorganizatorem konferencji "Biznes a wyzwania społeczne, środowiskowe i gospodarcze kraju. Rola i odpowiedzialność". To już kolejne działanie Izby w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. Od 2014 roku w pracach grupy roboczej ds. społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw uczestniczy Ewa Sowińska, zastępca prezesa KRBR. KIBR zaangażował się także finansowo w projekt tłumaczenia najnowszych standardów sprawozdawczości finansowej tworzonych przez organizację Global Reporting Initiative. Izba tematyce CSR poświęciła III konferencję z cyklu „Audyt dla bezpieczeństwa i rozwoju biznesu: Odpowiedzialne raportowanie” oraz serię ogólnopolskich seminariów dla biegłych rewidentów z zakresu raportowania i weryfikacji CSR.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA