REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krzysztof Burnos: przyszłość zawodu zależy od nas samych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Krzysztof Burnos: przyszłość zawodu zależy od nas samych
Krzysztof Burnos: przyszłość zawodu zależy od nas samych

REKLAMA

REKLAMA

- Jeśli nie pokażemy rynkowi, jaki drzemie w nas potencjał, zmarnujemy ogromną szansę - mówi nowy prezes Krajowej Rady Biegłych Rewidentów Krzysztof Burnos.

Większość środowiska kojarzy Pana przede wszystkim z działalnością międzynarodową, a także pracą na rzecz małych i średnich podmiotów. Przez najbliższe lata pokieruje Pan pracą Krajowej Rady. Logiczne wydaje się więc pytanie o Pańską wizję samorządu. Jaka ona jest?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Krzysztof Burnos: Biznesowa. Dziś KIBR to organizacja przede wszystkim administracyjna. Ograniczamy się w dużym stopniu do wywiązywania się z obowiązków ustawowych. I muszę przyznać, że to nie tylko polska specyfika. Przyglądając się innym państwom z naszej części Europy, dostrzegam podobny model.

To źle?

Krzysztof Burnos: Uważam, że tak. Nie do końca zgadzam się z takim modelem. Mam świadomość, że utrwalał się od ponad dwudziestu lat. Nie postuluję też odejścia od wywiązywania się z obowiązków ustawowych. Obawiam się jednak, że jesteśmy zbyt wrażliwi na zmiany, stąd tak silna obawa o odebranie nam kompetencji nadzorczych. Dla mnie dobry samorząd to taki, który oczywiście wykonuje ustawowe obwiązki, ale przede wszystkim skupia się na zarządzaniu zawodem, i zarządzaniu jego przyszłością.

REKLAMA

Co to znaczy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krzysztof Burnos: Samorząd musi identyfikować zagrożenia, ale i szanse dla zawodu. Jeśli dostrzegamy, że pozycja rynkowa jakiejś usługi maleje, to powinniśmy błyskawicznie oceniać, czy jest to chwilowy problem, czy mamy do czynienia z trendem. Wówczas rolą samorządu jest pobudzenie potrzeby rynkowej, albo poszukiwanie innych szans dla środowiska. Biegli rewidenci - zwłaszcza samorząd - muszą poszukiwać dróg do budowania samowystarczalności i zwiększania niezależności.

Może Pan podać przykład takiej usługi?

Krzysztof Burnos: Badanie sprawozdań finansowych. Szczególnie w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Część firm nie widzi jej wartości, inne - nawet nie objęte obowiązkiem badania - i tak korzystają z naszych usług. KIBR powinien z jednej strony budować uczestnikom rynku świadomość wartości badania, ale jednocześnie liczyć się z tym, że rynek ten może się kurczyć. Błędem samorządu był przez lata brak zachęcania do rozmowy o innej usłudze regulacyjnej, na przykład o usłudze przeglądu. Cztery lata temu taki dialog nawiązaliśmy. Ponieważ stworzyły się warunki do utrzymania progów obowiązkowego badania, samorząd zawiesił dyskusję na ten temat.

Co czyni go bardziej zależnym od regulatora i wrażliwym na ewentualną zmianę progów?

Krzysztof Burnos: Dokładnie tak. I dotyczy to każdego biegłego rewidenta. Przecież progi badań mogą ulec zmianie w każdej chwili. Środowisko powinno być na to zmniejszenie rynku badań lepiej przygotowane. Ryzyko istnieje, bo mamy ku temu doskonały klimat polityczny. Któż nie chciałby "ulżyć" przedsiębiorcom? Mało kto myśli natomiast perspektywicznie, pod kątem skutków takiej decyzji dla bezpieczeństwa obrotu. Ale to mało medialne, a skutki dosyć odległe. Dlatego musimy zadbać o stworzenie oferty alternatywnych usług, a następnie przygotować biegłych rewidentów do ich świadczenia i również sprzedaży. To jest droga do budowania bezpieczeństwa naszej profesji i to mam na myśli mówiąc o zarządzaniu i biznesowym modelu samorządu.

Samorząd działający jak firma?

Krzysztof Burnos: W jakimś stopniu tak. Musimy popatrzeć na siebie oczami rynku. Jeśli to zrobimy jasne stanie się, że rolą samorządu jest dbałość o dobry standard jakości świadczonych usług, a więc praktyczne szkolenia, zapewnienie wsparcia merytorycznego w trudnych sytuacjach, dostęp do nowoczesnego oprogramowania. Nie zapominajmy, to co oferujemy jest przecież produktem. Fachowym, złożonym, ale produktem. Co więcej, kształt tego produktu w coraz większym stopniu zależy od międzynarodowych regulacji. Dlatego rolą samorządu jest uczestnictwo w dyskusji o przyszłości profesji, tak na szczeblu krajowym ale przede wszystkim międzynarodowym. W tym kontekście czeka nas praca na rzecz budowy regionalnych sojuszy z innymi samorządami. Samodzielnie wiele nie osiągniemy. To jest moja wizja ochrony interesów zawodowych biegłych rewidentów.

Wspominał Pan też o roli samorządu w identyfikowaniu szans. Gdzie je Pan widzi?

Krzysztof Burnos:Chociażby w deregulacji zawodu księgowego. Coraz więcej księgowych będzie bez certyfikatu. Może przyjść taki czas, kiedy małe firmy będą miały problemy, z którymi będą się kierować bezpośrednio do biegłych rewidentów. Pojawi się naturalna, rynkowa konieczność skorzystania z naszych usług. I to jest dla nas kolejna szansa na zmniejszenie wrażliwości zawodu na zmiany, których źródłem jest regulator.

W dokumentach zjazdowych widzimy mocne postulaty części środowiska, jak chociażby zabiegi o regulacyjne zwiększenie rynku.

Krzysztof Burnos: I znowu wracamy do punktu wyjścia. Ten postulat wskazuje, że środowisko czuje się zagrożone. I ma ku temu powody. Ceny spadają, a o progach nie decyduje samorząd. Ale czy powinniśmy zabiegać o podniesienie progów? Jaki polityk odważy się na taki krok? Jeśli w ogóle myśleć o tym kierunku, to powinniśmy zacząć od wyjaśniania rynkowi, czym w istocie jest nasza praca i jaki ma związek z rozwojem gospodarki. Że przejrzysta informacja finansowa, której można zaufać jest dla wielu firm warunkiem do pozyskania finansowania. Natomiast - i powtórzę to raz jeszcze - takie postulaty są dla nas sygnałem, że część środowiska biegłych rewidentów czuje się zagrożona. I tu powstaje pytanie o strategię wyjścia z tej sytuacji. To wyzwanie dla nowych władz i taką strategię niebawem przedstawimy. Przede mną i Radą okres niezwykle intensywnej pracy. Przestrzegam jednak przed wiarą w to, że nasz rynek cudownie powiększy się dzięki decyzjom politycznym.

Nie czekać na odgórne decyzje, ale analizować, wytyczać nowe drogi rozwoju i działać. Czy tak należy rozumieć w największym uproszczeniu rolę samorządu na kolejne cztery lata?

Krzysztof Burnos: Przyszłość zawodu leży w rękach biegłych rewidentów. Jeśli każdy indywidualnie nie zacznie budować w swoim otoczeniu świadomości ogromnego potencjału, jaki możemy zaoferować biznesowi, to rewolucji w postrzeganiu nas samych nie będzie. Zapominamy, że łączymy unikalne kompetencje prawników, księgowych, doradców podatkowych i ekspertów zarządzania ryzykiem. Bardzo ważną rolą samorządu jest wspierać rozwój naszych członków, dbać o nowoczesny system szkoleń oparty na praktyce, a więc wyposażać w narzędzia i kompetencje. Największa jednak praca stoi przed każdym z nas indywidualnie. Jeśli nie pokażemy rynkowi jaki drzemie w nas potencjał, zmarnujemy ogromną szansę. A ona jest przed nami, bo żyjemy i pracujemy w czasach niepewności gospodarczej. A naszą rolą jest tę niepewność zmniejszać.

Rozmawiał Jacek Miciński, biuro prasowe KIBR.

Krzysztof Burnos, prezes Krajowej Rady Biegłych Rewidentów

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA